Tips, ervaringen & aanraders #8

Oeh, welke zijn je favoriet? Wie weet wat voor volgend jaar :grin:

1 like

Tip voor op de camping: de night cover van Deryan. Het is een soort klamboe en verduisterend tentje voor over het campingbed. Ik vind het echt top werken voor mn dreumes. Overdag is het hartstikke licht in de tent maar met dit tentje is het heel donker en lekker prikkelarm in haar campingbedje, ook als je de rits open laat. En het beschermt ook tegen de muggen.

2 likes

Ik heb zo’n deryan tentje en heb een verduisterend gordijn gekocht wat je overal op kan plakken. Maar dat gooi ik op vakantie over het tentje heen! Werkt ook echt goed. En dan uiteraard niet over de opening zodat ze nog kan ademen.

1 like

Dit boek is echt een aanrader voor alle kinderen geobsedeerd met voertuigen. Er zitten heel veel bewegende elementen in, bijvoorbeeld een brandweerladder die omhoog kan, een graafmachine met bewegende armen, etc. Daardoor is het wel een vrij kwetsbaar boek, mijn peuter is nu bijna 2,5 en heeft wel wat dingen per ongeluk kapot gemaakt. Maar dat maakt hem niet uit, er zijn namelijk nog steeds veel dingen om mee te spelen.

Ik denk dat ie elke dag wel een halfuur zoet is met dit boek, zo niet langer. En hij heeft hem nu zo’n vier weken.

15 likes

Ik ga deze maar vast op mijn kind zijn verlanglijstje zetten haha

5 likes

Heeft iemand tips om een driejarige een beetje te laten wennen aan de nieuwe gezinssituatie met een pasgeboren baby?

Ik vind het best lastig, merk ik. Het liefst zou ik haar gewone ritme zo goed mogelijk aanhouden, maar de gastouder heeft net drie weken vakantie, dus ze is nu 6 dagen per week gewoon thuis. Dat is natuurlijk prima, maar ik merk dat ze behoefte heeft aan wat ritme en vertrouwde routines, maar dat vind ik weer lastig te combineren met een baby van twee weken die nog geen ritme heeft én mijn vermoeidheid zo pas na de bevalling.

Ik wil graag wat uitjes voor haar plannen, deze weken. Heeft iemand tips voor regio midden Nederland?

Verder denk ik dat we thuis maar zo goed mogelijk een ritme aan moeten houden, en voldoende tijd alleen met haar inplannen. Hopelijk helpt dat een beetje.

Edit: wat we verder al doen:

• haar betrekken bij de verzorging als ze dat wil;
  • gesprekjes over de baby en hoe dat voor haar is;
  • haar ook gewoon nog als peuter behandelen en niet alleen als ‘grote zus’!
  • tijd voor haar, ook aandacht tijdens voedingen;
  • bewust soms even benoemen als de baby ook moet wachten omdat we nu met haar bezig zijn
2 likes

Geen tips voor de gezinssituatie, want hier 1 peuter en geen baby.

Wel een tip voor een uitje voor een 3-jarige: Avonturenboerderij de Molenwaard!

2 likes

Dat is ook heel welkom, thanks!

4 likes

Gaat de baby graag in de draagzak of draagdoek? Ik vond dat al veel schelen, alsof de baby er even niet was.

Verder Fort de Gagel en Nijntje Museum misschien?

Ik neem aan dat je partner niet meer thuis is? Want dat maakte het wel een stuk makkelijker :sweat_smile:

1 like

Wij hebben zon Paula Reina pop maar ik word zelf helemaal naar van die vanillegeur

En we hebben een zachte pop van Little Dutch met mandje, luier etc erbij die erg in de smaak valt

2 likes

Over poppen gesproken: in september verwachten we onze tweede en ik denk erover na om onze zoon dan ook een pop te geven zodat hij op zijn manier kan meehelpen. Nu ben ik benieuwd of er meer dit hebben gedaan/überhaupt een cadeautje gegeven na de bevalling, deed jullie kind dan ook echt iets met de pop? En als dit een zoontje betrof ook? Of een ander leuk idee voor een cadeau?

Onlangs waren we op visite waar ook een kindje van 4 maanden was en hij was heel lief met knuffels en kusjes geven dus heb goede hoop maar dat is natuurlijk wel anders dan dat de baby er 24/7 is.

Ja mijn neefje kreeg een zusje toen die 2,5 was en gaf z’n pop de fles, ging ermee wandelen in de wagen, legde de pop op bed, schone luier. Nouja alles wat z’n zusje ook kreeg.

3 likes

Ja, de draagdoek gaat hij graag in! Draagzak zit nog net niet helemaal lekker, kan over een paar weken denk ik wel, dat is nog wat makkelijker.
Mijn vriend werkt idd weer, echt even zoeken nu.

Ze gaat toevallig zondag met mijn broer naar het Nijntje Museum, dus dat is ook even fijn voor iedereen :blush:

1 like

Ik had vorige week zo’n pop gekocht en toen m’n partner thuis kwam zei hij gelijk “wat hangt er voor geur in huis joh?”

Die geur had van mij ook best weggelaten mogen worden. Onze dochter vind het wel heel lekker volgens mij. Het enige dat ze doet met die pop is het hoofd aflikken.

3 likes

Mijn oudste (jongen) heeft wel een pop, maar die had hij al voor ik zwanger was van de 2e. Hij heeft er met fasen wel wat mee gespeeld, maar niet special gerelateerd aan het krijgen/ hebben van een zusje.
Wij hadden wel een cadeautje in huis (lego), maar dat heeft hij uiteindelijk later pas gekregen.
Oudste was heel lief en geduldig met de jongste, maar daar heb je zelf vrij weinig invloed op denk ik. Cadeautje zal het verschil ook niet maken.

1 like

Heeft iemand ervaring met muggenstickers voor baby’s?
En zou je dat op een slaapzak kunnen plakken? Aan de binnenkant? Werkt het?

Mijn baby is nu voor het 2e jaar op rij de favoriete snack van alle buurtmuggen. Arme meisje is helemaal gestippeld door het geprik in de nacht.
We hebben al een hor bij haar raam en scannen voor het slapen haar kamer op muggen. Maar nog wordt ze veelvuldig geprikt. Dus ben op zoek naar een andere oplossing.

Zag bijv deze

1 like

@Chicago Misschien is risotto met zoutarme bouillon nog leuk om aan je baby te geven? Beetje gaarder maken dan je normaal zou doen.

Mijn kind krijgt geloof ik haar tweede kies en wil bijna niets eten maar risotto ging er net gelukkig wel in. En van die banaanpannenkoekjes ook, daar ben ik ook best vroeg mee begonnen. Doe er zelf wel ook wat bloem of fijngemalen haver en bakpoeder in, anders zijn ze zo rubberig.

Echt zielig wel, van die kiezen. Keihard huilen en vaak wakker worden en kort slapen. Arm ding. Kan er ook geen dentinox op smeren zo diep in de mond.

3 likes

Ik vind die kiezen ook zo groot in dat kleine mondje :flushed: Vind het inderdaad niet gek dat ze daar zo ontdaan van zijn.

3 likes

Nou, als je er aan denkt dat die dingen helemaal door dat tandvlees moeten :confounded:

3 likes

Klinkt te mooi om waar te zijn haha. En een klamboe dan? Dat werkt gewoon altijd toch.

@Huismus jaa goeie! Die ga ik op het lijstje zetten. Vandaag voor het eerst brood gegeten gedipt in melk. Hij vond het super lekker en het ging goed. Overwinning :sweat_smile:

1 like