Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik heb bij onze opvang eigenlijk nog nooit gezien dat ze filmpjes kijken, maar ja je ziet maar een fractie van een dag. Ik vroeg laatst aan de oudste of ze ook wel eens filmpjes keken en zei van niet. Maar ik zou nooit een peuter op zijn/haar woord geloven :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Hier is het beleid geen iPad/schermen. Ze zetten alleen liedjes op bijv en draaien dan het scherm weg tegen een muur ofzo.

2 likes

Wie heeft het over alleen aan tafel iets kijken dan?

2 likes

Inmiddels ruim 4 jaar ervaring met KDV en BSO bij 2 verschillende instanties en hier is alleen de TV ooit aangegaan tijdens een bepaalde thema of workshop. Anderszins wordt er nooit iPad of tv gekeken. Ze zijn überhaupt niet aanwezig op de lokatie. Tv moet echt uit de school gerold / geleend worden. Zou het ook niet echt chill vinden als m’n kinderen daaraan blootgesteld worden. Thuis is het ook lange tijd een No-go geweest. Pas nu m’n zoontje 6 is en op school al 50% op tablet doen is mag hij wat iPad onder toezicht. Anders niet. Ben er streng in. TV is ook pas sinds z’n 6e dat hij wat mag uitkiezen maar niet perse dagelijks.

4 likes

Wel respect dat je dit zo hebt kunnen volhouden. Ik ben zelf opgegroeid met beperkt tv (nooit overdag, Telekids zag ik alleen als logeerde bij een vriendin) en ergens had ik dit voor mijn kinderen wel zo willen doorvoeren.

Maar eigenlijk is het bij de geboorte van de tweede toch ingeslopen. Want toen de oudste geen middagdutje meer met de jongste meedeed, was dat uurtje afleiding met filmpjes wel erg welkom.

Ik wil nog even duidelijk zeggen dat ik schermtijd absoluut niet veroordeel. Het is meer de realisatie dat ik een ā€˜ideaal’ had maar dat de werkelijkheid anders uitpakte.

3 likes

Oh ja zo las ik het bij @mandarijntje maar er kijken inderdaad meer kindjes mee in dit voorbeeld.

1 like

Mijn peuter van net 2 is echt een goede slaper, heb niets te klagen. Maar hij doet er laatste tijd soms wel 1,5 uur over voordat hij in slaap valt ā€˜s-avonds. Soms ook niet als hij heel moe is, maar vanavond duurde het zelfs 2 uur?
Komt dit door de hitte? Of is dit herkenbaar voor iemand rond deze leeftijd?

Hij huilt niet, ligt daar gewoon heel rustig. Dus ik ga er ook niet heen dan.
Sliep vanmorgen uit tot half 9, dus misschien heb ik ā€˜m gewoon te vroeg op bed gelegd. Wat een raadsel weer haha.

Rond 2 jaar kan idd wat moeilijkheid qua slaap zitten. Was hier zo tenminste. Warmte kan ook zeker mee spelen. Hoe lang is zn middagdutje (en tot hoelaat)?

2 likes

Jaaa onze voorheen goede slaapster heeft dit ook. Sliep altijd prima door, van 19.00 tot 07.30. sinds ze 2 is niet meer. Kan uren duren voordat ze slaapt. Middagslaapje overslaan maakt overigens geen verschil

Is nu trouwens 2 jaar en 8 maanden en het is niet weer verbeterd helaas

3 likes

Verschilt heel erg. Meestal 1 uur en 45 min maar soms ook 2,5 of zelfs 3 uur.
Meestal ligt hij er rond 13.00 uur in, soms ook wat later als hij dus zo’n dag heeft dat hij half 9 pas wakker wordt.

Vind het meer zielig of vervelend voor hem ofzo dat hij daar 1,5 uur lang probeert de slaap te vatten.

@Freedom
Gek toch? Hier maakt dus korte of lange middag dut ook niet uit. Alleen de dag dat hij naar de opvang gaat valt hij zo in slaap, omdat hij daar op een stretcher op de groep slaapt en dus maar 30-45 min vaak.

Ligt ze bij jou dan ook gewoon heel rustig in bed? Of moet je er naar toe?

1 like

Dat wisselt, ze kan ook wel alles uit de kast trekken omdat ze niet wil slapen, dan wil ze nog zingen, naar beneden, een banaan, knuffelen, een speen etc, maar daarna ligt ze ook nog lang gewoon stil. Soms denk ik dan dat ze al slaapt als wij naar bed gaan en dan loop ik nog even naar binnen om dekentje goed te leggen en zegt ze HEE MAMA. Slaapt ze dus gewoon nog niet haha.

Maar wel gek dus ja. Jammer ook want ze sliep zooo goed altijd en haar tweelingzus is alfijd al een slechte slaper geweest dus nu helaas 2 slechte slapers (want sinds ze 2 is is ze snachts ook vaker en sneller wakker)

2 likes

Wat balen zeg, zeker omdat ze altijd zo goed sliep. Hopelijk is dit een (hele lange) fase en lost het zich nog op? Twee slechte slapers lijkt me best zwaar!

1 like

Je zou het ook kunnen melden bij de oudercommissie.
Ik zit zelf in de OC en bij ons zouden wij gaan inventarisen wat andere ouders hiervan vinden en tijdens een overleg hier vragen over stellen en eventueel het schermbeleid opvragen.

Misschien kunnen zij wat voor je betekenen?

5 likes

Wij hebben het alleen 1x gezien en dat was toen het Sinterklaasjournaal. Dat vind ik ook helemaal geen probleem, maar buiten dat om zou ik het wel gek vinden.

@topic, krijgen jullie echt elke keer een dagverslag? Wij ene keer wel, andere keer niet. Laatste tijd vaker niet omdat er veel invallers zijn.

1 like

Bij onze huidige opvang hebben ze geen schermen. Bij de oude opvang wel en dat was ƩƩn van de redenen dat we zijn gewisseld. We hebben ooit onze baby van 4 maanden opgehaald en ze keek toen baby tv. De kinderen zaten daar standaard aan het einde van de dag achter de tv.

Gisteren keek ik heel toevallig oude foto’s terug die zijn gemaakt bij de vorige opvang en er was maar 1 foto dat de buiten zat (het was van mei t/m november). Wel meerdere foto’s waarbij ik zag dat andere kinderen op de iPad zaten.

We hebben ze destijds hierover een keer aangesproken maar er werd niet veel aan gedaan.

3 likes

Tot aan 12 mnd wel altijd dagverslag gehad icl wat de heeft gegeten en hoevaak geslapen en poepluiers haha. Vanaf 12e mnd is dat minder details.

Er staat altijd wel iets in maar dat verschilt van ā€œNu het gelukkig niet zo warm meer is hebben we lekker buiten gespeeldā€ tot veel uitgebreidere verslagen. Fruit, middageten en (indien van toepassing) slapen wordt ook genoteerd.

Ik moet zeggen dat wanneer ze de babyfase hebben verlaten die verslagen me minder boeien. Ik vind het heel leuk om (kort) te lezen wat ze gedaan hebben maar of de jongste nou 1.35 of 1.47 uur heeft geslapen… tsja. Foto’s vind ik wel altijd leuk maar krijgen we niet dagelijks.

Maar ik heb liever dat ze bezig zijn met de kinderen (of zelf fatsoenlijk pauze kunnen houden) dan dat ik hele verhalen in de app verschijnen :blush:

2 likes

Nog iemand tips wat betreft logistiek om borstvoeding op het kdv te organiseren? Wilde nu gewoon flesjes al gevuld meegeven (zou voor borstvoeding mogen volgens de richtlijnen die ik vind). Bij initiĆ«le kennismaking was borstvoeding geen probleem, nu (6 maand later) met het wenmoment werd ik heel erg gepusht om toch over te gaan naar kunstvoeding (want dat is gemakkelijk volgens de leidster) en konden ze me eigenlijk niet zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken met borstvoeding… Ik stond door de combinatie met het hele gedoe rond starten met de creche en andere kleine dingetjes op het punt om in tranen uit te barsten.

2 likes

Wat bijzonder en ook heel vervelend!

Lijkt me dat er toch meer kindjes borstvoeding krijgen?

Bij ons was er een speciale koelkast voor en dan zette je de bv klaar in kolfflesjes. Ik deed daar dan een sticker op met naam en welke voeding en zette het dan in koeltasje in de koelkast. Ik zag ook weleens hele grote flessen staan, dan pasten de leidsters zelf een hoeveelheid af.

Vlakbij die koelkast stonden ook alle drinkflessen en flessenwarmers. Ook kunstvoeding en waterkoker.

Ik zou het gesprek nogmaals aangaan, eventueel met een vestigingsmanager oid. Dat je je op het moment zelf overvallen voelde, maar dat je je hier totaal niet fijn bij voelt.Zij mogen jou niet onder druk zetten. Ik word er echt plaastvervangend boos van. En iedereen moet lekker zelf weten bv of kv, daar heb ik geen mening over. Maar een kinderopvang moet wel bv faciliteren zonder gedoe.

6 likes

Wat raar joh! Borstvoeding is echt helemaal niks moeilijker of makkelijker voor hen, gewoon net een beetje anders. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen!
Ik geef Medela-flesjes met de afgepaste hoeveelheid mee (met naam en datum met een schilderstapeje erop), die stoppen zij in de flessenwarmer en dan gieten ze het in de fles. Maar ik hoef zelf geen flessen mee te geven, die hebben ze daar. Jouw plan met afpassen in de flessen klinkt ook prima, dan moet je alleen wel zoveel flessen hebben om mee te kunnen geven.

3 likes