Tips, ervaringen & aanraders #7

Toch nog even over het fietsen, hoe zetten jullie af met een kinderzitje voor als je weer wilt aanfietsen?
Dus eenmaal bij een stoplicht o.i.d en weer aanfietsen, ik vind dat nog best lastig omdat je dus weinig ruimte tussen het zitje en zadel hebt. Nu probeer ik wel de blijven zit methode, maar slinger toch wel even bij het opstappen en aanfietsen.

Wat doen jullie met je voeten?

Zadel zet ik iets lager als ik met zitje fiets en e-bike in de hoogste stand, zodat ik snel wat vaart heb bij het wegrijden. Ik blijf in principe dus gewoon zitten.

1 like

Ik blijf ook zitten en zorg ervoor dat ik de trapper al op de ‘wegfietsstand’ heb bij mn sterkste been. Beetje lastig uitleggen. Maar dat zorgt ervoor dat ik meteen met kracht weg kan fietsen waardoor ik dus niet slinger. Trapper staat een beetje schuin naar voren. Net net recht omhoog.

wanneer ik mn trapper lager heb lukt t ook niet om goed kracht te zetten en gaat wegfietsen veel lastiger.

Ook kan het helpen om de versnelling niet al te zwaar te hebben.

2 likes

Dat is sowieso wel heel belangrijk bij een e-bike, je moet echt starten in de 2de of 3de versnelling (hoe irritant ook), anders is het niet goed voor de ketting.

2 likes

Ik start altijd in de eerste versnelling. Daar is toch niets irritants aan?

En de trapper in de wegfietsstand zoals DahliaDavin het zo mooi heeft omschreven. Op die manier leer ik de kinderen ook wegfietsen.

1 like

Ik vind dat gewoon kut, want ik wil hard wegracen, maar dat is niet fijn in een hoge versnelling omdat je dan nog een paar keer moet schakelen voor je lekker door kan trappen in de zwaarste versnelling. Ik heb een Giant en die rijdt echt vlot weg (ben altijd sneller dan scooters), maar het zou nog soepeler kunnen.
Maar dat vond ik met autorijden ook irritant :sweat_smile:

2 likes

Dan is een traploze versnelling vast iets voor jou. Al weet ik niet of dat ook op een gewone fiets kan, ik heb dat alleen met een ebike mogen proberen.

2 likes

Nou, wat belachelijk. Juist mensen met jonge kinderen gaan in het laagseizoen. Ik zou je daar niet door laten tegenhouden hoor. Je hebt tegenwoordig hele goede adult only opties, dus dan moeten ze daar lekker naartoe gaan.
Wij zijn in september dit jaar naar spanje gegaan en de temperatuur was echt nog heerlijk, niet zo verziekend heet maar je kon nog lekker zwemmen en in je korte broek lopen. Gewoon 27-30 graden. En qua prijs scheelde het bij ons wel heel erg. Als we 2 weken eerder zouden gaan moesten we echt een paar honderd euro bijbetalen pp.

5 likes

Ja, dat vind ik ook een beetje het nadeel van potjes haha.

1 like

Hebben jullie nog een goede tip voor een ledikantdeken voor in de winter?

2 likes

De wollen dekens van Disana worden hier vaak aangeraden. Wij hadden er 1 van Jollein. Daar waren we heel blij mee.

2 likes

Voor de mensen die sparen voor hun kind. Hebben jullie een vastgezette spaarrekening of een gewone?
Mijn ouders willen voor dr gaan sparen omdat wij het niet superbreed hebben (echt zo lief van ze!). En wil natuurlijk zelf ook sparen met financiële meevallers.
Ik wil sowieso bij asn bank of triodos. Zo’n spaarrekening die lang vast staat heeft bij asn een vast rentepercentage, bij triodos is het rentepercentage flexibel maar wel hoger op dit moment.
Het geld gaat daar natuurlijk 18 jaar op staan dus vind het moeilijk om te bepalen welke vd 2 ik dan kies. Of dus een gewone spaarrekening zodat het er eventueel ook af kan zonder bij te betalen voor als we in geldnood komen.

2 likes

Onze kinderen hebben ook allemaal een eigen spaarrekening. Waar ze wat pas mee mogen als ze 18 zijn. Regenboog rekening met 0,10% :crazy_face:

3 likes

Wij gaan bewust niet een spaarrekening openen op naam van ons kind om flexibiliteit te behouden. We hopen natuurlijk dat het geld wat we voor kind sparen ook voor studie, rijbewijs of steuntje in de rug als kind uit huis gaat gebruikt zal worden maar als de rekening op naam van kind staat, is het geld in principe ook van kind. En als wij dan werkloos worden, of ziek en enorm in inkomen terugvallen kunnen we in principe niet aan dat geld komen. Want kind kan in principe later aanspraak maken op het geld op die rekening. Volgens mij zijn daar zelfs rechtszaken over geweest al is er ook wel grijs gebied dat je moet kunnen aantonen dat het geld dat je eraf hebt gehaald ten goede aan levensonderhoud van kind is gekomen.

Het plan nu is om een apart potje of spaardoel aan onze eigen spaarrekening te koppelen en daar op te sparen. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een soort aparte vorm van depositosparen. Want ik zou het best prima vinden om het geld een paar jaar vast te zetten of een klein bedrag moeten betalen bij voortijdig opnemen van het spaargeld, maar het liefst op een rekening waar je periodiek kan bijstorten en niet in één keer al het spaarbedrag moet vastzetten. Iemand tips voor een bank dat zo’n rekening aanbiedt? Is dus geen deposito maar een soort hybride vorm van een spaarrekening en een deposito.

2 likes

Wij hebben een Zilvervloot spaarrekening, toen mijn kind geboren was was dat de beste optie qua rente. Wij zetten daar als we vakantiegeld hebben gehad 600 euro op, dat is ook direct de max.

Ik wilde even kijken wat precies de bonus was maar blijkbaar is het voor nieuwe rekeningen veel lager, dus minder aantrekkelijk. Wij hebben gelukkig nog voor die tijd een rekening afgesloten.

Ik weet nog wel dat @Suikerklontje toen we het hier op het forum er eerder over hadden nog de afweging maakte dat het geld automatisch vrijkomt met 18 jaar, en dat je niet weet wat de situatie van je kind dan is.

2 likes

Allebei. Kindergeld gaat naar de vastgestelde en dan hebben we nog een gewone lopende rekening voor haar.

2 likes

Iemand ervaring met deze step van Lidl? Playtive Kinderstep online kopen | LIDL

Hij is €20,- goedkoper dan die van Decathlon, dus wel de overweging waard vind ik. @Unquestionable jullie hebben die van Decathlon met lichtjes in de wielen toch?

@Kusjessoldaat ja klopt inderdaad. (@Nefertiti) en ook nog iets om rekening mee te houden, tot het kind 18 is wordt het geld op die rekening bij jullie spaarvermogen geteld, ook als het op naam van het kind staat. Dat zou er dus als anderen er flink op sparen voor kunnen zorgen dat jullie daar belasting over gaan betalen als het over die grens heen gaat. Is natuurlijk ook als de rekening niet specifiek aan kind is toegewezen, maar wel goed om je bewust van te zijn.

Wij sparen maandelijks een vast bedrag op een rekening voor de kinderen, maar die staat wel op onze naam. Geld is in principe voor de kinderen, maar wij willen wel enige controle erover. Met als reden dat het dus echt goed mis was gegaan als mijn zusje op haar 18e een substantieel bedrag in 1x had gekregen (heb het dan niet over het geld uitgeven aan onzindingen maar met haar persoonlijk niet goed was gegaan). Ik heb het toen wel gekregen, mijn zusje heeft het op een later punt in delen gekregen.

2 likes

Vraag jezelf ook af wat het doel is van het spaargeld. Rijbewijs mag al met 17, studeren en uit huis gaan kan ook voor 18 jaar al. Dan is het niet handig als het geld tot 18jaar vast staat.

Wij hebben een spaarpotje voor de kinderen binnen onze eigen spaarrekening. Daarvan betalen we nu ook al grote aankopen voor de kinderen.

1 like

Wij hebben ieder zo’n kinderrekening bij elk onze eigen bank. We hebben wel gezamenlijke rekening maar mn man had al voor onze dochter aangemaakt bij zn eigen ipv bij gezamenlijke.
Bij elk staat er geld op en mijn man stort elke maand vast bedrag en ik af en toe een groot bedrag.
Als ze straks oud genoeg zijn geven we het / betalen we iets ‘groots’ ervan, rijbewijs, inleg huis.

2 likes

Wij hebben een rekening bij Triodos, kan even niet op de naam komen, maar is op naam van kind maar ik kan er ook eerder geld afhalen als ik wil (ze is zelf 1 dus een van de ouders moest legitimeren om de rekening te kunnen openen).

2 likes