Tips, ervaringen & aanraders #8

Op welke manier is klittenband dicht doen ipv een plakstrip meer gedoe?

4 likes

Ja dit en ik lees hier altijd over zo veel verschillende soorten luiers. Met extra broekje of een wollen ding of dit of dat. Snap wel dat ze op de opvang zoiets hebben van we trekken ze allemaal een pamper aan.
Lijkt me wel echt super ranzig om een volgekakte luier mee terug te krijgen die de hele dag al heeft lopen dampen in een tas. Ieder z’n ding natuurlijk.

17 likes

Wij hebben zo’n riempje. Werkte prima :ok_hand:t2:

2 likes

Zoals ik het lees krijg je dan ook allemaal verschillende wet bags, die ze dan ook weer uit elkaar moet houden. En dan dus weer gezeur als perongeluk de vieze luier van marietje in de wet bag van pieter is beland.

Ik kan mij voorstellen dat dit extra werk voor ze is, ze hebben al zoveel kindjes om op te letten.

8 likes

Aangezien het kennelijk met geven van moedermelk al wel eens fout gaat (wat ik hier lees
)
 en dat zijn gelabelde flesjes over t algemeen haha

Ik ben totaal niet thuis in wasbaar luieren, wat ik lees lijkt het me vooral meer werk voor thuis en voor de opvang is het alleen dat inleg doekje in een zakje gooien, ipv de luier in de prullenbak.
Maar je moet dan ook de inlegvellen per kind ergens klaar hebben liggen, los van de gewone maar 2-3 luiers die er sws staan.
Super chill als je opvang het wil, ook begrijpelijk als ze het niet doen denk ik toch?

1 like

Ja idd. Als het je eigen kind is, met een methode die je gewoon bent, zal het allemaal wel meevallen qua gedoe. Maar wanneer je 20 verschillende kinderen moet verschonen is 1 uniform systeem waarbij je je niet kan vergissen toch wel handig.

4 likes

Ik vind het wel typisch hoeveel mensen die niet in de kinderopvang werken en geen wasbare luiers gebruiken nu reageren met dat het te veel gedoe is voor de kinderopvang. Terwijl iemand die er wel werkte nota bene zei dat ze het geen extra gedoe vond.

@Fishing de inlegvellen zitten al in de luiers, je maakt thuis als ouder het hele pakket klaar. De opvang moet dus eventueel het inlegvel met poep weggooien, maar ze moeten ook de poepluier weggooien.

Mijn gastouder had trouwens in die 6 jaar als gastouder en daarvoor jaren in de kinderopvang nog nooit een kindje in wasbaar meegemaakt. Dus ik denk dat het niet zo snel alle 20(?!) kinderen op een groep zullen zijn.

9 likes

Nouja, meer op basis dat er kdv’s zijn die moedermelk geven al te veel gedoe vinden, kan ik me heel goed voorstellen dat dit dan al helemaal een handeling te veel is :smiling_face_with_tear:
Het eerste kdv dat wij toen benaderde en ik aangaf bv te willen geven was aan de telefoon super skeptisch. Ja opzich kon het wel, maar was niet handig. En op verzoek nee, dat kon niet. En ze vonden voelen of het de juiste temperatuur was ook onhandig “want dat kon natuurlijk niet op je pols want dat is super onhygiĂ«nisch”.
Dusssss nee, dan kan ik me goed voorstellen dat je wasbaar luieren er helemaal niet in krijgen

1 like

Je hoeft toch niet per se op een kinderopvang te werken om je je erin te kunnen verplaatsen? Voor veel zaken is het gewoon makkelijker 1 systeem te hebben dan alles kindspecifiek. Zeker wanneer het veel kindjes betreft (hier idd zo’n 20tal, is dat zo vreemd in NL?).

7 likes

Ja en deze post is ook typisch.

1 like

Ik doe mn kind ook wel eens een tuinbroek aan. Hebben ze meer werk van dan die wasbare luier. Daar zeggen ze niks over.

3 likes

Wollen broekjes worden meestal snachts gebruikt. Meeste mensen maken het de opvang zo makkelijk mogelijk door luiers kant en klaar mee te geven. Als iemand komt aanzetten met een stapel hydrofielen en een wolbroekje dan snap ik helemaal dat de opvang weigert.

3 likes

Vind het wel echt bizar dat er pmers/kdvs zijn die borstvoeding te veel werk vinden?

1 like

Het is ook wel een verschil of het een paar kinderen zijn of een hele groep lijkt mij. Maar dat is met alles zo. We hebben ook kindjes die vega eten of volgens een bepaalde religie waar we rekening mee moeten houden, kinderen die voorkeur hebben voor hebben waterwipes of een speciale billenzalf etc. etc. Je moet als kdv ook ergens een grens trekken denk ik.

@Fishing dat moeilijk doen over het voelen van de temperatuur vind ik wel apart. Je warmt een fles op in de keuken dus je kan meteen je handen wassen. En als pm’er word je ook regelmatig ondergespuugd en of het nou bv of kv is, het is allebei goor :joy:. Voeden op verzoek, op de groep, vind ik een ander verhaal.

3 likes

Bij mij wel. Elke maand staat weer in de nieuwsbrief of ouders aub makkelijke kleding aan willen trekken. En als ze het niet doen, doe ik vaak een reservebroek aan gedurende de dag en eind van de dag de tuinbroek weer aan haha.

Vooral ook ouders die willen dat hun kind mee gaat naar de wc en dan een tuinbroek aan doen of nog steeds een romper???

2 likes

Of schoenen die je amper aankrijgt. :laughing:

Bij de peuterspeelzaal waar mijn oudste heen ging mocht wasbaar niet ivm zindelijkheidstraining. Klonk logisch dus ik heb daar niet moeilijk over gedaan.
Al vraag ik me achteraf wel af waarom ze dan verschoonde met gewone pampers en geen luierbroekjes. Ik heb ook niets gehoord over de romper.

1 like

Ik werk niet in een kinderopvang maar wel met ouderen en daar heeft familie soms ook wensen die voor 1 persoon zeker wel haalbaar zouden zijn; maar ik redeneer altijd vanuit ‘wat ik voor 1 client doe moet ik voor de ander ook doen’ en dan is het vaak niet meer mogelijk omdat er 31 mensen wonen. Weet niet of pm’ers tegen hetzelfde aanlopen. Maar ik merk wel vaak dat vragen/verzoeken van familie best wel op de individu gebaseerd zijn.

12 likes

Bij onze opvang zeggen ze er wel wat van. Dan doen ze direct reserve broek aan.

2 likes

Ik probeer de draagdoek er steeds meer bij te pakken maar vraag me er toch iets over af. Ik heb een stretchy wrap van Bykay en het lijkt alsof het hoofdje van m’n baby veel te weinig wordt ondersteund. Ze duwt ook heel vaak met haar armpjes haar hoofdje van me af en gaat niet lekker chill tegen me aan liggen om te slapen of zo. Ik vraag me af of dat komt omdat ze gewoon aan het rondkijken is terwijl ik haar draag of omdat er toch iets niet goed zit? Haar beentjes zitten wel in de juiste vorm verder.

foto

Weet niet of het zo te zien is, maar die paarse vlek is precies waar haar hoofdje zit en de doek eindigt dus in haar nek.

Op foto’s van Bykay zelf lijkt dat ook zo te horen:

Maar het voelt toch alsof haar hoofdje veel te los zit? Ze kan haar hoofd al wel redelijk rechtop houden maar om op die manier nou in slaap te vallen lijkt niet te kunnen.

Ik heb ook een Artipoppe en daar zit haar hoofd veel meer ‘in’ de draagzak. Lijkt me veel beter zitten? Haar benen zijn helaas nog niet lang genoeg voor die draagzak lijkt het, dus ik wil haar daar eigenlijk niet in dragen. Las ook dat dat meer vanaf maat 62/68 aangeraden wordt en daar past ze nog niet echt in.

1 like