Ipad op de kinderopvang? Is dat normaal? Zou dat ook echt niet chill vinden
Ik vind dit echt raar. Ik werk op een opvang. En ik heb het gevoel dat het vooral wordt gedaan uit gemak, lijkt mij? En als je het kindje komt ophalen wat zijn de leidsters dan aan het doen? Met de kinderen bezig of andere dingen aan het doen?
Stel de pmâer is met een kleine baby bezig en het is einde van de dag en haar collega is al weg en de andere kindjes zijn ook onrustig. Snap ik het nog enigszins. Maar als ze aan het opruimen of aan het niksen is vind ik het gek. Het is haar werk om de kinderen te troosten doormiddel van een boekje lezen/liedje zingen/bellenblaas en niet een ipad aan te zetten.
Wist je dit van te voren? Of staat het in hun beleid? Als het er niet in staat zou ik een mailtje sturen naar de locatiemanager of een 10 minuten gesprek aangaan met de mentor van je kindje.
Vandaag was een leidster een hapje aan 't eten en twee zaten met de kindjes aan tafel mee naar de ipad te kijken.
Nee dit wist ik niet vantevoren en ik geloof niet dat het in het beleid staat, maar dat zou ik moeten dubbelchecken.
Kijk als uitzondering snap ik het en zou ik het geen probleem vinden, maar ik stond vandaag wel even met mân bek vol tanden en begon er spontaan aan mezelf te twijfelen.
Ja precies dit had ik een tijd terug. Kwam ik mân kind ophalen (toen nog klein en in baby wiegje) maar de rest zat aan tafel naar een iPad te kijken. Ik zei dat ik geen scherm tijd wilde, geen tv enz. Zei ze oh we hebben geen tv, alleen soms iPad.
Inmiddels al veel meer opgemerkt wat we niet fijn vinden en op zoek naar een andere opvang.
Ja dat gebeurt bij ons ook. Paar keer bij het ophalen dat ze voor de iPad zat. Ik zie het nooit terug in het dagverslag als âactiviteitâ (dat vind ik wel raar eindelijk) en ze hebben er ook nooit een woord over gezegd als wij het zagen. Op zich vind ik dat niet gek, want wij zeiden ook niks. Dus het voelt een beetje meh, omdat we echt vrij specifiek in de app te horen krijgen wat ze doet/eet/slaapt en zelfs poept. Dan zou ik iPad kijken ook vermelden.
Mân dochter zit sinds kort in een groep voor 2-4 en daar gaan ze (zeker nu) veel naar buiten dus daar heb ik het bij het ophalen/einde dag niet meegemaakt, omdat ze dan altijd buiten is.
Geen tips om het aan te kaarten wat dat heb ik tot nu toe dus nog niet gedaan, want ik voel me (ook?) een zeur. Totaal onterecht, daar moet ik echt iets mee.
Bij ons heel af en toe, maar dan is het onderdeel van een activiteit/thema. Ze kijken dan iets van schooltv of een aflevering van zandkasteel die bij dat thema aansluit. Is dan dus gewoon ook gedurende de dag als onderdeel van wat ze die dag doen en niet zozeer einde vd dag met ophalen dus. Dan zitten ze meestal allemaal aan tafel met iets te spelen.
Dat zien wij dus terug in de app. Er staat dan altijd bij wat ze hebben gekeken (en welke aflevering).
Mijn dochter gaat naar de gastouder en daar merkte ik ook dat de tv vaker aanstond dan ze vooraf benoemde. Ik heb wel het idee dat ik het aan kan geven, en anders sowieso bij het gastouderbureau. Wel doen ze echt iedere dag leuke dingen, en in sommige huizen hoort het erbij dat de tv vaker aanstaat. Dus ik heb het voor nu geaccepteerd, maar misschien dat ik het later nog ga benoemen.
Mijn dochter kijkt ook iedere dag een kwartier tv thuis, dus dan wordt het ook wel pot/ketel.
Ik weet alleen dat het Sinterklaas journaal is gekeken op de IPad in de 6 jaren dat wij nu onze kinderen naar deze opvang brengen ( dit is dus niet de BSO maar echt kinderdagverblijf).
Ik zou het zelf niet zo erg vinden, maak me er zelf ook wel eens schuldig aan dat ik denk â nu even geen gezeur aan mân hoofdâ en dan zet ik ze achter de TV. Kan mij voorstellen dat dat zo op het einde van de dag ook gebeurt op een opvang. Wat ze dan kijken en hoelang ze kijken zijn zĂ©ker vragen die je kan stellen.
Ik zou dat gewoon in een mail doen, je kan dit onderbouwen door te zeggen dat het je is opgevallen en er niet perse op dat moment een medewerker mee wilde overvallen. Je kan aangeven dat jullie / jij thuis wel wat regels hebt over scherm tijd en graag wil weten hoe ze daar als KDV tegenover staan.
Zou ik zelf helemaal niet vreemd vinden.
Mijn kind kijkt thuis ook regelmatig tv, maar ik zou dat echt heel gek vinden als dat op de opvang zou gebeuren, zeker als dat gebeurt zonder dat het vermeld wordt. Op onze opvang hebben ze een keer een pyjamadag gehad met alle lampen uit, kerst lichtjes aan en een film op beamer. Dat vind ik superleuk maar dan is t een activiteit. Of zoals hierboven gezegd binnen de context van een thema. Anders heel gek vind ik.
Bij onze opvang keken de oudere kinderen weleens Moffel en Piertje oid als de kleintjes een middagdutje deden (groep van 2-4 jarigen).
Ik vind het eigenlijk geen probleem zolang het af en toe is en geen uur achterelkaar. Ik snap wel dat het gewoon lekker is om even rust op de groep te creëren en thuis zet ik ze in die situaties ook voor de tv. Die leidsters zijn ook maar mensen.
Ik vind wel een groepje kindjes die samen iets kijken toch wel echt anders dan aan tafel achter een ipad alleen iets kijken.
Ik heb bij onze opvang eigenlijk nog nooit gezien dat ze filmpjes kijken, maar ja je ziet maar een fractie van een dag. Ik vroeg laatst aan de oudste of ze ook wel eens filmpjes keken en zei van niet. Maar ik zou nooit een peuter op zijn/haar woord geloven
Hier is het beleid geen iPad/schermen. Ze zetten alleen liedjes op bijv en draaien dan het scherm weg tegen een muur ofzo.
Wie heeft het over alleen aan tafel iets kijken dan?
Inmiddels ruim 4 jaar ervaring met KDV en BSO bij 2 verschillende instanties en hier is alleen de TV ooit aangegaan tijdens een bepaalde thema of workshop. Anderszins wordt er nooit iPad of tv gekeken. Ze zijn ĂŒberhaupt niet aanwezig op de lokatie. Tv moet echt uit de school gerold / geleend worden. Zou het ook niet echt chill vinden als mân kinderen daaraan blootgesteld worden. Thuis is het ook lange tijd een No-go geweest. Pas nu mân zoontje 6 is en op school al 50% op tablet doen is mag hij wat iPad onder toezicht. Anders niet. Ben er streng in. TV is ook pas sinds zân 6e dat hij wat mag uitkiezen maar niet perse dagelijks.
Wel respect dat je dit zo hebt kunnen volhouden. Ik ben zelf opgegroeid met beperkt tv (nooit overdag, Telekids zag ik alleen als logeerde bij een vriendin) en ergens had ik dit voor mijn kinderen wel zo willen doorvoeren.
Maar eigenlijk is het bij de geboorte van de tweede toch ingeslopen. Want toen de oudste geen middagdutje meer met de jongste meedeed, was dat uurtje afleiding met filmpjes wel erg welkom.
Ik wil nog even duidelijk zeggen dat ik schermtijd absoluut niet veroordeel. Het is meer de realisatie dat ik een âideaalâ had maar dat de werkelijkheid anders uitpakte.
Oh ja zo las ik het bij @mandarijntje maar er kijken inderdaad meer kindjes mee in dit voorbeeld.
Mijn peuter van net 2 is echt een goede slaper, heb niets te klagen. Maar hij doet er laatste tijd soms wel 1,5 uur over voordat hij in slaap valt âs-avonds. Soms ook niet als hij heel moe is, maar vanavond duurde het zelfs 2 uur?
Komt dit door de hitte? Of is dit herkenbaar voor iemand rond deze leeftijd?
Hij huilt niet, ligt daar gewoon heel rustig. Dus ik ga er ook niet heen dan.
Sliep vanmorgen uit tot half 9, dus misschien heb ik âm gewoon te vroeg op bed gelegd. Wat een raadsel weer haha.
Rond 2 jaar kan idd wat moeilijkheid qua slaap zitten. Was hier zo tenminste. Warmte kan ook zeker mee spelen. Hoe lang is zn middagdutje (en tot hoelaat)?
Jaaa onze voorheen goede slaapster heeft dit ook. Sliep altijd prima door, van 19.00 tot 07.30. sinds ze 2 is niet meer. Kan uren duren voordat ze slaapt. Middagslaapje overslaan maakt overigens geen verschil
Is nu trouwens 2 jaar en 8 maanden en het is niet weer verbeterd helaas