Tips, ervaringen & aanraders #7

Toen mijn dochter rond 1,5 last kreeg van harde ontlasting, had ik de huisarts gebeld om te vragen of ze iets kon krijgen. Hij gaf aan dat dit de leeftijd was waarop kindjes bang kunnen worden voor poepen omdat het bijvoorbeeld 1x pijn heeft gedaan.

Drinkt ze wel genoeg? Wil je iets geven waardoor haar ontlasting wat dunner wordt en het makkelijker gaat? Appelsap misschien?

Succes ermee!

Edit: teruggezocht en het is was de zomer daarvoor hahaha. Toen was ze rond 8 maanden, dus hier heb je helemaal niks aan. Excuus! Haha

Ik zou vooral genieten van de tijd zonder baby. Ik ben in een lockdown bevallen en had zes weken verlof voor de bevalling, dus ik baalde echt dat ik niks kon doen. Ik zou lekker veel uit eten gaan, naar de bioscoop, lekker rondjes fietsen of wandelen (als dat nog gaat). Zwemmen vond ik ook heel fijn inderdaad, lekker bewegen zonder dat je je een olifant voelt. Maar gewoon die dingen die jij zal missen als ze niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Zelfs avondwandelingen mis ik heel erg haha, doen we ook altijd nog als er iemand blijft logeren.

En ja de verlof nadien
 Ik was vooral blij als ik me gedoucht had haha. Ik had echt geen zin in plannen maken.

5 likes

Ik had ook lekker een dag met eind van de ochtend massage, daarna met mezelf lunchen, ff nog stad in en koffie gedronken met een vriendin. Heeeerlijk!

2 likes

Ik zou vooral niet teveel verwachten van jezelf, want dan kan het alleen maar meevallen. Met zoveel dingen die je nu nog “moet” van jezelf, kan je jezelf alleen maar teleurstellen als toch blijkt dat je het liefste wil niksen

Ik had een super makkelijke zwangerschap en tot 36 weken gewerkt. Ik was ook super bang voor dat zwarte gat. Ik ben echt een doener, kan niet stil zitten en verveel me snel.Vanaf 37.5 week werd het toch ineens zwaarder en heb ik lekker veel rondgehangen in de tuin, wat gelezen, beetje naar de Hema, een keer geluncht en zwangerschapsmassage. Helemaal niet veel gedaan en dat vond ik helemaal prima. Er was geen zwart gat te bekennen en de dagen vlogen voorbij (met wat?? geen idee).

6 likes

Even een random tip tussendoor.

Onze baby (6 maand) heeft nu een periode dat ze haar speelgoed eigenlijk wel zat is omdat het niet zoveel doet, maar ze te jong is voor ander speelgoed wat iets meer uitdagender is. Dus vandaag zijn we naar de speelgoedwinkel geweest om iets geschikts te vinden. Nou, dit is een dikke hit!

Je kunt het aan de kinderwagen vastmaken (gaan we niet doen, we willen geen wandelende kermisattractie zijn) maar als je het neer legt op de grond en je baby beweegt het al een klein beetje dan maakt het al geluid. Ze hoeven dus niet perse een knopje in te drukken. Ik vind het ideaal voor deze tussenfase tot ze wat meer kan/snapt.
We hebben ook echt geen ruggengraat. Van te voren zeiden we dat we niet zulk soort speelgoed in huis wilden halen. Maar ze is er nu zo blij mee en kan zich er bijna een uur lang mee vermaken.

11 likes

Voor de bevalling heb ik alles tm maat 62 gewassen, uit lunchen of ergens wat drinken (maar ik woon in de stad dus dat was niet zo’n grote onderneming), tv gekeken, boekjes geluisterd (tijdens dat wassen), en dingen opgeruimd, kinderkamer ingedeeld.
Mijn ouders zijn in die tijd best veel bij mij thuis geweest en heb dus ook heel vaak met een van hen koffie gedronken. Ik vond het heel fijn me zo duidelijk hun kind te voelen, en had sowieso enorme drang om alleen maar met m’n man of familie te zijn. Ik ging ook wekelijks bij m’n zus langs. En als ik ging koken en 't was in te vriezen maakte ik dubbele porties. Ik had 9 maaltijden voor ons beide en dat was een uitkomst.
Ik ben trouwens wel ook nog naar een feestje geweest met 37 weken, dat was ook heel leuk.
En m’n man en ik zijn een weekend weg geweest in Nederland en dat was ook heel fijn, even tot elkaar komen en het bevalplan helemaal doorgesproken.
De eerste 2 weken van m’n verlof kon ik best veel maar daarna was ik vooral heel vermoeid. M’n geest niet maar m’n lichaam wel. Ook hield ik toen in gedachten dat ik ieder moment moest kunnen bevallen. Dus stel je hebt overdag superveel gedaan, wie weet beginnen die avond je weeĂ«n wel en dan moet je vermoeid de bevalling in.
Na m’n verlof had ik rond 7 weken weer fitheid om dingen te doen. Vooral wandelen met vrienden, eventueel iets drinken ergens en wederom langs bij familie.
Oh en ik merkte, en merk eigk nog steeds, dat plannen me niet blij maken. Als in het doen vind ik heel leuk maar vooraf voelt het als een last (dit gaat om dingen doen waarbij de baby mee gaat nu) dus ik probeer dat ook niet te veel te doen.
Geniet iig van je verlof! Dat van mij is nu afgelopen en ik vond het zo’n fijne periode.

6 likes

Wij hadden de eerste week van mijn verlof samen vakantie en waren ook weg, dat was echt lekker om echt even uit het werk te komen en gezellig samen wat te doen. Daarna wasjes gedraaid en naar de kapper geweest toch nog wat werkklusjes gedaan en toen kwam mijn baby twee weken te vroeg en baalde ik dat ik niet nog meer gechilld had! Ik had dus het tegenovergestelde van het zwarte gat. Ik beviel ik een lockdown dus kon toch niets, maar samen uit eten gaan is wel echt veel meer gedoe met baby en zelfs met dreumes, dus ik zou dat zeker nog doen tijdens je verlof.
Toen de baby er was vond ik kleine taakjes zoals boodschappen doen en foto’s inplakken juist wel fijn, dus je hoeft niet alles af te hebben voor de baby er is.

5 likes

Niet te veel plannen en dan gewoon zien waar je zin in en energie voor hebt.
Ik heb t/m 36 weken gewerkt en beviel 2,5 week later ineens al en ik had op het laatst verschrikkelijke bekkenpijn waardoor ik niets kon doen.
En daarna ben je zo druk met je baby, ook dan beter gewoon zien waar je dan zin in en tijd voor hebt.
Dus mijn tip is gewoon bij de dag leven en nu nog even genieten dat je zelf je dag bepaalt.

10 likes

En dit is ook heel belangrijk. Ik denk alleen maar aan mijn veel te lange verlof maar veel te kort verlof bestaat ook nog. Ik zou vooral niet bedenken ‘ik moet dit allemaal nog doen voor de baby er is’ maar meer van ‘ik kan dit vandaag wel doen als ik er zin in heb’. Maar veel chillen is ook heerlijk en dan ga je ook uitgeruster de bevalling in.

5 likes

Ikea keukentje voor 1e verjaardag?

• Ja
  • Nee, te jong
  • Nee, andere reden

0 stemmers

2 likes

Pedicure misschien nog?

3 likes

Ik heb het niet gedaan omdat ze die op de opvang ook hebben en hij er daar al heel veel mee speelt. Maar als je kind maar 1 of 2 dagen naar de opvang gaat is het denk ik wel de moeite waard.

Een keukentje is echt al leuk voor de 1e verjaardag en dan kan ze er ook nog heel lang mee spelen! Wij hebben laatst een keukentje gekocht ook alvast voor de 1e verjaardag. En de deurtjes open en dicht doen vinden ze heeeel erg leuk.

2 likes

Eerlijk, vind ik ook een van de leukere dingen in mijn keukentje :sweat_smile:

2 likes

Dank jullie wel voor alle tips! Aan mijn lijstje met dingen om te doen (als ik er zin in heb :slight_smile: ) nu toegevoegd:

• Uit eten met mijn man - We gaan vrijdag sowieso samen uit lunchen om te vieren dat ik verlof heb, want dat is mijn laatste werkdag maar die werk ik thuis.
  • Mijn moeder vragen om me te helpen mijn voorraadkast uit te ruimen (ik wil dit heel graag, maar ik kan echt niet meer zo lang staan - Mijn koelkast heeft dit weekend al een flinke deepclean gehad)
  • Als mijn moeder hier toch is: wil ik ook graag mijn vriezer opruimen en ontdooien - Handig als ik weet wat daar nog in zit met vooruit koken.
  • Iets bakken om in te vriezen voor de kraamvisite
  • Massage en/of pedicure

En qua luieren heb ik ook wel weer zin om me weer eens een paar dagen te verliezen in De Sims.

Kijk er echt naar uit de baby te ontmoeten straks, maar lijkt me ook wel chill om nog 4 weken zo’n hele relaxte vakantie te hebben hahaha. Blijf maar lekker zitten tot de uitgerekende datum, baby :smiley:

7 likes

@Karl_Lagerfeld en als aanvulling onze oudste is begin juli 3 geworden en speelt er ook nog dagelijks mee! 1 vd weinig soeelgoed dingen die er sinds aanschaf altijd staat (wij roteren speelgoed) en waar dus ook echt dagelijks intensief mee wordt gespeeld door beiden.

3 likes

Ja die zag ik ook! Super leuk is die. Ben je er tevreden mee? Twijfel nog of ik gewoon een kant en klaar keukentje koop of dat ikea keukentje wil verven.

1 like

Oh leuk, dan word het het hier ook het keukentje. Is ook nog een beetje leuk voor je interieur

3 likes

Over de dag van de leidster: degene die wat geven, geef je dan iedere leidster iets? Ik heb vorig jaar een pot met chocola gegeven, zodat alle leidsters daar van kunnen pakken maar wil nu denk ik een individueel cadeautje geven. Maar er zijn ook leidsters die ik amper ken omdat mijn dochter maar 1 dag gaat en die leidsters die dag nooit werken. Geef ik hun dan ook iets?

Ik geef 1 ding voor alle leidsters van de groep samen. Er zijn ook best wel veel invallers dus is bijna niet te doen om iedereen wat te geven. Vind ‘t lullig om de invallers over te slaan.

Vorig jaar had ik een grote glazen pot gemaakt met allemaal goud snoep / chocolade erin en een kaartje erin met “jullie zijn goed waard” + een foto van m’n kind erbij.
Dit jaar moet ik nog even denken. Het is ook gelijk een soort afscheidscadeautje want 2 weken daarna is z’n laatste dag daar ivm verhuizing.

1 like