Tips, ervaringen & aanraders #8

Oh ik vind dit ook zo moeilijk! Mijn schoonvader aait ook steeds over haar gezichtje en komt dan bijna met zn vingers in haar mondje en ik kan dat niet aanzien. De relatie met mijn schoonouders is wat precair, dus ik durf het zelf niet zo goed te zeggen en mijn partner vindt het overdreven, dus ik zit mezelf steeds te verbijten…

Het liefst wil ik trouwens sowieso niet dat mensen haar vasthouden. Maar twijfel of dat overdreven is en of ik te beschermend ben.

Nee hoor is heel normaal, zeker een baby kan van ander contact erg overprikkeld raken en daarna onrustig zijn. Ik heb mijn dochter helemaal niet langs mensen laten gaan en andersom vraag ik het ook niet wanneer ik op kraamvisite ben.
Oh en als ze het vasthielden vroeg ik wel altijd of ze even goed hun handen konden wassen, achteraf vraag ik mezelf wel af of dat de gekke hormonen waren. Had toen net een vriendin die bevallen was van een dochter met een sepsis

2 likes

Hebben jullie nog aanraders voor fijne zwangerschap BHs? Voorgevormd, met of zonder beugel? Ik ben aan het rondkijken, maar het is of allemaal zonder beugel en vulling of een voedings BH, en dat is niet per se nodig. Gewoon iets wat comfortabel zit en ondersteunt.

1 like

Heb je het nodig voor de groeiende cupmaat of je omvang?
Mijn borsten werden niet veel groter tijdens mijn zwangerschap, maar m’n omvang wel. Ik heb toen een “tussenstukje” bij Hema gekocht om mijn eigen bh tijdelijk breder te maken. Werkte hier prima.

2 likes

Ik moest in de eerste periode elke keer huilen als kraamvisite weg was omdat ik zo blij was dat ik ‘m weer voor mezelf had. Die hormonen zijn echt bizar!

Hier werd het ook vanzelf minder. Is echt niet raar :hugs:

5 likes

Ja dat heb ik ook! Mijn familie vraag ik ook expliciet of ze hun handen willen wassen, maar ik vind het moeilijker om dat aan mijn schoonfamilie te vragen (want veel spanningen).

@fullmoon Oh echt he! Ik snap dat gevoel helemaal! Ik wil haar het liefste voor onszelf houden en wat mij betreft komt er helemaal niemand langs de komende weken.

2 likes

Sowieso is niks gek. Het is jouw baby en als jij die 24/7 vast wil houden is dat goed maar als jij 4 uur na de bevalling denkt oké kan iemand anders hem/haar misschien even overnemen?! is dat ook goed.
Ik word met terug werkende kracht weer naar van hoe erg mijn schoonmoeder maar bleef hameren dat zij echt wel een paar uur op kon passen zodat ik mijn handen vrij had. Maar ik wilde mijn handen helemaal niet vrij. Het enige waar ik behoefte aan had was dat zij wegging.
Nu bij 4 maanden begint het een beetje te komen dat ik hem ook graag uit handen geef en er dan ook van geniet.

14 likes

Beide :sweat_smile: Ik heb het tussenstukje al in gebruik, maar vindt de beugels pijnlijk worden en denk dat ik binnenkort naar een grotere cup moet, ben pas 14 weken en zie al verschil.

2 likes

Heel herkenbaar! Heb je nog kraamhulp die voor je in de bres kan springen?

Ik heb de bugaboo fox 5 en super blij mee. Heel wendbaar en makkelijk in te klappen. We hebben een kleine gang en hij kan met wieg en al worden ingeklapt waardoor hij weinig ruimte inneemt.

1 like

Bedankt! Denk dan toch dat ik voor de Fox 5 ga. Vind deze mooier en wij zijn ook allebei niet zo lang.

@Mellow Thanks! Toevallig hebben wij ook best een kleine gang dus ik ben overtuigd :smile:

1 like

Even een tip voor een luieremmer: helemaal fan van de ubbi luieremmer. Mooi formaat, passen normale zakken in, handig met verwisselen, geen geurtjes (tot nu toe, 3 weken in huis).

Heeft iemand een tip voor een leuke citytrip met een peuter (3,5 jaar) in het najaar op max. 6 uur rijden vanaf Utrecht? Staan wel genoeg ideeën als ik google, maar ben benieuwd naar ervaringen! Mag voor een dag of 4-5, dus het liefst een stad waar genoeg te doen is, of waar in de omgeving iets te doen is met een peuter.

Wij hebben deze ook, inmiddels al ruim 4 jaar en als hij dicht is nog steeds geurvrij! Als hij open staat ruik je natuurlijk wel wat. Doordat deze van ander materiaal is, schijnt de lucht er wat minder in te trekken. Nog een tip: zet de luieremmer regelmatig even leeg buiten met de bovenkant helemaal open geklapt. Dus niet altijd meteen een nieuwe zak erin en weer dicht.

@1207 wij hebben bij de 3e voor vrienden en kennissen een kraamfeest gedaan ongeveer 7 weken na de geboorte (hij is van 9-9 en was eind oktober). Die uitnodiging ook al bij het geboortekaartje gedaan en eigenlijk heeft niemand die daarvoor uit was genodigd gevraagd of ze eerder langs konden komen, alleen een paar vrienden die die datum niet konden. Bij de 2e merkte we dat we echt heel lang nog kraamvisite hadden, omdat we dat niet doordeweeks savonds wilde (als onze oudste door had dat er bezoek was ging ze echt niet slapen) en je niet ieder weekend vol wil plannen en ook wel eens wat als gezin wilt doen (plus corona). Daar hadden we bij de derde niet weer zin in en het is echt goed bevallen.

Onze beste vrienden zijn wel al eerder op bezoek geweest op ons verzoek, maar die voelen als familie. En met het kraamfeest hielpen die mee met hapjes en drankjes, super fijn.

Wij hebben bewust kraamfeest niet voor familie gedaan, dan zouden het heel veel mensen worden en het was zo echt helemaal prima. Familie die dichtbij staat is gewoon op kraamvisite geweest, maar doordat het merendeel van de mensen die anders op kraamvisite zou komen op dat feest kwam hadden we niet ieder weekend vol zitten.

Tip: zet ook een eindtijd op de uitnodiging van zo’n kraamfeest. Zeker als je mensen hebt die vaak te lang blijven hangen is dat fijn dat er duidelijkheid is en je mensen niet weg hoeft te werken.

4 likes

Oh man zo herkenbaar. Ik zou dat een eventuele volgende keer ook zo anders doen. Ik vond het ook zo typisch. Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me soms best eenzaam en hoorde ik niks van sommige mensen. Dan ben je bevallen, willen ze ineens de eerste week dat de baby er is langskomen, daaaag :joy:

3 likes

Omdat het over kraamvisite gaat even een zijweggetje naar kraamcadeau’s. Hebben jullie een lijstje gemaakt? Ergens voelt het een beetje stom ofzo maar ik ben bang dat ik echt veel dingen ga krijgen waar ik niks mee ga doen.

In mijn omgeving zijn lijstjes supergebruikelijk, ook voor verjaardagen enzo. Vaak met deels specifieke producten met linkjes, en deels generieke omschrijvingen waar je dan zelf een invulling aan kan geven als je dat leuk vindt (zomerkleding maat 68 oid). Ik vind het zelf ook altijd alleen maar fijn, je weet niet wat mensen al hebben en oudere kinderen hebben vaak van die hele specifieke hypes waar je precies de plank mis slaat als je zelf naar de Intertoys gaat :sweat_smile:

8 likes

ja maar niemand deed daar iets mee dus we kregen alsnog luiertorens, een lading knuffels en tig flessen zwitsal.
Ik vond dat best stom want verlanglijstjes zijn bij andere gelegenheden wel heel gebruikelijk.

1 like

Ik vind hem dubbel, ik vind het echt zonde wanneer mensen dingen kopen waar ik al van weet dat ik er niets mee ga doen. Veel Zwitsal gekregen terwijl ik echt geen Zwitsal gebruik en nooit ga gebruiken. Heb veel toen weggegeven aan het geboortehuis. Echter merk ik ook dat juist met kraamcadeaus mensen mega enthousiast worden om dingen te kopen en het al snel saai vinden om een bon te geven. Voelde dan ook beetje rot om een lijstje te geven. De mensen die wel dicht bij mij staan zoals beste vrienden, schoonouders ja daar voelt het wel meer vertrouwd om voorkeur uit te spreken.

1 like

Ja precies. Ik zou bijvoorbeeld niet zo blij zijn met kleding. Koop dat liever gewoon zelf, in mijn eigen smaak. Maar ik zou nog wel wat (prenten)boeken en/of speelgoed willen bijvoorbeeld.

@anon26794567 een bon zou ik ook niet per sé vragen. Maar misschien zou ik er dan opzetten: ‘rammelaar’ of ‘stoffen boekje’. Zodat mensen nog iets van vrijheid hebben maar wel een richting? Ik vind het lastig haha.

@Calypso oh wat suf! Dat zijn toch geen cadeau’s…