Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik heb even gebeld met de Belastingdienst (heel fijn en vriendelijk geholpen trouwens) maar het is toch een maandelijks bedrag. De periode stond erbij omdat het bedrag voor die maanden gewijzigd is.

Maar onze toeslag is nu gehalveerd. Nu gaan we natuurlijk ook minder betalen. Ik ben benieuwd hoeveel het netto scheelt, maar ik kan de nieuwe factuur niet inzien omdat er een storing in de portal is.

Maar ik heb in mijn achterhoofd dat hier iemand was die bij de overgang er zo’n 3 euro per maand op vooruit ging. Dus ik maak me geen illusies :joy:

1 like

Thaaaaaaaankssss! Hier kan ik zeker wat mee!

2 likes

Het is vaker besproken maar ik kan het met de zoekfunctie niet terugvinden. Maar wat geven jullie de leidsters van het kdv bij een afscheid? Ik wilde een taartje kopen, maar misschien vinden ze dat niet zo gezond? Binnenkort de laatste dag van mijn zoontje. We gaan verhuizen en dan naar een nieuwe opvang.

Ik heb de leidsters allemaal een rituals handcreme met een persoonlijk kaartje gegeven toen we gingen verhuizen naar een andere stad.

2 likes

Ik heb voor de leidsters een kaart geknutseld met mijn kind en aan de binnenkant een foto geplakt + opgeschreven wat de favoriete activiteiten van mijn kind met die leidster waren. Daarbij had ik dan zo’n minidoosje bonbons (zitten er echt 3 in voor 2 euro ofzo), gaat meer om het idee. Wij hadden ook nog een boek voor de groep. Ik vind het ook wel afhankelijk van hoe oud je kind is en hoe lang hij of zij er opgevangen is. Als je iets doet denk ik dat het al gauw goed is eigenlijk.

3 likes

Een pak speculaasjes haha, dat was de specifieke wens van onze dochter “want Naam Leidster zegt altijd dat dat haar lievelingskoekjes zijn”. Vond dat wel heel lief bedacht en onthouden dus we hebben een heel groot pak gekocht en die ingepakt als rugzak (cadeautasje met flap eraan en dan met papieren stroken hengsels aangemaakt, was super simpel en heel leuk) en daar een kaartje aan met “bedankt voor een rugzak vol ervaringen en herinneringen” en dan in de rugzak een kaart die dochter zelf heeft gemaakt met daarin een tekst om ze te bedanken voor alles (ook bedacht door dochter, die heeft het gedicteerd wat erin moest… “het allerleukste vond ik de oranje fiets” dat soort dingen stonden er ook in haha).

Heel simpel dus, maar wel heel persoonlijk daardoor. Toen ik ze de laatste ochtend bracht riep dochter al “Naam, naam ik heb je favoriete koekjes gekocht!!” :joy:

16 likes

Aanhakend op de vraag hierboven (afscheid KDV): doen jullie aan Dag van de Leidster? Dat is in september toch? (Ik twijfel omdat dit weekend een vriend van me zei dat dit al geweest was :scream:)

Het is dit jaar op 21 september. Ik geef altijd wel een kleinigheidje maar gewoon 1 ding voor alle leidsters. Ons KDV is heel klein dus het zijn maar een paar leidsters.

1 like

Wij hebben vorig jaar cadeaubonnen gegeven. Denk dit jaar weer.

2 likes

Onze baby is net zo oud! Met 9 maanden kreeg de oudste meestal drie flessen: 7, 12, 18. Op de opvang laten ze juist de fles rond 11 uur vallen en doen ze dan een warme lunch, dus 7, 15 en 18.

Bij ons werd er vanuit het management iets geïnitieerd. Je kon geld inleggen voor een kado.

Dank voor de antwoorden @Suikerklontje @Maanzaad en @LegallyBlonde! Ik ga denk ik een persoonlijk kaartje schrijven en wat lekkers erbij :slight_smile:

2 likes

Zijn hier mensen met een bakfiets? Ik heb 3 kinderen. 3 maanden, 2 en 4 jaar. Ik ben heel erg in twijfel om er eentje te kopen maar het is nogal een bedrag en heb twee jaar geleden een nieuwe elektrische mamafiets gekocht :sweat_smile:. Is het echt een toevoeging of kan ik het beter uitzingen tot mijn jongste zelfstandig kan zitten en mijn oudste grotere stukken kan fietsen?

Ik moet elke dag m’n oudste dochter naar school brengen en halen en ik heb een duo wagen zodat de baby en m’n 2 jarige mee kunnen. Dat is zo’n 10 min lopen naar school.

(Ik heb wel bijna elke dag een auto tot m’n beschikking).

Ben dus heel erg in twijfel of ik 3000 euro hier aan wil uitgeven omdat het me aan de ene kant makkelijk lijkt maar aan de andere kant ook wel erg duur is. Dus iemand tips? :sweat_smile:

1 like

Ik doe echt alles met de bakfiets. Vervoer er dagelijks een van 8, een van 5 en een van 3 in. Al fietst die van 8 ook vaak gewoon zelf hoor. Maar voor verdere afstanden kan ik ze nog alle 3 meenemen en als we weer eens laat zijn voor school ook zo hup de fiets in. Boodschappen doen, het dorp in, alles gaat super makkelijk met de bakfiets en elektrisch ook lekker snel. Ik vind het echt 100% een aanrader!!!

1 like

Zou je hem enkel gebruiken om kinderen naar school te brengen? Of ga je er bijv ook mee boodschappen doen of even naar de stad enzo? Als je daarvoor liever de auto pakt zou ik het niet doen denk ik. Maar het lijkt mij echt een uitkomst als je hem vaak gaat gebruiken, zeker met 3 kinderen.

1 like

Eigenlijk voor al die dingen. Ik pak nu snel de auto maar ik kan veel fietsend doen hier

1 like

Ik zou ook even nadenken over wat je dan op locatie gaat doen. Als er drie kinderen in een bakfiets zitten past er meestal geen buggy ofzo meer bij. Draagzak kan natuurlijk wel. Laat je de maxi cosi dan in de bakfiets? Dat vond ik zelf niet op alle locaties prettig en zorgde er dan wel voor dat ik toch de auto pakte.

1 like

Maar heb je dan sowieso nu niet een indicatie om in het ziekenhuis te bevallen ? Mag ik vragen hoeveel blv/Fluxus je had/reden van het blv? Zeker icm met als het mogelijk snel gaat zou ik liever in het ziekenhuis zitten dan thuis in bad :grimacing:

Sorry totaal geen antwoord op je vraag realiseer ik me maar vind het misschien een beetje bijzonder van je vk om je richting een thuis bevalling te sturen, of is dat een aanname die ik doenop basis van hoe ik je bericht lees?

Ik ben bij mijn eerdere bevalling medisch geweest en zal dat nu weer zijn. Bij mijn eerste bevalling had ik, ondanks dat ik medisch was, al zelf gekozen voor een ziekenhusibevalling. Dit omdat ik ook op zeker een half uur van 2 ziekenhuizen zit + ik een beetje gekleurd ben door mijn werk. Als het dan goed was gegaan zou ik bij de 2e een thuisbevalling wel willen overwegen.

1 like

Ik heb mijn tweede ervaring nog niet gedeeld want ben pas nèt bevallen. Maar eerste was medisch (langdurig gebroken vliezen) waardoor het ziekenhuis werd met weeen opwekkers. En tweede was mijn voorkeur thuis in bad wat gelukt is. Deel van mijn afwegingen:

• thuis meer controle en ontspanning door eigen omgeving
  • woon dichtbij ziekenhuizen dus ambulance zou er eventueel zo zijn
  • weten ‘wie’ de bevalling dan zouden begeleiden omdat ik de verloskundigen in mijn team dan al een paar keer had gezien, plus de kraamzorg (zzp) die ik had uitgekozen. In tegenstelling tot niet weten wie je in het ziekenhuis krijgt
  • bij de eerste wilde ik graag in het geboortehuis bevallen zodat bij medische noodzaak ik er al zou zijn en er snel hulp was. Ik heb bij de tweede meer vertrouwen er in gehad dat ik het zelf kon, maar ook dat ik toch zo in het zieken huis zou zijn. Daarnaast wilde ik bij de eerste denk ik de ruggenprik graag dichtbij hebben als optie. Bij de tweede was bad/water als pijnstiller eerste wens.

Als je meer vragen hebt voel vrij om een privé berichtje te sturen!

3 likes

Voor ons is het een toevoeging omdat we anders een tweede auto nodig hadden. Onze opvang is niet op loopafstand namelijk. En ik hou sowieso niet van autorijden.

Ik vind het heerlijk, maar ik zie het in jouw leven niet als toevoeging eerlijk gezegd. Dan zou ik wachten tot je baby kan zitten en dan weer lekker op de normale fiets.

2 likes

@Calypso
Maar als het echt snel gaat, en die kans is natuurlijk best aanwezig (en groter dan wanneer je eerste bevalling 32u duurde ofzo), snap ik ook wel dat het goed is je daar op voor te bereiden. Mij is ook al gezegd dat ik me het beste kan voorbereiden op een thuisbevalling want de vorige 2x was 8u en nog geen 1.5u… Ik was heel blij dat ik bij die tweede thuis wilde bevallen, want toen de vk kwam, konden we al niet meer naar het ziekenhuis. Dan kan je best overrompelt worden door; oke en nu? Dit was niet wat ik wilde oid. Als je bijv niet op je gemak voelt thuis vanwege angst/risico dat er iets mis gaat (en het verder weg is) en daardoor heel bewust kiest om in het ziekenhuis te bevallen kan ik me echt voorstellen dat je daardoor dan overvallen wordt. Dan kan je misschien beter omdraaien: oke, door de snelheid wordt het waarschijnlijk thuis, wat heb ik daar nodig om me net zo veilig/op m’n gemak te voelen? Als het wel kan, gaan we alsnog naar het geboortehuis.

Ik ben dus bij de eerste in het ziekenhuis bevallen vanwege langdurig gebroken vliezen, wilde graag thuis maar kind zocht letterlijk alle grenzen op (42+wkn, 36u gebroken vliezen en toen ineens begon de bevalling etc). Ik wilde toen ook al thuis bevallen en na mijn eerste ervaring in het ziekenhuis werd dat ‘bevestigd’, dat dat, indien mogelijk, beter bij mij/ons past.
De tweede keer dus daar (wederom) op ingesteld, en dat hadden we dus niet gered. We grappen nu dat iedereen (verloskundige/kraamzorg) vanaf week 38 ofzo maar in en tentje op het gras moet haha. Maar goed, de kans schijnt wel groot te zijn dat het nu weer vlot gaat.

Nu is dat wel twee keer helemaal goed gegaan, dus geen grotere kans dat er nu iets fout zou gaan (wat altijd kan natuurlijk), Weet de VK niet waar het bloedverlies vandaan komt en/of kan ze iets uitleggen over of de kansen groter zijn of niet? Ik dacht dat daar wel cijfers over waren, ook omdat je op basis van die cijfers soms wel een medische indicatie krijgt…

2 likes