Tips, ervaringen & aanraders #8

Verschilt heel erg. Meestal 1 uur en 45 min maar soms ook 2,5 of zelfs 3 uur.
Meestal ligt hij er rond 13.00 uur in, soms ook wat later als hij dus zo’n dag heeft dat hij half 9 pas wakker wordt.

Vind het meer zielig of vervelend voor hem ofzo dat hij daar 1,5 uur lang probeert de slaap te vatten.

@Freedom
Gek toch? Hier maakt dus korte of lange middag dut ook niet uit. Alleen de dag dat hij naar de opvang gaat valt hij zo in slaap, omdat hij daar op een stretcher op de groep slaapt en dus maar 30-45 min vaak.

Ligt ze bij jou dan ook gewoon heel rustig in bed? Of moet je er naar toe?

1 like

Dat wisselt, ze kan ook wel alles uit de kast trekken omdat ze niet wil slapen, dan wil ze nog zingen, naar beneden, een banaan, knuffelen, een speen etc, maar daarna ligt ze ook nog lang gewoon stil. Soms denk ik dan dat ze al slaapt als wij naar bed gaan en dan loop ik nog even naar binnen om dekentje goed te leggen en zegt ze HEE MAMA. Slaapt ze dus gewoon nog niet haha.

Maar wel gek dus ja. Jammer ook want ze sliep zooo goed altijd en haar tweelingzus is alfijd al een slechte slaper geweest dus nu helaas 2 slechte slapers (want sinds ze 2 is is ze snachts ook vaker en sneller wakker)

2 likes

Wat balen zeg, zeker omdat ze altijd zo goed sliep. Hopelijk is dit een (hele lange) fase en lost het zich nog op? Twee slechte slapers lijkt me best zwaar!

1 like

Je zou het ook kunnen melden bij de oudercommissie.
Ik zit zelf in de OC en bij ons zouden wij gaan inventarisen wat andere ouders hiervan vinden en tijdens een overleg hier vragen over stellen en eventueel het schermbeleid opvragen.

Misschien kunnen zij wat voor je betekenen?

5 likes

Wij hebben het alleen 1x gezien en dat was toen het Sinterklaasjournaal. Dat vind ik ook helemaal geen probleem, maar buiten dat om zou ik het wel gek vinden.

@topic, krijgen jullie echt elke keer een dagverslag? Wij ene keer wel, andere keer niet. Laatste tijd vaker niet omdat er veel invallers zijn.

1 like

Bij onze huidige opvang hebben ze geen schermen. Bij de oude opvang wel en dat was één van de redenen dat we zijn gewisseld. We hebben ooit onze baby van 4 maanden opgehaald en ze keek toen baby tv. De kinderen zaten daar standaard aan het einde van de dag achter de tv.

Gisteren keek ik heel toevallig oude foto’s terug die zijn gemaakt bij de vorige opvang en er was maar 1 foto dat de buiten zat (het was van mei t/m november). Wel meerdere foto’s waarbij ik zag dat andere kinderen op de iPad zaten.

We hebben ze destijds hierover een keer aangesproken maar er werd niet veel aan gedaan.

3 likes

Tot aan 12 mnd wel altijd dagverslag gehad icl wat de heeft gegeten en hoevaak geslapen en poepluiers haha. Vanaf 12e mnd is dat minder details.

Er staat altijd wel iets in maar dat verschilt van “Nu het gelukkig niet zo warm meer is hebben we lekker buiten gespeeld” tot veel uitgebreidere verslagen. Fruit, middageten en (indien van toepassing) slapen wordt ook genoteerd.

Ik moet zeggen dat wanneer ze de babyfase hebben verlaten die verslagen me minder boeien. Ik vind het heel leuk om (kort) te lezen wat ze gedaan hebben maar of de jongste nou 1.35 of 1.47 uur heeft geslapen… tsja. Foto’s vind ik wel altijd leuk maar krijgen we niet dagelijks.

Maar ik heb liever dat ze bezig zijn met de kinderen (of zelf fatsoenlijk pauze kunnen houden) dan dat ik hele verhalen in de app verschijnen :blush:

2 likes

Nog iemand tips wat betreft logistiek om borstvoeding op het kdv te organiseren? Wilde nu gewoon flesjes al gevuld meegeven (zou voor borstvoeding mogen volgens de richtlijnen die ik vind). Bij initiële kennismaking was borstvoeding geen probleem, nu (6 maand later) met het wenmoment werd ik heel erg gepusht om toch over te gaan naar kunstvoeding (want dat is gemakkelijk volgens de leidster) en konden ze me eigenlijk niet zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken met borstvoeding… Ik stond door de combinatie met het hele gedoe rond starten met de creche en andere kleine dingetjes op het punt om in tranen uit te barsten.

2 likes

Wat bijzonder en ook heel vervelend!

Lijkt me dat er toch meer kindjes borstvoeding krijgen?

Bij ons was er een speciale koelkast voor en dan zette je de bv klaar in kolfflesjes. Ik deed daar dan een sticker op met naam en welke voeding en zette het dan in koeltasje in de koelkast. Ik zag ook weleens hele grote flessen staan, dan pasten de leidsters zelf een hoeveelheid af.

Vlakbij die koelkast stonden ook alle drinkflessen en flessenwarmers. Ook kunstvoeding en waterkoker.

Ik zou het gesprek nogmaals aangaan, eventueel met een vestigingsmanager oid. Dat je je op het moment zelf overvallen voelde, maar dat je je hier totaal niet fijn bij voelt.Zij mogen jou niet onder druk zetten. Ik word er echt plaastvervangend boos van. En iedereen moet lekker zelf weten bv of kv, daar heb ik geen mening over. Maar een kinderopvang moet wel bv faciliteren zonder gedoe.

6 likes

Wat raar joh! Borstvoeding is echt helemaal niks moeilijker of makkelijker voor hen, gewoon net een beetje anders. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen!
Ik geef Medela-flesjes met de afgepaste hoeveelheid mee (met naam en datum met een schilderstapeje erop), die stoppen zij in de flessenwarmer en dan gieten ze het in de fles. Maar ik hoef zelf geen flessen mee te geven, die hebben ze daar. Jouw plan met afpassen in de flessen klinkt ook prima, dan moet je alleen wel zoveel flessen hebben om mee te kunnen geven.

3 likes

Wij dus helemaal niet. Als we haar ophalen moeten we alles zelf vragen. Zelfs dingen als voeding en ontlasting. Ze vertellen al helemaal nooit het dagschema. Moet echt zelf ‘wat heeft ze in de ochtend gedaan’? Als ik het algemeen houd krijg niet een heel dagprogramma.

4 likes

Ik gaf flesjes mee met de juiste hoeveelheid per voeding met een sticker met datum en tijd waarop de melk was afgekolfd erop. Ik gaf altijd 1 voeding meer dan ik dacht dat ie nodig had en had ook een flesje in de vriezer liggen voor reserve. Bij mij deden ze de melk eerst in de magnetron, toen ik daar achter kwam op mijn verzoek in de flessenwarmer. En ik merkte ook dat de pm’ers vrij makkelijk extra voeding bijgaven. Op een gegeven moment 200ml terwijl ie thuis nooit meer dan 140 dronk. Dus toen heb ik ook gevraagd of ze als ie meer honger had per keer 30ml extra wilden geven en alleen bij duidelijke hongersignalen extra geven.

————-

Ik had zelf ook een vraag. Baby slaapt nu in z’n eigen kamer, maar sindsdien is ie vroeg wakker. Meestal tussen 5 en half 6. Dat vinden wij echt te vroeg, maar speentje teruggeven en ‘m in bed laten liggen werkt niet. Vanochtend heb ik ‘m een half uur laten liggen en hij was wel rustig maar sliep niet verder. Hebben jullie andere tips om ‘m langer te laten slapen? Hij is 7 maanden

2 likes

In de 0-2 groep kregen wij altijd de tijden van slapen en eten en wat ze dan hadden gegeten. Met daarbij soms foto’s, soms een verhaaltje. In de 2-4 jaar krijgen we alleen wat ze heeft gegeten en soms een algemeen verhaaltje over de groep.

1 like

Voed je hem dan ook? Mijn baby slaapt totaal niet door, maar wordt ook vaak rond dat tijdstip wakker en als ik hem dan voed, slaapt hij daarna vaak wel nog twee uurtjes.

Mijn dochter is ook wel eens wakker als wij naar bed gaan, maar ik was er vanuit gegaan dat ze dan al wel had geslapen. Ze is ook 2, dus nu ga ik twijfelen of ze niet gewoon uren (stil) wakker ligt :joy:. Ik ga eigenlijk amper bij haar kijken als ze slaapt en we gebruiken ook geen babyfoon dus ik weet niet hoe lang het inslapen duurt. Ik ga het eens checken!

Nee want hij lijkt totaal geen honger te hebben. Hij krijgt vaak pas na 30 minuten wakker de fles weer. Maar ik zou het kunnen proberen, alleen ben ik dan bang dat ik een nachtvoeding in stand hou? Hij krijgt nu een laatste droomvoeding om 22.30.

Ik heb zelf het vermoeden dat het komt omdat ie nog niet goed zelf in slaap kan vallen. Want ‘s nachts rond 3 uur is ie ook wakker, maar dan valt ie binnen 5 minuten weer in slaap als je je hand op z’n rug legt.

1 like

Hoe oud is je baby?

De mijne had rond 4 maanden ook nog een voeding rond 22 uur, maar we moesten haar altijd echt wakker maken. Toen we gestopt zijn met die fles, sliep ze tot een veel betere ochtendtijd. Het leek erop dat juist dat wakker maken niet bevorderlijk was voor het verloop van de nacht.

1 like

We gaan vandaag terug en gaan het inderdaad terug aanhalen. En inderdaad ook flesjes voorhand afgemeten meegeven. Opwarmen was ook nog een gedoe, desnoods koop ik een flessenverwarmer via vinted en geef ik dat ook mee als hij het niet op kamertemperatuur wil drinken. Ik was het al helemaal bij mij aan het leggen maar is blijkbaar toch niet overal zo. Vond het heel vreemd want dacht inderdaad dat dit wel meer frequent voorkwam dan het blijkbaar het geval is. Vanaf januari veranderen we van creche dus hoop dat het gevoel dan wel beter is. (Is trouwens in België dus kan zijn dat het iets anders er aan toe gaat dan Nederland? Geen idee hiervan). Alvast heel erg bedankt voor het advies!

Ik wil van de zomer een nachtje samen met m’n dochter weg. Ze is 4 jaar en het lijkt me leuk om naar een museum oid te gaan. Iemand tips voor een leuke voorstelling ergens of een leuk museum?

1 like