Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik vind het echt belachelijk hoe Montessori wordt uitgemolken door ‘‘aesthetics’’ en kapitalisme. Je hoeft echt niet alleen maar houten speelgoed in neutrale kleuren te hebben dat allemaal 50 euro per stuk kost. Prima als je dat leuk vindt hoor, maar het is echt niet nodig voor een Montessori opvoeding. Bij Lidl heb je ook mooi houten ‘open ended’ speelgoed bijvoorbeeld, als je al per se hout wil.

Ik kijk voor leeftijdsgebonden speelgoed vaak wat Emma Hubbard aanraadt op YouTube.

19 likes

Ze zijn nu bijna 2 en vooral mijn dochter vermaakt zich een hele tijd met gewoon plastic bakjes / kommetjes in en op elkaar stapelen :joy:
Wat ook al een grote hit was toen ze bijna 1 jaar oud waren: een muffin bak vorm en daar deed ik dan losse siliconen muffin vormpjes in. En daar deed ik dan weer ballen in (uit de ballenbak, maar kunnen ook pompoms zijn, als ze niet meer alles in hun mond stoppen). En dan gingen ze ook dat allemaal uit elkaar halen en weer erin doen.
En lege keukenrol vinden ze ook heel fascinerend om door heen te kijken of praten :sweat_smile:
En eigenlijk alles in het thema: in een bakje / emmer doen en weer er uit halen. Helemaal leuk met water in een grote bak, en dan kleinere bakjes en kommetjes erbij en het water ergens anders in gieten (dit doen ze dan wel buiten, maar kan ook binnen met rijst / bonen enzo als de leeftijd het toe laat).

En inmiddels vinden ze swifferen of vegen met een kleine bezem of stoffer en blik ook heel leuk. En dingen opvegen met een doekje :joy:

En mijn dochter heeft eindeloos veel plezier met rompertjes en pyjama’s uit de lade van de commode halen. Die probeert ze dan aan te doen. En daarna propt ze alles terug in de commode. Daar kan ze echt lang mee bezig zijn (dan is wel alles opgefrommeld ipv netjes opgevouwen, maarja ze houdt zich er zo mee bezig dat ik het even zo laat :grimacing: opvouwen probeert ze wel, maar lukt nog niet heel goed natuurlijk)

En wat ik vaak voorbij zie komen, maar zelf niet heb: een tissuedoos waar je dan kleine sjaaltjes en doekjes in kan stoppen en dan trekken ze dat er uit.

14 likes

Wat een goede ideeën! Sla ik op voor over ruim een jaar. Mijn baby (bijna 9 maanden) vermaakt zich qua huishoudelijke spullen vooral met het vergiet, zeef en de beslagkommen uit de kast pakken en over de vloer schuiven.

3 likes

Mijn dreumes speelt nu heel graag met de emmer met stiften of potloden (alles er uit, en er weer in) en een plastic potje met deksel (van een toetje haha) waar ik pompoms in gedaan heb. Ook een stapel plastic bekers doet het altijd goed, zeker icm water of iets anders wat er uit/in kan (droge pasta, pompoms).
En boekjes. Eindeloos veel boekjes bekijken. Op dit moment is het de flyer van ons vakantieadres waar foto’s van dieren in staan. Die vind ze echt fantastisch.

Verder hebben we ook gewoon een bak duplo en speelgoed hoor, maar ze spelen niet perse met speelgoed.

4 likes

Mijn baby vermaakt zich het best als ik hem een plastic slacouvert geef terwijl ik aan het koken ben en hij lekker kan rammen. Bonuspunten als hij zichzelf per ongeluk in het gezicht slaat, dan kan zijn lol niet op.

Bij mijn dochter deed ik weleens van die zachte pompons/balletjes in een garde en dan was ze best lang zoet die ertussenuit te pulken en weer erin te doen.

12 likes

Mijn kind vind het super leuk om keukenkastjes leeg te halen, dan brengt ze dat naar mij toe. Als ze helemaal leeg zijn of genoeg voor haar zin dan vraag ik haar of het wil opruimen en dan brengt ze het weer terug.

soms als ik in een hele huishoudelijke bui ben, veeg ik het kastje meteen uit.

15 likes

Thanks @itakepictures @appa @Karl_Lagerfeld ik ga het maar gewoon als inspiratie gebruiken. Het is erg duur en ook inderdaad wel heel veel speelgoed voor een baby. Kon bij Annemerel niet specifiek iets vinden over die speelkits maar heb door haar nu wel een boekje van Baby Ziet besteld.

Oh en ik postte hier laatst een vraag over mijn draagdoek en ben daarna strakker gaan knopen en m’n baby zit as we speak in de draagdoek tegen me aan te slapen. Ze zet zich ook niet meer de hele tijd af als ze erin zit :ok_hand:t4:

9 likes

Vriendin van me heeft het voor haar kind. Het is echt heel leuk en het sluit ook perfect aan bij de leeftijd. Maar wie koopt er nou zo veel speelgoed elke 1 of 2 maanden?? Het is zo veel en zo duur, vind dat echt idioot gewoon.
Als ik kijk naar het speelgoed dat ik nu in huis heb voor mijn zoontje van 2,5 hebben we ook bijna niks zelf gekocht, maar heel veel doorgekregen van vrienden en familie.
Zou het misschien nog eerder overwegen als je mensen kent met een kindje dat iets jonger is en dat je het dan kan doorschuiven om de kosten te splitten? Of kom ik dan in het gierige actie topic terecht.

4 likes

Mijn kind speelt het liefst met haar stapeltoren. Heb een lelijke in van die scandi nude kleuren maar oké er zijn ook leuke van fisher price.

En met deze speelt ze al 18 maanden. Die staat ook vaak in de kringloop dus als je die ziet zou ik hem meenemen.

Verder haar muisjes van maileg, little people autootjes en een bal.
Qua niet speelgoed zijn de favorieten onze sleutels, een abn amro identifier en willekeurige pasjes en deze maatschepset van ikea.

4 likes

Ik zat even te kijken en ze hebben na drie maanden elke maand een box, wtf? 80 euro per keer, bijna duizend euro per jaar :money_mouth_face:

1 like

Ik heb echt het idee dat het iets van Amerikaanse influencers is, want hier in NL schaft toch niemand zoiets aan, ja behalve Mascha dan.

Het is echt een uitdaging om haar blij te houden. Of blij… niet huilend. Heb de hele bijrijderstoel vol met speelgoed en snacks. Mijn dochter slaapt sowieso nergens anders dan in haar bed. Het komt vast goed met de vakantie! Je komt vanzelf op de eindbestemming. Mijn dochter vindt vrachtauto’s heel leuk en ik stop soms een keertje extra om even naar vrachtauto’s te kijken met haar. Zo simpel, maar misschien is dat nog wat? En als je bereid bent tot opruimen kun je noch tissuedozen overwegen. Mijn dochter vindt het hilarisch om die helemaal leeg te maken. 's Avonds vouw ik de papiertjes er dan weer in. Duurt niet zo lang. Haha, de dingen die je doet voor je kind/een beetje rust :sweat_smile:Ik zal ook even kijken wat ik ga bestellen.

6 likes

Jenga is ook heeel montessori :ok_hand:

En idd tupperware of de bak met knijpers haha

2 likes

Ik heb wel wat speeltjes van Lovevery (of het iets goedkopere alternatief Oh My Baby), maar geen abonnement. Vind het ook teveel speelgoed en niet alles even leuk.

Ik heb specifieke speeltjes uit de boxen op Vinted gekocht zoals dat rad en een ballenbakje. Hier speelt ze heel graag mee en kon ik niet zo goed via een andere winkel vinden. Het is wel mooi spul :blush:

IMG_9278

2 likes

Ik kon laatst zo’n kit van Lovevery overnemen van een bekende, de 7-8 maanden kit, en m’n baby vindt het helemaal geweldig! Maar zou het zelf voor de nieuwprijs niet doen. Vooral de ‘puzzel’ en de vilten balletjes met het mandje. Maar kan je gemakkelijk ook zelf samenstellen

4 likes

Ik weet niet of het een tip is maar het lievelingsspeelgoed van mijn dochter (bijna 2) is een grote fleece deken. Daar loopt ze mee door de woonkamer, stopt haar knuffels er onder, gaat er zelf onder zitten/liggen. Soms maken we een tentje voor haar, dan is het helemaal feest (10x erin en eruit kruipen). Ik moet zeggen dat we sowieso nog weinig speelgoed voor haar hebben en ze dat niet zo snel pakt.

7 likes

Het beste speelgoed voor mijn dreumes op dit moment is een grote kartonnen doos waar hij in kan zitten. Hadden er eerst twee grote gaten in gemaakt, waar hij door kan kruipen, en nu ook een deur. De deur is fantastisch, die doet hij zelf open en dicht.

9 likes

Dit ding voor €2,50 van IKEA heeft echt al uuuuren speelplezier opgeleverd voor mijn kind van 10 maanden.

Zitten ook gaatjes in de onderkant, dus ook heel leuk om mee in bad te nemen.

11 likes

Ja love kartonnen dozen! Gooi er wat knuffels bij, een dekentje of kussen, fruit of snacks eten in de doos etc, kind blij :joy:

Tijdens de eerste lockdown hadden we van alle kartonnen dozen een kasteel gemaakt in de woonkamer. Heeft er weken gestaan, de kinderen vonden het fantastisch.

7 likes

Een aantal van jullie hebben deze spinners voor in de auto toch? Waar plakken jullie dit?
Ik heb het idee dat mijn kindje (1 jaar) er niet bij zal kunnen als ik het op het raam plak?

3 likes