Tips, ervaringen & aanraders #8

Ja is gratis, bij ons via Boekstart Waar is BoekStart bij JOU in de Buurt? volgens mij is dat overal in NL?

En als ze luidruchtig is… vinden de meeste mensen alleen maar schattig een klein kind zo enthousiast van boeken :wink:

2 likes

Bedje stond schuin helemaal klaar maar ze had gisteren een stuk minder last van reflux dus weet nou niet of het echt geholpen heeft of dat ze sowieso niks had. Either way minder pijn voor haar dus dat is heel fijn.

@Geranium ja, we houden het goed in de gaten! Hebben jullie toen maagzuurremmers gekregen?

1 like

Ik weet niet welke bibliotheek je specifiek heen gaat maar die in Maas heeft een heel leuk kind gedeelte waar ze zelfs kunnen spelen, echt een aanrader!

1 like

De bibliotheek lijkt ook veel meer een ontmoetingsplek dan vroeger. Hier zijn ook altijd veel taalmaatjes gesprekken, activiteiten, ouderenuurtjes etc. Ben er iig nog nooit geweest dat het echt stil was en ga om de week. Vind het ook een vet chille plek om even te voeden/verschonen.

Mijn bibliotheek organiseert ook ochtenden voor baby’s en dat is super leuk. Echt een aanrader! Het is meestal liedjes - boek voorlezen - spelen in een thema. Soms is er een externe, bv kinderdietist of muziekleraar die dan een activiteit of presentatie organiseert.

6 likes

Heeft iemand tips voor een thermosfles? Wil liever direct eentje kopen die het water goed warm houd voor onderweg en lekvrij is. Er is zoveel keuze

1 like

Bedoel je speciaal voor kinderen? Ik heb hier toevallig net dit voor mijn neus. :grinning:

2 likes

Bij bijna alle bibliotheken zijn kinderen tot 18 jaar gratis lid. En tegenwoordig zijn de meeste biebs ook geen plekken meer van stilte (meestal dan afgebakend) en hebben ze leuke kinderafdelingen.

1 like

Ik heb er eentje van de Hema en die vind ik heel fijn!

1 like

Dopper heeft ze ook. Ik heb zelf 2 van die grote (520ml geloof ik) en voor zoon die standaard maat. Als ik er gloeiend hete thee in doe om 7.30 kan ik dat niet voor 13-14u drinken :rofl:
Houdt water met een ijsblokje ook super lang koud, ook in de hitte (hadden ze allemaal mee naar de Efteling een dag met 30gr)

2 likes

Deze gebruiken wij ook idd. Blijft gigantisch lang heet.

1 like

Dankje allemaal. Gaat inderdaad om een thermosfles die ik mee kan nemen om flesvoeding mee te maken. Genoeg tips gekregen om een goede uit te kiezen :ok_hand:

2 likes

Ja zo in vergist de eerste keer :rofl:… ik deed er thee in en nam 2-3u later een enorme slok. Nou. Kon meteen 3 dagen geen thee meer drinken :smiling_face_with_tear:
Wist ik veel, tegenwoordig doe ik er een deel koud water bij haha

2 likes

Ik was bezig met een reactie dat ik het nadeel van de dopper vond dat hij zo enorm warm werd aan de buitenkant. Blijkt dat ik helemaal geen thermo dopper heb maar gewoon een metalen waar ik altijd kokend water in doe. :joy: shit zeg. Ik vond het al zo’n waardeloze thermosfles.

13 likes

Zijn jullie aan het sparen voor jullie kinderen? En zo ja, spaar je op de bankrekening van het kind zelf? Ik zou zelf graag willen sparen, maar ik zie het niet zitten dat mijn kind op achttienjarige leeftijd opeens een smak geld tot zijn beschikking heeft.

Opa’s en oma’s willen trouwens ook sparen en gevoelsmatig voelt het dan niet juist om dit op mijn eigen bankrekening te parkeren.

1 like

Wij hebben op onze eigen rekening een spaarrekening voor haar. Sparen sowieso de kinderbijslag. Ik wilde ook niet iets waar ze met 18 meteen over kan beschikken en je moet het toch bij je eigen vermogen optellen voor de belastingaangifte. Dus dit is voor ons wel zo makkelijk.

Edit: we hebben nog een aparte spaarrekening van geld van de opa’s/oma’s. Dat is in elk geval geld waar we echt niet aan komen. Die ander zou eventueel nog kunnen voor grote kosten voor haar als we niet uit zouden komen.

2 likes

Wij hebben een aparte spaarrekening voor ons kind waar we de kinderbijslag op sparen + extraatjes zoals giften. Ik wilde het ook niet op naam van ons kind om dezelfde reden als jij. Eerst hadden we een spaargedeelte op onze eigen rekening, maar dat voelde niet apart genoeg (bij ASN had je niet echt aparte spaarpotjes en was het heel makkelijk per ongeluk schuiven tussen je spaardoelen) + had geen eigen nummer waardoor familie geen gift rechtstreeks kon overmaken. Nu hebben we een gratis extra rekening op onze eigen naam waar we alles voor haar sparen en niks uit opnemen.

1 like

Wij sparen op onze naam omdat ik nu niet kan inschatten of ze op 18 jarige leeftijd verstandig met (een grote hoeveelheid) geld om kunnen gaan.

3 likes

Ja, elk kind heeft een eigen spaarrekening maar wel op onze naam. Ik wil idd ook niet dat ze automatisch geld krijgen.In principe is het de bedoeling dat we hier collegegeld (of iets anders wat opleiding/werk ten goede komt) van gaan betalen en dat het geen ‘hier heb je 10k veel plezier er mee’ rekening word.

2 likes

Ja, ze hebben beiden een eigen spaarrekening waar we een vast bedrag per maand op storten. Daarnaast zetten we de kinderbijslag er op en storten opa en oma soms ook een bedrag. Ze zijn voorlopig nog geen 18, eventueel kun je het dan nog overmaken op je eigen rekening? Wij gaan bv. ook de zwemles betalen van hun spaarrekening en denk het rijbewijs.

2 likes

Als het geld op hun naam staat mag je het niet zomaar een dag voor hun 18e verjaardag naar jezelf overmaken, ook als je dat met de beste bedoelingen doet, want dan ‘steel’ je van je kind. Je kind kan dan een schadevergoeding eisen.
Maar uitgeven aan dingen die met hen te maken hebben (dus die zwemles of rijbewijs) kan wel, dan beheer je het geld in belang van het kind.

1 like