Tips, ervaringen & aanraders #8

Lakentje met een teddy wiegdeken eroverheen, ze is eind november geboren en onze slaapkamef was best fris. Ze droeg ook haar gewone kleertjes s nachts, geen pyjama ofzo. Pyjama en slaapzak zijn wij pas na een paar weken gaan doen, eigenlijk ook wel omdat ik haar in dat opgemaakte bedje zoooo schattig vond.

Volgende baby gaat sneller in de slaapzak want dat is met s nachts voeden en weer terug in bed leggen zo veel makkelijker.

2 likes

Mijn baby is nu net 4 maanden en zit in maat 68. Maar het verschilt ook per merk natuurlijk. Ik zou lekker nu sowieso rompers gaan scoren in de sale en misschien nog wat korte broekjes/t-shirts. Al denk ik dat je baby met 25+ voornamelijk in een rompertje ligt, misschien nog met een kort broekje of rokje erover.

@DikkeKip Eerst onder een lakentje en dekentje (ook met al die kruiken ertussen), maar wij zijn vrij vlot na de kraamweek naar een slaapzak gegaan. Eigenlijk zo snel als hij een beetje in die slaapzakken paste. Ik vond dat zelf ook fijn omdat ik lakentjes/dekens instoppen maar irritant vind. Hij wurmde ook altijd z’n armpjes vrij en dan wist ik ook zeker dat die warm genoeg waren.

3 likes

Mijn baby sliep ingebakerd. Het is toch vooral even afwachten wat jouw kind fijn vindt en nodig heeft. In het begin gewoon lakentje en dekentje en dan is een slaapzak of inbakerzak zo gekocht. En in het begin kun je ook nog in een grote hydrofiel inbakeren.

1 like

Ik zou wat leuke rompers kopen in 68 met print of kraagje (die heb je sowieso wel nodig) en dan een paar bloomers en dan ben je klaar. Echt zomerkleren zou ik niet aanschaffen voor die week en omdat baby’s zoveel liggen werken jurkjes enzo toch niet echt.
Met 4 maanden laat ik m’n kinderen nog niet met water spelen. Zwemmen buiten is te koud met 25 graden vind ik en kindjes die zo klein zijn krijgen daar weinig van mee. Die vermaken zich het best in de box met een paar loopylinks of Freddy de vuurvlieg of gewoon liedjes zingen/spelen met papa en mama.

6 likes

Ik heb bij beide kinderen 2 stellen laken+dekentje voorzien en daarmee gestart voor ongeveer 4 weken en dan vrij snel overgeschakeld naar een slaapzak met mouwen omdat dat het slaan met de armpjes mijn inziens beter tegenhield. Daarin droegen ze dan een lange mouwenromper en pyjama/boxpakje. Mijn kinderen zijn van september en oktober dus ook het frissere seizoen.

1 like

Ons kindje is van februari en sliep de eerste dagen in een co sleeper met een laken + dekentje. Daarna sliep ze alleen maar bovenop ons dus sliepen we (niet zoals het hoort) gewoon met ons dekbed over ons en dus ook over haar heen, tot ongeveer de helft van haar rug. De eerste maanden heeft ze altijd in haar kleren geslapen.
Toen ze rond de 10 weken in haar ledikant ging zijn we overgegaan naar een slaapzak, wat een genot. Dat gekloot met die dekentjes goed instoppen, de spanning of ze er niet onder kwam met haar gezicht, het vele wassen + opmaken… wat waren we blij dat we daarvan af waren.

Mocht ik het over doen zou ik dit doen:
Gelijk een slaapzak aan doen
Geen lakentjes en deken kopen voor ledikant, kan altijd later nog
Geen co sleeper kopen (ze wou er niet in maar ik vond het zelf ook niet fijn, al die geluiden vlak naast me)
Meer genieten van de nachten van haar bovenop me. Toen vond ik het verschrikkelijk, nu mis ik het.

2 likes

Ik zou bang zijn dat dat uv-pakje onhandig aan en uit trekken is, door de lange mouwen, als het nat is.
Mijn ervaring is dat zomerkleding vaak nog wel past in een maatje kleiner, omdat je niet met te korte mouwen of pijpen zit.
Mijn dochter droeg 74 in de zomer en was toen 8 a 9 maanden. Ik zou op 68 gokken. En dan bv van die shortjes met elastiek aan de bovenkant en andere kleding in stoffen waar wat stretch in zit.

3 likes

Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik echt heel veel aan :blush:
Ik denk dat we sowieso een slaapzak + inbaker kopen. Volgens mij klinkt dat echt ideaal! Een lakentje en dekentje hebben we al gekregen, dus dat is ook fijn.

1 like

Ik zou een badpakje kiezen met knopen bij het kruis zoals een romper. Ivm met verschonen.

2 likes

Ik zou persoonlijk inbakeren alleen doen/kopen als blijkt dat je kindje daar behoefte aan heeft. Je hebt het dan zo in huis. Het leek mij ook chill maar las hier veel over het afbouwen (klonk als de hel) en mijn dochter heeft het ook nooit nodig gehad. Die lag tot ze kon rollen als een plank in bed.

8 likes

Ik had ook een piep slaapzak van puckababy gekocht, maar mijn baby paste er meteen de eerste week al niet in met zijn dikkere nekje. Ook bij nog wat andere merken tegengekomen. Dus mocht je een grote baby verwachten, dan misschien niet al te veel slaapzakken al inslaan van te voren haha. Maar kan ook aan mijn baby liggen want wij moesten overslag shirts en rompers bijkopen omdat alles wat moeilijk over zijn hoofd ging.

2 likes

Puckababy piep is heel fijn om in huis te hebben! Daarna hebben wij de ergobaby zak gebruikt. Inbakeren was hier na een nacht of twee super makkelijk afgebouwd.

2 likes

Onze baby is in december geboren en moesten eerst tijdje in het ziekenhuis blijven dus daar was het lekker warm. In onze slaapkamer thuis was het best koud en begonnen eerst met een lakentje en dekentje maar daar schopte hij zich meteen onderuit dus zijn meteen begonnen met een slaapzak en dekentje

1 like

Ja, eens! Ik had vorig jaar voor onze baby (5mnd) een UV-pakje uit één stuk en een setje van broekje+shirt. Die laatste hebben we voornamelijk gebruikt, veel praktischer! Ik had dit jaar ook weer een los UV-shirt en broekje (setje van de H&M), is ons goed bevallen. Verder draagt ze voornamelijk rompers met een korte broek…

2 likes

Thanks iedereen! Ik ga nog even nadenken over dat UV pak, vind ‘m wel heel leuk maar ja praktisch is ook belangrijk haha en wellicht inderdaad te koud om echt te zwemmen daar voor haar.

En rompertjes inslaan it is. Had eigenlijk bedacht om alleen nog maar saaie witte van de Hema te gebruiken want ze zitten steeds onder de kak plus vind die van de Hema chill, maar ja alleen maar wit is wel meteen heel saai als ze alleen maar in die dingen ligt straks. Ja dit gaat me teveel aan het hart :joy:

Bij de Hema nu 30% korting de rompers :)!

1 like

Herkenbaar hoor! Geen tips nog want onze baby moet nog geboren worden :sunglasses:
Hebben voor nu eerst dekens en lakentjes gedaan, zoals op de uitzetlijst vd kraamzorg staat. Heb via een vriendin wel wat slaapzakjes kunnen overnemen. En anders misschien op Vinted kijken als je alvast wat wilt aanschaffen?
Ik heb zoiets van: eerst maar eens zien wat de baby prettig vindt. Ingebakerd of juist niet, slaapzak of ‘gewone’ dekens. Er zijn zoveel opties. Ik koop het tzt wel als het nodig blijkt te zijn. Vind het zonde om nu van alles aan te schaffen wat we straks misschien niet (kunnen) gebruiken

5 likes

Inbakeren kan ook met een grote hydrofiele doek, dat kan de kraamhulp je leren en die staan sowieso ook op de lijst.

5 likes

Mijn baby was heel lastig (daarom was het ook nodig), maar inbakeren afbouwen stelde dan weer niets voor. Met een strak lakentje ging dat heel goed. Om ook even een ander geluid te laten horen.
Maar als het niet nodig is, is het natuurlijk nog makkelijker inderdaad.

1 like

Hier ging hij met 3 maanden draaien. Blij dat ik nooit met inbakeren ben begonnen.:joy:. Mept zichzelf wel steeds wakker dus hij zou er wel baat bij hebben maar helaas.