Tips, ervaringen & aanraders #7

Dank jullie wel allemaal! Dat stelt wel gerust. Ik denk dat hij het gewoon lekker rustig aan doet en blijkbaar niet echt de noodzaak voelt haha. Misschien gaat het over een tijdje opeens heel hard inderdaad!

1 like

Haha grappig dat jullie dat ook Zweeds noemden, wij dus ook. Het klinkt ook écht zo :sweat_smile:

1 like

Sommige kinderen gaan pas praten als ze het “perfect” kunnen. Dus als ze dan eenmaal gaan, gaat het meteen goed haha

1 like

Volgens mij heb je al goed advies gekregen! Ik lees alle tips mee, want mijn zoon is er ook zo een die zijn tijd voor alles neemt (loopt met 22 maanden nog steeds niet los bijvoorbeeld en hij vindt dat prima). Spreken is ook nog een soort oeterwaals, dus ik ben benieuwd hoe zijn ontwikkeling verder gaat. Fijn iig om alle ervaringen mee te lezen :slight_smile:

1 like

Ik heb een transporter-type fiets en hij kan op de drager voorop (wel met iets vastzetten) of achterop de bagagedrager met een spin.

Maar ik heb wel de Yoyo en dat is een van de compactste modellen geloof ik

1 like

Onze oudste was ook wat “langzamer” met praten. Zei met 2 nog amper wat. Wat dierengeluiden, papa, mama, die, daa(r), bal. Dat was het wel zo’n beetje. Zat qua wat ze kon overigens keurig binnen wat moest, maar wel aan de “onderkant” van wat minimaal moest zeg maar. Maar toen ze eenmaal meer begon te praten hield ze niet meer op en nu klets ze ons met 3,5 de oren van het hoofd.

Ken je de tos-check dat kan je misschien gerust stellen? En met de 2 jaar afspraak bij het cb kijken ze ook naar de spraakontwikkeling. Bij ons gaven cb en kinderopvang aan dat haar taalbegrip wel heel goed was, ze snapte alles ook al best ingewikkelde opdrachten. Daarom maakten zij zich geen zorgen in ons specifieke geval en uiteindelijk trok dat dus ook helemaal bij.

Mijn zoon ging ook laat praten (en laat rollen/lopen/alles en een heel chill kind) en nu hij 5 is, is er nogsteeds een flinke taal/spraakachterstand. Hij gaat sinds hij 3 is naar logopedie maar gaat langzaam vooruit. Ik zou persoonlijk niet te afwachtend zijn en het over 6 maanden oid evalueren en kijken of logopedie nodig is. Het is zo fijn als hij op school een beetje mee kan komen. Taal is bij kleuters al zo belangrijk merk ik nu (letters herkennen, rijmen, woordjes bedenken die beginnen met een bepaalde letter) en als dat niet vanzelf gaat bij je kind is het best lastig.

7 likes

Wij hebben ook een bakfiets (geen Dolly maar urban arrow) en ik ben echt fan. Ik ben zelf niet zo groot dus gestuntel met 2 kids op een gewone fiets zag ik echt niet zitten. Met de bakfiets kan ik ook makkelijker wat verder weg. Je kan veel meenemen en de kinderen vinden het ook heel leuk.

4 likes

Kan je niet een fietskar kopen? Die kan je ook nog inklappen, is betaalbaarder en al je problemen zijn opgelost

4 likes

Ik heb dit ook gehad, volgens mij (geheugen is echt een zeef) wel voor de bevalling cts gehad ( zelfdokteren qua symptomen. Het gaat iig wel weg maar duurde bij mij wel lang.

2 likes

Dan zou ik er wel een elektrische fiets bij willen haha, en lijkt me minder fijn met newborn die je dan helemaal niet ziet. Enige voordeel zou dan inderdaad de ruimte zijn. In principe past een bakfiets wel in het schuurtje of de tuin, dus dat is niet écht het probleem, maar het is lichtelijk irritant want hij staat wel enigszins in de weg.

Baby ligt vandaag voor het eerst in z’n eigen bedje, het idee was dat we dat nu gingen doen nu ik volgende week weer ga werken. Stiekem ben ik bang dat dit een horrornacht gaat worden want baby komt nog 1/2x per nacht voor een fles
 Ik zie het op z’n kamertje de fles maken etc nog niet zo zitten en ik ben heel erg bang dat hij z’n grote zus wakker huilt

Ik hoor graag jullie ervaringen met de baby op het eigen kamertje laten slapen voor het eerst met al een grote broer of zus die daarnaast slaapt :grimacing:.

4 likes

Echt, lang leve de bakfiets. Nog geen seconde spijt va gehad (nouja, alleen van het merk want Babboe is gewoon slechte kwaliteit :laughing:).

Ik weet niet hoeveel kids je hebt maar ik loop er nu wel tegenaan dat een baby+maxicosi en 2 kinderen die ouder zijn dan peuterleeftijd dus NIET in de bak van een tweewieler past. De oudste 2 hebben gewoon geen ruimte om hun benen kwijt te kunnen en met een baby of peuterzitje past het 2e bankje niet en heb je alsnog maar plek voor 2 kids. 1 achterop en 2 in de bak zou wel kunnen, maar mijn kids zijn eigenlijk al te zwaar voor een stoeltje op de bagagedrager

3 likes

Mijn zoontje krijgt voor zijn verjaardag deze driewieler cadeau Smoby Baby Balade rood | Driewieler.nl
We hebben ook een loopauto maar die is alleen voor binnen. Is het nog handig om een goedkoop loopfietsje aan te schaffen of is dat overbodig?

Volgens mij is een loopfietsje beter voor de ontwikkeling is. Hij oefent daarmee balans houden en dat is weer handiger met fietsen
Maar ik weet niet hoe oud hij wordt?

3 likes

Twee (straks), en daar blijft het bij.

Jammer dat Babboe slechte kwaliteit is, want die heeft wel een veel betere prijs!

1 like

Mijn vriend wil graag een Babboe kopen, maar als ik jouw bericht zie moeten we dat misschien heroverwegen. Wat is er zo slecht aan?

1 like

Ik heb ook een babboe (curve mountain) en echt prima fiets en kwaliteit hoor, 0 problemen mee.

Ik heb de Babboe city-e en ook geen problemen met de kwaliteit. Ik laat hem niet bij Babboe onderhouden maar gewoon bij de fietsenmaker hier in de buurt want het onderhoud door Babboe vond ik wel echt te prijzig.

@Suikerklontje ik heb de bakfiets pas aangeschaft toen de oudste al op de basisschool zat omdat ik toen pas merkte dat alles lopend of kind zelf op de fiets echt niet te doen vond qua tijd. Dan was ik ‘s morgens al aan het haasten want dan moest de ene naar de opvang, de andere naar school en daarna naar zwemles maar na zwemles was ze dan eigenlijk weer te moe om zelf naar huis te fietsen etc.
In de drukte van de dag vond ik het ideaal om ze gewoon in de bakfiets te zetten. En omdat ie toch voor de deur staat, pak ik hem ook nog eens sneller zoals ik voorheen met de auto deed.

3 likes

Hij wordt 1 haha. @Mexi oh ja ik zat te denken om die van angels en bandits te vragen om dan de periode voor een driewieler te overbruggen.

1 like