Tips, ervaringen & aanraders #8

Mijn hemel hebben jullie nog tips voor onmogelijke peuters?
Ze wordt bijna 4 en zit echt de hele dag te krijsen, te huilen, wil niet zelf lopen, wil echt helemaal niks. We zijn 2 weken naar Frankrijk op vakantie, staan op een camping.waar zo veel te doen is voor kids. Maar geeft echt alleen maar tegengas. Op dit moment ben ik echt in staat om de spullen te pakken en naar huis te gaan.

1 like

Misschien even filmpje laten kijken op de tablet ofzo? Even met zoiets proberen te doorbreken?

Wel ontzettend zwaar zo en jammer dat je vakantie erdoor verziekt wordt. Ik hoop dat het snel wat beter wordt.

Slaapt ze verder wel goed? is ze misschien moe?

Hier op terugkomend, het is eindelijk gelukt!!! :face_holding_back_tears: ze heeft de allerlelijkste baby Shark zwemvleugels uitgekozen (van die oranje bandjes) en liet ze keurig om doen in het zwembad. Van te voren thuis een paar keer geprobeerd en bij ons zelf om laten doen door haar etc. Dit was echt een mega overwinning voor mij, ik voelde me zo mislukt als ouder dat ik veiligheid niet boven haar driftbuien kon plaatsen.

29 likes

Wat fijn om te lezen!

Geven jullie zelf ook tegengas? Op vakantie laat ik zelf meer los. Dan draag ik haar een keertje als ze dat wilt. Of dan doet ze niet mee met de animatie toch? Animatie moet vooral voor de kinderen leuk zijn.
Ik word zelf soms helemaal kriegelig en chago als m’n dochter niks wilt en om alles zeurt. Maar ik merk dat ik dan dus ook een korter lontje heb en tegengas geef. Als ik dat merk bij mezelf probeer ik juist het tegenovergestelde te doen. Even de tijd nemen met elkaar, emoties benoemen en soms dan ook toegeven aan hetgeen dat je kind wilt.

7 likes

Hier helpt het wel om ze keuzes te geven en enige mate van inspraak over bepaalde zaken/beslissingen. Mijn kinderen zijn ietsjes ouder, maar ik merk echt dat ze het fijn vinden om te merken dat ze ā€˜er toe doen’ in het gezin en hun mening gehoord wordt. Dus hun eigen brood laten smeren, meebepalen wat we (1 dag) gaan eten tijdens het boodschappen doen, boodschappen opruimen, overleggen wat we gaan doen die dag etc.

3 likes

Wie heeft ervaring met het verhuizen met schoolgaande kinderen? Dus geen peuters op een kdv, maar echt kinderen van 6+ die al goed geworteld zijn op school en vriendjes hebben? Mijn man en ik hebben echt een fantastisch huis gezien dat aan al onze dromen voldoet, maar het betekend wel een schoolwissel (groep 3 en groep 5) en daar twijfel ik heel erg over.

1 like

Ik heb alleen mijn eigen ervaring als kind. Ik was 8 en we verhuisden in de zomervakantie dat ik van groep 5 naar groep 6 ging. Mijn broertje ging van groep 1 naar groep 2, die heeft er geen echte herinnering aan.
Ik vond het hele verhuizen (was ook echt naar de andere kant van het land) verschrikkelijk en was zo boos op mijn ouders. Voor de zomervakantie mochten we een ochtend kijken op de nieuwe school, om de nieuwe klas en leerkracht te ontmoeten. Dat vond ik wel heel fijn, weet ik nog. En uiteindelijk was ik zo snel gewend en ging ik op de eerste dag al met een meisje uit mijn nieuwe klas mee naar het zwembad en had ik de hele week speelafspraken. Kinderen zijn flexibel! Toen ik eenmaal op de nieuwe school zat, heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Ik moest wel wennen aan het systeem (ging van Freinet naar regulier), maar dat was minimaal.

Ik zou een mooie kans echt niet laten schieten om deze reden, tenzij er echt iets is waardoor dit voor je kinderen lastiger is dan voor anderen.

7 likes

Thanks! Dat is wel fijn om te lezen dat je boosheid niet is gebleven. Mijn kinderen hebben geen dingen waardoor ik denk dat vriendjes maken moeilijk is. We hebben nu alleen met onze buurt een heel fijn contact, kinderen lopen bij elkaar naar binnen en soms zijn we ze de halve dag kwijt omdat ze bij elkaar aan het spelen zijn. Ik twijfel gewoon of we dat fijne moeten opgeven voor dingen die mijn man en ik willen.

1 like

Ja ervaring! Was wel even flink wennen voor mijn dochter maar al snel had ze een hand vol nieuwe vrienden binnen paar weken. Af en toe als ze heel moe is en heel huilerig dan wil ze terug naar ons oude plek en als ze verjaardagskaarten schrijven voor haar verjaardagsfeest hoor ik altijd dat ze de kinderen uit haar oude klas wil uitnodigen. Kinderen zijn over het algemeen erg flexibel.

1 like

Thanks. Hoe lang geleden ben je verhuisd? En hoe oud is je dochter?

1 like

Ze is inmiddels 9 jaar en we zijn verhuisd toen ze ongeveer 7 was. Ze is op zich wel een meisje die snel contact maakt als we op de camping zijn heeft ze binnen 1 uur allemaal vriendjes gemaakt. Ik heb ook met niemand meer contact van haar oude school terwijl ik dat wel had voorgenomen maar ja, kwam er niet van en logisch iedereen gaat ook door met zijn leven

1 like

Klinkt herkenbaar haha, mijn kind maakt ook heel snel vriendinnen. Nou ik hoef me niet echt grote zorgen te maken denk ik :slight_smile:

4 likes

Ik heb groep 3 op 3 (eigenlijk 4) verschillende basisscholen gedaan. Varierend van regulier tot Montesori en Dalton. Elke keer vond ik het niet leuk om te moeten verkassen maar puntje bij paaltje was ik zo weer gewend en had binnen no-time vriendinnen.

Ik zou he dus niet te druk maken als ze het in eerste instantie vreselijk vinden. Dat draait vast weer bij.

1 like

Ik ben vroeger ook vaak verhuisd, maar m.n op de middelbare school ipv basisschool. Ik (en jongere zusjes die switchten van basisschool) vonden het idee ook erger dan het in werkelijkheid was, en waren heel snel gewend incl. vriendjes. M’n ouders planden de verhuizing altijd rond de zomervakantie, zodat we in het nieuwe jaar instroomden. Snap die keuze helemaal, alleen het nadeel vond ik dat de zomervakantie heel saai was omdat we toen al op de nieuwe plek zonder vriendjes en vriendinnetjes woonde haha

2 likes

Ander vraagje voor wie met jonge kinderen buiten Europa is geweest: wij willen volgend jaar naar Thailand om familie te bezoeken, onze dochter is dan nog geen 2 dus ze kan dan nog net (vrijwel) gratis mee. Ze moet dan alleen nog hepetitus A extra qua vaccinaties, de rest zit al in het vaccinatieprogramma. Ik ben helemaal pro vaccineren of course, maar toch voel ik wat weerstand bij deze ā€˜onnodige’ (in de zin van, om een luxe reden) vaccinatie. Hoe vonden jullie dat? En hoe hebben jullie dat geregeld + had hij/zij last van bijwerkingen? En ook de vervolgprik voor extra lange bescherming gehad?

Wijzelf hebben hepA 2 keer al voor een andere verre reis gehad.

2 likes

Ja goeie vraag, denk niet dat dat gebaseerd is op rationele argumenten maar meer een gevoel? Sowieso vind ik het zielig dat ze dan extra pijn heeft (ja ik ben een softy, ga altijd alvast een afspraak maken bij de balk als ze haar vaccinatie krijgt bij het cb, vriend handelt dat beter) en mogelijke bijwerkingen. Maar je legt misschien wel de vinger op de zere plaats, dat m’n twijfels over deze vaccinatie (en dus de hele reis, want wat moet dat moet en anders gaan we niet niet) niet redelijk zijn. Want ik twijfel niet omdat ik denk dat ze autisme (dat roepen sommige mensen toch??) oid krijgt hoor haha

1 like

Mijn kindje van 5 weken oud heeft op haar tandvlees boven vooraan witte velletjes zitten. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt me geen spruw wat heel beperkt is alleen aan de bovenkant van haar tandvlees. Maar wat is het dan wel? Iemand enig idee?
Ze drinkt sinds 2 dagen ook ineens veel langer over de fles maar wel gewoon rustig.
Het zit alleen aan de bovenkant van haar tandvlees waar straks de voortanden komen. Het zijn geen tandjes want het is zacht.

1 like

Als dat zo was dan had je kind nu al autisme moeten tonen want de meeste vaccinaties via het reguliere programma krijgen ze al voor hun 2e. Ik heb voor m’n zoontje toen we reis maakte naar AziĆ« wel hepatitis vaccinatie gehaald. Hij was toen net 2 jaar. Hep A komt er gewoon veel voor en kans op besmetting is reel : voedsel en water kan besmet zijn. En dat zijn toch dingen die je snel innige mond stopt. Hier was de ervaring bij een niet-CB vaccinatie gewoon prima. Ze boeken extra tijd in voor kids. En als eerste prikken.

1 like