Tips, ervaringen & aanraders #8

Mijn peuter van 2 was vandaag zo benauwd dat ik meteen de huisarts heb gebeld, niet omdat ik dacht dat hij neer zou vallen maar meer dat ik wilde voorkomen dat we in de avond naar de hap zouden moeten.

Nu hebben we een puffer met ventinol gekregen en dat lijkt goed te helpen, maar we moesten het wel goed in de gaten houden. Ik vind het best spannend met slapen, maar als ze echt echt benauwd worden, dan worden ze vanzelf wakker toch? Iemand met ervaring die me gerust kan stellen?

1 like

Een vloerbed is misschien een optie?
Denk trouwens met een slaapzak aan het knap lastig is om eruit te klimmen. Maar snap je zorgen.

2 likes

Wij hebben om deze reden inderdaad zon awromoov erin gedaan en dat helpt heel goed! Maarrr ze zijn wat goedkoper te krijgen via Vinted of een knock off op Ali ofzo (mocht je hier ok mee zijn).

1 like

Welke zonnebrandcreme gebruik je? Misschien een andere proberen want ik herken die witte plakkaten niet.

Helaas heb ik een tijdje geleden precies hetzelfde meegemaakt rond dezelfde leeftijd. Mijn zoontje had toen gewoon zijn slaapzak aan. We hebben sindsdien een vloerbed (staat wel iets van de grond) en naast het bedje ligt een matras op de grond. De helft van de tijd valt hij in bed in slaap en de andere helft op het matras. Als dat gebeurt til ik hem in bed en slaapt hij de rest van de nacht in zijn eigen bedje.

Mijn berichtje van toen hieronder. Lijkt echt op jouw bericht. Komt dus wel goed, maar handig is het niet met zo’n jong kindje.

2 likes

Ja, ik denk dat ik veruit de meeste koekjes uit die doos heb gegeten tijdens mn verlof, zo heerlijk

2 likes

Oh idd precies dezelfde ervaring! Je verwacht het ook totaal niet bij zo’n klein kind nog (ik iig niet) en dan kom je binnen, zie je een leeg bed en je kind ernaast :scream:. Bedankt voor de tip! Vloerbed zal ik eens naar kijken, ik zie nog niet voor me dat ze dat snapt en ben bang dat ze dan juist continu uit bed gaat. Maar als dat bij het ledikant ook zo is, heb ik liever vanuit een vloerbed dan zo’n hoogte.

Update: net tijdens verschonen bleek dat ze haar slaapzak zelfs uit kan doen. Dat heeft ze nog nooit gedaan. Ook geen oplossing voor het klimmen dus.

3 likes

Je zou nog kunnen proberen om de slaapzak binnenstebuiten of achterstevoren aan te doen zodat ze m niet zelf uit kan doen. Maar blijft spannend of ze niet straks ook met slaapzak aan gaat klimmen. Lastig zeg.

2 likes

Etos!
Ik bedacht me nu ineens dat ik ook gewoon zo’n doorzichtige spray wel kan gebruiken…

4 likes

Mijn dochter begon daar deze week ook opeens mee… had ook al zitten kijken naar vloerbedden maar kan me er echt niks bij voorstellen dat ze dan zelf door haar kamer kan s’nachts kan gaan en wat ze allemaal kan aanrichten :flushed:

4 likes

Laten jullie bij vloer bedden ook speelgoed op de kamer staan?

1 like

Koop ze via Vinted! Stuk goedkoper en kunnen gewoon in de was. Ik heb er 3, 1 in maxi cosi, 1 in autostoel en 1 in de buggy en vind ze het geld wel echt waard.

1 like

Er staat een mand met boeken en een stapeltoren, verder heeft ze geen speelgoed in haar kamer. De luieremmer staat op de gang. Ze gaat nooit ‘s nachts keten of uit haar bed. Als ze écht klaarwakker is en aan de dag wil beginnen (alles na 5.30) dan zit ze wel eens als een puppy bij de deur te wachten :sweat_smile:. Omdat ze zelf de regie heeft over in en uit bed gaan, is het niet zo’n groots ding voor haar denk ik. Ze is anderhalf en slaapt sinds ze 11 maanden is op een eenpersoons vloerbed.

4 likes

Tipje voor mensen die dit zoeken

Link

Zelfs ook weleens wat op ibood besteld, komt gewoon aan.

2 likes

Twee jaar geleden heb ik dit met mijn oudste gehad. Wij hebben toen ook een puffer met ventolin gekregen. Zij is ondertussen ruim 4 en heeft deze vaker nodig gehad. Wij zijn meerdere keren nog ook naar het ziekenhuis geweest met haar omdat die benauwdheid dan weer kwam en het niet wegging met de puffer. Ze is altijd huilend wakker geworden of we begonnen het aan een piepende ademhaling te merken.
De keren dat we met haar naar het ziekenhuis moesten, was er echt een opbouw. Het kwam dus niet uit het niks zeg maar. Ze is voor het laatst in oktober geweest en tussendoor nog 3 keer een periode met puffer. Dan was ze bijvoorbeeld al verkouden of iets.

Lang verhaal kort. Ja wij hebben dit met onze oudste dochter. Hebben het altijd doorgehad of ze werd zelf wakker ervan.

2 likes

Ja baby’s gaan dan meestal hard huilen of kreunen of jammeren. Ze geven wel signalen al dat er iets mis is. Zou bij benauwdheid periode ook altijd laagdrempelig gaan kijken (dat is wat wij ook doen). Hier was ventolin nooit genoeg maar moesten aan hogere medicatie.

1 like

Heeft iemand tips voor zindelijkheid? Dochter heeft eergisteren een plas gedaan op het potje voor ze haar nachtslaap ging doen. Vandaag voor de middagslaap vroeg ik weer “wil je een luier aan of wil je op het potje?”. Ze koos potje en heeft daar een poep en een plas gedaan. Vervolgens heb ik haar voor bedje wel weer een luier aangedaan. Wat is nu een logische volgende stap? Zonder luier laten slapen gelijk? Of zonder luier overdag? Ik ben bang dat de opvang er nog niet in mee kan gaan omdat het misschien wat meer tijd/rommel kost in het begin?
Na de zomer gaat ze naar de peutergroep en daartussenin zit nog twee weken vakantie. Misschien kunnen we het die vakantie doen en dat ze het daarna gewoon kan. Of moet ik nu doorpakken omdat ze het nu kan?

1 like

Ik zou proberen door te pakken. En de opvang heeft daar maar gewoon aan mee te doen. Zelf heb ik de eerst de luier aan gelaten maar haar gewoon iedere 2 uur op de wc gezet. Mijn dochter vond het heeeel vervelend en onmotiverend om een ongelukje te hebben. Ik zou dan in de vakantie kijken of het lukt zonder. Wat bij mijn dochter ook hielp was echt een hoog krukje waardoor ze er zelf op kon en haar benen goed kon houden bij de wc.

2 likes

Onze dochter is nu 1,5 en sinds deze week is niets goed. Alleen maar neeee roepen en als iets niet lukt op de grond gaan liggen en met haar armen en benen zwaaien. Om de haverklap gaan huilen als ze haar zin niet krijgt. Zeg me alsjeblieft dat dit een fase is :hot_face:

3 likes

Fase duurt wel lang eerlijk gezegd. We zitten er nog steeds in (dochter nu 16 mnd maar deed het al vanaf de 13e mnd).

2 likes