Tips, ervaringen & aanraders #8

Ook niet helemaal aansluitend op je vraag maar gezien je nog weinig antwoorden heb wil ik mijn ervaring wel delen.

Mijn kindje was niet dysmatuur maar viel om onbekende reden veel af in de eerste week. Hij viel steeds aan de borst in slaap en sliep eigenlijk de hele dag door. Ik heb gekolfd en dat gaven we. Uiteindelijk weer overgestapt op live voeden toen hij begon aan te komen, wij deden dan vijf minuten aan de borst en dan aanvullen met een fles. Uiteindelijk 1 voeding per dag geheel aan de borst, als ik merkte dat hij er zin in had. En dat dus uitgebreid tot alles volledig live.

Ik zou vooral (blijven) kolven met een goede kolf. Zo gaat jouw productie ook omhoog en wordt het misschien makkelijker om te drinken voor je kindje. Hapt hij goed aan en merk je ook dat hij slikt? Want dat is vaak al een goed teken! Hopelijk sterkt hij snel aan en kun je opbouwen naar volledig live voeden.

Lactatiekundige vond ik zelf heel fijn voor het vertrouwen in mijn baby, mijn lichaam en mijn productie.

1 like

@Broodrooster bedankt voor het delen van je ervaring, zoontje is toevallig ook met 38 wkn geboren, belangrijkste is dat ze aankomen in gewicht en hoe dat maakt niet zoveel uit!

@Nefertiti ik kan me je ervaring herinneren ook dat stukje met geelzucht enzo, klopt dat?! Hoe lang duurde het uiteindelijk tot je zoontje weer volledig live ging drinken?

Ik zit momenteel op dag 1, maar heb het geduld van 0🤣

Ik heb momenteel een goede productie, zelfs meer dan hij aankan en hij hapt goed aan en drinkt hoorbaar ook aan de borst.

1 like

Ja klopt hij had wat geelzucht.

Ik weet niet meer precies hoe snel dat opbouwen ging, sorry. Maar toen we op de helft live voeden zaten hebben we besloten gewoon meteen weer volledig live te voeden, niet in overleg met iemand maar omdat het zelf goed voelde. Ik denk zo’n 10 dagen, maar ik weet niet meer hoe snel ik opbouwde naar die eerste volledige live voeding. En ja destijds voelde het eeuwig haha, dus ik snap je ongeduld. Maar dat ik het na drie maanden volledig vergeten ben zegt ook genoeg.

Wel top dat je productie zo goed is! En dat hij goed drinkt. Dat is echt een goed teken.

1 like

Ja, irritant! Ik kwam hier gister ook achter. Heb maar 23,5 gekocht maar die zijn eigenlijk nog echt te groot. Nu hopen dat het warm weer blijft en hij noge en tijd op zn Crocs/sandalen kan lopen ter overbrugging :sweat_smile:

2 likes

Mijn oudste was dysmatuur. We hebben dat toen precies gedaan zoals jij beschrijft. Ik hield hem aan de borst zolang hij actief dronk. Dat was echt max. 10 minuten en daarna was hij te moe. Dan kreeg hij de fles. Hoe ouder hij werd, hoe meer wakker-momenten hij had. Dan kon ik hem langer voeden. Uiteindelijk kon hij volledig uit de borst drinken. Volgens mij was dat rond 2 maanden.

Heb overigens heeeel vaak een lactatiekundige ingeschakeld. Dat kon via mijn kraamzorgbureau. Dat was een lijn die je gratis kon bellen. La Leche League heeft ook zo’n gratis bellijn. Kan heel helpend zijn bij je twijfels.

Het komt vast goed! Die kleintjes kunnen veel hebben. Succes!

Heeft hier iemand tips voor kapsels voor een meisje dat net te kort haar en dun heeft. Ik kan staartjes en knotjes maken maar alles bij elkaar lukt niet waardoor het uiteindelijk op het kapsel van een egel lijkt met 6 knotjes erin.

Ik heb nu heel vaak 1 knotje aan de zijkant met het haar 1 kant op en een klein beetje los. Of 2 knotjes aan de zijkanten van haar hoofd maar bij allebei de kapsels hangt de achterkant los en dat vind ik een beetje slordig eruit zien.

Knipjes was eerder een groot succes maar dat trekt ze nu direct uit.

1 like

@Feather jaa ik hoop dat als mn zoontje wat ouder is, ik meer signalen kan aflezen haha, nu lukt het hem niet om langer dan 5-7 minuten in totaal te drinken… echt goed van je dochter dat ze de groei weer heeft ingehaald!!

@Mrsyess bedankt voor het delen van je ervaring! Twee maanden kolven klinkt wel erg lang🫠 maar wat je zegt met ouder worden, zijn de wakkermomenten langer en daarmee de voedingsmomenten ook!

3 likes

Was ook lang, maar het voelde niet zo hoor. Het ging heel erg op en af: de ene week dronk hij helemaal aan de borst en de andere keer was hij te moe. Ik vond het best prima te doen uiteindelijk.

2 likes

Heeft iemand ervaring met skippyballen? Mijn zoontje van bijna 3 wil een skippybal…

Wat zou beter zijn? Zo’n koe of zo’n bal?

Hangt er van af hoe lang je zoontje is. Mijn kinderen zijn 4 maar vrij klein, rond de 1 meter, en zij passen nu net op een klein formaat skippybal. Zo’n koe hebben we ook en die is nu wel wat aan de kleine kant.

2 likes

Hij is 92 cm. Ook aan de kleine kant :slight_smile:!

1 like

Dan denk ik dat hij nog niet echt lekker kan springen op een gewone skippybal. Maar ik zag ze vanmorgen bij de Action dus je zou ff kunnen passen daar met hem?

1 like

Goede tip! Ga dat maar eens doen.

Mijn peuter is rond de 96 cm nu en springt nog lekker op zo’n koe (althans, 2e hands eenhoorn hier maar zelfde idee haha). Denk dat ze er nog wel poosje plezier van heeft, zo hard groeit ze nu ook niet meer.

1 like

Kind heeft een skippybal gekregen voor zijn 3e verjaardag hij was toen wel rond de 97 cm maar dit lukte hem gewoon goed (was even oefenen hoe hij erop moest zitten, dan zij ik gaan staan en onder je benen door de handvatten pakken en aantrekken en daarna zitten en dat ging vrij snel goed) Ik denk dat die 5 cm niet zo heel veel uit zal maken.

Nooit zo’n koe gehad, dus daar geen mening over.

Mijn kind heeft weinig en steil haar maar wat er zit is lang. Ik kan er niks mee. Knipje doet ze steeds uit en zit ook amper vast. Smorgens kammen we het en dat is het. Gewoon wilde coupe. Echt wachten tot er wel mee te werken valt

1 like

Ik doe dit:

Twee knotjes hoger op haar hoofd en dan de rest los. Voordat ik die maak spuit ik eerst haar haar nat en doe er iets van een serum in. Dan een scheiding in het midden en die knotjes

Soms maken ze op de opvang een of andere constructie van staartjes die in elkaar overlopen, maar vind dat ook wel veel gedoe s’avonds met eruit halen.

2 likes

Heeft iemand het boek ā€œtemperamentvolle kinderenā€ gelezen? Mijn baby (bijna 15maanden :joy:) heeft een hele sterke eigen willetje. Hij is natuurlijk ook super leuk, maar soms zó vermoeiend. Verl gillen en schreeuwen. Kan natuurlijk ook een fase zijn, maar mijn ex en ik hebben allebei ook een vrij ā€œsterkā€ karakter, dus ben bang dat ik hier nog minimaal 17 jaar aan vast zit :joy::joy:.

Lang verhaal kort: iemand dat boek gelezen? En zo ja: wat vond je ervan?

6 likes

Ik lees mee… hier laatst de opmerking gekregen van de juf dat ze nog nooit een kind in de klas heeft gehad met zo’n sterke eigen wil :nerd_face:

2 likes

Is het op die leeftijd ook niet (deels) omdat ze vaak dingen willen, maar nog niet kunnen? En ze ook nog niet genoeg kunnen praten om zich te uiten.