Tips, ervaringen & aanraders #8

Oh dit klinkt goed! Dochter past nu typisch maat 74, dus denk dat ik dan voor 80 ga. Kan ze er een tijdje van genieten :wink:

1 like

Ja zou ik zeker doen, vooral in de herfst en winter is het wel lekker op het kdv dat ze iets hebben wat aan kan bij buitenspelen

Ik was al superfan van menstruatieondergoed (zoals snuggs) dus heb voor mezelf als verwennerij postpartum ondergoed van Kora Mikino gekocht. Was echt een super aankoop en heb er echt heel erg veel plezier van gehad (heb 6 weken niets anders qua ondergoed gedragen), was heel erg comfortabel! Had van het ziekenhuis / vroedvrouw uit aangeraden gekregen om van die grote onderbroeken van de zeeman te gaan halen, maar heb die uiteindelijk niet gedragen omdat die andere 10x lekkerder zaten. Netbroekjes heb ik eigenlijk niet aangehad. Tot zover mijn verkooppraatje :sweat_smile:

2 likes

Maar kon je wel meteen je eigen maat aan van het menstruatieondergoed? Ik ben bang dat je een maatje groter moet kopen omdat dat misschien comfortabeler is door de zwelling maar dat het dan na de kraamtijd te groot is?

1 like

Ik had de eerste week wel kraamverband in en daarna menstruatieondergoed in mijn eigen maat.

1 like

Geen idee over menstruatie ondergoed maar ik vond na beide bevallingen (waarvan een met knip) strak juist fijn met de zwellingen.

4 likes

Wij hadden wel nog een dunne zak om de buggy heen gedaan. Was uiteindelijk wel beschadigd, maar voelde compacter zo. We waren wel de enigen die dat deden. Andere buggys waren allemaal zonder zak. Ik vond t zelf wel fijn om m te hebben, omdat de baby dan gewoon lekker rond kon kijken. In de draagzak kan dat minder en wordt ze ook onrustiger van

1 like

Menstruatieondergoed (of postpartum ondergoed) had ik in mijn eigen maat, en dit ging zelfs met kraamverband / ijs (wat inderdaad deugd deed want knip). Vraag me nu wel af of het ook comfortabel is bij een keizersnede, weet niet of het hoog genoeg komt, maar denk wel dat het over het litteken komt.

1 like

Misschien iets uit de Trofast serie van IKEA?

Daarom is een netbroekje zo fijn.

1 like

Wij hebben zoiets van de Ivarserie en dan speelgoed op de onderste planken en lades

6 likes

Ik had een aantal dagen een netbroekje met daarin kraamverband en er overheen een boxer van de Hema. Rekbaar en zacht, vond ik fijn om dat eroverheen aan te hebben.
Na ong 1/1,5 week alleen die boxer met maandverband gedaan en dat doe ik nu nog steeds (baby is nog geen 2 weken).
Zou zelf geen menstruatie ondergoed willen, omdat ik die fijner vind als ze strak zitten maar dat vond ik weer niet fijn na m’n knip en hechtingen en zwellingen.

3 likes

Na hoeveel dagen zijn jullie overgegaan van kraamverband op maandverband?

Mijn verloskundige was er nogal streng op dat ik kraamverband moest gebruiken en geen maandverband ivm lucht doorlaten.

Inmiddels 10 dagen geleden bevallen. Bloed nog matig maar heb wel pijn aan m’n hechtingen…. Zou ik al over kunnen? Of eventueel al over naar menstruatie ondergoed?

Zodra de hoeveelheid bloed een stuk was afgenomen en ik dus eigenlijk voldoende had aan een gewoon maandverbandje. Ik heb toen wel 100% katoenen maandverbanden en later nog inlegkruisjes gekocht. Ik dacht vanwege infectiegevaar?

2 likes

Ik had volgens mij vanaf dag 2 of 3 na de bevalling 100% katoenen Maandverband. Zolang het helemaal van katoen is, was het volgens mijn kraamverzorgster prima

3 likes

Kotex maandverband werd mij toen aangeraden. Niet alle soorten maandverband zou geschikt zijn maar tot 6 weken met dat dikke kraamverband lopen is qua bloedverlies nogal overdreven.

4 likes

Ook het gewone maandverband van kotex? Omdat ik al door het verband uit m’n kraampakket heen was heb ik daarna kotex night gehaald maar dat was echt precies hetzelfde als het kraamverband.

Volgens mij is het de Kotex night (?) in de zwarte verpakking. Ondanks dat dit maandverband heet zijn het nog steeds van die enorme matrassen. Niet te vergelijken met zo’n Always of Libresse maandverbandje.

1 like

Nog een keer in gesprek met de opvang op deze leeftijd oefenen ze daar eigenlijk ook al.

1 like

Zou gewoon even laten rusten en tijd geven. Hier ging het erg vanzelf. En lijkt me erg vermoeiend om steeds zo te moeten oefenen. Mijn ervaring is dat het vanzelf komt.

Wat @Broodrooster zegt kun je ook nog proberen. Dat ze er wat meer aandacht aan besteden nu.

2 likes