Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik heb er gister een gekocht en als deze nacht een voorbode is voor alle nachten dan ben ik helemaal in mn nopjes. Hij viel uit zichzelf inslaap zonder te huilen en heeft gewoon heerlijk rustig gelegen, waar we eerst om de 1/1,5 uur een huilende baby hadden heeft ie nu geslapen van voeding naar voeding.

Thanks voor het delen van je ervaring.

6 likes

Iemand tips een 3 jarige peuter weer goed in te laten slapen? Al een maand of 2 is het inslapen een drama. Altijd weer een slokje water, naar de WC, een knuffel van mama en papa. Vorige week zijn we met de speen gestopt en lijkt het alleen maar lastiger geworden.
We laten haar eerst even mopperen voordat we gaan kijken, en geven aan dat we niet nog een keer naar boven komen. Maar blijft een strijd die ze pas rond 21:00/21:30 opgeeft. Vind het zo lastig dat ik nu zo opgelucht ben als ze eindelijk slaapt en zo tegen het naar bed brengen op kijk elke dag. :slightly_frowning_face:

Dit zeiden ze op de opvang ook al! Dan zal het wel kunnen, ik mag niet in dr mond kijken haha

1 like

Slaapt ze nog overdag? Die van ons op de opvang meestal nog wel en dat zijn de dagen dat er meer gedoe rondom slapen is.

En de speen kan er ook mee te maken hebben. Want bij ons deed ze zonder mopperen middagdutjes, maar zodra we gestopt waren met de speen waren die gelijk klaar. Blijkbaar hielp die speen haar toch echt met in slaap vallen.

Dat laatste merkten wij trouwens ook in de nacht. Als ze 's nachts wakker werd dan kreeg ze zichzelf niet meer zo goed in slaap. Dus een anderhalve week heeft dat wel wat gedoe in de nachten gegeven. Was daarna klaar.

Misschien niet het antwoord wat je wil horen. Maar een half jaar geleden hadden we een periode dat ze ging ‘huilen’ en als we dan boven kwamen zat ze gewoon blij te zijn. Toen hebben we op een gegeven moment wel heel streng gezegd dat we niet meer naar boven kwamen en laten roepen.

Laten riepen/huilen tot ze sliep werkte niet (en kon ik niet over mijn hart verkrijgen). Maar als we dan pas na 20 minuten naar boven kwamen, dan was het daarna meestal wel klaar.

1 like

Ja, ze slaapt in de middag nog. Ze wil ook echt zelf slapen, denk omdat ze vaak rond 1 uur echt moe is als ze laat in slaapt en s’nachts een paar keer wakker is geworden. Als we ergens zijn en ze niet naar bed kan rond haar middagslaapje, is ze ook super snel overstuur. Ik laat haar niet te lang slapen, meestal slaapt ze ook echt diep in de middag als ik haar wakker maak.

Even doorzetten en dan toch maar eens het middag dutje overslaan als we wat langer zonder speen hebben geslapen.

Of eerst misschien het middagdutje alleen wat inkorten? Een oververmoeide peuter is aan het einde van de dag ook niet heel grappig.

Heeft iemand een tip voor een peuterproof nachtlampje? Mijn dochter van 2,5 is sinds kort bang in het donker, en begint in de nacht of ochtend dus te huilen als ze wakker wordt. Zodra er iets te zien is kalmeert ze.
Momenteel laten we de deuren open en het licht op onze slaapkamer aan, maar ja, als wij gaan slapen gaat dat uit.
Het lampje van de babyfoon verlicht weinig in de kamer, vandaar dat ik nu een los lampje zoek wat zacht licht verspreidt.

Oh en peuterproof omdat we pas ook een hele leuke slaaptrainer hadden van de Hema, die ze graag meenam het hele huis door omdat ze hem zo leuk vond. Na 3 dagen viel hij uit haar handen en was hij gelijk stuk :expressionless:

En zo’n ‘slaaptrainer?’

Wij hebben zo’n wekker van Alecto met blauw en geel en dan werkt bij al inze kinderen goed. Blauwmet maan is slapen en Geel met zon is wakker. Zodra de wekkers geel worden, hoor ik altijd drie deuren open gaan :wink:

1 like

Toen mijn zoon rond die leeftijd nog een dutje deed was het elke avond ook feest, hij bleef dan tot diezelfde tijden liedjes zingen en de boel op stelten zetten.
Uiteindelijk ging hij zelf de dutjes weigeren en dat vond ik in het begin best pittig omdat je dan aan het eind van de dag met een vermoeid kind zit. Het voordeel is wel echt dat hij 's avonds binnen een minuut slaapt
 Hij gaat nu nog steeds voor 19u naar bed en slaapt soms al voordat wij de trap aflopen.

4 likes

Ja die hebben we ook. Werkte eerst heel goed, “lampje is blauw, ik hou van jou” zeggen we ook elke avond. Helpt nog steeds om haar weer rustig en in slaap te krijgen als ze te vroeg wakker is.

@parapluie
Wij hebben deze:

@Snygg Dat zou fijn zijn. Tot nu toe maakte het bij ons niks uit, de keren dat we hem oversloegen. Oververmoeid en toch drama en vaak wakker snachts.

Op vakantie in Frankrijk in juli was er nul strijd, geen lampje nodig, gewoon een boekje en slapen en ik had niet verwacht dat ze het prima vond alleen in een kamer in een groot bed. Ik denk dat we maar moeten emigreren :joy:

1 like

Wij hebben deze voor onze dochter (3,5), die gebruikt ze sinds ze 2 is ofzo. Ligt in dr bed, meestal doet ze m zelf aan als ze s nachts wakker is en nu het vroeger donker is, doen we m al aan tijdens het bedritueel. Hij gaat vanzelf na 10 minuten of een kwartier uit. Werkt op batterijen dus die moet je af en toe wel vervangen.

2 likes

@Juffie heb jij de stapelstein al binnen en hoe bevalt het?

Oké dit voelt echt als een falende moeder vraag. Maar hoe leg je een kind op bed voor een dutje?
Ze viel altijd in slaap met borstvoeding maar nu blijft ze vaak wakker en ik weet gewoon niet zo goed meer hoe ik d’r moet laten slapen??
M’n oplossing is nu steeds in de kinderwagen en lopen maar ik zou graag iets minder willen wandelen en iets meer tijd voor alleen mezelf hebben als dat kan.
Ze is 5 maanden. M’n man legt d’r op bed door met de door de kamer te lopen en van drukke tot rustige muziek af te spelen.
Edit : ze is trouwens geen makkelijke slaper en tis ons vrijwel nooit gelukt om d’r wakker weg te leggen.

1 like

Ik doe een riedeltje, niet heel anders dan avondprogramma. Schone luier, slaapzak aan. Gordijnen dicht. Soms een verhaaltje (ligt er aan hoe moe). Speentje, beetje wiegen en zingen / sssh en leg dan in bed.
Ligt eraan hoe moe. Soms meteen in slaap en als ie te wakker wordt er weer uit en weer wiegen .

Ik wil eigenlijk nog een muziek dingetje aanzetten maar die ik heb werkt niet.

1 like

Ik wieg haar in slaap. Met m’n eerst dochter zo’n strijd gehad elke keer dat ik daar geen zin meer in heb haha.
Dus ik lig op bed met haar op m’n borst en ‘wip’ heen en weer. Ondertussen zit ik dan op m’n telefoon of ereader. Als ze slaapt, leg ik haar over in haar eigen bedje

1 like

Ja dit werkte eerst perfect maar sinds ze ruim 3 maanden is wil ze hier dus niks meer van weten en zit ze zich alleen te overtrekken.
In de cosleeper krijg ik d’r soms in slaap door ernaast te liggen en d’r armpjes vast te houden onder de strakke deken.
Heb nu ook zo’n fedde en kees ding besteld. Maar die is nog steeds niet verzonden (tweedehands aankoop)

Oei lastig 
 eventueel zo’n love to dream slaapzakje proberen? Of rolt ze al?

2 likes

Heel herkenbaar! Onze dochter slaapt overdag nog in de woonkamer bij mij en is pas net 3 mnd, maar misschien heb je er wat aan. Ik las laatst dat het gemiddeld 20 minuten duurt voordat een baby in slaap valt. Voor mij betekent dat dat ik acccepteer dat ik sowieso 20 minuten met alle aandacht en rust naast mijn dochter zit/lig om over haar buikje te wrijven en te sussen. Weten dat het sowieso zo lang duurt geeft me rust (ook al slaapt ze daarna soms maar 10 minuten). Het Nunki dekentje is inderdaad een goeie, tenminste voor ons. Het lukt hier steeds vaker om haar, als wiegend in slaap krijgen niet lukt, toch te laten slapen. Ze is dan wel moe (denk ik tenminste), want ik volg nog geen schema maar ik volg haar signalen. Ik volg Ewelina Eindelijk slapen op insta. Misschien kun je daar nog wat tips vinden?

Edit: overdag gebruik ik geen Nunki (want in woonkamer), maar leg ik de kipkep op haar borst voor wat druk. Ik vind het best spannend om haar ook overdag in de cosleeper te doen, want ben bang dat ze dan 's nachts minder goed slaapt. Overdag slaapt ze namelijk minder goed en 's nacht wel goed. Wil niet dat ze wakker blijven en co-sleeper aan elkaar gaat linken (als dat al kan). Ik herken het wel steeds beter als ze moe is , dus misschien toch maar eens proberen binnenkort.

2 likes

Weet iemand in welke fysieke winkel (die in veel/ kleinere steden zit) je van dat vliegerpapier(?) kunt kopen? Van dat papier waar ze bv ook lampions mee beplakken.

1 like

CrĂȘpe papier? Misschien de action of blokker, hema? Vroeger verkocht de bruna / readshop bij ons ook knutsel papier, oa dit.