Ik werk op een opvang, en heb 2 baby’s die wasbare luiers dragen, wij gaan daar gewoon in mee. Zijn 2 verschillende systemen (eentje met een badstof achtige luier met inlegvel en een plastic overbroekje en eentje met één broekje dat alles tegenhoudt met inlegvel). Ik vind het allemaal niet heel spannend of moeilijk moet ik zeggen, en het kost 0 extra tijd of moeite. Alleen dat inlegvel uit het broekje halen om weg te gooien is soms een dingetje omdat je dan wel eens een beetje in de poep moet reiken, maar ja we dragen toch handschoentjes. Bij één kindje zit er altijd een soort geplastificeerde kaart in de tas waarop beschreven staat hoe het werkt. Maar op een babygroep staat bij ons ook altijd minimaal 1 vast gezicht, dus dan heb je sowieso altijd iemand die weet hoe het werkt.
Ik geloof trouwens dat er meestal 5 luiers op een dag meegegeven worden, en ik heb nog nooit meegemaakt dat we er eentje tekort kwamen. En als dat wel zo zou zijn krijgt hij gewoon een keertje een wegwerpluier aan.
Niet specifiek uitjes, maar heb je de app SOO al? Daar kun je allemaal leuke kindvriendelijke horeca en uitjes vinden in heel NL. Lijkt net reclame dit maar zo bedoel ik het niet.
In het stadje waar ik woon zijn meerdere leuke horeca plekken met speelhoek en die staan ook op die app, dus ik vind het echt top.
Wasbaar zolang het uitkomt is ook ons motto. Thuis doe ik meestal wasbaar. Breng O ook met wasbaar naar de opvang en krijg hem met wegwerp terug. Als we lang naar buiten gaan of uitstapjes doen, dan doen we wegwerp.
Billendoekjes gebruiken we wasbaar en wegwerp. Ook maar net wat uitkomt.
Met T waren we daar wat strikter in. Maar zo is het gewoon een stuk makkelijker.
Peewee in Posterholt
Wij hebben voor onze dreumes een maxi cosi nomad autostoeltje omdat we gebruikmaken van deelauto’s en dus een stoeltje zochten dat makkelijk mee te nemen is. Dat is top, maar het probleem is dat dit stoeltje geen ligstand heeft en nu we wat langere stukken rijden moet mijn kind huilen omdat het zo lastig is om er in te slapen. Zo zielig om te zien (hoofdje bungelt dan naar voren) en herkenbaar van als je zelf in het vliegtuig wil slapen, haha. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip hoe we het toch iets comfortabeler kunnen maken? (We zien het niet echt zitten om een nieuw stoeltje met ligstand te kopen voor langere stukken.)
Ik werk ook op een opvang en wij gebruiken geen wasbare luiers. Dus dat is wel een puntje om op te letten als je dat belangrijk vindt. Kinderen mogen wel gebracht worden met een wasbare luier maar daarna doen wij een wegwerpluier om. Wij bieden wel eco luiers aan (van naty). En rekenen hier geen extra kosten voor. Luiers zijn inclusief.
Sorry als ik nu een heel andere discussie aansnijd, maar ben wel benieuwd waarom jullie dat niet doen (en zie hier meer moeders schrijven dat ze hun kinderen in wegwerpluiers mee naar huis krijgen van de opvang). Het kost toch geen extra moeite of tijd ofzo?
Ik heb er dus geen ervaring mee! In mijn hoofd kost het wel wat extra tijd/moeite maar eigenlijk kan ik daar niet eerlijk over oordelen omdat ik er nooit mee gewerkt heb. En ik heb ook nooit van ouders gehoord dat zij het vervelend vinden, dat hun kindje een wegwerpluier om krijgt. Dus ik denk dat mijn baas het daarom ook zo laat en zij de ouders tegemoet komt met eco luiers.
Misschien helpt een nekkussen? Weet niet hoe groot / oud je kind is en in welke maten die allemaal te krijgen zijn. En dan evt. andersom doen, zodat het kussen aan de voorkant zit envhet hoofdje van je kind niet naar voren kan vallen.
Goed idee, dank je!
Haha blijkbaar kun je ook een soort riem kopen om het hoofd omhoog te houden ![]()
Haha ik zag daar laatst reclame voor, moest er ook aan denken. Lijkt me nog vervelender.
Hier vonden ze het te ingewikkeld, met name als een deel wel wegwerp en deel wasbaar draagt en dan weer verschillende systemen etc. Ik gebruik thuis en onderweg altijd wasbaar (alleen nu op vakantie wegwerp) en vind dat makkelijker qua omdoen dan wegwerp. Toch wat steviger ofzo en zit ook altijd goed, wegwerp luier is net in de auto weer alle kanten opgegaan.
Kun je die nek flappen niet een beetje naar binnen vouwen? Wij hebben ook de nomad en ik dacht dat je die kon bewegen maar weet het niet zeker
Lijkt me wel meer werk en meer gedoe? Als ik hier soms die termen lees. Het is niet even billen vegen en 1 luier aandoen.
Vooral als kinderen nog met verschillende systemen komen. Ik snap er hier nooit iets van eigenlijk (ligt aan mij) ![]()
Dat is het wel.
Mijn oudste hebben we altijd in wasbaar naar de opvang gedaan en daar gebruikte ze dan wegwerp. Luiers zijn inclusief dus je betaalt er al voor en iets minder was leek me wel fijn. Ze gaven toen aan dat wasbaar wel mogelijk was als je het zelf zou meenemen. Ik wil nu voor de tweede kijken of het mogelijk is wel wasbaar te gebruiken op opvangdagen. De was vind ik veel minder werk dan ik in eerste instantie dacht en de jongste poept maar 1 keer per 14 dagen. Nu wel ander management dat veel minder flexibel is dus ik ben benieuwd of ze er nog voor open staan.
Oh ja bio oil heb ik hier nog wel liggen! Gek genoeg zijn de striemen ook al redelijk licht, alsof ze er al heel lang gezeten hebben, terwijl ik ze tijdens de zwangerschap nooit gezien heb… Hoop dat ze nog iets minder gaan opvallen als m’n buik (ooit
) weer wat strakker wordt ook.
Als de luiers kant en klaar worden aangeleverd dan is het verschonen niet anders. Het enige verschil is dat de plakstrip dan klittenband of drukknoopjes zijn en de vuile luier gooi je ipv in de prullenbak in een wetbag. (Van poepluiers lees ik vaak dat de opvang deze gewoon dichtvouwen en de ouders dat thuis even ontmantelen)
Wij zijn ook van wasbaar zolang het uitkomt. Ik heb buiten de deur geen zin om altijd wasbaar mee te slepen voor het geval dat dus als ik onderweg moet verschonen ga ik meestal over op wegwerp. Mijn noodpakketje is een luieretui met wetbag, wegwerpluier en billendoekjes.
Ja dus meer gedoe
en mensen gaan dan vaak alleen uit van hun eigen kind maar bedenk hoeveel meer gedoe het zou zijn als alle kinderen op de groep wasbare luiers zouden gebruiken.