Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik heb al eerder gepost (in het andere topic denk ik) dat m’n dochter van drie maanden moeilijk slaapt. Inmiddels heb ik haar zonder slaaptraining de nachten in haar eigen bed. Daardoor ben ik gaan opmerken dat niet het alleen slapen het probleem is, maar dat ze tegen haar slaap vecht. Dat doet ze in bed maar ook op de arm. Ze kalmeert en slaapt bijna in, schrikt wakker en gaat huilen en wild doen met haar ledematen. Is dit voor iemand herkenbaar met de leeftijd?

1 like

Van crayola heb je Colors of the world. Allerlei huidskleuren en kleurboek waar je dat dan kan gebruiken.

3 likes

Zeker herkenbaar met die leeftijd. Mijn dochter was dan vaak al overprikkeld. Houd je wakkertijden aan?

Bij drie maanden is dat 90 tot 120 minuten, ongeveer. Betekent in die tijd al voeding, spelen en knuffelen. Mijn zoontje was rond drie maanden zelfs eerder moe dan 90 minuten. Dus dat kan verschillen per kind. Ik lette in die tijd dan op vermoeidheidssingnalen zoals jengelen, ogen wrijven etc.

Ik let daar inderdaad op. Ze is ook vaak al na een uur moe. Had jouw dochter dit elk slaapje? Smorgens is het hier namelijk ook vechten tegen de slaap.

Weet dat het vast weer over gaat, maar zou haar graag helpen met inslapen.

1 like

Zelfde hier, 's nachts na een voeding gaat het wel, maar overdag mega vechten tegen de slaap. Ik begin vaak na 60 minuten al met haar in slaap te krijgen, maar vaak moet ze ook door dat huilen heen, heel sneu. Ze valt eigenlijk nooit vanzelf of rustig in slaap. Gisteren heeft ze van 13:00 tot 22:00 niet meer dan 5 minuten geslapen. De volgende keer ga ik dan maar met de auto weg want ze was extreem oververmoeid.

Volgens mij zitten wij trouwens in de 4e sprong, verschrikkkkkelijk. Niks is goed, alleen maar huilen en boos, 's nachts elk uur willen drinken. Pfff…

Hier ook rigoreus gestopt. Met inslapen was het echt een drama, maar ze was pas 2 dus ik vond het eigenlijk nog te jong om te stoppen. 1 dag geprobeerd en toen ging het echt al stukken beter. Een dag later deed ze toch een middagdutje bij de opvang en toen was het s’avonds weer drama. Dat was dus echt een bevestiging voor ons dat dat het probleem was. Rond 4 uur is voor haar (inmiddels 2,5) een moeilijke tijd. Dan zet ik de tv aan en mag ze rustig op de bank liggen tv kijken. Vaak is dat een half uur/uurtje en dan gaat ze weer spelen. Het duurde even voordat we er een ritme in hadden gevonden, maar nu gaat inslapen echt super goed. Ze geeft nu zelf aan dat ze moe is en wilt gaan slapen.

Je kan het rustig afbouwen door het dutje elke keer 5/10 minuten korter te doen of gewoon rigoureus stoppen. Het is een beetje aftasten wat voor jullie het fijnste werkt!

2 likes

Ja snap ik heel goed! Mijn dochter sliep tot 8 maanden in mn armen of in de doek (en dan van te voren tijd wiegen of lopen) want anders sliep ze gewoon niet. Hier vanzelf gekomen maar kost inderdaad een hoop geduld enzo.

1 like

Wat brengt de Sint voor jullie kindjes?
Hier een dochter van net 2 en een zoon van bijna 5.
Liefst van al zou ik het overslaan want speelgoed genoeg… mja zeker voor die van 5 onmogelijk. Hij kijkt er enorm naar uit.
Voor hem wordt het waarschijnlijk een verkleedpak van ninjago, 2 gezelschapsspellen en dan wil hij nog iets van hot wheels of paw patrol. Wordt verdeeld over ons huis en bij de grootouders.
Maar voor mijn dochter van 2 vind ik het moeilijk. Ze speelt veel met speelgoed van mijn zoon dusja …
pfff we hebben echt niets nodig.

Heel herkenbaar! A kon niet loslaten en inslapen was altijd veel vechten en uiteindelijk wiegend in slaap vallen. Dit heeft tot 4/5 maanden geduurd, daarna ging het iets makkelijker en had ie niet meer zo’n hekel aan slapen. Inbakeren of strak in de draagzak (met de armpjes naar beneden) heeft bij ons goed geholpen. Het vergt héél veel geduld maar het wordt vanzelf beter. Vervelend dat ze 's nachts ook slecht slaapt! Dat was bij ons iig nog wel een lichtpuntje.

1 like

Die hebben wij ook! Eindelijk ook eens een boek dat niet zo focust op een vader + moeder maar een hele variëteit aan gezinsvormen laat zien.

@zitzak Koning en koning hebben we ook, die is een hele tijd de favoriet geweest van mijn kind

Verder vind ik Ada Dapper wetenschapper een leuk boek. En het merk Miniland heeft een hele lijn poppen die allemaal verschillend zijn, ook bijvoorbeeld een pop met het syndroom van down

Het merk Giotto heeft een set met stiften in alle huidskleuren, die wil ik zelf eigenlijk nog een keer aanschaffen.

2 likes

Ik heb voor mijn baby wat aankleding voor haar kamer gekocht (vloerkleed en bijpassend kussen), ivm 2 bonuskindjes dus er moet wel iets zijn.

Speelgoed haal ik vaak bij de kringloop, spelletjes en boeken hebben we al in overvloed.

1 like

Ik heb hier ingevoerd dat ze, per kind elke keer dat ze hun schoentje zetten, ook iets van speelgoed mee aan Sint moeten geven wat hij aan een ander kindje kan geven. Zo blijft het qua hoeveelheid binnen de perken en dat speelgoed gaat dan naar de speelgoedbank.

Hier krijgt mijn zoon een baan van Thomas de Trein, en een boel aanverwante cadeaus (zelfrijdende treintjes en pyjama van Thomas etc), dat is waar hij echt dagelijks mee speelt dus dat zit wel goed. En een dino hoofd voor op zijn step.
Dochter krijgt een Duplo huis van Mascha en de beer, een unicorn hoofd voor op haar step, Polly Pocket en kinetisch zand.
Samen krijgen ze nog een gezelschapsspel (Boomgaard), en dan heb ik nog wat kleine dingen voor in de schoen (kettinkje, toverstaf met licht, Play doh setje, bruisbal met poppetje er in)

21 likes

Wat een goed idee! Dat ze speelgoed mee moeten geven voor een ander kindje :heart:

7 likes

Ja inderdaad super goed idee om ook wat speelgoed mee te geven.
En leuke ideetjes van speelgoed ook
Alleen heb ik het concept schoen zetten hier nog buiten de deur weten te houden :see_no_evil:. Ik vind het voldoende dat de Sint hier 1x passeert.
Heb geen zin in die hassle met wanneer schoen zetten, wanneer niet,… Sorry #loedermoeder.
maar ga er iets anders op zoeken.

4 likes

Dat snap ik hoor, wij hebben dat tot vorig jaar ook niet gedaan omdat ze dat concept toch nog niet snapte. Maar met dank aan de opvang kwamen we er vorig jaar niet onderuit. Wij doen met de intocht schoen zetten en dan daarna iedere zaterdag tot 5 december. Vorig jaar viel 5 december op zondag, dus in de ochtend stond er geen schoencadeau bij de schoenen maar het grote cadeau (ze kregen samen 1 groot cadeau een klimdriehoek).

Dit jaar krijgt die van 3,5 een kidizoom kindercamera van ons en voor die van bijna 2 twijfelen we nog over magnetische blokken of toch iets anders (ze is 12 dagen later ook nog jarig). Van mijn man ze werk krijgen ze alledrie een duploset (mogen we zelf iets kiezen uit een selectie), van opa en oma krijgen ze een nestschommel voor buiten volgens mij.

Schoencadeaus: eerste week wat sintknutseldingen (stickers, zon krastekenboekje), daarna blender en wafelijzer voor bij de speelkeuken, adventkalender met chocolaatjes en ik heb van trapspiralen gekocht bij Action. Vorig jaar ook dingen als een warme pyjama in de schoen gedaan, maar die passen ze nog :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

2 zoontjes, van 4 en bijna 1. Ze krijgen samen de Lola set van Grapat (heel veel zin jn haha, hij ligt al heel lang in de kast). De oudste krijgt daarnaast een setje lego en een knuffeltje van Maileg; de jongste een houten sorteerspel van Lidl en waarschijnlijk een pyjama.

Qua schoencadeautjes hebben we nog wat houten diertjes en eten voor het speelkeukentje liggen. Kunnen ze ook samen delen.

2 likes

Een poppen/knuffelbedje en in z’n schoen een vilten kersthanger, elk jaar 1 is de bedoeling.

2 likes

Weet iemand of volwassenen ook de hand-,voet-, mondziekte kunnen krijgen?

Ik heb het idee dat onze zoon nav ziektebeeld en nu duidelijk zichtbare blaasjes op hand, voet, in en rondom mond dat hij deze ziekte misschien heeft. Maar ik zit er sinds vandaag ook vol blaasjes en het wordt steeds meer (onderkant voeten, binnenkant handen en rondom mond)
We dachten eerst aan een schimmelinfectie maar dit is toch wel heel snel en vreemd verspreid?

Ga morgen HA bellen hoor maar lees dat er nogal verschil in besmettelijkheid zit tussen schimmelinfecties en die HVM-ziekte.

2 likes

Ja geloof het wel! Ik heb ook van die enorm jeukende uitslag en blaasjes op mijn handen gehad en toen vermoedde de HA het ook.

2 likes

Ja, bewijs = ondergetekende