Tips, ervaringen & aanraders #7

Hier wel voor de regen kap gegaan. Het is inderdaad een hele klap met geld maar vind het om meerdere redenen handig: bij guur weer zitten ze toch wat meer beschut, tegen de wind ( hoewel wind met een regenkap wel extra stevig fietsen is), regenbuitjes én als de fiets gewoon stilstaat / geparkeerd heb je niet ook al meteen natte bankjes / maxi cosi’s etc.
Wij hadden er een oude maxi Cosi in die we er gewoon in lieten zitten, je kan hem natuurlijk ook gewoon meenemen.

Hier een bakfiets omdat twee auto’s geen optie was en dan alleen maar om vervoer van de kinderen zou gaan. Kan niet meer zonder. Er komt natuurlijk een dag dat al onze kinderen gewoon kunnen fietsen maar dan pink ik zeker een traantje weg, want ook boodschappen / karton / lege flessen etc wordt allemaal met de bakfiets vervoerd.

Oké heel betoog over een bakfiets, maar wat de regen hoes aangaat: wij zijn er wel echt blij mee ( ondanks de prijs idd).

En over geen ruimte voor een bakfiets in de schuur / garage oid: buren van ons hebben hem gewoon in de tuin staan met een motor hoes eroverheen!

5 likes

Ik heb idd ook de regen hoes er nu standaard opzitten. Vanwege de wind en kou. Ik trap natuurlijk dus blijf wel warm, maar zij vangen best wat kou en wind terwijl ze stil zitten. Dus meer een wind-kou-tent dan regen tent… want als het regent ben ik een mietje en fiets niet :rofl:

4 likes

Hahaha herkenbaar…

En inderdaad je kan ook twee kinderen prima kwijt op een gewone fiets met een poncho en wat wel niet allemaal, maar ik kan gewoon echt niet overweg met 12 kilo voorop, 22 kilo achterop, school/ opvang rugzakjes en mijn eigen werktas. Laat staan zelf nog een poncho en paraplu erbij in de regen. :joy: Beetje verwend wellicht en ja mijn moeder deed dat vroeger allemaal wel, maar ik kan ervoor kiezen dat niet te doen.

12 likes

Nouja als je 't sowieso wilt kopen zou ik het misschien nu al doen. Alhoewel je aan andere kant nog wel een krap(?) half jaar hebt en je nu pas net op aanbiedingen begint te letten, dus er mss wel betere volgen. 10% is natuurlijk best prima op zo’n grote prijs.
Een tweede auto voor een half jaar is denk ik wel goedkoper dan 4500€. Maar als je het kan veroorloven is dat prima toch.
Denk dat 't vooral is of jij en je partner echt graag een bakfiets willen. Want dan is 't natuurlijk het beste om die te hebben zodra die tweede er is en niet later pas.

1 like

Dit lijkt mij ook niks, maar we krijgen dit best vaak getipt (hebben geen auto of rijbewijs en kind gaat vanaf 3,5 maand naar de opvang ongeveer). Ik zie een bakfiets dan ook meer zitten maar het is niet helemaal dezelfde orde van grootte qua investering :smile:

1 like

Maar het is ook niet voor een half jaar hè. Een kind kan niet forever in dat voorste zitje zitten. En daarnaast is het gewoon een stuk handiger in de stad. En hij hoeft nu niet stil te staan natuurlijk, ik kan er alsnog mee op pad.

@Geranium ja dit is zeker waar. Als het je enige optie is qua prijs snap ik het wel. Gelukkig hebben wij nu wel de optie, maar het is en blijft teringduur.

2 likes

Overigens heb ik Dolly al een tijdje op Instagram en een dergelijke actie kwam nu gemiddeld 1 a 2x per jaar. Meestal is de actie gratis regentent + jaar verzekering. Die extra korting heb ik niet eerder voorbij zien komen (kan heus dat ze het wel gedaan hebben).

Korte versie: Goede aanbiedibg, komt niet heel regelmatig langs.

2 likes

Wat ik begreep van iemand die in de fiets-industrie werkt, schijnt dat de prijzen van elektrische (bak)fietsen komend jaar wel gaan stijgen door de inflatie en energiecrisis enzo…

(Maar hoe veel die stijging is, geen idee)

1 like

De gazelle makki gaat per 1 november flink in prijs omhoog zei de jongen van de winkel, dus als je die interessant vindt zou ik nu nog snel profiteren.

1 like

Ja hier ben ik eigenlijk ook bang voor. Heb mijn man nog maar eens gevraagd er over na te denken.

1 like

Vandaag naar een megastore geweest en ik ga nu toch voor iets heel anders de dolce vita van BSP, had de cortina, gazella bloom en de dolce vita dus getest en vond die wel het fijnste fietsen.

Alleen ben ik dus ook wel benieuwd hoe iedereen dat doet met 2 kindjes want ik hoorde dus dat ze tot 3 jaar voor mogen/horen te zitten? Maar hij mag dus bijvoorbeeld niet eerder achterop?

Een bakfiets is voor mijn kleine tuintje met mini schuur geen optie en woon in een stad dus sowieso niet handig om hem kwijt te kunnen.

Die van mij (Bobike) is tot 3 jaar of 15 kilogram, maar mijn zoontje die nog geen 2 is weegt al bijna 15 kg. Ik wil niet of het wel/niet mag, maar hij wordt er ook echt te krap voor.

3 likes

Jahoor ze mogen eerder achterop, met een goed fietsstoeltje direct met 9maand al. Voorop vind ik gezelliger en in het begin ook fijner om een kleintje goed in de gaten te houden.

Bij mij past een bakfiets ook niet, een longtail bike wel.

2 likes

:joy::joy: je mag er wel alleen mee rijden op het circuit zie ik

2 likes

Ik heb na bijna 4 weken nog steeds pijn in mijn vingers na mijn bevalling… Is dit herkenbaar of moet ik nu ongeveer toch eens de dokter gaan bellen dat dit niet normaal is… Ik dacht eerst nog spierpijn in mijn vingers te hebben, maar het duurt mij eigenlijk wel vrij lang!

Heb je carpaal tunnelsyndroom? Ik wel en heb er nu 10 dagen na mijn bevalling ook nog last van… geen idee of dat gebruikelijk is :pensive:

1 like

Geen idee, ik had voorheen geen pijn aan mijn vingers… voordat ik straks met spierpijn aan kon kloppen bij de HA :smiling_face_with_tear:

Ben bang als ik het Google dat ik dan denk ja ik heb het!

Mijn post van gister voelde wel even als zo’n vraag in de hitkrant, zat ik mij gisterenavond te bedenken in mijn bed… :rofl:

3 likes

Nee maar met een verlengde bagagedrager kan je prima twee zitjes achterop kwijt. Vriendin van me doet dat met dr kids van 4 & 6 (op een niet elektrische fiets, moet er niet aan denken).
Maar ik zie nu ook dat je helemaal niet vroeg of je het wel of niet nodig zou hebben dus sorry dat ik ongevraagd advies gaf. Ik had 't oprecht niet door!

2 likes

Haha geeft niet, je hebt me wel even laten nadenken. Zo’n verlengde bagagedrager met twee kinderen lijkt me alsnog doodeng haha, dan heb je al het gewicht aan de achterkant hangen. Maar met geen andere optie wel begrijpelijk natuurlijk.

Ik heb in ieder geval een testrit geboekt, kunnen we er nog even over nadenken of we het überhaupt nu willen.

3 likes

Oh dit ken ik helemaal niet! Ga ik eens uitzoeken.

Mijn man wil ineens ook een bakfiets, maar vind het zoveel geld. Tegen de tijd dat de baby in het fietszitje kan is de oudste bijna 4 en kan ze wat ik me ze op de fiets doe (alles binnen het dorp) echt prima zelf fietsen (speeltuin niet te ver weg of naar opa en oma fietst ze nu ook zelf al). Opvang en basisschool zijn beiden max 1,5km.

Man zegt (terecht) ja maar jij hebt afgelopen maanden natuurlijk weinig op de fiets gedaan want je had fysiek last van je zwangerschap. Maar kan me niet voorstellen dat ik ineens naar andere dorpen ga fietsen met ze, dat is allemaal minstens 8km en deed ik voorheen al nooit. Hoogstens naar binnen/buitenspeeltuin waar we een abo op hebben wat voor de oudste dan nog te ver zou zijn, maar met 3 kinderen waarvan 1 nog geen 1 komende zomer, zou ik alleen op de fiets gaan als je met 2 gaat, want anders mis ik echt de wandelwagen (zowel voor baby op zo’n locatie als als pakezel).

Nou goed verhaal dit, maar thanks voor deze tip want voor binnen ons kleine dorp is dat misschien wel iets!

2 likes