Tips, ervaringen & aanraders #8

Ja klopt. Maar als je dus scherm doet dan bij voorkeur op de tv en niet telefoon of tablet en op afstand.

3 likes

Interessant dit! Dus toch maar beter tv dan tablet, en maximaal 20 minuten tv per keer.

1 like

Alleen tijdens nagels knippen eigenlijk. Een keer per twee weken 10 minuten. Dan heb ik gewoon een zombie kind nodig anders lukt het niet. Ze kijkt dan Bumba.
Ik ben hier echt enorm streng in. Kan altijd wel wat beters bedenken dan iets kijken. Ik heb bijv wel liever dat ze de tent afbreekt tijdens voeden dan iets kijkt. Ze maakt niet letterlijk dingen stuk maar keert bijv wel haar bakken speelgoed om of gaat gooien met dingen. Zit voor mij meer pedagogische waarde in want dan moet ze dat daarna zelf opruimen en leert ze ook wachten en zichzelf vermaken en dat niet altijd alles leuk is en om haar draait.
Met koken helpt ze mij (of zit op het aanrecht) en de zeldzame keren dat ik huishouden doe ook.
Ik ben zelf ook opgegroeid zonder tv en we hebben er nu ook geen dus mis het helemaal niet.
Zij vindt Bumba wel heel leuk trouwens en zou dat best meer willen zien denk ik.

5 likes

Je kan afwisselen :joy:
20 min dichtbij tablet, 20min verder weg tv :sunglasses:

4 likes

Hahaha, dan moet de tv wel ver weg staan :sweat_smile:

2 likes

Wauw, schouderklopje voor jezelf

5 likes

Het wordt toch gevraagd? Ik deel mijn beleid en de reden daarachter net zoals tig anderen.

4 likes

Waarom zo streng? Ze zal er toch ooit mee in aanmerking gaan komen? Vroeger was opgroeien zonder tv niet zo heel gek maar tegenwoordig worden er in de meeste kleuterklassen al schermen gebruikt, hoe ga je het dan tegenhouden?

Het is niet dat ze het absoluut niet mag, het speelt gewoon totaal geen rol in ons leven.
Ze vraagt er verder ook niet om en ik bied het niet aan omdat ik het dus niet nodig vind.
Ik heb bij de school waar ze naar toe gaat gevraagd hoe ze om gaan met schermen en vanaf groep 4 doen ze rekenen en taal op de laptop. Prima toch.

2 likes

Ik merk dat kind eigenlijk ook best veel leert van bepaalde dingen op tv.

6 likes

Ja ik merk dat ook wel mbt taal etc. Ik ben niet zo streng, wij hebben een vroege vogel en hij mag s ochtends bijna dagelijks wel even tv kijken, of als ie niet zo lekker is of moe mag het best lang ook.
Ik ben wel iets strenger in wat ie mag kijken. Ook voor mijn eigen sanity maar bijv cocomelon mag hier niet.

3 likes

Oké nou blijkbaar niet heel populair hier maar de tv staat hier echt wel twee uur per dag aan minstens. Niet dat ze continu kijkt (baby heeft er sowieso 0 interesse in), vaak speelt ze ook wel tussendoor. Maar ik ben er verder echt heel makkelijk in zolang we het een beetje afwisselen met spelen, buiten zijn etc.

17 likes

Je zegt ook dit, komt best wel veroordelend over

En:

Uit de hoogte omdat ze geen tv kijkt? Ik zeg niks over andere ouders of andere opvoeding.
Alleen dat ik het niet nodig vind. Ik vind het dus fijner als ze thuis een bende maakt of zich een beetje verveelt. Dat is het “pedagogische beleid” erachter. Ik vind iets al snel beter dan tv/filmpjes kijken en misschien vindt een ander dat niet of iets anders belangrijker.

Er worden verschillende meningen gevraagd en hoe wij het doen stond er nog niet tussen, nou nu wel.

6 likes

Daar is Bumba dan weer net geen goed voorbeeld van :grin:

2 likes

Ik vond je berichtje ook nogal neerkijkend op anderen overkomen. Als je gewoon wilde delen hoe hij het doet, kon je ook gewoon zeggen ‘mijn kind kijkt nog geen tv’. Dan had ik geen reactie gegeven.
Maar het hele verhaal dat je nog liever hebt dat je kind je hele huis over hoopt trekt, dan tv kijkt, omdat dat tenmiste pedagogisch verantwoord is… Dat komt op mij nogal oordelend over.

4 likes

Ik ben verbaasd over de baby’s die geen interesse hebben. Mijn baby hield ik in het begin weg van de tv, maar die had met een paar weken al door dat ze in de ramen van de kast tegenover de tv gewoon mee kon kijken als ik met haar op de fitnessbal zat te hobbelen. :sweat_smile: Maar als je je baby 24/7 bij je moet hebben wil je toch af en toe zelf ook wat afleiding hebben.

8 likes

Ik vind dit ook best wel flauw. Ze geeft aan hoe het bij haar thuis gaat. Ik lees allemaal berichten dat schermtijd zo veel mogelijk beperkt wordt, daar zit toch ook een oordeel aan vast. Namelijk minder schermtijd is beter.

7 likes

Geknipt.

@morange dat heb ik er alleen maar bijgezet om te voorkomen dat mensen vragen wat ik dan doe op momenten dat anderen het vaak inzetten.

Dat wordt bij de andere berichten ook wel geïmpliceerd. Vind de berichten van @Yzile niet uit de hoogte overkomen en dus echt onnodig om met z’n allen erbovenop te springen.

8 likes