Hier mijn tips als Nederlander in Belgie:
- Plopsa indoor is wel leuk voor iemand van 1,5 jaar, maar vooral het kleine speeltuintje. De attracties mogen ze ook wel in maar mijn zoontje van 1,5 vindt daar niet zoveel aan, die zit dan echt verveeld om zich heen te kijken. Het speeltuintje is leuk want ze kunnen zelf de glijbaan op en af (niet hoger dan 1meter denk ik) Er is ook een leuk buitenstuk met fonteintjes die de meeste kinderen fascinerend vinden dus neem waterschoentjes en een extra setje kleren mee als het mooi weer is. Er is een bumba show, die is ook leuk. Verder is Hasselt zelf ook een leuke stad als je snel uitgekeken bent in Plopsa. Er is een japanse tuin maar ik denk dat die in september niet heel boeiend is qua bloeiende bomen.
Kijk voor Plopsa indoor online van te voren voor kaartjes, zijn meestal wel acties.
- Maasmechelen is redelijk leuk, niet vanwege de outlet maar wat mij betreft voornamelijk het wandelgebied (en de wellness, maar helaas niet toegankelijk voor kinderen) ernaast. Je kunt daar zonder dat je naar de wellness zelf gaat, wel mooi dineren/lunchen aan het water bij Terhills, er is daar ook een strandje nagemaakt. Heel erg mooi.
- Anders is er ook nog beetje richting Houthalen, overdekt, Saraland. Een overdekte speeltuin (groot) en een zwembad (klein)
Meer richting Wallonie ken ik vooral de omgeving rondom Durbuy goed:
Wallonie zelf geeft natuurlijk wel echt het vakantiegevoel qua omgeving, veel mooie wandelingen overal.
- Is er in de buurt van Durbuy vanalles te doen (wel heel toeristisch). Durbuy zelf is wel een leuk dropje om te bezoeken, of Dinant.
- Er zijn verschillende grotten in die omgeving, was zelf pas naar de grotten van Han maar ook dat zou ik meer adviseren met oudere kindjes (veel trappen en best koud binnen)
- Er ligt ook een Plopsa in Coo, dat is helemaal buiten en meer voor oudere kinderen met meer achtbanen enzo (vanaf 5-6 jaar denk ik)
- Wat ik zelf heel erg leuk vond vorig jaar is Spa en de Spa-fabriek bezoeken. Mijn zoontje begreep er niks van maar kon wel zijn ogen uitkijken in de Spa-fabriek/ het spa museum.
- de La Chouffe brouwerij
- Je kunt Leendert van BnB vol liefde bezoeken
- Luik stad (maar vind ik een beetje een vieze industrie-stad met weinig leuke winkels… hopelijk beledig ik nu niemand; mijn vriend is er wel helemaal weg van)
- Pairi Daiza ligt van bovenstaande voorbeelden best ver weg maar is ook leuk
Meer NL:
Als je graag outlet wilt kun je ook nog naar Roermond gaan, dat is de NL outlet. Roermond staat is ook een leuke stad. Net iets andere winkels. Maastricht blijft natuurlijk ook heel erg leuk. Je zou richting Duitsland kunnen, kan Aken erg aanraden ook. In kerkrade is Gaiazoo, een mooie dierentuin…
Of je gaat richting Luxemburg, Luxemburg stad is mooi en heel luxe. Meer richting Frankrijk is Reimst leuk, in de champagne streek. Maar dat is alweer best een stuk rijden.
Disney zou ik inderdaad niet doen. Wij hebben een jaarkaart en laten ons zoontje sinds hij ongeveer 1 jaar is thuis. Is toch niet ideaal met dutjes. Hij kan nog niet lopen en zit dan de hele dag maar in die wagen. Vaak overprikkeld en geirriteerd omdat hij niet slaapt in de kinderwagen 
Dit was mijn spreekbeurt