Tips, ervaringen & aanraders #8

Hoe gaan jullie om met schermtijd? Ik merk dat ik heel principieel ben en het zo graag goed wil doen maar dit botst soms met mijn man die zoveel makkelijker is…
Hoe oud is je kind(eren) en hoelang kijken ze ongeveer per dag?

4 likes

Moet zeggen dat ik dit dus altijd een confronterende vraag vind :face_holding_back_tears: ik krijg van de antwoorden altijd een schuldgevoel. Ik ben ook vrij gemakkelijk dus. Maar wel alleen rustige filmpjes en op vaste tijden (ze doet trouwens geen spelletjes op de ipad oid). Mijn zoontje kijkt geen tv, interesseert het nog niet (1,5) Maar mn dochter wel graag (bijna 4).

3 likes

Snap ik maar voel je dus niet schuldig want ik ben jaloers op de mensen die er makkelijker mee om kunnen gaan

1 like

Ik ben vrij makkelijk, ik denk dat ze (21 maanden) wel rond half uur drie kwartier per dag kijkt. Ik heb er geen problemen mee, ik kan dan vaak even rustig koken of de boodschappen op ruimen. We zorgen wel dat de laatste x dat ze kijkt al voor het avondeten is zodat ze niet met teveel prikkels naar bed gaat.

Mijn dochter van bijna 10 kijkt heel veel maar dat is ook echt een andere situatie aangezien ze al een stuk ouder is, ze dat ook echt nodig hebben. Ik hou dat niet precies bij want ze heeft een goede balans, ze sport, ze speelt veel buiten en zit ook graag op haar tablet en telefoon.

2 likes

Maximaal halfuurtje per dag als hij erom vraagt, in het weekend of als ik alleen met hem en de baby ben wel wat vaker, maar dat ligt ook aan zijn gemoedstoestand. Of als wij een luie middag willen hebben zetten we een film op. Maar ook vaak dagen helemaal niet, het is meestal voor ons gemak (als we koken of als ik de baby voed en de peuter is onrustig).

Hij is 2.5 jaar. Wat bij ons heel goed helpt is dat zijn favoriete programma’s alleen op tv zijn. Dus hij vraagt nooit om iets op onze telefoon te kijken, alleen filmpjes van zichzelf haha, en hij heeft ook geen iPad, behalve voor lange vluchten. Dat die na de vluchten weer weg is vindt hij tot nu toe prima.

Wij zijn best streng maar ik merk dat het goed helpt. Hij weet dat hij voor het avondeten tv mag kijken en als hij er eerder om vraagt, is het ook oké als we nee zeggen en uitleggen dat hij later tv mag kijken.

Ik denk niet dat je hersenen er door gefrituurd worden ofzo, maar ik merk dat mijn neefjes die wat ouder zijn er echt geobsedeerd door zijn. Ik heb echt al jaren geen gesprek met ze gevoerd omdat ze altijd een telefoon in hun handen hebben. Dat wil ik gewoon niet.

En even een disclaimer want dit is de wijsheid die ik nu heb, weet ik veel hoe het over een jaar of over vijf jaar gaat. Maar tot nu toe werkt het wat we doen.

5 likes

Hier inderdaad ook nooit na het eten / voor het slapen gaan. En ze is gelukkig niet geobsedeerd erdoor, dat zou ik ook niet willen @Nefertiti Als de tv uit gaat is het gewoon prima.

1 like

Nou we hebben niet echt vaste tijden. Hangt af van het weer en mijn eigen vermoeidheid ook wel haha.
Ze kijken op kdv/BSO dagen sowieso een half uur voor het eten, als dat nog niet op tafel staat.
Op vrije dagen vaak ook wel ergens nog een half uur over dag. Spelletjes op de iPad doen we eigenlijk alleen in de auto.
En soms in het weekend, als wij echt iets moeten doen waarbij ze niet kunnen/mogen helpen (caravan schoonmaken, heg even snel snoeien, wasmachine verplaatsen, weet ik veel dat soort dingen haha). We zetten het dan ook wel in als “oppas” lol.

De oudste kijkt ook wel meer de laatste tijd. Door omstandigheden gaat hij minder dagen naar school, en sws zo min mogelijk naar de BSO. Maar dat redden we gewoonweg niet altijd met werk. Dus ja, dan zit hij soms een film te kijken, terwijl de “thuis zijnde ouder” werkt. Roeien met de riemen die je hebt. En dat zal straks met een newborn ook gelden voor mij. Voeden en iedereen breekt de tent af: prima, je kijkt maar even een filmpje haha.

En in de auto… tja. :rofl:
16u rijden was leuk, ze hebben daarvan zo’n 6-7u naar een scherm gekeken (en 2-3u geslapen) :+1:t3:

1 like

Mijn kinderen zijn 7,6 en 1,5. De jongste kijkt geen filmpjes, ze heeft er ook geen concentratie voor. |Ik probeer haar soms achter Nijntje te zetten als ik wil koken maar ze gaat dan na 2 minuten wat anders doen. Hoeveel de oudste 2 kijken verschilt enorm per dag. Op school + bso dagen kijken ze sowieso niet. Op schooldagen mogen ze in de middag kijken als ik kook, vaak is dat wel 1-1,5u oid. En in het weekend mogen ze in de ochtend kijken en in de middag. Vaak zitten we dan wel aan dik 3 uur per dag. Dat proberen we dan te compenseren met genoeg beweging, dus naar de speeltuin en buiten spelen.
En tsjah soms zijn er dagen dat niks wil en kijken ze 4+ uur.tSo be it :slight_smile: Ik zat vroeger ook aan mn gameboy vastgelijmd en ben best goed terecht gekomen :wink:

Ik heb als enige heel duidelijke regel dat er op schooldagen geen schermtijd is in de ochtend, nooit na het eten en we eten ook nooit met een scherm aan.

6 likes

Mijne kijken veel meer dan de half uur, 3 kwartier die ik in de meeste antwoorden zie.
Met slecht weer staat de tv soms wel de halve dag aan. Soms kijken ze veel, soms spelen ze in tussentijd met ander dingen.
Nu het mooier weer is staat hij minder aan. Maar dan nog sochtends na het ontbijt wel even. Tijdens het koken en na het avond eten. Tussendoor vaak ook wel een keertje.

Bij mijn eerste kind waren we vrij streng en hij had er ook weinig interesse in tot 1.5j
Bij mijn tweede kind gaat dat heel anders.

2 likes

Wij hanteren niet per se maximale schermtijd (kinderen zijn 4.5 en ruim 1.5) maar er wordt bijvoorbeeld doordeweeks (uitzondering woensdag, dan ben ik vrij) 's ochtends geen tv/ipad gekeken, omdat ze dan gewoon niet mee te krijgen zijn naar school/opvang.
In principe kijken ze overdag ook niet, behalve als ze heel moe of ziek zijn, of als het slecht weer is en ze wel uitgespeeld zijn.
Wat ik ook niet doe ik voor het eten tv/ipad kijken, omdat ze dan ook niet mee aan tafel willen (ze eten niet voor de tv).

Het liefst kijken ze tv/ipad na het eten (en mn oudste in het weekend, als hij net wakker is), maar het gebeurt ook vaak genoeg dat ze gewoon lekker gaan spelen en helemaal niet vragen maar tv/ipad.

Maar nu bijv staat de tv aan voor mn jongste en ipad voor de oudste, omdat de jongste zo gaat slapen en de oudste naar zwemles gaat. Vind ik het wel prima zo opstarten

Hmm, wij zijn beide best wel streng daarin. Zoontje is 6 en dochter is 1,5 jaar. Bij zoontje best een strenge opvoeding gehad van geen tv/iPad/telefoon. TV is pas erbij gekomen toen hij beetje paw patrol mocht kijken, laterop klokhuis etc. Nu mag hij soms van ons alvast voordat hij naar school gaat 1 serie ergens van kijken als er tijd is. Hij weet dat de tv om 8.10 uit moet haha. Sowieso tv met ons erbij. iPad is pas in groep 3 erbij gekomen, vonden het daarvoor niet nodig. In groep 3 doen ze helft vd tijd werken op schermen dus was wel nodig dat hij begreep wat het is. Telefoon sowieso nooit. Hij vraagt er wel steeds meer om omdat klasgenoten dat hebben (echt op hun 6e al … ), maar dat is een grote nee bij ons. Dochtertje kijkt wel iets meer TV dan heb maar nog wel streng. We doen geen iPad onderweg in de auto ofzo. Houden de kids bezig met ouderwets de radio aan, liedjes meezingen. Dingen buiten aanwijzen.

Eigenlijk dus TV niet doordeweeks vw opvang/school behoudens in de avond voor klokhuis. En iets voor de dreumes.

1 like

Uren Sims, rollercoaster tycoon, en de Nintendo :ok_hand:t2:! Met dat je zo’n hondje kon opvoeden ofzo? Ge-wel-dig. OJA en Mario.

Die fase zal hier nog wel komen haha, dat ze gaan gamen

6 likes

Mijn dochter is 15 maanden en kijkt half uur tot 3 kwartier per dag. Vaak sochtends op opvangdagen zodat ik de tassen in de fiets kan doen en misschien zelfs m’n eigen tanden nog kan poetsen, en hetzelfde als ik alleen thuis ben en wil koken.
Ze vindt de teletubbies heel leuk en zwaait ook terug naar ze. En ik vind dat best een prima programma, keek ik zelf ook.
Mijn man gebruikt het ook vaak als die even wil roken.
Op vakantie was ze om half 7 al wakker en dan keek zij een half uur filmpjes op de ipad terwijl wij verder sliepen. Ook gebruik ik het weleens zodat ze even rustig blijft zitten.

Oh en in de auto werd ze iedere x zo chagrijnig op vakantie en dan wilden we niet dat ze al ging slapen dus dan kreeg ik een lamme arm zodat ze een filmpje kon kijken. Maargoed wij zitten zo weinig in de auto dat dat me niet zo interesseert.

3 likes

Mijn kind is 3 en we hebben een tijdje geleden vaste momenten ingesteld waarop hij filmpjes/tv mag kijken. Hij vroeg er namelijk 24/7 om. Nu mag hij in het weekend 's ochtends als hij wakker wordt 2 filmpjes (15-20 minuten), en verder alle dagen 1 filmpje bij tandenpoetsen (5-10 minuten) en als wij aan het koken zijn afhankelijk van hoe lang het duurt (30-60 minuten gemiddeld). Dit werkt voor ons goed, en de duidelijke kaders zorgen ervoor dat we weinig gezeur meer hebben. Ik zou wat minder schermtijd eigenlijk nog beter vinden, maar kijk zelf ook graag series en films, dus tja.

4 likes

Mijn kinderen zijn bijna 2 en tv kijken is heel wisselend per dag. In de avond vaak even tiktak of het zandkasteel.
En overdag zet ik soms wel even de tv aan als ik merk dat er de hele tijd onderlinge strijd is en apart laten spelen niet werkt, omdat ze dan toch naar elkaar toe gaan en vervelend gaan doen. En dan is tv even de reset knop :sweat_smile:
Dat is vast niet pedagogisch verantwoord, maar soms lukt het gewoon niet om de stemming om te buigen (ook niet als we samen iets anders gaan doen, zoals lezen, of muziek aanzetten en dansen, of andere activiteit introduceren). En als ze dan even tv hebben gekeken dan gaan we weer door. Is dan even hun rust moment ofzo.
Als het niet regent dan zijn ze gewoon heel veel in de tuin aan het spelen en gaan ze lekker hun gang. Dan zitten ze elkaar ook veel minder in de weg.
Ze kijken meestal tiktak, zandkasteel of sesamstraat. Of filmpjes met liedjes van juf roos of fenna van zappelin. Nog niet heel hysterisch dus dat vind ik zelf ook wel prima.

1 like

Hier kijken we best wel vaak tv zodat ik even een momentje rust heb. Ik word er zelf een leukere moeder door merk ik want daarna heb ik weer energie om weer iets te doen.

Maar ze heeft er zelf bijna nooit zin in. Meestal is ze na 5 minuten weer afgeleid en gaat dan haar eigen ding doen. Terwijl ze dat niet kan op een random moment. Dus het is soms ook gewoon weer een aanzet tot zelfstandig spelen.

3 likes

Stond gisteren wel een goed artikel in de Volkskrant over de toename van bijziendheid en waar je moet op letten ivm schermtijd.

2 likes

Nou wij doen niet echt aan schermtijd. Opvangdagen en grootouders oppasdag staat de tv bijna niet aan. Maar zoals nu ik zwanger ben en minder mijn kind kan entertainen staat de tv gewoon op de achtergrond aan, als we niet buitenspelen dan kijkt hij soms tussendoor Bumba, pingu of tiktak en daarna speelt hij gewoon verder.

Ik heb er echt geen problemen mee omdat hij net zo graag met boekjes komt, veel buiten speelt en ook niet obsessief is met de tv. Kinderen van mijn zussen zijn op dezelfde manier opgevoed wat betreft schermtijd en nog steeds gaat dat gewoon prima, sportief, veel buiten en als een 11 jarige dan in de avond voor de tv hangt tjah vind ik ook wel een beetje erbij horen.

1 like

Maar dan gaat het dus vooral in dichtbij kijken. Niet perse scherm.
“Een telefoonscherm is net zo schadelijk voor kinderogen als een boek. Wat wel uitmaakt, is de afstand tussen een voorwerp en de ogen: ‘Hoe dichterbij, hoe erger’, zegt Klaver.”

Ik zat vroeger uren met m’n neus in een boek, is kennelijk ook niet goed haha. En als ik kijk hoe secuur en dichtbij de oudste met Lego speelt (uren lang…) oeps :sweat_smile:

2 likes

Ik weet niet of ik nu gerustgesteld ben of juist ik mij meer zorgen maak.

Onze jongste kijkt eigenlijk weinig, af en toe tijdens het koken. De oudste kijkt vaak tijdens het middagslaapje van de jongste en in het weekend sochtends. Het voelt nu al soms veel maar mijn man zegt doordeweeks ook makkelijker, het mag wel even. En dan ben ik weer de boosdoener omdat ik veel strenger ben :sweat_smile:

3 likes