Tips, ervaringen & aanraders #7

Ai dat is lastig! Wij hebben juist het tegenovergestelde, als we van de fiets afkomen wil hij zijn helm niet meer af? En moeten we onderhandelen dat de helm alleen op de fiets op hoeft en thuis/bij kdv doe je hem af.
Wat misschien helpt is wat boekjes lezen over fietsen waarbij mensen ook een helm op hebben. Wij hebben een aantal aanwijs boekjes waarbij alle fietsers een helm op hebben, en dan wijst hij eerst naar de fiets en daarna naar de helm en dan naar zijn hoofd. Zodat het wat logischer wordt dat je met fietsen een helm op doet?
Helpt natuurlijk niet mee dat in het Nederlandse straatbeeld weinig mensen met helm op fietsen, maar zo wordt het misschien wat normaler voor haar?

Aanvulling: wij hebben nu dit boekje geleend bij de bieb en hierin hebben alle fietsers een helm op, en is ook echt een leuk boek: Mijn eerste zoekboek 0 - In de stad, Mijn eerste zoekboek | 9789403200682 | Boeken | bol.com

2 likes

Ons kind schreeuwde ook moord en brand als ie de helm op moest. Een paar keer doorgezet en nu ie m gewend en vraagt ie soms ook om zijn “ehlm”. Hij accepteert m in ieder geval zonder problemen nu. Wij hebben m wel steeds iets strakker gedaan, in het begin zat ie best los.
We hebben weer hetzelfde met kaplaarsjes dus ik hoop dat die binnenkort ook geaccepteerd worden.

1 like

Was hier eerst ook, maar aan sommige dingen heb ik gewoon geen boodschap, dat moet gewoon. Inmiddels wordt hij helemaal blij als ik de helm tevoorschijn haal omdat hij weet dat we dan op de fiets gaan. Hij probeert hem dan ook zelf op te zetten wat hij totaal niet kan.
Het enige punt waarbij hij moeilijk kijkt is als het klipje dicht moet, omdat zn velletje er een keer tussen zat. :face_with_peeking_eye:

9 likes

Omg ja dat is hier ook 1x gebeurd
 wat helpt is ze dan naar de lucht laten kijken, dan staat de huid daar wat strakker. En wij hebben het bandje vrij los zitten, de helm zit inmers niet vast met het bandje maar met dat ding in de helm wat je daarna strakker draait.

1 like

Mijn kind heeft de laatste tijd echt mega heftige driftbuien. Wanneer hij bijvoorbeeld iets zelf wilde doen of als iets niet gaat zoals hij had gedacht.
Hij wordt bijna 3 jaar. Wanneer wordt dit beter?
En hoe pakken jullie dit aan?
Wij benoemen dat hij boos/verdrietig/whatever is en waarom het niet kan. Soms laten we hem even en soms knuffelen we hem tot hij weer rustig wordt afhankelijk van de bui. Daarna hebben we het er ook over en kan hij wel zeggen ik was boos want zus en zo.

Ook rent hij nu continu weg als we in de winkel zijn en hij ziet het echt als een spel. Hij is totaal niet bang om ons kwijt te raken en als wij zeggen we gaan zegt hij oke doei.
Herkenbaar? En wat doen jullie hiermee? We hebben al van alles geprobeerd, maar niks werkt. Ik neem hem liever niet meer mee naar de supermarkt, maar soms kan het gewoon niet anders.

De peuterpuberteit is real. :melting_face:

Draag je zelf een helm?

2 likes

Hier ook herkenbaar! Wat bij ons uiteindelijk hielp was om zodra ie op haar hoofd zat, heel overdreven blij te gaan applaudisseren en juichen etc. Zag er heel debiel uit denk ik, maar inmiddels mag ie zonder morren op haar hoofd gezet worden.

2 likes

ik las laatst ergens iets over dit probleem (wat wij ook hebben maar dan met een kind van 2), en wat je misschien kan proberen is als hij kalm is andere manieren van woede uiten oefenen
bv dat je ‘speelt’ dat als hij heeel erg boos is hij dan heel hard op de grond stampt of in een kussen slaat ofzo

of een anger thermometer maken om te laten zien wanneer hij boos wordt

en dan kun je zeggen, en als je dan op 4 zit, dan moet je een paar keer diep ademhalen of even naar buiten om 3 rondjes in de tuin te gaan rennen of weet ik veel

dit klinkt allemaal zo makkelijk als je het zo leest maar pff
eigenlijk is het ouderschap jezelf 200 keer per dag herpakken en toch weer geduldig proberen te blijven en kalm haha

1 like

De keuze: of zelf lopen en bij ons blijven / karretje vasthouden of zitten in het karretje/ de buggy. En consequent zijn. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, dat helpt hier echt. Dus als ik zeg dat ze in het karretje moet als ze nog één keer wegloopt, gaat ze daarna ook echt in het karretje, hoe boos ze ook is.

Ik probeer bij alles haar een keuze te geven en een alternatief voor haar gedrag. En dan een consequentie als ze dit niet doet.

Het zal vast niet ik elk kind of elke ouder passen, maar ik merk bij mijn peuter dat consequent zijn echt loont.

10 likes

Haha, die ‘ga je het zelf doen of moet ik je helpen?’ is ongeveer de standaard vraag hier.
En tellen werkt hier ook: ‘ik ga tellen en dan kom ik je even helpen’, en dan langzaam tot drie tellen. Niet altijd een succes, maar dan krijgt ze iig de kans om het zelf te doen :sweat_smile:

4 likes

Dat tellen doe ik ook.
Soms gaat ze snel door tellen voor mij. Zeg ik 1 en zij snel 2, 3, 4 8 5 etc.
Of als ik keuze geef en antwoord is geen of alsnog nee.
Voel me dan zo voor aap staan. Ik kies dan voor haar maar heb dan alsnog dan bozige peuter die ik probeerde te vermijden.

3 likes

Bestaat dit ook al :sweat_smile:

Mijn baby 10 maanden heeft geen verhoging meer, en drinkt wel steeds kleine flesjes 100ml naar behoefte.
Ik probeer hem vast voedsel (crackers en fruit te geven maar dat weigert hij). Is het normaal dat hij nog steeds diarree heeft door de flesjes?

2 likes

Ja dat kan echt nog wel ff duren voor de ontlasting weer wat vaster wordt. K. heeft na die flinke buikgriep nog zeker 2 welen diarree gehad en arts had ons al “gewaarschuwd” dat dat nog even aan kon houden. En daarna periode dat het weer vaster was maar dan ineens weer een dag diarree er tussen.

Belangrijke indicatoren zijn oa dat er vocht in gaat, dat er plasluiers zijn en hoe je kind verder is: alert of suf etc.

2 likes

Als je een voetenzak op de kinderwagen hebt. Neem aan dat die gewoon mee in klapt als je de wagen inklapt?

Ligt aan het model denk.
Bij m’n Joolz Day + laat ik ‘m er gewoon in zitten (maar die klapt ook niet echt in).
Bij de Joolz Aer (buggy) moet ik ‘m er wel uithalen omdat hij anders niet (goed) meer inklapt.

Bedankt voor alle tips! @Gelatelli @Fredje
Eigenlijk passen we alle tips al wel toe, maar die met de thermometer is misschien nog wel een goede tip.

@Gato echt heel fijn die herkenbaarheid. Ik weet wel dat elke peuter dit heeft, maar dan op het moment dat ik met hem in de supermarkt loop, is natuurlijk alleen mijn peuter dwars. En al die andere kinderen lopen netjes aan de hand of zitten stil in de kar.
Ik heb ook de hoop dat het beter wordt als hij zich straks beter kan uiten.
Vandaag was overigens een hele goede dag voor ons.

3 likes

Ja en na de diarree kunnen er ineens hele harde keutels komen. Heb daar een paar maanden geleden de dokter voor gebeld en zij zei dat dat vaak voorkomt omdat de darmflora verstoord is na zo’n lange periode diarree geloof ik. Sterkte met je kleintje, hopelijk hebben jullie nog een fijne vakantie!

1 like

We vliegen morgen gelukkig terug. Ik kan echt niet wachten om thuis te zijn, dus hopelijk gaat de vlucht goed.

@Karl_Lagerfeld ja bij ons wel(uppababy).

1 like

Nee, en ook niet van plan om te gaan doen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

En alle anderen: bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Ik ga dan nog maar eens een paar pogingen wagen.
Ze is nu 7,5 maand dus uitleggen oid werkt helaas nog niet. Ik zal het dus toch echt moeten hebben van de gekke toneelstukjes vrees ik haha.

2 likes