Tips, ervaringen & aanraders #8

Oh doorslapen doet hij zeker niet hoor haha. Dat doet hij al maanden niet meer, af en toe een keer per ongeluk :joy:

Was ook niet het idee achter de papfles. Geen idee waar hij het laat :joy: flessen gekolfde melk dronk hij op de opvang 170ml en nu hij meer vast voedsel eet nog 130 en 100 max. En nu hij echt ontbijt dacht ik doen we pap als ontbijt, maar hij vertikt het zelf die fles vast te houden. Tsjah een boterham kan hij zelf eten dus dat is met 3 kinderen dan in de vroege ochtend een stuk praktischer haha. Maar die pap gaat er wel goed in en geeft mij nu met 9 maanden weer wat vrijheid terug. Dus als hij nu wakker wordt voor 12u krijgt hij een papfles, kan ik gewoon eens weg ā€˜s avonds zonder te moeten kolven. En na 12u leg ik hem gewoon aan want dan is dat een stuk makkelijker en minder gedoe :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ze drinkt inderdaad meer bij me en daarnaast nog water extra. Maar ze eet met dit weer ook amper. Dus begin nu wel beetje op te zien tegen de zomer zo. Hoe krijg ik er voldoende in?

Overdag speelt ze trouwens graag in badje. Dus dan koelt ze een beetje af. Maar ik schrik echt van die natte plekken als ze slaapt. Gelukkig dus heel normaal.

Als je borstvoeding geeft op verzoek mag je er ook met dit weer vanuit gaan dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft. Natuurlijk wel goed in de gaten houden of ze voldoende plast, tevreden is etc. maar als er geen bijzonderheden zijn en het tot nu toe altijd goed is gegaan, mag je daarop vertrouwen!

Ik merk zelf trouwens ook dat ik minder eet met warm weer, dus opzich niet zo gek.

1 like

3990 gram en 51cm, ze zat toen op p90 volgens mij. Ze is geboren met 39+4.
Ik vond het best pittig die periode maar heb me er wel aan over kunnen geven. En kijk er niet naar op terug oid.
Heb me na d’r geboorte meer zorgen over de gewicht gemaakt dan toen. Maar dat is omdat ze gewoon een klein tenger kindje is en alle babies om me heen zijn lang en dik.

1 like

Ligt aan mij. Borstvoeding kwam in het begin moeizaam op gang en als ik kolf komt er niks uit. Dus dat zorgt er voor dat ik ergens nog altijd ā€˜bang’ ben dat ze niet genoeg heeft.

Hier ook gehad. Bij mij kwamen ze er wel wat eerder achter dat de groei achterbleef. Eerst echo met 28 weken bij vk waar de groei was afgebogen tov 20 weken echo. Door naar zkh met 29 weken, vergelijkbare meting dus reden om te blijven volgen. Met 32 weken weer rond hetzelfde lijntje maar zkh wilde het wel opvolgen 2-3 weken later. Die volgende echo groei flink afgebogen dus werd ik medisch. Daarna iedere week doorbloeding navelstreng en om de week een groeiecho. Vaker echo’s maken wilden ze in mijn ziekenhuis niet omdat de metingen dan te onnauwkeurig zijn / trend niet duidelijk zichtbaar is. In mijn geval bleef de baby wel groeien (ook al was het te weinig) en was de doorbloeding goed, dus afgewacht tot 38 weken. Toen was ik vooral zelf heel gespannen, dus besloten ā€˜voor de zekerheid’ te gaan inleiden. Dat was achteraf gezien denk ik de goede beslissing, want mijn mini had het tijdens de bevalling regelmatig zwaar, waarschijnlijk door zijn lage gewicht. Uiteindelijk met 38+5 geboren en hij woog 2200 gram.

Ohh kan me voorstellen dat het dan lastiger is om erop te vertrouwen dat het goed zit inderdaad.

Ons consultatiebureau heeft iedere week een weeguurtje dat je zonder afspraak binnen kan lopen, weet niet of ze dat bij jou hebben maar misschien dat het wat extra vertrouwen geeft als je ziet dat ze met deze warmte niet afvalt?

Wow haar gewicht klinkt juist best goed?! Dat zorgen om gewicht na de geboorte is herkenbaar haha, ik had het ook bij mn eerste

@Applepie ja ik hoorde ook dat ze iets zei van p8 en de vorige keer was dat getal dus hoger… hebben ze bij jou wel de oorzaak kunnen vinden? Good to know dat alles nu goed gaat, dat helpt wel met relativeren

@jojo bedankt voor het delen van je ervaring, voor nu werd het gewicht bij ons geschat op iets rond de 2 kilo, maar volgens mij kan er ook niet heel veel extra bij mij qua interventies, ben toch al bijna 35 weken… de VK heeft het indd niet eerder opgemerkt waardoor ik hoop dat het meevalt en er ook wel een foutmarge in zit

Ik ben ook even in verwarring over je bericht, 3990 en P90 is toch eerder bovengemiddeld qua gewicht ipv onder gemiddeld ? In ieder geval als ik kijk naar geboortegewicht van m’n eigen kindjes en het heel P verhaal bij ons 2e kindje. Hoe lager de P hoe lichter zeg maar.

2 likes

Ja klopt dr gewicht was best flink! @Jeezlouiz ook. Maar ze was dus tussen 2 echo’s in afgezakt van p87 naar p50. Bij een afname van meer dan 30 word je bij ons automatisch doorverwezen naar het ziekenhuis (en in mijn geval was ik dus al in het ziekenhuis vanwege verminderde beweging.). Dit dus omdat er iets niet goed gaat als een kindje opeens zo afbuigt.
Waarbij ik dus geluk had en de echo’s ernaast zaten. Maar als ze d’r met 38 weken hadden gehaald om het van buitenaf te kunnen monitoren had ik dat ook begrepen.

3 likes

Wij hebben een peuterbed gekocht omdat in een peuterbed nog hekjes zitten zodat hij er niet uit kan vallen. Vond ik wel een fijn idee omdat hij ook vaak tegen de spijlen van z’n ledikant sliep. Bovendien kan die na een paar jaar gebruikt worden door z’n broertje.

Bed is van Petite Amelie: https://www.petiteamelie.nl/peuterbed-leon-grijs-140-x-70-2-5-jaar-inclusief-10-cm-matras.html

Wat schrikken! Ik heb dat ook gehad bij mijn zoontje. Het kan zijn dat hij/zij komende weken een groeispurt maakt en netjes op het lijntje zit. Dan is er verder niks aan de hand. Tussen die echo’s zit vaak 10-14 dagen tijd. Waarschijnlijk is de zorg nu overgedragen naar het ziekenhuis? Als alles goed is mag je hopelijk weer terug naar je verloskundige.

Het kan ook zijn dat je baby inderdaad niet goed groeit. Dan is het belangrijk dat het buikje niet afbuigt qua groei. Ook wordt er gekeken of je nog voldoende vruchtwater hebt en of de navelstreng doorbloeding nog goed is. Dat bepaalt of je baby nog genoeg voeding krijgt. Het is daarbij ook van belang hoe hoog jouw bloeddruk is: hoe hoger jouw bloeddruk, hoe minder voeding je kindje binnen kan krijgen. Als dat allemaal helaas het geval is, dan denk ik dat ze je gaan inleiden.

Mijn zoontje groeide ook niet meer en ik bleek zwangerschapsvergiftiging te hebben waardoor ze mij met 37+2 hebben ingeleid. Hij was inderdaad enorm klein: 2200 gram. Maar die kleintjes kunnen veel hebben! Hij deed het uit de buik gelijk goed en is als een malle gaan groeien. Dankzij bijvoeding (door kunstvoeding) en borstvoeding. Het komt goed! Echt waar.

2 likes

Je kan bij Ikea ook van die hekjes los kopen.
Ons zoontje krijgt binnenkort een nieuwe kamer met een 1 persoonsbed. Maar eerst zetten we toch nog zijn ledikant ook neer omdat ie een beetje moeilijk doet de laatste tijd met inslapen.
Maar als we zijn bed gaan bouwen gaan we wel een Ikea rekje eraan zetten ook.

2 likes

Vraagje; wat vinden jullie het beste om een kind van anderhalf mee te laten drijven in een zwembad? Ze weegt denk ik rond de 12/13 kg.

Wij gaan binnenkort met vrienden naar Zuid Frankrijk en het huis heeft buiten ook een zwembad. Er zijn oudere kinderen bij, die zelf het zwembad is zullen gaan. Het is nogal een beweeglijk en autonoom kind en ik vrees dat als zij constant in een band zit, ze heel driftig wordt, maar een puddlejumper en bandjes lijkt mij ergens ook wel spannend.

2 likes

Bandjes van aquarapid. Daar blijft zelfs onze baby super goed mee boven en doordat de onderkant ook gevuld is, zitten ze ook wat hoger in het water.

Heb ze vorig jaar op vakantie bij iemand gezien en dus pas dit jaar zelf gekocht en echt een grote hit hier.

5 likes

Shit deze moet ik nu hebben, we gaan zondag op vakantie. Ze zitten bij mij in de buurt zie ik, dus hopelijk kan ik het ophalen. Ziet er echt ideaal uit

Edit; kan ze morgen ophalen :slight_smile:

3 likes

Ah fijn dat je zo uitgebreid reageert, ik zal inderdaad tot er meer duidelijkheid is over de groei onder controle blijven in het ziekenhuis. Mijn iets hogere bloeddruk sinds 2 weken heeft er misschien iets mee te maken, maar ook dat weet ik pas na de onderzoeken…

Goed om te lezen dat je zoontje snel is aangesterkt na de geboorte, is toch een hele geruststelling!

2 likes

Wij willen graag de easywalker miley2 kopen voor op vakantie. Ik zie nu een aanbieding voor 240 euro, geldig tot eind deze maand. Weet er iemand of deze tijdens de sales nog ergens voordeliger te kopen zou zijn? Miley²

1 like

Ik heb een tripp trapp stoel gekocht + tray. Wilde een verklein kussen op het verlanglijstje zetten maar nu zie ik bij sommige reviews dat de tray dan niet meer past. Heeft iemand tips voor zo’n verklein kussen die waterafstotend is waar de tray dan wel nog past? Vind die van stokke zelf een beetje saai

Met die van Jollein past het nog prima!

2 likes