Tips, ervaringen & aanraders #7

Schoenen van Scapino met keurmerk van dr. Visser worden ook altijd aangeraden. Of Elefanten schoenen van Van Haren.

1 like

Dat vind ik een goed argument, daar had ik nog niet over nagedacht. Nu is ze inderxaac nog erg langzaam op de fiets. Scheelt wel dat de dingen die we hier op de fiets zouden doen dus allemaal erg dichtbij zijn want klein dorp. Sportverenigingen en andere clubjes etc. is ook allemaal max 2km. Maar peutergym op zaterdagochtend is ook met de auto altijd al haasten, want treuzeldettreuzel. Dus kan me voorstellen dat als ze zelf moet fietsen ergens heen je echt moet gaan jagen soms.

2 likes

Wij hebben een tweedehands Babboe curve, en fietst als een zonnetje. Oké, ik had een klapband deze week, maar wist dat de band best wel op was na 4jr en vele stoep randjes meepakken :crazy_face:

Er gaat regelmatig iets kapot. Opzich ook normale dingen maar het is imo wel echt te vaak. Het begon met de achterband waar steeds spaken kapot gingen. Op een gegeven moment elke rit en hebben we van Babboe ‘uit coulance’ een nieuw achterwiel gekregen (nadat je al 2x voor een onderhoudsbeurt betaald). We hadden de fiets toen nog geen half jaar :joy: dus rot op met je coulance. De computer is kapot gegaan (wel vervangen binnen garantie), het achterspatbord, 2x de zadelpen afgebroken (tijdens het fietsen, levensgevaarlijk), iets aan het voorwiel waardoor sturen ineens blokkeerde en nu een onderdeel waar je de tent op bevestigd wat afgebroken is. Voordeel is wel: je kunt elk onderdeel bestellen en zelf vervangen (wat voor dingen aan de bak bijv echt heel eenvoudig is).
En als je m koopt, doe er de randbeschermer voor de bak bij. Die is echt top.

5 likes

Wow dat is wel heel veel :open_mouth: We gaan maar eens rustig oriënteren. Er is ook nog geen haast bij gelukkig.

1 like

Dit klinkt ook wel als pech? Of hebben wij heel erg geluk haha? Wij hebben nu twee jaar een babboe en er is nog nooit iets kapot geweest. Ik geloof best dat er duurdere bakfietsen zijn die beter zijn, maar dat stond voor ons niet in verhouding met de prijs.

Edit: onze wordt (bijna) elke dag gebruikt voor de duidelijkheid

Oh dat is wel echt pech, ik heb ‘m nu anderhalf jaar en nog niks is kapot gegaan. Ik gebruik hem ook elke dag maar heb wel elk jaar onderhoudsbeurt van babboe zelf.

1 like

Metalen onderdelen die gewoon doormidden breken vind ik geen pech, maar slechte kwaliteit. Fiets is nu 3 jaar oud, word dagelijks gebruikt, jaarlijks onderhoud door Babboe en staat bij slecht weer altijd onder regenhoes.

Als je je echt zorgen maakt, is het altijd goed om naar dit gevoel te luisteren, @Sarie. Ik werk als logopedist met jonge kinderen (kom ik weer
) en als er tóch meer aan de hand blijkt te zijn, is vroege signalering heel belangrijk. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter.
Natuurlijk zijn er heel veel kinderen bij wie het vanzelf goedkomt en weer bijtrekt, maar ook veel kinderen bij wie er wel een achterstand of stoornis in de taalontwikkeling is. Een taalontwikkelingsstoornis komt bij zo’n 7% van de kinderen tot vijf jaar voor, dat is best veel en het is goed om daar alert op te zijn.
De TOS-check van Kentalis die @Suikerklontje noemt, is idd een goede manier om dit een beetje in de gaten te houden.
En als je ongerust bent, kan je altijd naar de logopedist gaan om je te laten adviseren. Dit kan zonder verwijzing van de huisarts en wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Bij zulke jonge kinderen is de behandeling vaak gericht op adviezen voor ouders. Of de logopedist ziet geen reden voor zorgen en kan je daarmee geruststellen. Er zijn tegenwoordig veel lange wachtlijsten, dus als je twijfels hebt, kan je beter nu aan de bel trekken dan over een jaar.
Nogmaals: het kan ook echt prima vanzelf bijtrekken, maar ik vind het gemak waarmee hier over wordt gesproken best lastig. Als er wél iets is, is het goed dit op tijd te weten en heb je niks aan kinderen van anderen bij wie het wel vanzelf kwam.

20 likes

Loopfiets vind ik echt één van de beste kinderaankopen, maar nog niet nodig voor een kind wat 1 jaar wordt. Rond de 2 jaar kon mijn kind er echt goed op en was het heel leuk om hem er buiten op mee te nemen. Nu met bijna 4 is hij nog steeds gek erop.

2 likes

Doen we ook absoluut, maar ik weet ook dat ik me nogal snel zorgen maak. Zo maakte ik me ook zorgen toen hij met ruim 1 nog niet liep toen anderen dit wel deden en met 1,5 liep hij iedereen eruit bij wijze van. Ik heb bij het CB (check van 2 jaar, was bij ons wat later vanwege drukte) onlangs aangegeven en de arts zei ook dat hij niet voorliep maar dat het echt nog te vroeg is voor logopedie. We hebben de afspraak gemaakt dat wij het in de gaten houden en dat we het bij 3 weer checken. Als het nodig is dan tussen 3 en 4 eventueel logopedie. Volgens hem was het daarvoor echt nog t vroeg, maar misschien denk jij hier als logopedist anders over! Wat dus wel gek is is dat z’n woordenschat echt heel groot is. Hij benoemt echt veel, ook moeilijke woorden als giraf en octopus (of all animals haha), alleen maakt hij dus nog geen zinnen

1 like

Ooh dit wist ik dus niet dat je geen verwijzing ervoor nodig hebt, goed om te weten. Wij hebben toen expres een gesprek bij ons kdv aangevraagd, zij hebben ook zo’n vve-programma, en haar toen paar dagen goed gemonitord om te noteren wat zij zagen. Omdat ik dus dacht dat je daar een doorverwijzing voor nodig had. Icm 2 jaargesprek bij CB paar weken later en de tos-check die ik toen iedere maand wel even deed waren wij voldoende gerustgesteld en kwam het ook goed maar idd als je blijft twijfelen doorpakken, ik had toen ook zoiets liever vroeg erbij zijn in dat geval.

1 like

Het is een groot probleem dat consultatiebureau artsen kinderen vaak veel te laat doorsturen. Zij hebben een signalerende functie, maar als een kind pas met drie jaar naar logopedie wordt gestuurd ben je echt laat als er meer aan de hand blijkt te zijn. Ik ben het dus absoluut niet eens met dat advies in zijn algemeenheid, maar het kan voor jullie natuurlijk goed passend zijn! Het klinkt alsof de voorwaarden voor communicatie goed ontwikkeld zijn bij je kind, dat is fijn. Maar ik kan het ook niet beoordelen vanaf een scherm, bij twijfel mag je echt eerder aan de bel trekken dan die drie jaar, hoor!

3 likes

Wij zijn zelf met 2,5 gestart met logopedie. Dat lukte bij mijn kind nog niet toen, hij was echt nog t jong om mee te werken. Vanaf 3 lukte het wel goed. Maar logopediste gaf aan dat starten met 2,5 jaar in principe prima is.

Arts op het consultatiebureau dacht dat het vanzelf wel goed zou komen omdat mijn zoon thuis voldoende taalaanbod zou krijgen (2 NL ouders, prima opgeleid) :roll_eyes:

Ja, ik kan me ook verbazen/ergeren aan de uitspraak: hij is nog jong DUS logopedie is nog niet mogelijk. Anno 2022 zou het niet meer uit de mond van een jeugdarts moeten komen. Want wat te denken van het adviseren en instrueren van ouders, VIB, Hanen-cursus / more than words, vroegbehandeling
 We kunnen al zoveel inzetten, ook op indirect vlak waarmee een jong kind óók geholpen kan zijn.

In het algemeen nog twee aanvullingen op wat hierboven al is genoemd:

• Naast de TOS-check kan je ook de SNEL-test doen: SNEL test
  • Niet alle late praters hebben een spraaktaalontwikkelingsprobleem/-stoornis, maar bij heel veel kinderen met een taalontwikkelingsstoornis is het laat (en moeilijk) gaan praten wel een van de vroegste kenmerken.
4 likes

Ik voelde me vandaag echt even een loedermoeder😹 We hadden de verkleiner uit de maxi cosi gehaald want baby leek eruit gegroeid te zijn (5 maanden, 7 kilo) en kan haar hoofdje ook recht houden. Toen we thuis kwamen, gelukkig kort ritje, was ze in slaap gevallen met haar hoofdje helemaal naar voren. Bah zag er echt zo naar uit. Maar in die verkleiner zit ze helemaal opgepropt dus dat lijkt ook niet echt fijn voor haar
 Iemand tips?

Misschien een hydrofiel oprollen en als neksteuntje doen?

4 likes

Oja! Dat is wel een goed idee. Bedankt :blush:

2 likes

Wij hebben die driewieler, die je kan ombouwen naar tweewieler, van Angels & Bandits voor haar geboorte gekregen en die was al voor dat ze 1 jaar was een hit. Nu ze 1.5 is fietst ze super snel op de driewieler. Denk dat de overstap naar tweewieler zo ook kleiner is omdat ze de fiets al ‘kent’. Dus een aanrader!

1 like

Ik denk dat m’n baby spruw heeft. Voor m’n gevoel zit alles wat tegen kan zitten met een newborn nu even tegen. Ze heeft enorm last van krampjes en nu ook spruw. Ze is nu 9 dagen oud, ze lijkt geen pijn te hebben maar drinkt wel heel onregelmatig en haar slaapjes overdag gaan ook minder, en in de nacht heeft ze krampjes waardoor ze ook niet echt aan haar nachtrust komt. Is er iets wat je kan doen tegen spruw bij zulke jonge baby’s?