Tips, ervaringen & aanraders #8

Mijn kind kijkt dus tv en gooit tegelijkertijd ook de bakken speelgoed om, ben ik nu uber pedagogisch bezig?

4 likes

Ik ben het hier wel mee eens. Er staan genoeg berichten in de strekking van mijn kind kijkt 30/45 minuten per dag, maar ook zou eigenlijk wel wat minder willen.
Mijn kinderen kijken bovengemiddeld veel tv, als ik op het forum af ga. En ik vind het zelf geen probleem. Ik ben veel thuis met mijn kinderen en doe genoeg andere dingen met ze. Geef ze ook niet altijd hun zin en dan vervelen ze zich maar. Toch krijg ik de neiging om de vraag op tv tijd rooskleuriger te beantwoorden dan dat het is.

@Yzile hoewel ik je berichtje wel oordelend over vond komen, was mijn eerste reactie vrij kinderachtig. Ik ben altijd heel erg van het ‘iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt’ bij het opvoeden.

6 likes

Heeft iemand een goede tip voor een parasolletje voor de kinderwagen? We hadden de titanium parasol bij de Babydump gekocht, maar die blijft niet rechtop staan. Onze wagen is de Uppababy.

3 likes

Hahah :joy:

1 like

En er is ook (voor mij dan) een groot verschil tussen als je kind 4 dagen naar de BSO/KVD is of 0 dagen :sweat_smile:
 die van ons zijn ook 3 dagen daar, en dan is het makkelijker om alleen even tijdens het koken te doen dan wanneeer ik hele dagen met ze thuis ben en het rotweer is en ik moe ben etc etc. Dus het is ook lastig vergelijken.

@Sproetjes 
 shit - geen gtst classics meer dus? :frowning:

2 likes

Ik heb hem nog niet in gebruik genomen, maar ik heb voor m’n verlof een Dooky gekregen, misschien is dat wat?

5 likes

Maar lekker boeiend of @Yzile al dan niet uit de hoogte doet. Als je daar aanstoot aan neemt ligt dat toch meer aan jezelf?

11 likes

Wat een bullshit weer. Iemand deelt gewoon haar visie op tv kijken, zegt nergens dat anderen het fout doen. Zij vindt geen tv kijken beter, anderen vinden tv kijken wel beter (dus hoezo uit de hoogte?). Klaar.

8 likes

Het ging gewoon meer om de toon. Beetje de toon die de muziek maakt idee. Andere berichten vond ik gewoon prima.

2 likes

Ja blijkbaar

1 like

De berichten met pesterige toon die erna volgden waren natuurlijk veel beter

7 likes

Haha heel herkenbaar. Hier gaat de tv idd alleen aan op de dagen dat er geen kinderopvang is. :grimacing::grimacing:.
We hebben niet echt regels. In de praktijk is het dus vooral op dagen dat er geen opvang is tijdens het koken. Hij krijgt dan ook een bak rauwkost zodat er vast wat groente in zitten. Maximaal een uur denk ik. Afhankelijk van hoe lang ik kook vooral.

1 like

Ik zie geen andere ‘toon’, alleen een andere mening. Echt eigen interpretatie die toon.

3 likes

Ik vraag me af hoe jullie dat dan doen met die 20 minuten schermtijd. Zet je dan een wekker ofzo?
Ik bekijk het eigenlijk per dag. Soms kijkt hij de hele dag niks en soms heel veel. Zoals bijvoorbeeld met de auto inpakken voor vakantie. Of tijdens een lange autorit. Of een thuis dag waarbij ik de baby rustig moet voeden.
Ik hanteer iig niet het pedagogische boelafbreek beleid want mijn kind doet dan gewoon ook gevaarlijke shit zoals op de tafel klimmen en er dan af willen springen. Dus dan maar brandweerman Sam.

7 likes

Oja wel een regel. Geen YouTube. Ik wil zelf in de hand houden wat er gekeken wordt en wil ook niet dat hij reclames kijkt. Hij is drie btw.

1 like

Ik zou ook voor een Dooky gaan, zo een parasol moet je als je een andere.richting op loopt, steeds weer afstellen

1 like

Hoe doen jullie dat dan met oudere kindjes die misschien langer tv mogen kijken icm bijvoorbeeld een kind van 1,5 dat ook in de kamer zit? Of dat ouder kindje dan iets kijkt dat niet geschikt is voor jonger kindje?

Dit probleem doet zich nu nog niet voor maar kan me er al wel zorgen over maken :joy:

Nou wij eten om half 7 en de tv mag aan na 6 uur. Of hij mag drie afleveringen Bluey kijken, ik noem maar wat. Dat is dan 20 minuten ongeveer.

Maar goed, hij zeurt er ook nooit om en we waarschuwen als het de laatste aflevering is. Dat is misschien anders als je kind erom zeurt, dan zou ik wel een wekkertje zetten die zij ook kunnen zien, zodat ze ook weten wanneer het klaar is.

En ja soms is het ongelimiteerd en dan let ik er niet op hoor, ik zou nu zeggen dat dat maximaal anderhalf uur is maar het zou ook wel eens drie uur kunnen zijn haha.

1 like

De ‘grapjes’ over pedagogisch verantwoord bezig zijn. @morange geeft zelf al aan dat haar reactie kinderachtig was, dus dat is niet alleen mijn eigen invulling.

1 like

Onze oudste was 1.5 toen hij een zusje kreeg. Ik zette tv juist in als oppas haha. Dus toen de jongste 1.5 was en hij 3, keek hij bijv 20min als ik haar op bed moest krijgen. Ze keek wel sneller met hem mee en dus ook “grote kinder programma’s”. Zij heeft echt zelden Nijntje en kikker gekeken. Want als de tv aan was en ze was beneden (zoals tijdens koken dus) was het vaak paw patrol ofzo. Want haar interesseerde het toch niet toen wat ze keek haha en hem natuurlijk al wel.

Overigens kunnen ze zich hier dus echt heel goed verliezen in lange tv verhalen. met 2.5 keken ze beide wel echt al films, en vind dat ook wel leuk om op een druilerige zaterdag te doen als gezin. Dan maken we zo’n grote snack schaal (met chips en komkommer/rauwkost en druiven en toastjes, van alles wat) en dan een Disney film kijken hihi

3 likes