Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik heb hier alleen zelf van vroeger ervaring mee, dat m’n zus altijd 50 gulden, en later euro van haar (rijke tata) Peetoom kreeg voor haar verjaardag en ik 5 gulden van die van mij 🥹
Ik vond dat wel altijd jammer en mijn zus zei laatst dat ze zich daar altijd een beetje schuldig over voelde, maar het is ook een beetje het leven :woman_shrugging:t2: mijn ouders lieten het dus zo, ik weet niet hoe ik het zelf zou aanpakken.

2 likes

Wij hebben voor beiden Zilvervloot sparen via SNS, maar bij de oudste was de bonus aan het einde nog 1% per jaar met een maximum van 10%, en bij de jongste 0,1% met een maximum van 1%. Dat scheelt bij maximaal sparen gewoon 900 euro. Ik zal binnenkort eens kijken of die rekening dan überhaupt nut heeft.

Wij zetten er als we vakantiegeld krijgen 600 euro op, dat is ook het maximum. Daarnaast hebben we een losse spaarrekening voor extraatjes die ze bijvoorbeeld krijgen voor hun verjaardag van anderen. En dan hebben mijn ouders nog een spaarrekening per kleinkind waarop ze elke maand 10 euro zetten, dus dat tikt ook wel aan.

Ik hoop dat ik m’n kinderen leer omgaan met geld voor die tijd. Ik heb bij het uit huis gaan ook een lekker bedrag gekregen en ik heb het wel verkwist aan nutteloze dingen, maar daar heb ik ook wel van geleerd. Van mijn ouders heb ik in ieder geval niet geleerd om goed om te gaan met geld :’)

2 likes

Soms speelt er dan al meer, bijvoorbeeld een vechtscheiding.

Wil wel ook benadrukken voor alle ouders die dit met buikpijn lezen omdat ze de eindjes net aan elkaar kunnen knopen en sparen voor de kinderen er niet inzit: het is geen must en ook zonder spaarpotje ben je een geweldige ouder.

39 likes

Ik bedoel dat ik het apart vind dat kinderen hun ouders voor de rechter slepen. Omdat er genoeg ouders zijn die niet eens kunnen sparen. Ze mogen blij zijn als ze überhaupt iets krijgen. Maar inderdaad net voor 18e verjaardag verjaardag spaarrekening helemaal leegtrekken is ook zowat en zal er wel meer spelen. Ik wist dit trouwens niet.

En heel erg eens met dit!!

2 likes

Vanaf het moment dat de tweede is genieten verdelen we het kinderbijslag over beide. Het gegeven geld gaat naar diegene voor wie het is. Mocht heel scheef lopen dan doen we het zelf rechttrekken.

2 likes

Ik lees hier best vaak dat de kinderbijslag apart word gezet. Maar hebben jullie dat niet nodig dan? Ik heb de kinderbijslag echt nodig om kleding en schoenen etc van te kopen voor de kinderen.

17 likes

Het probleem bij die rechtszaken is juist dat de spaarrekening leeg was en ze niet bij het gekregen geld konden.

1 like

Nou ik mag toch hopen dat de band met mijn dochter op dr 18e zo is dat ze me niet voor de rechter sleept, mocht ik besluiten wat geld achter te houden totdat ze wat ouder is.
Vind de toon echt een beetje naar. Ik snap dat het in theorie kan, maar ik ben dus anders voorgelicht en heb met de beste bedoelingen 2 spaarrekeningen opgezet omdat dat volgens mij bank de beste optie was en voel er weinig voor nu alles weer te moeten omgooien.

En eens met @Discopony het klinkt nu alsof wij met 2 spaarrekeningen dadelijk 1 ton gespaard hebben ofzo haha, maar dat is zeker niet het geval. Dit was in onze situatie de beste set up. Maar iedere ouder doet wat ie kan voor zn kind, en dat kan ook betekenen dat sparen er niet in zit. Dat is een luxe, geen gegeven.

6 likes

Het gaat erom dat je het al gekregen hebt, en dat het dan weer teruggepakt/gestolen wordt.
Als je je moeder de sleutel van je huis geeft om de plantjes water te geven mag ze ook niet je pot verjaardagsgeld in de boekenkast leeghalen omdat zij dat geld ooit toevallig aan jou gegeven heeft en het nu even zelf beter kan gebruiken.
Ook al voelt dat niet zo bij kleine kinderen, gegeven is gegeven en dan is het hun eigendom, waar jij niet meer zomaar mee mag doen wat je wil.

En het is ieders keus om wel/niet te sparen en hoe precies, maar wettelijk is dit dus wel de situatie. En je regelt over het algemeen dit soort saaie notariële/administratieve zaken niet voor het geval alles rozengeur en maneschijn is, maar voor het geval er dood/ruzie/ellende optreedt.

8 likes

Wij zetten de kinderbijslag opzij op onze eigen rekening in het spaarpotje ‘kinderen’ en betalen daarvan grote uitgave voor de kinderen (van autostoeltje tot zwemles). Wat overblijft blijft op de spaarrekening staan voor later. Later kan zijn over een paar jaar of wanneer ze volwassen zijn, dat is maar net hoe het leven loopt.

Kinderkleding en schoenen probeer ik te bekostigen met de vinted/marktplaats verkopen. Daar is de eerste jaren natuurlijk wel een bak geld in gegaan maar nu ik de te kleine kleding van de jongste en langzaamaan al wat babyspullen kan verkopen loopt dat wel lekker.

3 likes

Ja dat snap ik, wettelijk gezien.

1 like

Nou, het is niet dat ik dit gevraagd heb (bij de bank) met het idee van: oh lekker dan kan ik er zelf een auto van lopen tzt.
Maar wel: stel mijn kind gaat studeren met 16 of 17, dan heb ik het eerder nodig dan 18. Mag het er dan af? Of; mijn kind blijkt psychotisch/verslaafd/compleet financieel roekeloos (ofzo), dan wil ik het beheren tot het moment dat ze gaan studeren/rijlessen of iets dergelijks. Want daar is het voor. Niet voor een paar flessen drank per week.

3 likes

Nou we mogen 600€ per jaar sparen van de zilvervloot rekening. Je krijgt iets van 1100€ kinder bijslag per kind per jaar, dus we zetten niet alles opzij, maar wel een deel. Meestal sws de hele van 1 januari, want dan hebben we ook net een 13e maand etc. Dus dat kan dan in ons geval goed.
Maar dat je spaart blijft überhaupt een luxe positie natuurlijk :heart: (of een dusdanige luxe positie dat je het niet hoeft omdat je weet dat je altijd wel een paar ton op de bank hebt, kan beide kanten op natuurlijk :smiling_face_with_tear:)

Wij hebben dit super leuke zwembad te lang zo in de tuin laten staan. Nu heb ik hem vrij goed schoongekregen, alleen onder het glijbaantje zit ook een ruimte. Die glijbaan zit los van de bodem zegmaar (maar wel aan alle kanten vast, dus alleen in de hoekjes is wat ruimte waar water doorheen kan). Iemand een idee hoe ik dat schoon kan krijgen? Ik ben er al met 1 hand en een tuinsproeier wat ingeweest, maar dat haalt alleen de dikste rommel weg.

Wij geven de kinderbijslag ook uit aan de kinderen ipv sparen.

3 likes

Ja vind ik wel, lijkt erg op het eczeem wat mijn kind heeft/had. Smeer je al met vette zalf? Cetomacrogol is wat wij gebruiken op aanraden van ziekenhuis.

1 like

Heb je nog afspraken met de familieleden gemaakt over waar het geld straks voor bedoeld is?

Ik ben er ook nog niet over uit of ik spaar voor m’n kind, zodat hij straks zelf kan bepalen wat hij ermee kan doen. Of dat ik spaar om straks rijbewijs, reizen en studie van te betalen. En dus de spaarrekening heb aangebroken voor zijn achttiende verjaardag.

Ik ben me ook wel bewust dat ik nu ruimte heb om te sparen, maar dat dit geen gegeven is voor de toekomst. Misschien moet ik het spaargeld wel al eerder aanbreken om het hoofd boven water te houden. In dat geval lijkt het me niet handig om het op naam van het kind te zetten.

1 like

Ah, dat heb ik nog liggen! Ik ga eens kijken of dat wat doet. Dankjewel

2 likes

Moet je er tzt geen schenkbelasting over betalen als je het op je eigen rekening spaart en dan over wilt zetten op de rekening van je kind?

Wij zijn net terug van onze vakantie en mede door jouw berichten oa een week op weekend glamping resort doorgebracht. Dankjewel voor het noemen hier, want wat een ontzettend leuke camping met kinderen!!

Ze hebben zich er zo goed vermaakt met het knutselen bij de miniclub, de minidisco savonds en in het zwembad en de andere activiteiten. Plus super fijn dat het best kleinschalig en grotendeels autovrij is.

Dus wat mij betreft echt een aanrader! Wij hadden trouwens zo’n Next XXL en dat was ook helemaal leuk met de hoogslaper (en airco :ok_hand:t3::ok_hand:t3:) en vlonder met hek en poort dus kinderen konden er niet zelf af.

Campingbedje zou daar passen op de kinderkamer, als 1 vd andere 2 bedden ingeklapt is maar onze baby kreeg in 2 weken vakantie 6 tanden erbij, dus die hebben we mooi in de woonkamer gezet haha. Hij ging toch pas naar bed als wij gingen slapen meestal en daarvoor in de wagen :wink:

5 likes