Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik heb dit keukentje van de Zara

8 likes

Haha dit is exact wat ik vorig jaar ook heb gedaan! Pot met chocola/snoep met gouden verpakking en jullie zijn goud waard. Maar wil dit jaar wat anders. Ik ga dan toch maar weer een gezamenlijk cadeautje geven denk ik.

3 likes

Oooh dat is ook een leuk keukentje zeg! :grin:
Wij hebben een keukentje die vanuit de inventaris opslag van een kinderopvang komt, basic en echt een stevig ding. En voor elk kind een deurtje :joy: kregen zelfs nog een nieuw wasbakje erbij want die hadden ze nog, die moeten we alleen nog er in zetten.

12 likes

Ah zo leuk, dit is echt zo een huishoekkeukentje!

2 likes

Mijn kraamweken zitten erop en ik heb een lijstje bijgehouden van spullen die we veel hebben gebruikt en dingen die we niet hebben gebruikt. Ik had vantevoren geen idee wat ik nodig zou hebben en veel zou gebruiken, dus misschien heeft iemand er iets aan.

Veel mezelf:

• Kruidvat 100% cotton long maandverband
  • Een bidon om je vulva te spoelen, een peribottle is echt overbodig en bidon werkt prima
  • Curanol zalf en tabletten tegen de aambeien
  • Purelan tepelzalf en Riteaid hydrogel pads
  • Haakaa ladybug lekschaal (ik had ook de grotere haakaa, maar door het vrij sterke vacuum stimuleerde dit mijn productie wat teveel)
  • Medela zoogcompressen (niet zo zacht als die van Kruidvat, maar veel betere plakstrip en gaan langer mee)
  • Avent handkolf, voor de stuwingsdagen en wanneer je begint te oefenen met flesjes geven. Een electrische is echt niet meteen nodig.
  • Instapslippers voor in het ziekenhuis (geen teenslippers, die pasten mijn opgezwollen pootjes niet)
  • Medela moedermelk zakjes voor in de vriezer
  • Chille, zachte pyjamabroek
  • Voedingsbh (H&M), veel! Deze worden snel vies en moeten in de was
  • Een pakket van Vinted met meerdere H&M voedingstops/shirts voor een paar euro voor de eerste weken

Voor de baby:

• App Babytracker voor het bijhouden van voeding, luiers, medicatie e.d.
  • Simpele outfits van overslaprompers met lange en korte mouw (H&M) met broekjes
  • Boxpakjes met knoopjes onderaan (Hema)
  • Bambino sokjes van het Kruidvat
  • Slaapzakje (Hema hydrofiel) omdat baby met krampjes het dekentje van zich aftrappelt
  • Baby ziet boekje
  • Ergobaby omni breeze draagzak
  • Bepanthen huicreme voor als je baby groeit en uit z’n velletje barst
  • Een babyweegschaal lenen van marktplaats kopen als je borstvoeding geeft en onzeker bent
  • Wasbare billendoekjes
  • Maat 2 luiers en niet teveel maat 1 (ik dacht dat je pas na maanden over moest stappen na een grotere maat, maar dit is al snel!)
  • Een grote hydrofiel om je baby bij het consultatiebureau in te wikkelen en na het badje

Overig:

• Anijspret voor genderneutrale pret op een beschuit
  • Een dagboekje bijhouden op je pc in de momentjes dat je baby slaapt om deze eerste weken en mijlpalen te onthouden!
  • Na elke maand meteen foto’s van je telefoon uitzoeken anders is het straks nietttt te doen
  • De postcode van enveloppen meteen achterop ontvangen kaartjes schrijven om vergeten mensen een geboortekaartje te sturen
  • Een lijstje met de standaard avondmaaltijd-opties + ingredienten op de koelkast voor inspiratie voor je partner (of jezelf)
  • Mueslirepen en bananen en een grote bidon op de plek waar je ’s nachts voedt want honger en dorst!
  • Yogabal/skippybal om op te bouncen met een ontroostbare baby met krampjes
  • Meeneem koffiebeker met deksel die je koffie warm houdt en waarmee je niet kunt knoeien voor alle momenten dat je je baby troost/op je borst hebt

Niet gebruikt:

• Kipkep pittenzakje, veel te heet en leek niks te doen (baby kon echt niet plat liggen met krampjes)
  • Over het hoofd rompers (hysterische baby)
  • Tummytub
  • Speentjes en speenkoord (worden niet gepakt)
  • Knoopbare draagdoek (ergobaby is makkelijker en baby gaat huilen bij ’t in de draagdoek doen)
  • Babyshampoo, kam en borstel, billenzalf
  • Teveel flesjes (ik had meerdere avent en difrax flesjes in huis, en pas nu met 6 weken ga ik oefenen met een ander flesje: een dr brown. De rest wel gebruikt om melk te bewaren in de koelkast)
24 likes

Leuk om te lezen en handig voor nieuwe mama’s! Grappig om te zien dat ik sommige dingen juist heel fijn vond, die jij niet hebt gebruikt en andersom.

6 likes

Ja inderdaad! Het is een heel leuk en handig lijstje @Indigo maar er hangt ook veel af van je baby natuurlijk. Ik zou bijna een poll aanmaken haha, dan weet je pas wat mensen écht niet gebruiken, maar dat lijkt me veel werk.

De tummy tub was bij ons ook echt een flop, één keer heeft de kraamverzorgster het voorgedaan in een droge tub met kleertjes aan maar het leek mij helemaal niet comfortabel haha.

Maar wel top dat je dit allemaal hebt uitgeschreven!

6 likes

Oh ja tuurlijk! Mega persoonlijk dit inderdaad! Ik kan me voorstellen dat het lijstje van een ander er weer precies omgekeerd uitziet :smile:

Zo kreeg ik van een vriendin een aankleedkussenhoes want zij had ‘veel te veel, en maar twee nodig’, terwijl die hier niet aan te slepen zijn vanwege de continue ongelukjes tijdens het verschonen haha.

2 likes

Ik kwam er pas na een half jaar achter dat de verschoonkussen hoezen ook om een wiegmatras passen (en toen paste de mijne al niet meer in het wiegje) en ook om het voedingskussen gedaan kunnen worden om een nestje te maken.

1 like

Ik gebruik helemaal geen hoes om het verschoonkussen. Dan is het veel makkelijker om ook de broek en romper enzo aan te doen omdat het glijdt.
Scheelt was en dat kussen neem je gemakkelijk af.

4 likes

Haha dat zou een hele lang poll worden denk ik. Als je hierboven alleen al leest hoeveel verschillende voorkeuren er rondom het verschoonkussen zijn :sweat_smile:

1 like

Onze baby is nu een half jaar en echt een schat.
Soms weet ik alleen niet wat ik met dr moet spelen. Ik lees elke dag voor, zing dezelfde liedjes, zit samen voor de spiegel etc.
Ik voel me soms schuldig als ik haar op haar speelmat leg en ze ‘iets voor zichzelf moet doen’.

Ohja en hoe doen jullie dat met eten?
Ze krijgt nog de fles maar bijv pap lust ze niet, fruit ook niet echt. Waar ze wel van smult is het avondlijke potje groente/pasta etc.
Ik geef nu als ze 's ochtends wakker wordt 230ml (tegen 5 a 6 uur) , dan tegen 10 uur 170ml, net pap en fruit geprobeerd (wilde ze niet) , dus maar 130ml flesje en dan straks dus potje en tegen half7 voordat ze naar bed gaat 230ml.
Is dit veel? Andere moeders uit mijn zwangerschapscursus geven allemaal borstvoeding, dusja, ander verhaal.

2 likes

Rond die leeftijd vond ik het ook lastig, omdat hij zichzelf nog niet goed kon vermaken. Dat ging veel makkelijker toen hij kon tijgeren en zitten. Ik zet hem ook vaak naast me in zijn stoel als ik bv aan het afwassen ben en geef hem dan een pollepel om mee te spelen. Vergeet niet dat baby’s nog niet zoveel input nodig hebben. De hele wereld is wonderlijk en nieuw.

Qua eten vind ik het lastig zeggen. Als je kindje goed groeit lijkt het me oke toch? Mijn zoontje lust ook geen pap. Welk fruit bied je aan? Hier zijn mango, banaan met pindakaas en smoothies favoriet. Ik zou het gewoon blijven aanbieden. Ik merkte dat er opeens een moment kwam dat hij meer vaste voeding ging eten en we smaken konden gaan combineren.

1 like

Niet schuldig voelen. Zolang de baby zich vermaakt is het goed. Vaak zijn ze zo tevreden met kleine dingen. Je doet al veel als ik het zo lees. Zou nu ook niet kunnen bedenken wat je nog meer kan doen.

3 likes

Heb je die kipkep dan niet te lang of te hoog verwarmd? Ik vond hen juist helemaal niet warm aanvoelen maar voor baby was het warm genoeg en wel prettig.
Maar ik zou hem sowieso pas kopen als het nodig blijkt te zijn want :money_with_wings:

1 like

Met een half jaar legde ik hem ook vaak nog op nieuwe plekjes in de woonkamer. We hadden een miniwoonkamer maar alles was zo interessant. Hij moest zichzelf dus vaak zien te vermaken en dat lukte hem ook wel, want alles is op die leeftijd nog zoooo bijzonder. Ik weet ook niet of het heeft geholpen maar hij kan nu heel goed alleen spelen, en dat vond ik wel belangrijk. Maar dat kon ik zelf ook altijd dus ik weet niet of het echt helpt of genetisch bepaald is haha.

Wat ik op die leeftijd ook leuk vond was om hem mee te nemen naar een park en daar onder een boom te liggen. De blaadjes zijn al leuk om naar te kijken. En natuurlijk wat speelgoed voor 6 maanden, daar heb je echt genoeg leuke dingen voor. Emma Hubbard heeft altijd wel goede video’s over age-appropriate speelgoed.

1 like

Vanaf wanneer lieten jullie je baby overdag op zijn/haar/jullie slaapkamer slapen?

1 like

Like voor de herkenbaarheid. Ik heb echt het idee dat ze uitgekeken is op steeds dezelfde speeltjes die ik haar geef. Wat ze nu leuk vindt is ook boekjes met dieren en dan de dierengeluiden nadoen (maar na 10x is dat voor mij ook zo saai). En de babygym vermaakt ze zich ook wel eventjes mee. Maar andere tips heb ik niet, wilde eigenlijk net dezelfde vraag stellen in dit topic.

Qua eten krijgt ze nu:
Flesje 7:00
Fruithapje 10:00
Flesje 12:00
Flesje 15:00
Groentehapje 18:00
Flesje 19:00

Alle flesjes 180+6

Wil dit ook uitbreiden met leuke dingen zoals stukjes brood enzo, maar ben het een beetje aan het opbouwen. Mango en banaan zijn hier een groot succes. Appel ook wel btw! (Moes van maken). En pruim uit zo’n zakje van Ella’s kitchen was ook echt een succes.

Ohja ik kreeg laatst de tip om een Munchkin beker 360 graden te proberen: dit is echt top! Voor slokjes water.

3 likes

Vanaf 3 maanden want toen wilde ze ineens niet meer in mijn armen of in een nestje op de bank :sweat_smile: (wat daarvoor de enige manier was). Ineens werkte alleen nog de verduisterde slaapkamer.
Zou vooral kijken naar waar je baby behoefte aan heeft en beetje uitproberen als je voelt dat het daar tijd voor is.

6 likes

Eigenlijk vrijwel direct al. Ze was (en is) veel te alert om in een lichte woonkamer te slapen, dan ligt ze alleen maar om zich heen te kijken. Kinderwagen lukt ook alleen als we die helemaal verduisteren.

1 like