Tips, ervaringen & aanraders #8

Het hangt van je kind af. Mijn kinderen hebben 50 nooit gehad en zaten na 4 weken in 62 en spuugden nooit.
Ik had aan 4 setjes maat 56 voldoende gehad want kleed ze na 2 dagen om en was elke week.
Ik zou zeggen dat 4 setjes (romper, broekje, truitje) een goed begin is. Je kan altijd meer van iets halen. Meer rompers als je vaak lek luiers hebt, meer shirten als je kind spuugt etc
Maak je niet druk
Voor de warmte gebruik je eerste maanden vooral dekentjes dus jasjes of vestjes zou ik nog niet kopen.

5 likes

Ik wil hier nog ff op reageren want ik heb het boek vandaag in vogelvlucht doorgelezen in de bieb. Ik heb een ouder kind van vier met een enorm sterke eigen wil, maar vond het boek mweh en niet geweldig. Het was een mix van uitleg en tips en ervaringen van andere ouders, maar ik heb er nou niets uitgehaald wat ik kan toepassen en we nog niet hebben geprobeerd.

2 likes

Ik had dat ook met Davitamon. Met de capsules van Laveen geen last van gehad.

2 likes

Bedankt voor de vitamines tips! Ik heb nu die van Laveen besteld (want in de aanbieding :joy:) en vegan Omega 3 van Holland & Barret. Kan zo gaan twijfelen van dit soort keuzes 🫡

1 like

Veel dingen tijdens de zwangerschap zijn ook gewoon een kwestie van uitproberen

En na de bevalling wordt dat niks anders :joy:

2 likes

Wat voor serum gebruik jij? Ik gebruik nu altijd de haarspray van naif om het wat nat te maken maar dat droogt zo snel op.

1 like

Wie heeft meningen over deze boeken? Kan het eea lenen van een vriendin maar vind t lastig om te besluiten welke ik wil lezen

Mamaen - Nina Pierson
The Fourth Trimester - Kimberly Ann Johnson
Positief over bevallen - Milli Hill
Buskruit met muisjes - Nina Veeneman-Dietz

Buskruit met muisjes staan over het algemeen wel handige dingen in rondom zwangerschap en kraamweek, maar een groot deel rondom borstvoeding en je kind met 6 wk door laten slapen zou ik overslaan. Dat is in mijn ogen niet realistisch en ook niet bevorderlijk voor de melkproductie. Je baby bepaalt zelf wel of het snel door gaat slapen.

5 likes

Haha, met 6 weken? Wat een droom.

1 like

Misschien bedoelt ze 6 jaar :smiling_face_with_tear:

(Not me die weer een halve nacht op een te hard matras in een onmogelijke houding naast het bed van mijn 3-jarige dochter heeft gelegen)

4 likes

Oh, dat is ook pittig! Kun je niet iig zorgen dat je daar zelf comfortabel kunt slapen? Dan is het misschien wat draaglijker.
Mijn kind was met 13 maanden begonnen met af en toe doorslapen, maar sinds 2 weken heeft ze weer en fles nodig ‘s nachts. Kan haar ook niet voor de gek houden met minder. Zal wel weer voorbij gaan, maar is wel pittig.

1 like

Ik vond Mamaen niet interessant, er staat zo veel in dat ik sommige onderwerpen echt te summier behandeld vond…en nouja ik ben ook gewoon niet iemand die bwvs kurkuma-dadel smoothies gaat maken dus niet mijn boek :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ja het is op zich oké hoor, maar dochter heeft veel enge dromen waardoor ze graag in onze armen ligt en dat is niet heel comfortabel op een eenpersoonsmatras haha.

Nu wisselen we elke nacht om: de ene mag 9/10 keer bij dochter in de kamer gaan slapen op het matras en de ander heeft wel het lekkere bed máár die doet de baby die nog minstens één keer een fles drinkt en over het algemeen tussen 05.00 en 06.00 zijn dag begint.

Ach oooooit wordt het weer beter :crossed_fingers:

4 likes

Sorry ik moest nog even opnieuw reageren, maar de mutsjes zijn wonder boven wonder weer boven water gekomen! De waszakken waren de afdeling nog niet af, dus ze hebben ze uitgeplozen en uiteindelijk teruggevonden! :raised_hands:t2: Is dus niet meer nodig, maar nogmaals heel erg bedankt, erg lief!

20 likes

Ik vond Mamaen wel leuk, best wat dingen uitgehaald maar je moet het wel kritisch lezen. Bijvoorbeeld bij de bevalling kan je eruit meenemen dat je dmv ademhalingsoefeningen etc je eigen space creërt en er een hele spirituele ervaring uit hebt (ff vrije interpretatie) is mooi maar dat moet je wel liggen. Anders kom je wel voor teleurstellingen te staan als je interventies nodig hebt etc.

Kan je btw niet al die boeken lenen en dan kijken wat je wel/niet/diagonaal leest? :slight_smile:

Edit @itakepictures haha die dadels die in die recepten terugkomen :joy: ik heb overigens wel wat van die recepten gemaakt en ook dadels enzo gegeten om de bevalling op te wekken maar je moet daar inderdaad wel echt van houden!

Ohja vond het ook wel een prijzig boek, toen ik het kocht was het net uit en iets van €50 :scream:

1 like

Ik vond buskruit met muisjes qua schrijfstijl heel irritant en popi jopi. Maar heb heel veel aan alleen die slaap- en voedingsschema’s (en later afbouwen borstvoeding) gehad en dat ging heel goed bij mijn 2 kinderen. Ik heb, op de eerste 2 dagen van hun leven en een regeldag hier en daar na, vrijwel nooit iets op verzoek gedaan maar altijd met schema’s gewerkt en mijn beide kinderen (en wij als ouders) gingen daar heel goed op. Hadden allebei rond de 8 weken geen nachtvoeding meer nodig en sliepen ook rond die tijd door (23:00/07:00).
Maar ik lees hier op het forum vaak geen positieve reacties over schema’s bij baby’s, dus zal wel geluk of toeval zijn bij mijn kinderen.

1 like

Ik vond Mama’en okee, voor mij wat zweverig maar ze benoemt zowel de kaarsjes-playlist-badbevalling als medische ziekenhuisbevalling. Alternatief: ik heb veel gehad aan de filmpjes van de Verlosmoeder. Zij heeft recent een boek uitgebracht.

4 likes

Mama’en: mooi dik boek maar wel zweverig. Er komt veel aan bod maar daardoor soms te vluchtig geschreven. Naast info ook recepten en yogahoudingen, tips voor de kraamweek.

Positief over bevallen: las heel lekker weg en gaat wat dieper op eea in ten opzichte van Mama’en. Ik vond dit een fijn boek om te lezen en heb er tijdens m’n bevalling ook wat aan gehad. Ook fijne tips over het opstellen van een bevalplan.

1 like

Ik heb van dit lijstje alleen “positief over bevallen” gelezen en vond die erg prettig lezen. Mijn man heeft ook een aantal hoofdstukken gelezen en inmiddels gaat het boek rond in mijn vriendinnengroep die allemaal een tijdje na elkaar zijn uitgerekend. Nina Pierson trek ik überhaupt niet zo goed en daarom ben ik maar niet begonnen aan haar boek :smiling_face_with_tear:

3 likes