Dit hebben wij laatst voor het eerst gedaan en het was zo gezellig! Matras en grote kussens in de woonkamer gelegd, snackschaal gemaakt, dekentjes erbij en lekker knus met zn drietjes film kijken.
Wij hebben Bluey laatst pas ontdekt en ik vind het zo leuk haha, moet echt hardop lachen soms.
Ja zo leuk dit! Onze oudste was altijd snel klaar met de tv, maar sinds een tijdje kunnen we films kijken. Als papa zaterdag of vrijdagavond een keer weg is, kijken wij na het eten in pyjama op de bank een film op Disney met snacks. En meestal valt de middelste dan al in slaap op de bank, dus makkelijk bedritueel daarna voor mij.
Verder beperken wij het wel, maar dat is vooral omdat met name onze oudste echt heel vervelend wordt van teveel tv. Echt drama maken als hij dan uit moet, maar ook rest van de dag drammen, driftbuien etc. Heeft ze altijd al gehad en merken echt verschil als we dan paar dagen streng zijn geweest met geen tv of max 20 minuten (wat in de praktijk vaak 1 aflevering van een serie is). Verder altijd de tv, op zondagochtend in ons bed mogen ze op de ipad even filmpjes kijken of spelletjes doen maar dat is vooral in de winter.
@RupiKaur ik liet de oudste vaak even tv kijken als de 2e op bed lag en zij wakker was maar ik toch even zelf ook op de bank of op bed wilde liggen. Zette ik haar op ons bed of de bank met de tv aan en als ik mazzel had hield ze het dan 30 minuten vol voor ze er klaar mee was.
Wij hebben onze oudste bewust tot 2 jaar geen tv laten kijken. Nu kijkt ze s avonds vaak wel tv, en soms ook s middags voor haar dutje. Meestal een halfuur. Nijntje of buurman en buurman. Bij onze baby merk ik eigenlijk niet echt interesse als de tv aan is
Hebben jullie aanraders wat betreft bestek om zelf te leren eten? Best iets in plastic of siliconen of net gewoon metaal? Ik zag dat er ook kinderbestek is met siliconen handvat en metalen uiteinde maar echt geen idee wat nu handig is.
Ze bakt er voorlopig echt nog niks van. Al kan dat ook zijn omdat we haar gewoon te weinig laten oefenen met bestek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er altijd een beetje tegenop kijk omdat het eten echt overal belandt behalve in haar mond.
Ik vond zelf lepels met een breder mondstuk en een korter handvat het best. En dan geen flexibel handvat. Aanbieden in een kleiner bord/kom met hogere rand zodat ze het zelf kunnen opscheppen en niet alleen maar rondschuiven
Wij hadden het bestek van munchkin. Is van plastic, maar wel stevig vast te pakken.
Nu hij dat goed kan, hebben we metalen bestek voor hem.
Ik heb deze lepeltjes. Die pakken het eten makkelijk op. Vork is ze nog niet aan toe aangezien die meer in haar oog gaat dan in haar mond, maar je hebt ook vorken met een dikker handvat. Lijkt me makkelijk vasthouden!
3&psc=1
Ik heb je een setje van mepal met een heel dik handvat en baby van 11 maanden kan die goed vastpakken en er zelf mee eten!
Voor mijn oudste had ik speciale lepels enzo gekocht. De jongste eet met dessertlepels en gebaksvorkjes.
Waar kun je dit kijken? Of iemand sowieso nog kijktips? We hebben videoland en Netflix. M’n dochter is 4 en kijkt graag Dora maar is maar 1 seizoen op videoland, ken alle afleveringen uit m’n hoofd.
De vuilniswagen op netflix is heel leuk.
Wij hebben die ook. En eerlijk, die van Ikea is precies hetzelfde voor een fractie van de prijs.
Wij laten onze dochter, sinds ze 1.5 is ongeveer, 20-30min tv kijken. Meestal na het avondeten. Ik vind dat juist heel gezellig, want dat is het enige moment dat ze lekker rustig tegen mij aan ligt Ze vraagt er gedurende de dag helemaal niet naar, dus ik vind het wel prima zo.
Hier kijkt hij op de opvang/oppasdagen geen tv.
Alleen 1 of 2 afleveringen Tiktak na het avondeten (haha jeugdsentiment).
Op de dagen dat ik vrij ben mag hij in de ochtend tv kijken, vaak 20-30 minuten (als ik mezelf klaar maak, kan ik dat even in alle rust doen).
En dan dus na het eten die Tiktak aflevering.
Geen iPad hier, ik zet gewoon wat aan voor ‘m op YouTube of Netflix en dan met de Chromecast op de tv.
Hij is bijna 2,5 trouwens.
Ah echt?! Hahahaha, jammer dat ik daar nu pas achterkom.
Ik vind het ook heel lastig. Als ik mijn zoon van 1.5 een bordje geef met eten dan ligt de helft op de grond en de andere helft knijpt ie fijn. Dus dan geef ik hem steeds een stukje brood of groente of wat dan ook op z’n dienblad en dat eet ie dan op. Maar ik vraag me af als ik hem vanaf nu elke dag een bordje/kom geef of het dan op een gegeven moment vanzelf beter gaat. Met bestek is nog helemaal niet van de orde. Vanaf wanneer zouden ze zelf moeten kunnen eten al dan niet met bestek?
Haha ja super herkenbaar! Vind het zo zonde om zelf te laten “eten” met bestek want dan belandt toch alles op de grond. Dus ik geef dan ook eerder losse stukjes. Papjes geef ik liever zelf rechtstreeks in haar mond.
Bedankt iedereen voor de tips, ook al zijn ze nogal uiteenlopend.
Wij gebruiken al zo’n 3 maanden een vork, een metalen gebaksvorkje. Een plastic vorkje prikte niet goed genoeg waardoor ze gefrustreerd raakte. Inmiddels kan ze zelfs al schuddebuikjes aan haar vork prikken, iets dat mij niet eens lukt. ‘S ochtends eet ze haar hele bord leeg met een vork, eerst propte ze heel erg maar dit ging met de tijd steeds beter.
Een lepel is nog één groot drama, ze gebruikt het alleen maar als katapult waardoor het eten overal komt. Dus ik zie er heel erg tegenop om daarmee verder te gaan oefenen.
Ze is bijna 1,5.
Bestek van munchkin en done by deer werkt hier het beste. Het mondstuk is wat kleiner dan bijvoorbeeld Ikea bestek waardoor datgene wat op de lepel zit ook goed in zijn mond past.
We hebben ook wel metalen kinderbestek en dat geven we eigenlijk alleen wanneer de rest in de vaatwasser zit omdat hij daarmee trommelt op de tafel dus niet te vaak .
We zijn ongeveer vanaf 12 maanden begonnen met het geven van bestek en in het begin snapte hij er iets van en voerden wij hem vooral en at hij zelf met zijn handen. Nu gebruikt hij sinds 16 maanden ongeveer zijn bestek gewoon zelf. Yoghurt, kwark, rijst, aardappel schept hij gewoon zelf. Groente pakt hij nu (20 maanden) nog steeds wel liever met zijn handen. Het is hier eigenlijk gewoon vanzelf gegaan ineens wilde hij het zelf doen en in het begin ging het met veel knoeien gepaard maar nu gaat het best goed. Er ligt wel wat op de grond maar dat zijn meer kleine schepjes dan halve maaltijden.