Tips, ervaringen & aanraders #7

Wij hebben deze step en dochter van bijna 3 scheurt er vrolijk op rond! Het is zo’n één dat je met je gewicht moet sturen door naar zij te leunen. We gebruiken hem nu paar maanden dus kan nog niet beoordelen of hij lang mee gaat, maar tot nu toe bevalt ie goed.

Edit: de Decathlon step is nog steeds goedkoper. Dat is deze en dan moet je er nog een voetsteun bijkopen in een leuk kleurtje.

https://www.decathlon.nl/p/frame-van-de-kinderstep-b1-zonder-voetsteun/_/R-p-15620?mc=8602943&c=ZWART

2 likes

Wij hebben die zonder lichtjes van Decathlon. Die stuurt ook normaal. Mijn neefje heeft die van Lidl die jij stuurt, maar toen hij 2 werd kon hij daar nog niks mee. Geen idee hoe het nu gaat (hij is nu 3).

1 like

Helaas hebben mijn broer en ik beide ons geld verbrast. We hadden beide een paar duizend euro en dat was voor mijn ouders echt wel veel geld. Maar echt opgemaakt toen we 18 werden. Not my finest moment. Wel een reden dat we idd op onze naam sparen voor de kids.

6 likes

Je kan je kind toch ook gewoon niet vertellen dat die rekening bestaat? Of kan dat niet? Wij hebben wel zilvervloot omdat dat nog net voordelig kon, dus dacht zie dat over 18 jaar wel :joy:

Ik kon zelf ook met 18 erbij maar wist wel dat het echt voor huis/auto ofzo was, durfde dat echt niet zomaar uit te geven zonder overleg haha

@Timeless oh die is idd goedkoper! Zonder lichtjes is ook prima, hebben we dat gezeur niet wie er op de step met lichtjes mag :joy:

De oudste heeft zon scoot&ride die zowel step als loopfiets is en dan stuur je ook met je gewicht en daar scheuren ze allebei op rond, dus manier van sturen maakt denk ik niet zoveel uit.

@anon69899736 ligt denk ik aan het soort rekening, als het echt op naam kind staat en op een bepaalde datum vrij komt, lijkt mij dat de persoon op wiens naam die rekening staat daar bericht van krijgt? Ik heb inderdaad ook altijd overlegd als ik iets van dat geld betaalde, volgens mij voor mijn vader tot het irritante op af haha. Maar is denk ik ook net hoe je ermee omgaat, ken zat mensen die zouden denken yolo mijn geld, geen verantwoording schuldig en als ik het op wil zuipen doe ik dat.

3 likes

Mijn ouders hebben nooit voor ons gespaard, dat wil zeggen geen aparte rekening per kind op naam. Wel gewoon via een normale spaarrekening, die ook voor algemeen gebruik is/was. Ze hebben daar van alles voor ons uit betaald, maar er nooit een bedrag aan gehangen. Ik had vriendinnen die een x bedrag uitgekeerd kregen toen ze 18 of 21 waren, maar het merendeel heeft dit geld uitgegeven aan vakanties en andere leuke dingen. Mijn stiefdochter kreeg een groter geldbedrag van ons voor haar eindexamen, dit heeft ze uitgegeven aan dure sneakers en make up. Blij dat zij niet zomaar een groot bedrag kreeg want dat zou in no time foetsie weg zijn geweest. Ik doe het zelf voor kleuter dus precies zoals mijn ouders, ik spaar wel maar ze gaat geen groot bedrag zomaar krijgen als ze volwassen is.

2 likes

Waarom een spaarrekening en geen beleggingsrekening?
De 100 euro van vandaag is niet dezelfde 100 euro over 18 jaar…

3 likes

Ja tuurlijk, maar anders is beleggen met een laag risico ook mogelijk wil ik maar zeggen.

Voor mij omdat ik nog geen echt groene beleggingsfondsen heb gevonden. Ook degene die claimen groen of duurzaam te zijn, zijn dat als je er diep op ingaat niet.

2 likes

Ik begin me echt zorgen te maken. L. is verkouden en hoest en heeft heeft sinds woensdag koorts, waarvan de afgelopen dagen het op liep tot 40 graden. Sinds vrijdagmiddag eet ze amper, en sinds gister alleen maar liggen en veel slapen. En als ze iets eet, komt het er weer uit. Het lijkt maar niet beter te worden, en afgelopen week werd het alleen maar heftiger? Normaal gesproken zou ik de huisarts bellen, maar het is weekend. Zou het overdreven zijn om de huisartsenpost te bellen?

Heb je goede beleg tips? Ik ben echt een noob op dit gebied. Heb inderdaad wel vaker gelezen dat dit financieel gezien de beste optie.

Bij ons hebben ze een spaar die met 18 op hun naam komt. Ik hoop tegen die tijd (nog steeds?) een dusdanige relatie met ze te hebben dat dit in overleg gebeurt.

1 like

Op basis van wat je hier beschrijft vind ik het niet overdreven! Even bellen om te overleggen kan geen kwaad, zeker bij kinderen. Beterschap!

2 likes

Ik zou zeker bellen na 5 dagen koorts.

3 likes

Mijn kinderen zitten in een ongelooflijke mama-zwaan-kleef-aan fase. Mijn man wordt er soms wel een beetje verdrietig van. Als hij ze dan eten geeft, terwijl ik in de kamer ben, dan kunnen ze soms zo gaan zeuren en huilen omdat ze mij willen. Zit ik op de bank, dan komen ze meteen op mij af ipv op hem.
Terwijl mijn man zo leuk met ze speelt en zo lief met ze is. Als ik niet in beeld ben dan is het ook prima. Maar als ik er dus wel ben dan willen ze allebei naar mij.
Het is natuurlijk een fase, maar ik snap wel dat het voor mijn man soms wel als afwijzing voelt.

Ik vrees dat dit dus gewoon uitzitten is van deze fase… maar mocht iemand toch tips hebben dan hoor ik het graag :sweat_smile:

1 like

Ik ben ook geen doorgewinterde belegger hoor :grin:
Mijn kinderen hebben een rekening bij Triodos, hier kan je meer info vinden: Beginnende beleggers | Begin met duurzaam beleggen, al vanaf € 25 per maand | Triodos Bank

Mijn ouders hadden voor mijn collegegeld etc ook een beleggingsrekening geopend waardoor het geld heel goed met z’n tijd is meegegaan. Maar als je er ook maar 5 minuten van wakker ligt moet je het niet doen en gewoon lekker gaan sparen.

3 likes

Wij hebben een apart account bij de giro waar we een vast bedrag per maand inleggen en ETFs van kopen. Maar het is en blijft ons geld. We zullen hun collegegeld betalen, deel kamerhuur of als ze liever een onderneming willen starten een startkapitaal. Maar als ze zelf geld vrij willen besteden voor vakanties oid dan sparen ze zelf maar.

1 like

Ik vind het zo interessant hoe iedereen er toch anders mee omgaat. Zowel nu als ouder, als zelf als kind.
Wij kregen allemaal een groot bedrag (10,000€) waar we precies een vierjarige opleiding met boeken van Londen betalen. Maar tis meermaals gezegd dat dit niet hoeft en het ons geld is.
Ik heb denk ik 1500€ gebruikt voor leuke dingen zoals vakanties of extraatjes (niet in 1 x), en de rest voor m’n studie. Vond het heel riant dat ik dat geld had en zelf het ook uit mocht geven zonder verantwoording af te leggen.
Maar ik zie nu ook in dat dat niet voor ieder kind even handig is. Betreft wat wij zelf sparen zou ik er evt wel bij willen kunnen want stel we verliezen allebei onze baan. Maar betreft wat m’n ouders voor haar sparen mag het ook vast staan want dat is echt voor haar.
Ik ga het er met m’n man eens over hebben wat hij vindt.

1 like

Ik vind het inderdaad wel anders als jou ouders voor haar willen sparen. Dat is immers echt voor haar en niet voor jullie. Je kan de opties ook aan je ouders voorleggen natuurlijk.

Wat zijn volgens jullie de beste boeken over de bevalling, kraamtijd en/of het eerste levensjaar van een kind (van praktische zaken tot ouderschap en opvoeden)? Dus niet zozeer over de zwangerschap zelf. Ik zoek fijn leesvoer voor mijn verlof.

2 likes

Ik twijfel een beetje wat nou handig is. Ik zoek een pak wat mijn kind aankan om ook als het vies weer is wel buiten te spelen. Hij is net een jaar en kan nog niet lopen. Dus kruipt echt nog buiten.
Ik vind die ielm pakken echt niet mooi :smiling_face_with_tear: dus dacht aan misschien een skiepak. Maar kan je dat ook over je normale kleding aan?

En wat doen jullie aan? Hij draagt nog geen schoenen eigenlijk… wat zou nou handig zijn?