Tips, ervaringen & aanraders #8

Dank voor het meedenken, ook @Alocasia. Ik denk dat de overbroekjes ook gewoon aan hun eind zijn want ze lekken niet alleen bij de randjes. Helaas! Ik ga toch maar een aantal nieuwe luiers bestellen.
De nachtluiers heb ik al wel meermaals gestript. Maar nog niet met calgon. Dat kan ik nog wel eens proberen. En anders ligt het misschien ook wel aan m’n kind! Want de lucht zit volgens mij in meerdere soorten luiers van verschillende verkopers en ook wel in een luier die ik nieuw heb gekocht. Ik was ze wel echt volgens voorschrift…

Ja ik! Ik heb 70€ betaald voor 14 maat 1 luiers van totsbots, de rest kreeg ik van m’n zus en ook de overbroekjes. Na een half jaar overgegaan op maat 2 van totsbots.
Heb tussendoor nog een wasbare luiers op reis pakket geleend, dat kan ik echt enorm aanraden! Ze hebben newborn, maat 2 en ook nachtluiers. Dan kan je alle systemen testen. Is dat ik 'n Facebook groep en je betaalt enkel de verzendkosten.
Ik vond hudas het fijnste maar ik vind die echt te duur, ook tweedehands.
Daarom nu totsbots maat 2. Voor 80€ heb ik er 24 gekocht met ook nog 2 van die nachtboosters.

@Polly sinds ik over ben op clean cloth nappies heb ik geen stinkende luiers meer. Maar dat is wel meer waswerk, zij hebben ook schoonmaakprogrammas met bleek. Als je wil kan ik er wel meer over vertellen maar mss heb je er bewust voor gekozen niet op die manier te wassen.
Edit : dan is het handig dat je vertelt wat je wasroutine nu is.

1 like

Clean cloth nappies ken ik niet, ik ga de site eens lezen. Mijn huidige wasroutine: voorspoelen en centrifugeren met een schep wasmiddel, daarna op 40 graden intensief programma met een royale hoeveelheid ariel waspoeder (voor kleur). Altijd drogen aan het droogrek of de waslijn, en luiers liggen max drie dagen in de luieremmer. Maar met de set dagluiers gaat het prima en stinken ze niet, alleen de tweedehands nachtluiers krijg ik de lucht er niet uit, ik heb ze echt al ettelijke malen geweekt en gewassen op 60 en 95 en 95 en 60 en met verschillende schoonmaak-/wasmiddelen. Ik heb ze nu in een emmer met wasmiddel+soda+calgon, zoals op de site van nappy’s staat. Soort ultieme poging, haha.

3 likes

Eventueel te veel wasmiddel? Zou iniedergeval het spoelen zonder wasmiddel doen.

En voor het echte wasprogramma een waspoeder met zuurstofbleekmiddel. (zou je ook extra kunnen toevoegen)

1 like

Vanuit ccn is dit echt geen was routine die ik aan zou raden. Sowieso vanuit iedere routine is 40 graden voor je hoofdwas echt te zacht.
Met nachtluiers wordt iedere dag een korte was (30 min.) op 60 graden aangeraden. En anders op dag 2 een korte was met bleek.
Ik ben zelf gestopt met nachtluiers, dus die Bleek routine weet ik niet.
Maar sowieso zou ik altijd op dag 2 een korte was doen op iig 40 graden met maximaal centrifugeren met de halve hoeveelheid wasmiddel (bij mij is dat 80 gram). Dan uiterlijk op dag 3 de hoofdwas (ik pak altijd na m’n korte was meteen door. De korte was is altijd alleen luiers, zodat alle urine en poep niet op je andere was komt. De hoofdwas vul je aan tot je machine vol zit. Bij voorkeur met theedoeken, hydrofieldoeken en ander klein spul. Te veel grote dingen als handdoeken zorgt ervoor dat je was niet goed kan slingeren en dus niet goed schoon wordt. Een te lege machine zorgt er ook voor dat je was niet goed kan slingeren). De hoofdwas vul je dus aan en qua wasmiddel doe je er dan voor gemiddeld water en dan de vuilste dosering bij voor de grootte van je machine. Bij mij is dat met omo waspoeder 165 gram, maar dit moet je even na meten. Je doet de machine op een programma dat minstens 3 uur duurt, op 60 graden en eveneens maximaal centrifugeren.
Ik zou absoluut niet minder wasmiddel doen want je luiers worden niet schoon genoeg. Urine is echt hardnekkig. En ookal stinken je luiers nog niet, het stapelt zich op dus dat kan nog komen. En je loopt ook het risico op ammoniak burn, das een hardnekkige luieruitslag zegmaar.
Voor nu zou ik al je luiers in een sanitize doen, maar ik weet niet helemaal hoe dat werkt.
Eventueel kan je trouwens de overbroekjes na de 40 graden was er wel uithalen, maar dit doe ik zelf niet.

4 likes

Ik vind het moeilijk met babykleertjes en de maten. Ik heb al best wel veel 56 maar nu ben ik bang dat ik misschien in maat 50 te weinig heb? Ben benieuwd naar ervaringen/tips.

Ik had twee overslagrompers lange mouw (h&m) , heb daar in de kraamweek nog 4 van gekocht. Vond ik toch fijner dan gewone rompers. Rompers met korte mouwen heb ik nog niet gebruikt, maar heb ze wel in huis.
Daarnaast een stuk of 6-7 overslagtruitjes in maat 50 en ook 6 broekjes ongeveer. In de kraamweek merk je vanzelf welke kledingstukken je fijn vind en welke niet…

Baby spuugde veel in het begin ivm combinatie kv/bv en nog wat ongelukjes rondom het plassen waardoor we soms 2-3 x per dag moesten wisselen van kleding

1 like

Ik gebruikte de “Happy mama” van Physalis (o.a. bij Holland& Barrett te krijgen).

1 like

Mijn baby haat het om omgekleed te worden, dus ze heeft vaak wat langer hetzelfde aan. Scheelt ook wel dat ze niet echt veel spuugt! Dus echt veel hebben we niet nodig.
Ik zou niet teveel kopen hoor, je merkt straks vanzelf wat je fijn vindt en het is dan zo bijgekocht.
Overigens maakt het heel veel uit waar je het koopt, want bijv. maat 50 van Hema is bij mijn baby nog aan de grote kant terwijl ze 5 weken is. Rompers van c&a maat 50 past ze inmiddels niet meer.

2 likes

Het hangt van je kind af. Mijn kinderen hebben 50 nooit gehad en zaten na 4 weken in 62 en spuugden nooit.
Ik had aan 4 setjes maat 56 voldoende gehad want kleed ze na 2 dagen om en was elke week.
Ik zou zeggen dat 4 setjes (romper, broekje, truitje) een goed begin is. Je kan altijd meer van iets halen. Meer rompers als je vaak lek luiers hebt, meer shirten als je kind spuugt etc
Maak je niet druk
Voor de warmte gebruik je eerste maanden vooral dekentjes dus jasjes of vestjes zou ik nog niet kopen.

5 likes

Ik wil hier nog ff op reageren want ik heb het boek vandaag in vogelvlucht doorgelezen in de bieb. Ik heb een ouder kind van vier met een enorm sterke eigen wil, maar vond het boek mweh en niet geweldig. Het was een mix van uitleg en tips en ervaringen van andere ouders, maar ik heb er nou niets uitgehaald wat ik kan toepassen en we nog niet hebben geprobeerd.

2 likes

Ik had dat ook met Davitamon. Met de capsules van Laveen geen last van gehad.

2 likes

Bedankt voor de vitamines tips! Ik heb nu die van Laveen besteld (want in de aanbieding :joy:) en vegan Omega 3 van Holland & Barret. Kan zo gaan twijfelen van dit soort keuzes 🫡

1 like

Veel dingen tijdens de zwangerschap zijn ook gewoon een kwestie van uitproberen

En na de bevalling wordt dat niks anders :joy:

2 likes

Wat voor serum gebruik jij? Ik gebruik nu altijd de haarspray van naif om het wat nat te maken maar dat droogt zo snel op.

1 like

Wie heeft meningen over deze boeken? Kan het eea lenen van een vriendin maar vind t lastig om te besluiten welke ik wil lezen

Mamaen - Nina Pierson
The Fourth Trimester - Kimberly Ann Johnson
Positief over bevallen - Milli Hill
Buskruit met muisjes - Nina Veeneman-Dietz

Buskruit met muisjes staan over het algemeen wel handige dingen in rondom zwangerschap en kraamweek, maar een groot deel rondom borstvoeding en je kind met 6 wk door laten slapen zou ik overslaan. Dat is in mijn ogen niet realistisch en ook niet bevorderlijk voor de melkproductie. Je baby bepaalt zelf wel of het snel door gaat slapen.

5 likes

Haha, met 6 weken? Wat een droom.

1 like

Misschien bedoelt ze 6 jaar :smiling_face_with_tear:

(Not me die weer een halve nacht op een te hard matras in een onmogelijke houding naast het bed van mijn 3-jarige dochter heeft gelegen)

4 likes