Tips, ervaringen & aanraders #7

Het probleem met pakjes met voetjes eraan is dat het door de dichte voetjes in de M-houding gaat trekken aan de heupen. Ik heb onze meiden beiden wel gedragen met een pakje met voetjes eraan, maar dan was het pak nog aan de grote kant en was er nog heel veel ruimte (echt nog centimeters te lang bij de benen) en dan trekt het niet. Op het moment dat de pakjes niet meer ruim waren, niet meer gedaan.

Ik heb toen heel veel opgezocht over ergonomisch dragen en over met dragen in de winter qua lagen etc. Zodoende die kennis opgedaan.

Hier staat fijne info erover en fijne tips waar op te letten als je ze toch zon pakje aan wilt doen of een maillot/kledingpakje met dichte voeten. Dragen met een berenpakje, waar let je op? – Dragen kun je leren

Ik vind oa blabloom en vonvavoom ook fijne blogs en filmpjes over dragen hebben.

1 like

Mocht je Facebook hebben kan ik de groep draagliefde echt aanraden! Zit vol met consulenten en ervaringsdeskundigen die met je mee willen kijken of je kindje goed zit in de drager.
Ik zou zelf sowieso eigk geen dik pak bij m’n kind aan doen in de drager omdat mijn lichaam al warmte geeft en ook de drager geldt als een laag. En je moet dan ook zelf met open jas lopen anders is dat nog een laag.
Oh en tis vet onhandig als je kind slaapt en je gaat dan ergens naar binnen want dan hebben ze 't veels te warm.
Zou dan eerder een goedkope draagjas kopen (bonprix, lidl, vinted) of een grote jas dragen.

4 likes

Och wat vervelend voor haar. Geen ervaring mee, maar wel veel jeuk en uitslag gehad tijdens m’n zwangerschap. Ik vond aloë veragel erg fijn en verkoelend, maar geen idee of dat voor dit soort pijn helpt.
Hopelijk blijft de baby nog even zitten en komt ze de tijd wat door in het ziekenhuis!

1 like

@Ovenschaal en @Kusjessoldaat, van die lagen en warmte ben ik op de hoogte en hou ik rekening mee. Maar als ik dan van die simpele dingen hier lees als geen berenpakje, voel ik me direct een slechte moeder omdat ik niet genoeg ingelezen ben. Maar dat ligt aan mijn perfectionisme en eerste keer moeder zijn denk ik.

Oh herkenbaar hoor die onzekerheid! Ik check zo ongeveer alles bij m’n zus (zij is 2e x moeder en haar baby is 3 maanden ouder dan die van mij).
Ik heb eigk 2 stokpaardjes waar ik me qua kennis in verdiept heb en dat zijn wasbare luiers en dragen :sweat_smile:.
Bij veel dingen denk ik ook hoe moet je dit als ouder weten als je dit forum niet hebt (zoals geen hydrofieldoek tegen de zon gebruiken).
En bij heel veel dingen denk ik ook dat 't allemaal afgeraden wordt maar niet het ergste is als het wel gebeurt.
(oke als ik nog heel even over dragen mag ranten. Voorwaards dragen wordt enorm afgeraden omdat het vrijwel niet ergonomisch kan. En dan heeft Tula, best een groot draagmerk, dit soort plaatjes op de doos vh product staan!!

2 likes

Nee joh, ik wist dit toevallig wel maar kwam er via hier achter dat je je kind geen winterjas aan moet doen in de autostoel. Terwijl ze toen toch al een winter bijna dagelijks in de auto zat :sweat_smile:

2 likes

Ik heb nu een winterjasje van de Zara mt 62, maar die wordt best wel krap. Dochter heeft nog maar maat 56, maar houd niet van jasje/mouwen. Nu heb ik één van Name It op het oog. Is dan 62 (want valt soms groter, las ik) of 68 handig?

2 likes

68! Ik heb er nu 1van zara in 80 besteld want ze gaat ook dikkere truitjes dragen ws dan ze nu doet. (ze heeft nu een jasje maat 68 met zelfde probleem als jij beschrijft).

2 likes

Name it valt wel behoorlijk groot, maar met jasjes vind ik dat niet zo erg.

1 like

Ik heb in Australië en Amerika zoooveel ouders gezien die voorwaarts dragen. Maar ook met echt gloednieuwe ukkies. Vond ik ook zo raar om te zien, dat zie je hier gelukkig veel minder. Ik denk dat het vanaf een bepaalde leeftijd best verantwoord kan trouwens, maar ik zou toch echt liever rugdragen.

En het is echt niet zielig als een baby op je borst ligt in plaats van de wereld inkijkt :grimacing:

1 like

@Nefertiti ik zou je nog laten weten hoe de half buckles bevallen. Die van storchenwiege vind ik echt heel fijn. Knoopt makkelijk en zit meteen goed.
Die van neko heb ik alweer doorverkocht. Op maximale grootte was het rugpand zelfs nog aan de kleine kant om de nek van m’n baby goed te ondersteunen. Dus zou die binnen een maand al niet meer kunnen gebruiken. Ook vond ik de buikband daarvan minder lekker zitten.
Storchenwiege is echt goed breed en hoog af te stellen. Ik heb het oudere model en nieuwe model schijnt nog lekkerder te knopen.

Oh en over wat je zegt. Ik snap het ook echt niet, kindje kan genoeg zien als ze op je borst zitten, en ook er zelf voor kiezen even niets te zien.

Iedereen nog bedankt voor alle slaap adviezen afgelopen donderdag.
In de draagdoek of zak valt ze helaas echt niet meer in slaap, ja soms na 20 minuten buiten lopen maar dan kies ik liever voor de kinderwagen want dan valt ze eerder in slaap :sweat_smile:. De kinderwagen binnen zetten lukt me meestal niet, maar kan ik wel blijven proberen.
Ik krijg haar ook niet echt meer in slaap gewiegd, denk dat ik daar aan kan werken wel om dat weer te oefenen. Wiegen jullie dan terwijl ze rechtop is of in je armen ligt?
Ik denk trouwens ook dat ik d’r misschien te veel dutjes liet doen. Gister en vandaag veel minder dutjes laten doen en ze was eigk niet eens zo heel chagrijnig. En het kost mij aanzienlijk minder energie want ze valt makkelijker in slaap.

4 likes

Hoe oud is je kindje nu en hoeveel dutjes doet ze?

Even een vraagje over vis aanbieden. Ik merk dat we dat echt te weinig doen en dat mijn zoontje het ook niet geweldig lekker vindt. Hoe doen jullie dat?

1 like

Ze is 5 maanden en deed 4 dutjes ( 3 *45 & 1 * 20 minuten).

Bij ons rond die tijd viel hij wel in slaap met een lapje over zn ogen. Voor de draagzak hadden we een soort joggingstof hoes waar ook capuchon bij zat. Heel handig sowieso was lekker warm en dus niet het gedoe met in pakjes hijsen. Die capuchon maakten we dan los en deden we een beetje over zijn oogjes.
In de kinderwagen of in bedje had hij een knuffellapje dat precies het geode formaat was voor over zn oogjes.
Ik herinner me nog Franse vrouwen op het terras op vakantie die helemaal zaten te roddelen en wijzen alsof we hem aan het mishandelen waren. Maar hij vond de wereld gewoon te interessant om te slapen.

2 likes

Ah pff wat vervelend voor je vriendin. Helaas heb ik het in dezelfde termijn meegemaakt als jouw vriendin en ik herken het gevoel wat zij beschrijft. Een lekkere lotion op de buik is zeker fijn, ik had er eentje van Rituals die was speciaal voor zwangeren. Voor het trekkende gevoel aan de benen en het vocht had ik, niet heel charmant, steunkousen aan. Ik herinner me ook nog dat het na de bevalling 2-3 weken duurde voordat ik al het vocht kwijt was uit mijn benen. Ik hoop dat het allemaal goed komt met je vriendin en de baby nog wat weekjes mag blijven zitten. :crossed_fingers:

Oh zal daar eens naar kijken, ze is namelijk gek op Rituals dus dat zal ze altijd leuk vinden! Steunkousen mag ze niet van de gyn. Dan zou het vocht door die kousen meer omhoog kunnen kruipen in der benen en ze willen graag monitoren wat er gebeurt, of het vocht zelf steeds hoger komt als ik het goed zeg.

@Pippa ik ga eens uitzoeken of dat mag nu, want dat is idd wel altijd lekker verkoelend!

Uwlch ik had meer dan 7 liter vocht en wat een RAMP was dat. Mijn vriend masseerde elke avond mijn voeten en benen. Dat gaf nog wel iets verlichting en voor de rest hielp niks. Alle truukjes van brandnetelthee tot kussen onder de matras tot steunkousen tot sporten geprobeerd.
Lief dat je met je vriendin mee denkt maar tegen het vocht kun je echt weinig.

1 like

Volgens mij gingen wij toen ook over op 3 ipv 4 dutjes. Fijn dat het je al minder energie kostte. Die dutjes kunnen echt een gedoe zijn. Ik heb mijn zoontje nooit echt hoeven wiegen. Ik pakte hem heel stevig vast in mijn armen, 1 armpje tussen mijn zij en arm. Dan viel hij in slaap. Kon soms wel even duren, maar volgens mij is dat niet gek. We hebben zelf vaak ook even de tijd nodig om in slaap te vallen. Ik zat dan op bed of op de bank en liet hem lekker op mij slapen.

1 like

Mijn baby houdt dus niet van de draagdoek/zak omdat ze niet om zich heen kan kijken. Heb nu geen zin meer om er nog aan te beginnen, maar als ik dat eerder had geweten had ik misschien wel de voordelen van dragen kunnen hebben ipv altijd in mijn armen dragen en wiegen. Heb nu wel supersterke armen, maarja.

1 like

Pfff zoveel ook… lijkt me echt ellendig. Ik ben bij de oudste in 1 weekend aan vocht aangekomen en vond dat al een grote bak ellende. Gelukkig bleef het daar toen bij en dat is echt niks vergeleken bij wat ik nu bij haar zie gebeuren. Ze heeft er ook zoveel last van. Strakke, pijnlijke huid etc. Naja gevoel zal je niet onbekend zijn en echt rot dat je er niks aan kan doen :frowning:

1 like