Hoe oud is je kind?
Zoals ik het lees is het echt een bescherming tegen muggen en veracht ik niet veel stevigheid om je kind in bed te houden. Ik zou mijn dreumes (die ook gaat staan in bed etc) hier persoonlijk niet in laten slapen denk ik
Heb je dat geprobeerd met die Deryan tent? Mijn bijna-dreumes sloper ligt daar nu in op vakantie, staat regelmatig hangend aan het dak van de tent te hossen en werpt zich dan tegen de zijkant, maar ik heb niet de indruk dat er iets van omvallende beweging in de tent zit?
Er zitten ook haring-lusjes aan, je zou daar een spanband doorheen kunnen halen en hem zo aan het bed vastmaken als het jouw kind wel lukt?
Zelfde ervaring hier, baby slaapt super stabiel in het Deryan tentje en er wordt enorm gerold/gekropen. Op een later moment kan het tentje eventueel op de grond.
Ik vind het eigenlijk niet gek klinken. Het lijkt alsof je kindje een ‘nachtvoeding’ wil maar dan om 4.30, zeker omdat hij daarna wel weer gaat slapen. Die van mij gaat een uur eerder naar bed en komt een uur eerder voor een nachtvoeding. Dat is bij deze leeftijd nog heel normaal. Ook als dat opeens weer verandert zo rond 8 a 9 maanden (geen zin om weer 172920 comments te krijgen over het woord regressie maar in deze periode hebben veel kindjes een slaapregressie).
Het instagram account slaaptipsvoorbabys heeft een post met mogelijke oorzaken voor vroeg wakker worden. Misschien heb je daar iets aan, de post staat in de derde rij van boven en op de ‘foto’ staat vroege vogel.
Wat bij ons hielp was niet meer laten slapen na 17 en tussen 18 en 19 naar bed. Ze maakt dan een goede ruk tot 2.30-3.30 en vanaf daar nog tot 6-6.30. Later naar bed gaan, leidt hier paradoxaal genoeg tot een kortere nacht.
Ik heb een hele tijd mijn kind nog een fles gegeven voordat wij gingen slapen, zo rond 23:00/00:00. Maakte haar dan wakker, gaf die fles en vaak viel ze tijdens die fles al in slaap.
Misschien heeft hij gewoon honger en een fles nodig om die tijd. Dat is toch helemaal niet gek. Vooral omdat hij daarna weer slaapt, dan lijkt dat het probleem.
Ze zijn bijna 2. En als we op vakantie gaan zijn ze bijna 2.5
@Merel @Livre ik heb zelf het baby/peuter tentje niet geprobeerd maar wel gezien bij vrienden met kind 2+ en daar rolde de tent dus wel echt om
Dus ik dacht, als er een groot matras op de grond ligt, met daar die tent constructie om heen dan kunnen ze er in elk geval niet mee gaan rollen. Want matras is te zwaar en die bedtent zit er strak om heen.
Maar misschien is een spanband door een tentje heen halen dan ook wel een oplossing om het rollen te voorkomen
Zou hem inderdaad nog lekker een flesje melk geven dan. Heeft mijn dochter ook lange tijd gehad (stopte vanzelf). En hier hielp bij mijn dochter een tijdje echt om 18u in bed (ik vond dat ook vroeg) dus voor 18u al het avondritueel.
En dikkere slaapzak kan ook helpen (ivm koud idd).
Hier ook nog altijd, bij beide.
Ik vind een extra fles ook helemaal niet gek. Denk dat 2 flessen met 5.5 maand echt heeel zeldzaam is? Maar ik heb geen ervaring met kunstvoeding haha. Dus wie weet is het wel normaal.
Maar als ik het eerste stukje van je bericht lees,
Is hij echt heel erg wakker? Dus een uurtje aan het keten? Dat is wel vervelend.
Of is het gewoon; fles en slapen?
Ik heb een nieuwe fiets met achterzitje en de accu zit ook achter. Maar jeetje wat zwaar om die fiets op de dubbele standaard te zetten met kind erin?! Ik heb nu eerst mijn kind eruit gehaald en toen pas op de standaard gezet want ik kreeg het anders niet voor elkaar. Iemand een tip?
@Croky
Dat hebben we inderdaad geprobeerd maar mijn zoontje kan in de ochtend echt onmogelijk langer dan 2,5u wakker blijven. Bijgevolg is het tweede dutje ten allerlaatste 15u30 klaar en zou ik hem, om in de avond langer te rekken, rond 17u30 nog moeten laten slapen voor bv 20 minuten maar dat lukte echt bijna nooit en dit was altijd een gevecht met een boze baby als gevolg. Dat niet lang wakker kunnen blijven ‘s morgens herken ik van mijn dochter. Die kon om een of andere manier in de ochtend ook altijd minder lang wakker zijn dan na het laatste dutje.
Ik vertrek in de ochtend bovendien ook tussen 7u30 en 7u45 naar werk dus zit daar ook wel een beetje vast.
@Feather
Nog vroeger naar bed, nooit bij stilgestaan eigenlijk. Kan ik ook wel eens proberen. Gaat wel met max een half uurtje lukken want ik kom om 17u thuis met de twee kids om nog te moeten eten, wassen en flesjes drinken. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de instagrampagina net gelezen en ga hier uit halen wat eventueel van toepassing kan zijn in ons gezin.
@Karl_Lagerfeld
Wij gaan zelf meestal tussen 21u45 en 22u30 naar bed omdat mijn mans wekker afgaat om 6u00. Denk je dat het dan zin heeft om hem al wakker te maken gezien hij dan nog niet zo lang in bed ligt?
@Huismus
Dat kan zeker, dat wil ik ook absoluut aannemen maar het is zo’n vervelend uur om dan nog terug in slaap te vallen, als dat überhaupt nog lukt…
@Sproetjes
Wat eerder in bed nog, je bent blijkbaar niet de enige met deze ervaring. Ga ik zeker proberen toe te passen als de andere “kleinere” tips niet blijken te werken.
@Fishing
Mijn zoontje was heel snel vertrokken met zijn groenten- en fruit en bijgevolg had hij al snel geen behoefte meer aan die flessen dus vandaar denk ik.
Hij is dan echt aan het huilen inderdaad. We proberen hem niet onmiddellijk uit bed te halen en af te wachten maar willen ook niet dat hij onze dochter wekt. Zo’n struggle met twee kindjes vind ik.
Maar een tijdje heeft hij inderdaad toen ook de dag gestart en met niets terug in slaap te krijgen, dat is inmiddels wel het geval. Ik vermoedde dat dit gewoon te maken had met de vermoeidheid ook aan zijn kant ofzo? Altijd zo lastig.
Dankjewel trouwens iedereen voor de uitgebreide respons telkens. Wat fijn om weer andere ogen op de situatie te hebben en andere inzichten. Hopelijk zit de gouden tip erbij. Ik kan hiermee aan de slag de komende tijd!
Als je kindje wakker is 's nachts, houd je dan alles al zo rustig mogelijk? Dus zacht warm licht, geen geluid, eventueel op de kamer blijven, niet teveel bewegingen, zacht praten… Mijn dochter is 12 maand en wil ook altijd nog een voeding en is vervolgens ook eerder wakker. Het is wat het is, maar het is idd best zwaar! Ik las hier nog niks over en die rust/kalmte en dat helpt mijn dochter om meestal weer snel in slaap te vallen. Ik doe dan ook even een muziekdoosje zachtjes aan en ik houd de kamer goed donker als ik haar terugleg.
Daar los je het wakker worden niet mee op, maar het in slaap vallen is misschien wel makkelijker dan. Dan kan jij ook sneller weer slapen of rusten.
Wij deden ook wat @Karl_Lagerfeld deed en ik denk dat rond 22.00-22.30 ook wel kan, als dat jullie ritme is. Op het forum is volgens mij best veel geschreven over zo’n droomvoeding. En eerder naar bed werkte hier ook. Het is altijd weer eventjes zoeken met die kleintjes. Misschien wel goed om niet te veel dingen tegelijk aan te passen want als de situatie verbetert weet je anders niet waar het aan lag.
Ja, het is niet prettig on ‘s nachts nog een fles te geven en zelf weer te slapen. Maar als je je er op instelt en het accepteert is het misschien iets makkelijker?
Ik weet hoe het is, want mijn kind van 15 maanden wil ook nog geregeld een fles en dan altijd tussen 3 en 5. Maar het wordt vanzelf beter. Sinds 12 maanden slaapt ze ook af en toe door, dat houdt me op de been. Maar laat je iig niet wijsmaken dat kinderen allemaal doorslapen, genoeg kinderen die dat nog niet kunnen. Ze ontwikkelen zich ook zo hard, dat kost energie en dat moet bijgetankt worden.
@teddystof wij deden het ook wel eens eerder, ik sta zelf ook op rond 5:30/6:00. Deden het gewoon voordat wij gingen slapen. Je zou het eens 1 of twee nachten kunnen proberen.
Ik probeer inderdaad zo weinig mogelijk prikkels te geven en ik denk dat dat wel geholpen heeft om hem onmiddellijk weer in slaap te krijgen. Gok ik natuurlijk…
Ik ga nog een aantal van de tips proberen toe te passen iig.
@roeptoeter ja goeie tip, ga het één voor één proberen te doen als ik het gevoel heb dat iets niet lijkt te merken.
Mijn zoontje van 8,5 maanden vraagt elke nacht nog om een nachtvoeding. Soms om 03:00 soms om 05:00 soms zelfs twee keer… dacht altijd dat dit gewoon normaal is omdat hij zoveel groeit en ontwikkelingen doormaakt in het eerste jaar. Wat mij heeel erg helpt is acceptatie en niet teveel tegen verzetten. Na die fles slaapt hij ook weer verder tot 06:30/07:00. Snachts baal ik wel eventjes maar volgens mij is het suuuper normaal dat ze die extra voeding erg goed kunnen gebruiken in deze maanden Dus mijn tip zou zijn probeer je er wat minder tegen te verzetten en te denken dat het anders kan of zou moeten. Blijkbaar heeft je kindje behoefte eraan en dan is het fijn dat je hem dat kan geven. Dit seizoen gaat echt wel weer voorbij.
Ja wat is normaal hè haha! Hier hadden ze ook echt nog wel 1-2 voedingen per nacht op die leeftijd. Maar sowieso nog wel minimaal 6-7 voedingen denk ik? Over de 24u… maar wel borstvoeding dus zal al met al met al dan ook maar 700ml ofzo geweest zijn
Ik ben wel reviews tegen gekomen dat het ook helpt tegen uit bed vallen.
Na de herfstvakantie weten we of dit werkt met een dreumes. Er is in de stacaravan geen plek voor een campingbedje. Een baby/peuter tentje zou op bed moeten, deze bedtent leek mij dan veiliger met omrollen. Het komt in ons op een bed met 3 muren rondom en aan de voorkant het trapje van het stapelbed.
Ik ben het hier wel mee eens. Het is imo heel normaal dat een jong kind snachts wakker word met honger. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slaapgebrek makkelijk is, begrijp me niet verkeerd. Maar ipv alleen maar focus op het verhelpen zou ik ook accepteren dat jouw kindje dit waarschijnlijk gewoon nodig heeft
Mijn ervaring met doorslapen is dat het komt en gaat.