Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik vind dat eerlijk gezegd wel heeeel vreemd hoor. Oké een baby van 10 maanden is wel wat anders dan een heel klein baby’tje maar die van mij had toen echt nog wel twee (lange) dutjes nodig. Hebben ze geen apart slaapzaaltje? Slaap is zó belangrijk, dat is bijna alsof ze baby’s ook niet zouden voeden op verzoek.

@appa dat is wel maar tot anderhalf (op Schiphol) al checken ze vast je paspoort niet. Maar op Schiphol mag je sowieso water meenemen.

2 likes

Jawel ze hebben een aparte slaapzaal.
Als ik het expliciet vraag doen ze het ook wel. Zeker als ze smiddags kort geslapen heeft proberen ze rond drie u nog eens nu ik heb gezegd dat ze anders rond 17u heel moe is. Maar de voormiddag dut is blijkbaar lastig omdat ons kindje dan ook protesteert als ze naar boven gaan en de groteren nog spelen. Ik wil dan ook niet dat ze er maar ligt te jammeren.
Misschien heeft het ook te maken met dat onze baby nog niet zo lang alleen in slaap kan vallen en ze er natuurlijk vaak maar met twee of drie zijn voor achttien kindjes. (België)
Ik denk/hoop wel dat als het 2-3-4 schema ons betere nachten geeft ze het ook een kans geven

1 like

Maarja even protesteren en dan in bed zijn ze het alweer snel vergeten. Ik hoop in ieder geval dat het schema werkt en dat zij zich er ook aan houden. Succes!

4 likes

Tussen de 4 maanden en 2.5 jaar helaas. Er is veel aan de gang rond de kinderopvangcrisis in België maar de politiekers nemen het nog steeds niet voldoende serieus😪. Daarom heb ik ook bijna al mijn ouderschapsverlof opgepakt na mijn bevallingsverlof zodat ze pas met 7.5 maanden moest gaan. Er zijn nu gelukkig ook twee stagiaires en merk dat ons kindje sinds zij er zijn ook liever gaat.

4 likes

Welkom in België. De slogan 9 is teveel is momenteel zeer actueel.
Hier is het dus zo dat er per verzorger 9 kindjes mogen zijn en idd vanaf ± 3 maanden tot en met 2.5 (3) jaar.
We betalen mss een stuk minder dan in Nederland maar onze kindjes bekopen het.
Nuja mijn creche is ook 1 met 3 begeleidsters ( ze rouleren dus volgens mij werken ze nooit alle 3 samen) en 18 kindjes en wel heel tevreden van.

1 like

Oh wat erg zeg! Ik las idd bij iemand op instagram dat er wordt opgeroepen zoveel mogelijk je kindjes thuis te houden en personeel met burn out klachten kampen.

Beetje een gek “probleem” misschien, maar mijn dochtertje van 2,5 wilt o-ve-ral bij helpen. Soms heel fijn maar het vergt soms ook heeel veel geduld en ben overal 3 keer zo lang mee bezig. Voorheen kon ik haar rustig op de bank voor de tv zetten en dan kon ik mijn ding even doen. Nu komt ze erbij, wilt ze helpen pakt ze de spons en gaat ze boenen.
Hebben jullie tips hiervoor? Wellicht veilige schoonmaakmiddelen zonder chemische dampen. Soms geef ik haar gewoon een stoffer en gaat ze stoffen maar ze heeft een hele sterke eigen wil en wilt die sponsen soms echt niet los laten :joy:.
Ik vind het namelijk wel goed om dit te stimuleren in zeker zin.

1 like

Wij hebben aan onze beide ouders een Nijntje boekje in de taal van hun thuis gegeven. Voor mijn ouders Nijntje in het Gronings en voor mijn schoonouders in het Papiaments. Erg leuk! Misschien is dat een origineel idee?

1 like

ja in de omgeving Antwerpen zitten naar het schijnt 1 op de 4 kinderverzorgers thuis omwille van burn out klachten. Waardoor er nu wordt opgeroepen om in de mate van het mogelijke je kind thuis te houden. Waardoor er natuurlijk veel kritiek is dat het ook aan de overheid is om hier dringend inspanningen voor te leveren maar dat lijkt compleet genegeerd te worden.
Het is echt schrijnend. Maar van wat ik hier lees is er bij jullie ook een groot tekort aan personeel in de kinderopvang.

1 like

Haha dat is een heel groot probleem met kinderen hoor.
Ramen zemen en eigenlijk alles met water doe ik voortaan als ik alleen ben, anders wordt het echt een kliederboel. Verder geef ik wel eens een vochtig microvezeldoekje en laat ik hem vaak de plinten stoffen. Een plumeau is ook een hele grote hit. Verder is wel behelpen ja :laughing:

4 likes

Na een oorontsteking is mijn dochter nu weer verkouden en grieperig geworden. Ze wil geen hoestdrank, neusspray, kauwtablet of vloeibare paracetamol innemen zonder huilen en verzet en ik wil haar liever niet nog meer overstuur maken. Hebben julle nog tips om dit op een of andere manier een beetje rustig toegediend te krijgen?

Wat vervelend voor haar! Hoe oud is ze?
Ik geef eigen altijd een zetpil paracetamol, vinden ze ook niet geweldig maar is even en dan klaar.

3 jaar. Ja, wij ook. Is helaas echt een struggle om toe te dienen, en altijd zo gedwongen.

2 likes

Misschien het boek Nederland van Charlotte Dematons? Is een heel mooi prentenboek zonder tekst, met allemaal zoekplaten met Nederlandse plaatsen, fenomenen, feestdagen. Met 4 maanden nog niet leuk maar vanaf 1,5-2 jaar tot oneindig des te leuker (ook voor ouders :blush:)

5 likes

Omkopen :stuck_out_tongue_winking_eye: wij laten haar vaak kiezen: wil je een zetpil of kauwtablet. En dan mag ze daarna een snoepje. Zetpil mag ze zelf open maken en eruit halen (als dat nog niet lukt even openen en verpakking weer dicht), kauwtablet doen we in 4en. En als de zetpil dan zit of de kauwtablet op is mag ze een snoepje. Niet de meest pedagogische manier wellicht, maar enige wat werkt om het met minimale strijd te doen (nog steeds wel wat strijd en flink stimuleren nodig).

5 likes

Ik zou helemaal gek worden met een trampoline in huis!

5 likes

Ik vind ze wel heel klein. Je kan er echt alleen op springen, misschien net een keer op je billen ploffen. En je moet best goed recht kunnen springen, anders val je er al bijna af.
Mijn kind vindt het leuk om alle kanten op te springen op de trampoline, om achter elkaar aan te rennen, etc., dat kan hier allemaal niet.

1 like

Wat geven jullie aan de juffen als je kind trakteert? Ik denk dat ze wel een keer klaar zijn met thee of chocola, maar wil wel iets geven… Iemand tips?

Misschien iets van bodylotion of handcrème, maskertje ofzo? Of is dat ook zo’n cliché? :rofl:

1 like

Iets eetbaars/lekkers voor bij de koffie. Ze heeft meerdere juffen + vaste invallers, als ik een kado zou geven zou het misschien wat lastig zijn wie je wel wat geeft en wie niet.

Voor een verjaardagvind ik dat ook prima. Bij het afscheid van de oude opvang heb ik wel een kado gegeven.

1 like