Tips, ervaringen & aanraders #7

Misschien een heel dun laagje water en speelgoed. Dus niet echt een bad maar een badje. En dan steeds beetje meer

1 like

@Freedom in bad zitten en spelen vindt ze op zich best ok alleen inderdaad wassen en vooral haar wassen is een hel. ze is nu zo groot dat ze bijna het bad uit kan klimmen, en dat probeert ze zo razendsnel te doen als ze een washand ziet dat ik bang ben dat ze een keer uitglijdt.
we hebben nu 2 weken de keuze gegeven: bad/douche/bij de wasbak wassen (die kiest ze dan meestal), en dat is op zich wel ok maar soms moet ze echt d’r haar wassen en dan moet ze gewoon in bad (de douche is alleen leuk als zij dr pop mag afsproeien en niemand iets met haar doet haha)

ik probeer dus naarstig iets te bedenken wat zou kunnen helpen :grimacing:
heb gister zo’n soort zonneklep gekocht voor als je je haar moet uitspoelen maar die wil ze tot nu toe ook nog niet op haha

1 like

Sinds een paar dagen gaan de slaapjes overdag hier (3 maanden oud) best goed (even afkloppen). Maar tussendoor heb ik maar weinig tijd om wat te doen. Stel ik wil een stukje met haar wandelen, loop ik het risico dat ze in slaap valt. Hoe pak ik dat het beste aan? Onder slaaptijd wandelen of juist niet? Tot nu toe wordt ze bij thuiskomst altijd wakker? Of is het niet erg dat ze buiten haar slaapmomentjes om slaapt?

Nog een (waarom-moet-ik-deze-vraag-stellen-ben-ik-zo’n-slechte-moeder-)vraag. Ik vind de uurtjes voor haar bedtijd heel erg spannend. Lang verhaal kort denk ik dat ik door de eerste weken (wat) getraumatiseerd ben geraakt. Ik heb bijna geen (mentale) reserves meer en ga volgende week dan ook naar de poh. Het gaat nu steeds wat beter en dat is ZO welkom, maar de spanning blijft in onredelijke mate aanwezig. Ik ben zo bang dat ik niet goed aanvoel wanneer ze wil slapen en het te vroeg probeer, dat ze niet doorheeft dat ze de nacht ingaat en dus maar heel kort slaapt etc. Ik zou graag de uren daarvoor wat minder gespannen en meer genietend door willen komen. Wat doen jullie graag met een 3 maanden oude baby tussen laatste slaapje en bedtijd in?

1 like

Wat is het pittig hé, met een baby van 3 maanden. Ik herken het vele nadenken erover, zeker als je niet zo goed in je vel zit. Mijn baby is ook 3 maanden. Het geeft me houvast een beetje een vaste volgorde aan te houden van slapen, eten, samen spelen, alleen spelen (spelen is even in de box liggen). Als je twijfelt over wanneer hij moe is, kun je ongeveer 90 minuten aanhouden dat ie wakker is. Ik ga dan met mijn baby wandelen zodat ie slaapt. Verder kom je idd nergens aan toe, hoe frustrerend ook soms, dat wordt echt makkelijker als je kindje ouder is en langer wakker kan zijn.
Je doet het goed mama!

3 likes

En een bedritueel in de avond kan ook helpen, wij doen baby fles geven, wassen en slaapzak aan, nog een fles geven, liedje zingen, muziekje aan en in bed. De tijd voor het slapen vd nacht is hier wel de onrustigste tijd met eten, peuter etc en baby die dan weinig wil. Dus dan vaak in de draagzak of bij ons aan tafel.

1 like

Ja, dat met een ritueeltje gaat volgens mij nu aardig goed. Eerst ging ik ook elke dag na een fles te wandelen, maar nu worden de slaapjes steeds langer en op een vaster moment op de dag. Dat wil ik niet verpesten doordat ze dan in de wandelwagen in slaap valt of zo. Maar ja, ik wil ook juist even met haar naar buiten. Je bent inderdaad steeds aan het nadenken en aan het afwegen!

En fijn dat ze al langere slaapjes kan
Mijn baby slaapt ook vaak maar 30-45 minuten. De ene dag loopt weer anders dan de andere dag en ook doen wat jou energie geeft inderdaad.

2 likes

Toevallig zat ik dit weekend te denken hoe we mijn ouders van de 2e hadden verteld.
Kwamen er gewoon bijna niet op. Opeens schoot het weer te binnen. Via mn oudste, die wilde wat eten en toen had ik daar snel de echo opgelegd want ze wilde niet grote zus zeggen.
Eerste via een vakantiefoto die we lieten zien.

Reactie eerste was veel uitbundiger dan de tweede :smiling_face_with_tear:

1 like

Ze slaapt nu zo 1,5 uur achtereen. Als ze al in de wandelwagen slaapt, is dat meestal pas na een half uur. Ik kan nog niet zo lang wandelen (mijn herstel is wat ondergesneeuwd). Wanneer ik de wandelwagen stil zet, wordt ze direct wakker.

4 likes

Het is denk ik even doorbijten tot ze wat ouder is en langer wakker kan blijven/sneller in slaap al valt of dat jij wat langer kan wandelen. Het is in het begin echt lastig met de slaapjes en dan heb ik het idee dat het voor de baby iig prettig is om zoveel mogelijk vastigheid te hebben en op 1 plek te slapen. Als ze wat groter zijn, gaat het vanzelf makkelijker. Je kan ook besluiten dat het laatste slaapje bijvoorbeeld buiten doet en dat het niet erg is als die wat korter is of niet helemaal goed lukt als ze de rest van de dag goed heeft geslapen.

Hou vol!! Het wordt echt beter en je energie komt op een gegeven moment weer een beetje terug.

1 like

Mijn tweede is nu ook 3 maanden oud. Wat is vaak doe als hij wakker wordt van een dutje en het nog niet meteen tijd is om te drinken (en het niet regent en alle sterren goed staan :laughing:), hem direct met slaapzak en al in de wandelwagen leggen. Zo verlies ik geen tijd aan slaapzak uittrekken/jasje aan etc etc.

Maar veel tijd om te wandelen als ze wakker zijn, is er inderdaad gewoon nog niet.

Het laatste dutje van de dag mag meestal wat korter zijn. Als het mooi weer is dan wandel ik hem regelmatig in slaap en doet hij een dutje van 30/45 minuten. Lekkere podcast op voor wat me-time…

Ik begrijp je spanning voor bedtijd, zelf heb ik dit in heel lichte mate. Heel sterk van je dat je hulp zoekt! Maar weet dat het vanaf nu echt alleen maar beter wordt. Ze gaan steeds meer een ritme krijgen en bedtijd wordt gewoon heel normaal. :hugs:

2 likes

Bedankt, ook @Nivealover voor de lieve reacties. Jullie hebben ook gelijk. Misschien wil ik ook wel te veel en te snel… Door die spanning kan ik wat minder ‘het komt zoals het komt’ zijn als ik gewend ben van mezelf. Nou ja, komt inderdaad vast wel goed.

5 likes

Ik herken dat helemaal hoor! Die eerste maanden hebben er bij mij zo ingehakt en bij ziekte is het weer zoals toen. Ik ben ook iedere avond gespannen en in zieke periodes voor ieder slaapje.
Ik ben mentaal gewoon nog niet weer sterk genoeg om daar heel mindful mee om te gaan.

1 like

War vervelend dat je dat ook hebt. Hoop ook voor jou dat het snel beter mag gaan :kissing_heart:

2 likes

Dit doe ik elke ochtend met mijn 3maand oude baby om de oudste naar school te brengen. Meestal slaapt hij in de kinderwagen gewoon verder. Bij thuiskomst wordt hij vaak weer wakker, dat is dan niet anders.

Ik zie nu toevallig dit voorbij komen, denk dat ze dat hier geweldig gaan vinden!

7 likes

love dit idee!
moet toch maar eens kleurstof gaan kopen, volgens mij kun je dat voor heel veel leuke dingen gebruiken

1 like

Zeker! Gekleurde rijst/kikkererwten/pasta ik ook super leuk :+1:

Maar dat haalt toch de hele functie van een bad nemen om schoon te worden weg?
Of denk ik nu te saai.

4 likes

Wij spoelen ze altijd nog af met de douchekop daarna, want de conditioner moet goed uit de haren worden gespoeld. En als ik zie wat er achterblijft in de badkuip nadat het water eruit is als ze erin hebben gezeten is dat ook niet echt mijn idee van schoon dus wat dat betreft is dat afspoelen geen overbodige luxe. Nou lopen ze wel heel de dag op blote voeten en spelen veel buiten, dat scheelt natuurlijk qua hoe vies het bad wordt.

@Gelatelli ja kun je echt veel leuke dingen mee en je hebt steeds maar een beetje nodig dus je doet er lang mee!

1 like