Tips, ervaringen & aanraders #8

Ook aan gedacht maar uiteindelijk zo’n klein kabelslot net besteld. Het is zo’n buggy die ook heel klein opgevouwen kan worden. Dus misschien kan ik 'm bij bepaalde attracties zoals Fata Morgana ook gewoon meenemen?

En anders hopen dat de mensheid toch niet zo slecht is :sweat_smile:

Ik ging googelen, want dacht: oké kut hoe doen we dit morgen.
Maar lees ook de tip om 1 wiel er af te halen. Best slim. Bij onze joolz klik je die er zo af idd. En dat valt wel op haha. Als je een kinderwagen zonder wiel mee moet slepen :sweat_smile:

6 likes

Toevoeging over het steriliseren van flesjes: wij steriliseerden de flesjes in de stoomoven. Moet je die wel hebben :sweat_smile: maar ik vond het mega handig: grote plaat om alle flesjes en (Dr Browns) onderdelen op kwijt te kunnen in 1x. 20 min stomen en dan zou het goed moeten zijn.

1 like

Zon fietskabelslot mee? Koop je voor paar euro bij action/hema/decaton. Je kunt daar ook karretjes huren trouwens, maar die zijn best zwaar trekken als je er een hele dag mee loopt, vindt een vriendin van mij (die een abo heeft en regelmatig gaat met andere kinderen ook, was blij dat wij een bolderkar mee hadden ipv zon karretje iig). Zie Kinderwagen verhuur Efteling - Efteling

Ik was iig blij dat we iets bij hadden waar ze ook echt in konden hangen/liggen. Ook voor onze bijna 4 jarige.

2 likes

Ja ik neem toch mijn eigen buggy + zo’n retractable cable lock mee. Die trekkarretjes zijn leuk voor een dreumes maar niet voor mijn bijna-kleuter :sweat_smile: :hot_face:

3 likes

We waren van het weekend voor het eerst met campingbedje weg. Voorheen hadden we altijd ledikant of cosleeper tot onze beschikking op vakantie. Wat. Een. Drama😶 Ze ging pas om 11 uur slapen… Leek wel alsof ze dacht in een zwembad te liggen, hele tijd als een dolle heen en weer kruipen. Die gladde stof was niet fijn blijkbaar, maar de hoes kwam over de klitteband heen. Weet niet of het dan veilig is. Hoe doen jullie dat? Welk campingbedje is fijn?

2 likes

Wij hebben er een van Qute en daar doe ik gewoon een molton + hoeslakentje omheen.

1 like

@Vloeistof Steriliseren deden wij ook een keer in de zoveel tijd in een grote pan op het fornuis. Wat wij deden, wat ik hier ook vaker heb gelezen geloof ik, is na de voeding fles omspoelen met koud water en dan in de koelkast zetten. Volgende voeding gebruikten we dan dezelfde fles weer zonder tussendoor afwassen. Aan het einde van de dag alles in de vaatwasser, hierdoor hadden we veel minder flessen nodig. Dit was overigens wel met een oudere baby ivm eerst borstvoeding, weet niet wat het advies is bij jongere baby’s.

1 like

Ik heb via marktplaats een zgan campingbedje van prenatal en een matras extra.

Daaromheen een hoeslaken.

1 like

Ah daar zag ik al een goede review over op Consumentenbond. Fijn dat daar een hoeslaken in kan. Voor de volgende vakantie dan maar vast een keertje thuis oefenen om te wennen. Thanks ook @Croky

Het zit natuurlijk niet zo strak als om een matrasje, maar ik vind het prima. Thuis oefenen is wel slim, dan kan je kindje er rustig aan wennen.

Hoe oud is je kindje? Want het kan ook zijn dat ze toch moeite heeft met vreemde omgeving nu. Mijn kind van 11 mnd moest laatst ook in camping bed bij familie maar ging ook moeilijk slapen met hard huilen, ik denk vanwege andere omgeving, want thuis doet ze nooit zo.

1 like

@Atlas,

Niet waar de oorspronkelijke vraag om gaat maar:

Ik wist dit niet toen ik voor het eerst zocht naar campingbedjes. Mij leek zo’n dun matras heel hard. Maar officieel wordt een extra matras in een campingbedje afgeraden.

Dit o.a. omdat een kindje onder het bovenste matras zou kunnen komen. Door de flexibele zijkanten van een campingbedje.

Nu zal het risico misschien niet heel groot zijn maar ik had er zelf nooit bij stilgestaan.

Uiteindelijk slapen hier de kinderen altijd super lekker in een campingbedje met alleen het dunne matrasje erin.

5 likes

Wat goed dat je het zegt! Ik haal het weg uit mijn vorige bericht. Gelukkig heb ik het zelf nooit gedaan.

De richtlijnen zijn een tijd terug al gewijzigd, uitkoken hoeft niet meer (alleen voor eerste gebruik), dus ik zou zeker geen enorm apparaat kopen om dat te doen.

Link naar richtlijn:
http://app.kenniscentrumkraamzorg.nl/wp-content/uploads/2015/09/Zorgprotocol-Kunstvoeding.pdf#page15

3 likes

Ja ik neem altijd het hoeslaken van thuis waar ze al op geslapen heeft mee op vakantie. Zodat het een beetje naar thuis ruikt.

7 likes

Over matrasje. Ik denk dat je moet kijken naar je kind. Mijn baby is altijd erg groot geweest en lag heel rustig, zag echt niet hoe ze onder het matras terecht zou komen of met haar gezicht tussen matras en zijkant (die ene centimeter ruimte). Maar goed, ik heb het ook pas 1x gebruikt toen ze 5 maanden was op vakantiepark, en verder altijd thuis of in de draagzak slapen. Daarna nog 1x gebruikt met 9 maanden ofzo. Maar qua formaat was ze altijd veel groter.
Missschien dan niet gebruiken voor een babytje die nog niet kan rollen bijv? Dan kunnen ze met gezicht erin blijven liggen zeggen ze. Maar vind het wel apart dat bij campingbedje ze zeggen “het matrasje is dan te zacht en kunnen ze met gezicht erin liggen” maar in een gewoon ledikantje heb je toch ook een (zacht) matras? Wij wel iig, net zo zacht.

In een gewoon ledikant is de zijkant niet flexibel, dus dan moet je de hele ruimte om ertussen te komen uit het matras halen (en dus het matras heel ver indeuken). In een campingbedje is dat sowieso makkelijker omdat de zijkant meeveert, maar als je matrassen stapelt wordt het nog makkelijker, want hoe hoger je komt hoe flexibeler de wand is, onderaan heeft het meer stevigheid.

2 likes

Ja dat van die zijkant begrijp ik in principe wel, alleen ze zeggen dus ook van dat gezichtje dat in het matras. Op Consumentenbond staat

“Te ver in wegzakken

Een extra matras is vaak zacht en een centimeter of 5 dik. Dat kan vooral voor baby’s gevaarlijk zijn. Als ze er met hun gezichtje in komen te liggen, bijvoorbeeld doordat ze op hun buik rollen, kan dat verstikking tot gevolg hebben.”

En thuis hebben we ook gewoon zo’n zacht matrasje dus maar ja. Ze zijn gewoon erg voorzichtig dat snap ik wel. Ik ben zelf misschien echt erg nuchter en niet voorzichtig. Mijn dochter wilde ook altijd in slaap vallen met een knuffeldoekje op haar gezicht als klein babytje. Gooide ze dan zelf zo op haar gezicht. Mijn moeder was helemaal van ohhh gevaarlijk wat eng, sowieso zei ze dat afgeraden wordt om met knuffeltje te slapen. Ik had zelf vaak zoiets van oh ze kan nog wel ademen hoor, en ze wil dat knuffeltje graag. Maar ja, ik ben een slecht voorbeeld voor anderen :wink: Niet zoals mij zijn.

1 like

Mijn dochter hebben we al eens huilend onder het matrasje terug gevonden in het camping bedje. Nu was ze al wel op een leeftijd dat ik niet zo bang meer was voor verstikking, maar wist zelf daarvoor dus echt niet dat het kon.

Alleen dat inlegding dat bij het bedje zit, is bij ons bijna van steen zo hard. Dat lijkt me dan ook weer niet echt fijn.