Tips, ervaringen & aanraders #8

Wij slapen veel samen met zowel de baby als die van 2 en 3 en zo goed mogelijk volgens de veilig slapen voorschriften, zeker als het op de baby aankomt.

Middelste heeft de eerste 2 maanden altijd bij mij in bed geslapen, daarna cosleeper en dan na de nachtvoeding vaak blijven liggen. Baby in begin in mijn bed, op een gegeven moment deel vd nacht en nu alsie voor nachtvoeding komt daarna weer.

@Fishing ook.

1 like

Bij eerste baby nooit gedaan. Bij 2e baby wel eens gedaan, anders sliep ze niet en wij dus ook niet. Meestal deden we eerste deel nacht in de wieg en dan tweede deel bij ons. Scheelt ook dat we een erg brede bed hebben. Je kunt online op de officiële sites best wat tips erover vinden.

2 likes

Ik slaap ook al bijna 10 maanden met mijn baby.

3 likes

Wij hebben dit ook lang gedaan, vanaf de geboorte tot 6m ofzo (daarna als cosleeper).

2 likes

@Suikerklontje @Broodrooster @Huismus @Mees

Fijn! Ik heb wat vragen :grimacing:
Mijn baby is 4 maanden en blijft in de praktijk vaak na de nachtvoeding bij ons liggen. Alleen dus niet veilig (wel zo goed mogelijk maar niet volgens de richtlijnen). Dus wil dat wel gaan doen, met bedrandje en deken voor mij ipv dekbed.
Is elke deken goed? Of heeft een van jullie daar een tip voor.
En overdag dan wel gewoon eigen bedje neem ik aan. Heeft dat nog problemen gegeven (slaapassociaties ed)?

Ik deed de baby in een slaapzak en droeg zelf een borstvoedingspyjama, legging en vest aan zodat het laken en de wollen deken niet te hoog hoefde te komen en we het toch warm genoeg hadden.

2 likes

Doorvragend hierop: wat is fijne inklapbare buggy die evt ook in een fietstas past?

Ik sliep vaak met een borstvoedingstop en een lang dik vest, en dan de deken tot op mn heupen. Baby in slaapzak, vanaf geboorte ongeveer (maar dat was meer omdat ze beide geen dekentjes wilden haha).
We hebben eerst de Bednest als co gehad en daarna een ledikant co. Overdag sliepen ze met 4mnd eigenlijk nog in de draagzak/kinderwagen/op ons. Nog niet veel in bedjes oid.

Nu met 2 en 4 hebben we inmiddels al een ruim jaar een familie bed, 3x90 boxsprings naast elkaar en een op maat gemaakte topper en hoofdbord

5 likes

Dankjewel! En @Fishing!

Ik ga eens wat uitproberen qua slaapkleding

1 like

Ik heb echt precies deze vraag. Opende het forum om een soortgelijk berichtje te plaatsen haha. Want wij gebruiken ook onze bugaboo kinderwagen nog, maar het is zo’n gedoe om steeds op te vouwen en mee te nemen. Liever een compacte buggy die je voor korte wandelingen ofzo kunt gebruiken.

Wat ik mij ook af vroeg: gebruiken jullie een kinderwagen en een buggy? Of alleen 1 van de 2? Het wordt inmiddels steeds voller in huis namelijk;)

1 like

We gebruiken de kinderwagen voor langere stukken. Of naar t bos oid, vind dat met een buggy niet zo chill qua vast zitten in t zand enzo.
Dan heeft onze Joolz robuustere banden ofzo.

En onze kinderen schelen 1.5jr, dus ook wel eens beide en dan de jongste in de kinderwagen en oudste in de buggy.

In de kinderwagen zitten ze ook veeeel beter als in de buggy vond/vind ik

1 like

2 slaapkamers is wel fijn. Maar ook nog niet echt een must omdat ze nog in een kinderbedje slaapt.
Even kijken of er bij de acco een klein speeltuintje en kinderzwembad zit, dat is ook nog wel fijn.
Maar verder heeft een kind van 13 maanden nog niet zoveel wensen haha. Dus vooral ook voor jullie eigen gemak gaan.
Ohja en kijk qua accomodatie even hoe lang de transfertijd is, als je zelf geen auto huurt. Soms moet je toch nog lang in de bus zitten.

En let even op de vluchtijden voor zover dat kan op Eelde. Zat zelf ook al te kijken laatst, maar vind die vluchtijden echt k**. :sweat_smile:

2 likes

Heeft iemand tips voor zindelijkheidstraining of in elk geval tips voor stimulatie van zindelijkheid? Onze dochter van net 3 jaar zien we gewoon poepen voor onze ogen (aan haar houding) maar als we vragen of ze heeft gepoept dan ontkent ze het en gaat ze zich verstoppen. Ze vindt het ook helemaal niet erg dat haar luier vies is waardoor haar billen soms geïrriteerd zijn en zeer doen omdat we het niet altijd direct opmerken. We geven ook aan dat als ze geen zere billen wil ze moet aangeven dat ze een vieze luier heeft maar dat komt niet aan. Ze zegt zelf dat ze ook gewoon luiers wil blijven dragen. Terwijl ze Bobbi op het potje mega interessant vindt maar als we dan de link proberen te leggen naar Bobbi en vragen of ze ook op het potje wil dan vindt ze dat niet nodig en geeft ze aan altijd luiers te willen dragen. Dit gedrag vertoont ze al best een tijd waardoor wij niet goed weten hoe dit te doorbreken. Ik weet dat een kind er zelf aan toe moet zijn en signalen afgeeft als het er klaar voor is en dat is prima maar dit ontkenningsgedrag met verstoppen waar ze al best een tijd (zeker al ruim een half jaar) in volhardt en dat niet lijkt te veranderen vinden we lastig. We vrezen er een beetje voor dat dit blijft.

3 likes

Wij hebben onze dochter geleerd te plassen en poepen op het potje, later de wc, met de cursus van Big Little Feelings. Heb er wel eens eerder over gepost. Daarin ligt de nadruk op dat het kind moet leren herkennen dat ze aandrang hebben. En daarna dat het op een potje/wc moet. Je doet daarmee wel cold turkey van ene op andere dag luiers uit (behalve met slapen), wij deden het in de zomer zodat ze lekker naakt kon rondrennen. En je moet er wel even de tijd vrij voor hebben. Wij hebben een week vakantie daarvoor gepakt, thuis, en daarna met een overgangsfase gewoon ritme met opvang weer opgepakt. Ging zeker niet zonder opruimen van plas en poep na een week, maar volhouden en consistent zijn en daardoor gelukt. Een vriendin van mijn dochter leerde het tegelijkertijd als met haar maar via een andere manier. Je merkt dat bij ons kind ze geleerd heeft om aandrang te voelen, op te houden en dan het te laten gaan. Bij haar vriendin is het meer heel lang ophouden en duurt ook lang om het te laten gaan (eenmaal op de wc/pot duurt het minuten voordat ze ontspant en iets doet). Zij heeft het geleerd door lang wasbare luiers om te krijgen, waarin je plas en poep meer voelt dan bij wegwerp, en daarna steeds vaker bloot / zonder luier rond te lopen.

Schijnbaar is die cursus ook fijn voor mensen die al meerdere dingen geprobeerd hebben. Wellicht heb je er wat aan!

1 like

Ik denk inderdaad dat dit het was. Want het was 2 dagen erna plotseling over en ze is nu echt het liefste kindje ooit en “speelt” gewoon 2 uur zelfstandig met haar duplo.

Toch maar weer die mantra van alles is een fase blijven herhalen. Het is klopt toch echt. :joy:

3 likes

Heeft trouwens iemand dé tip om een kindje van 1 jaar beter te laten drinken?

Ze weigert steeds vaker haar flessen/laat wel 100 cc staan. Maar hierdoor kreeg ze altijd nog een groot gedeelte van haar vocht binnen.

Ze heeft verschillende flessen/bekers maar alles is telkens maar 1 slokje. Rietjesbeker van munckin, avent, 360 beker, gewone beker, gewone beker met los rietje.

Het enige dat ze echt heel graag drinkt is sinasappelsap (dit mocht ze 1 keer toen ze ziek was, nou we wisten niet wat we mee maakten want ze dronk een half glas in één keer leeg). Maar om haar dat nu standaard te geven… Geen goed idee.
Verder geven we haar alleen water of slappe thee. Ook een keer heel erg verdunde diksap gegeven maar dat was in beide opzichten geen succes (qua drinken maar ook zeker al die plakkerige vlekken op de grond niet. :skull:)

1 like

Hier drinkt ze het beste als ze uit mijn glas mag drinken :joy: ik hou m dan gewoon vast om te helpen, maar dan drinkt ze echt super goed.

Doet ze eigenlijk met al mijn drinken wat ik haar aanbied (water, lichte ranja of afgekoelde thee)

Wij hebben ook de methode van Big Little Feelings gebruikt. Week vrij genomen, jongste naar de opvang en na 3 dagen was ze zindelijk qua plassen.

Qua poepen duurde het iets langer omdat ze de omschakeling van staand naar zittend poepen te maken. Toen ik er middenin zat dacht ik: Dit duurt eeuwig, dit komt nooit goed. Maar uiteindelijk was het geloof ik anderhalve week.

3 likes

Misschien is het interessant om komkommer in de beker erbij te doen. Dan zien ze wat zitten en kan het ook extra interessant zijn.

Onze zoon dronk ook altijd slecht en wij hebben toen op een gegeven moment een camelback gekocht. Die heeft een heel groot rietje. Dus als hij zich er dan eindelijk eens toe zette kwam er meteen meer drinken en vanaf toen dronk hij ook echt met gemak meer.
Hij was alleen wel ietsje ouder toen we die beker kochten, rond de 1,5. Ze moeten iets in het rietje bijten voordat er wat uitkomt dus je kindje moet dat wel even snappen.

1 like

Ik wilde dit ook vragen. Hier word slecht gedronken overdag, buiten de ochtend- en avondfles om. Ook steeds maar 1 slokje, op wat voor manier je het ook aanbiedt. Het is iig herkenbaar.

Weet iemand wat een beetje normaal is voor een kindje van rond de 15 maanden? Ik las 750ml tot 1liter, dat lijkt me zo veel?

2 likes