@Calypso
Maar als het echt snel gaat, en die kans is natuurlijk best aanwezig (en groter dan wanneer je eerste bevalling 32u duurde ofzo), snap ik ook wel dat het goed is je daar op voor te bereiden. Mij is ook al gezegd dat ik me het beste kan voorbereiden op een thuisbevalling want de vorige 2x was 8u en nog geen 1.5u… Ik was heel blij dat ik bij die tweede thuis wilde bevallen, want toen de vk kwam, konden we al niet meer naar het ziekenhuis. Dan kan je best overrompelt worden door; oke en nu? Dit was niet wat ik wilde oid. Als je bijv niet op je gemak voelt thuis vanwege angst/risico dat er iets mis gaat (en het verder weg is) en daardoor heel bewust kiest om in het ziekenhuis te bevallen kan ik me echt voorstellen dat je daardoor dan overvallen wordt. Dan kan je misschien beter omdraaien: oke, door de snelheid wordt het waarschijnlijk thuis, wat heb ik daar nodig om me net zo veilig/op m’n gemak te voelen? Als het wel kan, gaan we alsnog naar het geboortehuis.
Ik ben dus bij de eerste in het ziekenhuis bevallen vanwege langdurig gebroken vliezen, wilde graag thuis maar kind zocht letterlijk alle grenzen op (42+wkn, 36u gebroken vliezen en toen ineens begon de bevalling etc). Ik wilde toen ook al thuis bevallen en na mijn eerste ervaring in het ziekenhuis werd dat ‘bevestigd’, dat dat, indien mogelijk, beter bij mij/ons past.
De tweede keer dus daar (wederom) op ingesteld, en dat hadden we dus niet gered. We grappen nu dat iedereen (verloskundige/kraamzorg) vanaf week 38 ofzo maar in en tentje op het gras moet haha. Maar goed, de kans schijnt wel groot te zijn dat het nu weer vlot gaat.
Nu is dat wel twee keer helemaal goed gegaan, dus geen grotere kans dat er nu iets fout zou gaan (wat altijd kan natuurlijk), Weet de VK niet waar het bloedverlies vandaan komt en/of kan ze iets uitleggen over of de kansen groter zijn of niet? Ik dacht dat daar wel cijfers over waren, ook omdat je op basis van die cijfers soms wel een medische indicatie krijgt…