Dat is wel een speciale plek vind ik altijd zou dan toch eerder monkey town of ballorig kiezen
Bedankt @Geranium, @Feather, @Elafonisi, @Geranium, @Willy, @Polly, @Alocasia, @Kusjessoldaat voor alle info!
Zo te horen zijn jullie wel echt tevreden over wasbaar en is het dus aan te raden.
Ik zit inderdaad ook te kijken bij de billenboetiek. Misschien dat ik nog zoân consultatiepakket bestel om het even vast te kunnen houden. Wonen niet echt in de buurt namelijk!
Wij zitten er inderdaad ook aan te denken om met âgewoonâ te beginnen en dan langzaam over te stappen. Maar merk dat ik heel graag los wil! Perfectionist en dan het liefst met zoân pakket! Maarja, het is de eerste en wat vind je fijn qua merk en knoopjes/klitteband, etc
Ben blij dat wij (mijn man en ik) het beide wel zien zitten. Maar omdat alles zo nieuw is vinden we het spannend. En onze omgeving is niet heel positief.
Mag ik vragen of jullie ze ook gebruiken op de crĂšche /kinderopvang? En hoe was de reactie daar?
@Geranium, dat van de billendoekjes schrijf ik op!!
Tbh ben ik bij die andere nooit geweest.
Wat ik trouwens ook leuk vind mocht je in Maastricht zijn is Confetti. Is een lunchroom maar dan met kinderhoek waar je als ouder kunt zitten. De lunch is weliswaar goed en de koffie is lekker @Calypso
Wij leveren de baby in wasbaar af bij de opvang, daar gebruiken ze wegwerp en we krijgen hem weer terug in wasbaar. We geven dus elke opvangdag een wetbag met een schone wasbare luier, inlegvel en overbroekje mee. Ik geloof dat het redelijk standaard is dat ze op de opvang alsnog in wegwerp worden gehesen maar ben benieuwd hoe dat bij de rest gaat!
Edit: omdat je schrijft dat je omgeving niet zo positief is, ik merk dat mensen wel positiever worden als ze zien hoe het werkt en hoe het eruit ziet. Maar dat jij en je partner erachter staan is het belangrijkste!
Ik ben ook begonnen met twee dagen en vanaf daar steeds wat bij gekocht. Het is ook zooo zonde om alles in 1x te kopen en er dan achter te komen dat het niet fijn werkt voor jouw kindje (vandaar ook al die mega pakketten ongebruikte totsbots/elskbar/huda op Vinted).
Weet even niet meer of ik het had gezegd, maar als je Nappyâs volgt op Instagram en de nieuwsbrief komt er toch nog af en toe een kortingscode voorbij. Wat ik nog wel een tip vind bij fulltime wasbaar luieren, zeker voor in de winter: een elektrische luchtontvochtiger in de ruimte waar je ze gaat drogen. Bij ons is daardoor alles in een dag droog.
Ze gaat in wasbaar naar de opvang, we geven een kleine wetbag mee en daar krijgen we de luier in terug. Ze komt met wegwerp thuis, maar wel een goede om te vragen of dat ook in wasbaar kan @Geranium Bij onze vorige opvang kon je trouwens wel voor de hele dag wasbaar meegeven, ze wilden dan twee luiers meer dan je verwacht te gebruiken.
In mijn omgeving is eigenlijk iedereen wel positief maar doet niemand het. Mijn moeder was wat minder enthousiast, tot ze alle leuke printjes zag haha. Ik leg voor (schoon)ouders/oppas wel all in one luiers klaar met alle knoopjes goed afgesteld of al helemaal geprepte SIOâs want anders gaat het mis. Geen overbroekje over een voorgevormde luier etc.
Wij hebben ook wasbaar en zijn heel tevreden! Ik zag totaal door de bomen het bos niet meer, dus ik heb blind gekocht waar een collega tevreden over was (tweedelig van popolini), wel op vinted gekocht met de gedachte âals het tegenvalt zitten we nog niet zo diep in het schipâ. Inmiddels hebben we wat aangevuld met andere overbroekjes, ik vind zelf klittenband fijner dan knoopjes, maar het is geen onoverkomelijk verschil.
Onze opvang deed eerst helemaal mee, maar het is lastig voor invallers die de systemen niet allemaal kennen en dan hebben ze teveel ongelukjes en gedoe, dus nu brengen we in wasbaar en geven een wetbag mee, we krijgen hem terug in wegwerp. Andere oppas geven we meestal beide mee, mijn ouders vinden het prima, mijn schoonouders vinden het lastig en gebruiken liever wegwerp.
Onze (schoon)ouders hebben toen zij een vaste oppasdag hadden wel altijd wasbaar gebruikt. Mijn schoonouders waren eerst niet zo enthousiast maar respecteren onze keuze wel (en werden ook positiever toen bleek dat het zachter voor de billetjes was). Mijn moeder was meteen helemaal enthousiast, over dat het zoveel makkelijker was dan vroeger en wat een leuke printjes enz enz.
Ik heb een gastouder en zij doet 70% wasbaar. Ik geef altijd een luiertas mee met daarin 4 wasbare luiers en wat wegwerpluiers en een wetbag. De ene x zit er enkel de luier in waarin ik haar wegbracht, de andere x zit de wetbag helemaal vol.
Wij doen het zelf ook op deze manier, dus wasbaar zolang het uitkomt.
Maarr bij mijn gastouder zijn luiers dus niet inclusief. Denk dat dat anders is als het er wel al bij in zit.
Mijn vader gebruikt ook altijd wasbaar. Maar mân nichtje en neefje dragen hetzelfde systeem dus dat was die al gewend.
Dat klinkt ook prima! En inderdaad, ben al heel blij dat wij het eens zijn!!
@Feather onbekend maakt onbemind. Dus hoop ook wel dat als mensen het zien, dat het dan betere reacties krijgt. Ga Nappyâs even volgen en ook gewoon eens bij de opvang vragen. Maar fijn om te weten dat sommige opvanglocaties er wel voor open staan.
@Merel ik ga gewoon eens op Vinted rondkijken. Dat kan altijd. En ik heb ook nog geen idee hoe het met werknemers zit bij ons op de opvang. Ga ik eens checken.
@Kusjessoldaat mijn man is fan van jouw motto: wasbaar zolang het uitkomt! Denk dat we het gewoon moeten proberen om erachter te komen. Fijn om ook die opties te geven bij mensen!
Ik gebruik geen wasbare luiers maar op onze opvang gebruiken ze het wel. Ik breng haar in wegwerp en het eerst verschoningsmoment krijgt ze wasbaar aan. Laatste ronde doen ze dan weer wegwerp aan.
In onze omgeving is er wegwerp nog altijd veel gebruikelijker dan wasbaar. Ik ga me daar niet zo druk om maken. Meestal breng ik haar in wasbaar naar de opvang en krijg ik haar in een wegwerpluier terug, maar ik heb ook nog nooit gevraagd of ze daar ook wasbaar willen gebruiken. Mijn moeder geeft de voorkeur aan wegwerp, prima, ik ga daar niet moeilijk over doen en zorg dat ik genoeg wegwerp op voorraad heb. Al met al luieren we ongeveer 50/50 wegwerp en wasbaar en dat scheelt al enorm veel afval. Billendoekjes idem.
Qua webwinkels heb ik positieve ervaringen met Wasbaar Wonderland en Nappyâs. Meedenkend, vriendelijk en sympathiek.
Ik werk op een opvang, en heb 2 babyâs die wasbare luiers dragen, wij gaan daar gewoon in mee. Zijn 2 verschillende systemen (eentje met een badstof achtige luier met inlegvel en een plastic overbroekje en eentje met één broekje dat alles tegenhoudt met inlegvel). Ik vind het allemaal niet heel spannend of moeilijk moet ik zeggen, en het kost 0 extra tijd of moeite. Alleen dat inlegvel uit het broekje halen om weg te gooien is soms een dingetje omdat je dan wel eens een beetje in de poep moet reiken, maar ja we dragen toch handschoentjes. Bij één kindje zit er altijd een soort geplastificeerde kaart in de tas waarop beschreven staat hoe het werkt. Maar op een babygroep staat bij ons ook altijd minimaal 1 vast gezicht, dus dan heb je sowieso altijd iemand die weet hoe het werkt.
Ik geloof trouwens dat er meestal 5 luiers op een dag meegegeven worden, en ik heb nog nooit meegemaakt dat we er eentje tekort kwamen. En als dat wel zo zou zijn krijgt hij gewoon een keertje een wegwerpluier aan.
Niet specifiek uitjes, maar heb je de app SOO al? Daar kun je allemaal leuke kindvriendelijke horeca en uitjes vinden in heel NL. Lijkt net reclame dit maar zo bedoel ik het niet.
In het stadje waar ik woon zijn meerdere leuke horeca plekken met speelhoek en die staan ook op die app, dus ik vind het echt top.
Wasbaar zolang het uitkomt is ook ons motto. Thuis doe ik meestal wasbaar. Breng O ook met wasbaar naar de opvang en krijg hem met wegwerp terug. Als we lang naar buiten gaan of uitstapjes doen, dan doen we wegwerp.
Billendoekjes gebruiken we wasbaar en wegwerp. Ook maar net wat uitkomt.
Met T waren we daar wat strikter in. Maar zo is het gewoon een stuk makkelijker.
Peewee in Posterholt
Wij hebben voor onze dreumes een maxi cosi nomad autostoeltje omdat we gebruikmaken van deelautoâs en dus een stoeltje zochten dat makkelijk mee te nemen is. Dat is top, maar het probleem is dat dit stoeltje geen ligstand heeft en nu we wat langere stukken rijden moet mijn kind huilen omdat het zo lastig is om er in te slapen. Zo zielig om te zien (hoofdje bungelt dan naar voren) en herkenbaar van als je zelf in het vliegtuig wil slapen, haha. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip hoe we het toch iets comfortabeler kunnen maken? (We zien het niet echt zitten om een nieuw stoeltje met ligstand te kopen voor langere stukken.)
Ik werk ook op een opvang en wij gebruiken geen wasbare luiers. Dus dat is wel een puntje om op te letten als je dat belangrijk vindt. Kinderen mogen wel gebracht worden met een wasbare luier maar daarna doen wij een wegwerpluier om. Wij bieden wel eco luiers aan (van naty). En rekenen hier geen extra kosten voor. Luiers zijn inclusief.
Sorry als ik nu een heel andere discussie aansnijd, maar ben wel benieuwd waarom jullie dat niet doen (en zie hier meer moeders schrijven dat ze hun kinderen in wegwerpluiers mee naar huis krijgen van de opvang). Het kost toch geen extra moeite of tijd ofzo?
Ik heb er dus geen ervaring mee! In mijn hoofd kost het wel wat extra tijd/moeite maar eigenlijk kan ik daar niet eerlijk over oordelen omdat ik er nooit mee gewerkt heb. En ik heb ook nooit van ouders gehoord dat zij het vervelend vinden, dat hun kindje een wegwerpluier om krijgt. Dus ik denk dat mijn baas het daarom ook zo laat en zij de ouders tegemoet komt met eco luiers.
Misschien helpt een nekkussen? Weet niet hoe groot / oud je kind is en in welke maten die allemaal te krijgen zijn. En dan evt. andersom doen, zodat het kussen aan de voorkant zit envhet hoofdje van je kind niet naar voren kan vallen.