Tips, ervaringen & aanraders #8

Goed idee, dank je!

Haha blijkbaar kun je ook een soort riem kopen om het hoofd omhoog te houden :joy:

Haha ik zag daar laatst reclame voor, moest er ook aan denken. Lijkt me nog vervelender.

Hier vonden ze het te ingewikkeld, met name als een deel wel wegwerp en deel wasbaar draagt en dan weer verschillende systemen etc. Ik gebruik thuis en onderweg altijd wasbaar (alleen nu op vakantie wegwerp) en vind dat makkelijker qua omdoen dan wegwerp. Toch wat steviger ofzo en zit ook altijd goed, wegwerp luier is net in de auto weer alle kanten opgegaan.

Kun je die nek flappen niet een beetje naar binnen vouwen? Wij hebben ook de nomad en ik dacht dat je die kon bewegen maar weet het niet zeker

2 likes

Lijkt me wel meer werk en meer gedoe? Als ik hier soms die termen lees. Het is niet even billen vegen en 1 luier aandoen.

8 likes

Vooral als kinderen nog met verschillende systemen komen. Ik snap er hier nooit iets van eigenlijk (ligt aan mij) :face_holding_back_tears:

1 like

Dat is het wel.

2 likes

Mijn oudste hebben we altijd in wasbaar naar de opvang gedaan en daar gebruikte ze dan wegwerp. Luiers zijn inclusief dus je betaalt er al voor en iets minder was leek me wel fijn. Ze gaven toen aan dat wasbaar wel mogelijk was als je het zelf zou meenemen. Ik wil nu voor de tweede kijken of het mogelijk is wel wasbaar te gebruiken op opvangdagen. De was vind ik veel minder werk dan ik in eerste instantie dacht en de jongste poept maar 1 keer per 14 dagen. Nu wel ander management dat veel minder flexibel is dus ik ben benieuwd of ze er nog voor open staan.

2 likes

Oh ja bio oil heb ik hier nog wel liggen! Gek genoeg zijn de striemen ook al redelijk licht, alsof ze er al heel lang gezeten hebben, terwijl ik ze tijdens de zwangerschap nooit gezien heb… Hoop dat ze nog iets minder gaan opvallen als m’n buik (ooit :joy:) weer wat strakker wordt ook.

Als de luiers kant en klaar worden aangeleverd dan is het verschonen niet anders. Het enige verschil is dat de plakstrip dan klittenband of drukknoopjes zijn en de vuile luier gooi je ipv in de prullenbak in een wetbag. (Van poepluiers lees ik vaak dat de opvang deze gewoon dichtvouwen en de ouders dat thuis even ontmantelen)

Wij zijn ook van wasbaar zolang het uitkomt. Ik heb buiten de deur geen zin om altijd wasbaar mee te slepen voor het geval dat dus als ik onderweg moet verschonen ga ik meestal over op wegwerp. Mijn noodpakketje is een luieretui met wetbag, wegwerpluier en billendoekjes.

1 like

Ja dus meer gedoe :joy: en mensen gaan dan vaak alleen uit van hun eigen kind maar bedenk hoeveel meer gedoe het zou zijn als alle kinderen op de groep wasbare luiers zouden gebruiken.

13 likes

Op welke manier is klittenband dicht doen ipv een plakstrip meer gedoe?

4 likes

Ja dit en ik lees hier altijd over zo veel verschillende soorten luiers. Met extra broekje of een wollen ding of dit of dat. Snap wel dat ze op de opvang zoiets hebben van we trekken ze allemaal een pamper aan.
Lijkt me wel echt super ranzig om een volgekakte luier mee terug te krijgen die de hele dag al heeft lopen dampen in een tas. Ieder z’n ding natuurlijk.

17 likes

Wij hebben zo’n riempje. Werkte prima :ok_hand:t2:

2 likes

Zoals ik het lees krijg je dan ook allemaal verschillende wet bags, die ze dan ook weer uit elkaar moet houden. En dan dus weer gezeur als perongeluk de vieze luier van marietje in de wet bag van pieter is beland.

Ik kan mij voorstellen dat dit extra werk voor ze is, ze hebben al zoveel kindjes om op te letten.

8 likes

Aangezien het kennelijk met geven van moedermelk al wel eens fout gaat (wat ik hier lees…)… en dat zijn gelabelde flesjes over t algemeen haha

Ik ben totaal niet thuis in wasbaar luieren, wat ik lees lijkt het me vooral meer werk voor thuis en voor de opvang is het alleen dat inleg doekje in een zakje gooien, ipv de luier in de prullenbak.
Maar je moet dan ook de inlegvellen per kind ergens klaar hebben liggen, los van de gewone maar 2-3 luiers die er sws staan.
Super chill als je opvang het wil, ook begrijpelijk als ze het niet doen denk ik toch?

1 like

Ja idd. Als het je eigen kind is, met een methode die je gewoon bent, zal het allemaal wel meevallen qua gedoe. Maar wanneer je 20 verschillende kinderen moet verschonen is 1 uniform systeem waarbij je je niet kan vergissen toch wel handig.

4 likes

Ik vind het wel typisch hoeveel mensen die niet in de kinderopvang werken en geen wasbare luiers gebruiken nu reageren met dat het te veel gedoe is voor de kinderopvang. Terwijl iemand die er wel werkte nota bene zei dat ze het geen extra gedoe vond.

@Fishing de inlegvellen zitten al in de luiers, je maakt thuis als ouder het hele pakket klaar. De opvang moet dus eventueel het inlegvel met poep weggooien, maar ze moeten ook de poepluier weggooien.

Mijn gastouder had trouwens in die 6 jaar als gastouder en daarvoor jaren in de kinderopvang nog nooit een kindje in wasbaar meegemaakt. Dus ik denk dat het niet zo snel alle 20(?!) kinderen op een groep zullen zijn.

9 likes

Nouja, meer op basis dat er kdv’s zijn die moedermelk geven al te veel gedoe vinden, kan ik me heel goed voorstellen dat dit dan al helemaal een handeling te veel is :smiling_face_with_tear:
Het eerste kdv dat wij toen benaderde en ik aangaf bv te willen geven was aan de telefoon super skeptisch. Ja opzich kon het wel, maar was niet handig. En op verzoek nee, dat kon niet. En ze vonden voelen of het de juiste temperatuur was ook onhandig “want dat kon natuurlijk niet op je pols want dat is super onhygiënisch”.
Dusssss nee, dan kan ik me goed voorstellen dat je wasbaar luieren er helemaal niet in krijgen

1 like

Je hoeft toch niet per se op een kinderopvang te werken om je je erin te kunnen verplaatsen? Voor veel zaken is het gewoon makkelijker 1 systeem te hebben dan alles kindspecifiek. Zeker wanneer het veel kindjes betreft (hier idd zo’n 20tal, is dat zo vreemd in NL?).

7 likes