Tips, ervaringen & aanraders #8

Het is nu heel zwaar, dus zorg goed voor jezelf! Dit kost al genoeg energie. En het word echt beter! Het ligt ook niet aan jou, sommige kinderen zijn gewoon vaak ziek.

6 likes

Denk dat daar geen goed / fout in is, gewoon persoonlijke voorkeur.
Mijn kind was al drie toen ze over ging. Ben meteen voor een eenpersoonsbed gegaan, daar kan ze lekker lang mee doen. Kan me voorstellen als je kind kleiner / jonger is en/of meer geborgenheid nodig heeft een peuter- of meegroeibed fijner is.
Ze moest een paar nachten wennen hier en verder prima (behalve de laatste tijd met 1836x uit bed voordat ze gaat slapen, maar dat heeft daar weinig mee te maken).

2 likes

Ik had precies dezelfde vraag als @Freedom dus dat komt mooi uit :joy:
Ik neig naar een meegroeibed, want zijn huidige slaapkamer is niet zo groot, maar ik twijfel toch ergens nog.
Hij begon er trouwens zelf over dat hij écht niet meer in zijn bed past en dat we een nieuw bed moeten kopen en als ik m nu zie liggen denk ik ook dat we dit misschien al een paar maanden eerder hadden moeten doen :sweat_smile:

Ik heb nog wel een matrassenvraag.
Stel dat het toch een eenpersoonsbed wordt, moet je dan echt een kindermatras kopen of is dat marketing?

Ik ben onlangs van matras gewisseld, dat matras had ik 3 jaar en is in principe nog prima. Kan een kind daar gewoon op (het is niks fancies, gewoon een degelijke ikea pocketvering) of toch beter een dunner matras kopen voor kind?
Ik lees vanalles over zones en kinderen in de groei enzo. Geld is geen probleem, maar ik vind het ook zonde een in principe goed matras weg te doen.

4 likes

Ik wist niet dat er zoiets als een kindermatras bestaat, lijkt mij puur marketing, maar heb me er niet in verdiept.

Edit: voor mij is alles met kind-, baby- of huwelijk- ervoor puur marketing. Je betaalt dan meteen het (drie)dubbele voor producten :grin:

2 likes

Ik denk het ook, en ik dacht altijd dat ik er niet gevoelig voor zou zijn, maar het is toch je kind hè :grimacing:

Waarschijnlijk wordt het toch een meegroeibed, anders staat zijn kamer vol en is dit nu een nonprobleem.

Babies, trouwen en doodgaan betaal je 3x zoveel inderdaad :joy:

1 like

Haha ohja, ik was de uitvaarten vergeten!

Ik ben voor een peuterbed gegaan, omdat ik daar één van gezien had die ik heel mooi vond een betaalbaar was.
Soms wel een beetje spijt dat we niet direct een grote bed hebben gedaan, want kind is niet de makkelijkste slaper en dan kan je er tenminste wat beter bij liggen :sweat_smile:

3 likes

Hoe werkt een meegroeimatras.?
Moet je daar dan stukken tussen zetten ofzo

1 like

War zielig! Heb je het wel eens met je huisarts of kinderarts over gesproken? Mijn dochtertje had uiteindelijk 13 infecties in 1 jaar en dat is best veel. Groeide er ook niet goed door. Kwam wel eea naar voren, dus zou wel adviseren mocht je twijfelen zoek contact. Hier ook overigens een oudere broer die naar school/bso gaat. Ze is nu 15 mnd (of 16 haha ) en het wordt niet echt minder …

1 like

Voor de urineweginfecties en de koemelkallergie ben ik bij de kinderarts geweest… die gaven de laatste keer aan dat die kleintjes elke maand wel een virusje “mogen” hebben. Maar inderdaad, als ze een paar dagen slecht drinken en eten dan gaat de groei al snel achteruit. Kon de arts verder iets voor jullie betekenen?

1 like

Ja het grootste deel zit aan één stuk en daar zitten dan twee losse stukken bij waarmee je het (aan het voeteneind) kunt verlengen.

1 like

Tot 12x per jaar is wel prima ja maar bij meer is het wel dat er even verder gekeken wordt. Ja hoor hier kwam wel het eea naar voren. Speciale voeding. Wat medicatie voor de longen. Buisjes vw veel oorontstekingen. Gaat wel iets beter dan eerst ze groeit gelukkig weer! Ik ben ontzettend blij dat er verder gekeken is en goed actie is ondernomen.

1 like

Mijn baby zweet veel. Echt veel. Ze heeft de hele dag natte haartjes van zweet en er ligt na een half uur slaapje al een zweet afdruk van de baby. Nu is ons huis ook best wel warm. Maar meer afkoelen dan dat we nu doen lukt niet. Zijn er meer zweet babies?

2 likes

Haha ja precies dit is mijn overweging ook. Laatste maanden worden ze elke nacht wakker em eindigen dan bij ons in bed. Maar alletwee tegelijk gaat dat niet. Dus ik dacht, bij groter bed ga ik gewoon bij hen liggen…

2 likes

Ik had vandaag mijn groei-echo (34 weken) en er was een afbuigende groei in gewicht te zien na de echo van 30 weken. Ik probeer me niet heel veel zorgen te maken en krijg waarschijnlijk een afspraak in het zh om daar een echo te maken van de navelstreng (als ik het goed heb onthouden).

Heeft iemand er ervaring mee, wat ik kan verwachten etc?

2 likes

Ja ik heb dit gehad. Paar echo’s in het ziekenhuis, overgeplaatst naar het ziekenhuis, sprake van inleiding met 38 weken en uiteindelijk viel het allemaal wel mee en mocht ik met 36+6 toch weer terug naar de verloskundige. In die 2 weken wel echt veel in het ziekenhuis geweest en me zorgen gemaakt. Maar wel altijd het gevoel gehad van zij zijn de experts en hebben ook het beste voor met het kindje.
Ik had trouwens 1 vervelend telefoongesprek gehad, die vrouw was heel onduidelijk. En ik heb toen 2 dagen erna een extra belafspraak gekregen en toen is er van alles verduidelijkt. Had echt het gevoel dat er wel naar me geluisterd werd.

Edit:
Afbuigende groei kwam bij een extra echo naar voren, die echo was ivm minder beweging. Ik moest toen week erop terug voor nog een echo. Dat was dus van dinsdag tot dinsdag. Die donderdag gebeld met een verpleegkundige voor meer verduidelijking.
Dinsdag erna werd ik dus helemaal medisch. Die donderdag moest ik m’n suiker prikken, die was goed. Toen nog een echo voor navelstreng was goed. Maar ze konden d’r niet goed meer meten. Uiteindelijk was er toen besloten dat ik zo’n Ugo (?) echo van een uur moest maar dat kon niet want er was geen plek. Dus toen moest de gynaecoloog die echo doen in een afspraak van een kwartier. Die gynaecoloog heeft toen kapotveel zitten meten, sommige dingen wel 3 x. En uiteindelijk zei ze ja we kunnen hierop zien dat het afboog. Maar bij de laatste echo’s sinds die afbuiging is de groei wel stabiel doorgekacheld. Dus we concluderen dat je kindje nu goed doorgroeit je mag terug naar de verloskundige.
Uiteindelijk ben ik alsnog medisch geworden maar dat was thanks to de ruggenprik :heart_eyes:

1 like

Ja hier ook zo’n zweetbaby! Hij slaapt nu in alleen luier en hydrofiele slaapzak van lodger, maar dan nog snel zweten met slapen. Zn bed staat nu op onze kamer want dat scheelt 7 gr, maar vannacht ook een groot geplak.

Merken hier dat de plasluiers ook een stuk minder zijn, op zich logisch met al dat gezweet maar hij vraagt veel vaker om melk (borstvording) en krijgt ook af en toe wat water. En savonds als hij rond 22/23 uur wakker wordt een papfles van 240ml, maar dan sochtends een bijna droge luier. Omdat hij heel veel koorts heeft gehad afgelopen 4 weken even overlegd met huisarts. Minimaal 4x een plasje per dag (hoeft geen volle luier te zijn maar wel een plasje erin) anders wil ze dat we even langs komen (hij is 9 maanden). En extra vocht aanbieden, maar dat doen we natuurlijk al en vraagt hij zelf ook om.

Onze oudste legde ik als baby (begin zomer geboren) vaak op zon hondenkoelmatje vd action/lidl. Met een hydrofiel er tussen. Niet in bed trouwens, maar bv in box of op bank als we erbij zaten. Die had het ook snel warm.

2 likes

Fijn om te horen dat er uiteindelijk niks aan de hand was! Klinkt wel veel zo aan het einde van de zwangerschap die echo’s en onderzoeken maar dan heb je iig een geruster gevoel. Ik hoop dat het bij ons ook het geval is, gelukkig voel ik de kleine goed en is dat in ieder geval een zorg minder.

Mag ik vragen wat het geboortegewicht van je dochter was?

1 like

Wow, ik heb echt met je te doen. Dat lijkt me ontzettend pittig. Ik herken het om eerlijk te zijn niet. Mijn dochtertje is ook bijna een, maar is alleen verkouden geweest/milde virusjes gehad tot nu toe. Enig kind wel, maar gaat wel naar de opvang.

Onze dochter heeft nooit doorgeslapen en wil altijd wel een paar keer drinken 's nachts. Maar de laatste tijd was ze standaard elke 2 uur en half uur wakker (10 maand slaapregressie?) Vannacht zat er voor het eerst sinds langgg weer 4 uur tussen, en blij dat we waren! Tot mijn vriend zei dat ze dat op dag 5 van d’r leven ook al kon en eventjes deed… :smiling_face_with_tear:

Edit: @Suikerklontje Wow 240 ml?? Zoveel is er hier nog nooit ingegaan. Misschien dat ze daarom nooit doorslaapt haha. Wij waren laatst op vakantie en daar was het in de 40 graden plus had ze ook flinke koorts. Toen heb ik ook geprobeerd heel vaak te voeden plus water aan te bieden om maar iets van natte luiers te krijgen, maar meer dan 160 ml is hier echt nog nooit gedronken.

Mijn dochter groeide vanaf de 29e week niet meer goed. Ik had toen wekelijks een echo in het ziekenhuis om de bloedtoevoer van de navelstreng te controleren. En om de 2 weken een groeiecho om te bepalen of er nog groei was. Bij ons persoonlijk ging het minder goed (heb de details maar even in de samenvatting gezet), maar 2 vriendinnen van mij zijn na een aantal echo’s weer terug naar de verloskundige kunnen gaan. Wat mij destijds opviel was dat de echo apparatuur bij de verloskundige minder nauwkeurig was dan in het ziekenhuis, daar zat ook al verschil tussen.

Samenvatting

Bij mij bleef de navelstreng telkens wel een goede doorbloeding tonen maar mijn dochters groei zwakte wel telkens af. Uiteindelijk werd er besproken om mij in te leiden bij 37 weken (omdat ze niet goed meer groeide bij mij) maar ik beviel zelf spontaan met 35 weken. Mijn dochter was toen P1 en had de grootte van een kindje van 32 weken. Eind goed, al goed na een tijdje in de couveuse! Nu is ze lekker spekkig :relaxed:

5 likes