Tips, ervaringen & aanraders #8

Kan je niet een fietskar kopen voor je oudste 2? Dat is dan max 500 euro en die kan je ook aan je elektrische fiets hangen.
In zo’n fietskar past meestal ook nog een buggy, of is zelfs om te bouwen tot buggy. En als je al een elektrische fiets hebt zou ik het wel echt een overkill vinden.

6 likes

Ik zou dit zeker ook met je verloskundige bespreken. Ver verwijderd van medische hulp ben je niet, want je verloskundige heeft namelijk mega veel qua hulpmiddelen e.d. Zij kan heel veel handelingen zelf verrichten. En mocht het echt nodig zijn ben je met een ambulance ook snel in het ziekenhuis.

Even mijn ervaring: mijn eerste bevalling ging ook best vlot. Ik had toen voorkeur voor het ziekenhuis, want het was m’n eerst en geen idee of het allemaal goed zou gaan. Het was verder geen medische bevalling, alles ging zonder complicaties. Maar wel snel dus bij de tweede heb ik een thuisbevalling besproken. Officieel mocht dit niet omdat ik te ver van het ziekenhuis woon, maar de verloskundige zei dat het wel kon, omdat het soms toch heel snel gaat. Ik had tot de bevalling geen echte keuze gemaakt maar in m’n hoofd al wel meer voorkeur voor thuis. Mocht ook op dat moment zelf beslissen zei m’n VK. Ik kreeg om 02.45 kramp en dacht is dit nou een wee en m’n baby is 05.11 thuis geboren. Dus binnen 2,5 uur bevallen. Blij dat ik thuis ben gebleven want had het ziekenhuis nauwelijks gered.

2 likes

Lastig! Geen situatie is het zelfde inderdaad. Mijn eerste bevalling ging ook heel snel en hebben op het nippertje het ziekenhuis gehaald dus ook weer niet vergelijkbaar met jouw situatie. Bij mij wilde de placenta niet geboren worden en zat ik ook net aan een liter bloedverlies. Ik heb geen wens voor een tweede maar heb wel over een tweede bevalling nagedacht omdat ik het interessant vind haha. Ik weet ook niet welke keuze ik zou maken maar ik snap wel heel goed het advies om je voor te bereiden om een thuisbevalling, een weeënstorm is niet te stoppen en dan kan het heel snel gaan. Ik snap dat het eng is om zo ver van medische hulp af te zijn, lijkt mij ook heel spannend! Maar als je kiest voor het geboortecentrum zal je ook die rit moeten maken. Ik heb 10 minuten autorijden gedaan met een weeënstorm, een half uur lijkt me erg pittig. Mocht je het geboortecentrum niet halen en er is toch iets aan de hand zijn ben je er met de ambulance waarschijnlijk zo en kan je al hulp krijgen tijdens de rit.

Ik denk dat tweewielers automatisch wat smaller zijn waardoor een Maxi Cosi houder + buggy al snel krap wordt. Maar je hebt niet per se een Maxi Cosi houder nodig natuurlijk, je hebt ook baby- en peuterschalen. Volgens mij kan dat vanaf 3 of 4 maanden al.

Ik heb een Dolly en ik vind hem heel fijn, maar ik zou vooral eens testritjes maken.

2 likes

Ik zou vooral even proeffietsen, ik wilde eigenlijk een urban arrow (want daar zag ik er duizenden van fietsen), maar die vond ik echt waardeloos fietsen, lovens vond ik nog erger. Die hebben een geometrie waarbij de trappers (voor mijn gevoel) heel ver voor je zadel zitten, alsof je aan de eettafel zit te fietsen.
Uiteindelijk werd het een makki, die fietste voor mij het lekkerst/meest als een normale fiets. De fietsenwinkel waar wij hem gekocht hebben raadde de Fier af, veel minder waar voor je geld.

3 likes

Ik zou beide scenarios voorbereiden en op papier zetten wat jij in beide situaties belangrijk vind. Als je je prettiger voelt bij het geboortecentrum kan dat je eerste keus zijn, en als dan blijkt dat het alsnog heel snel gaat en thuis blijven beter is doe je dat. Het bevalbad kun je gewoon huren als jou dat prettig lijkt. Wellicht ga je naar het geboortecentrum en gebruik je het niet, dat is ook geen ramp.

Ik had bij de eerste ook een snelle bevalling die eindigde in wat ruim bloedverlies (net aan een fluxus, geen spoed), waardoor ik bij de 2e automatisch medisch werd (wat ik liever niet wilde want ik wilde thuis blijven). Bij die bevalling (en de 3e) was het bloedverlies heel beperkt. Het hoeft zich dus niet te herhalen.

Edit: en als je het spannend vind: bespreek dat met je verloskundige. Vraag wat je kan verwachten qua medische hulp als jouw ‘worst case scenario’ uitkomt thuis.

3 likes

Ja met acht maanden kan ze wel in een schaal! Ik denk dat de meeste bakfietsen dan wel ruimte hebben voor een buggy en andere zooi.

3 likes

Ik vond de Makki echt heel lastig fietsen (over de lelijkheid kwam ik nog wel heen)! Urban arrow was ook geen hit, tegen alle verwachtingen in want die zie ik veruit het meeste. Toen uiteindelijk gekozen tussen Lovens en Carqon, die fietsten top. Met drie kinderen is de bak van Lovens denk ik fijner. Je kan veel types testen bij Juizz en die van Gazelle bij een experience center. Dus zeker doen. De accessoires hebben we allemaal via Marktplaats en Vinted.
Wat chill dat je via het werk kan leasen, is dat inderdaad voordelig? Inclusief verzekering enzo?

Edit o sorry 2 kinderen, dan kunnen beide bakken wel. Carqon is iets kleiner maar voor 2 echt prima. Wij hebben er nu een maxi Cosi, buggy en tassen in

1 like

Ik heb zelf een babboe, daar kan ik 3 kinderen (2 in de bak, de jongste achterop) + buggy in kwijt. Maxicosi zou ik niet doen, het vreet ruimte en je oudste zal amper beenruimte over hebben en een buggy er bij gaat moeilijk passen.
Ik vind de babboe zelf heel lekker fietsen, maar de kwaliteit niet goed. Er is echt vaak iets wat weer kapot is.

1 like

Bij de action heb je leuke spelletjes voor 3+ jaar. Met woezel en pip & Bing

Kostte 3/4 euro. Misschien leuk voor Sinterklaas?

7 likes

Misschien niet helemaal het juiste topic maar zijn er ook echt positieve verhalen van een ziekenhuis bevalling? Ik ben medisch en moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ik lees zo vaak berichten dat het mensen tegen valt/het helemaal niks was dat ik een beetje er tegen op zie :sweat_smile:

3 likes

Ja! Mijn tweede bevalling was in het ziekenhuis en helemaal top. Fijne begeleiding, er werd goed naar mijn wensen geluisterd, geboorteplan was goed doorgenomen door de klinisch verloskundige. Ik had zelf een nare eerste bevalling (ook ziekenhuis, maar door veel verschillende omstandigheden) waardoor ik enerzijds bij de tweede niet thuis durfde te bevallen maar tegelijkertijd ook meer opzag tegen mijn tweede (toch medische) bevalling in het ziekenhuis. Maar die tweede ervaring heeft echt zoveel goeds gedaan, het was echt een helende ervaring.

Had het verhaal hier gedeeld, maar wel erg lang van stof:
https://www.forumfeminarum.nl/t/bevalling-kraamtijd/11767/1838?u=neverland

3 likes

Jawel hoor! Mijn eerste bevalling was met veel medische toeters en bellen en uiteindelijk keizersnede. Ik voelde me heel veilig en gesteund bij de verpleeg- en verloskundigen. Was ruimte voor humor etc en gewoon heel menselijk. Nu weer medisch en zie er niet extra tegenop, vind de afspraken allemaal ook prettig en leuke mensen.

2 likes

Ik ben poliklinisch in het ziekenhuis bevallen en ik kijk daar heel positief op terug. Ik zou dat een eventuele volgende keer precies weer hetzelfde doen.

Edit: https://www.forumfeminarum.nl/t/bevalling-kraamtijd/11767/1568?u=orchid

2 likes

Ja, ik ben 3x vanaf het begin medisch geweest en ingeleid en kijk er 3x heel positief en goed op terug. 3 totaal verschillende bevallingen. Maar een paar overeenkomsten; er werd geluisterd naar mijn wensen (van te voren al), duidelijk gecommuniceerd, ik had het gevoel dat ik zelf mocht beslissen en iedereen die in mijn kamer kwam had mijn bevalplan gelezen en was op de hoogte van mijn wensen. En nog een overeenkomst, 3x op het punt gekomen dat ik heb gezegd dit trek ik niet nog uren ik wil morfine of pethidine als het nog uren gaat duren en toen was ik er bijna.

In het bevaltopic staat iig van de laatste keer mijn ervaring, toen is hij net na de dienstwisseling geboren en dat leek me vooraf zo vervelend dat je dan meerdere mensen zou hebben aan je bed (oudste 2 zijn allebei geboren in de dienst vd verloskundige waar ik mee begon) maar boeide me op dat moment echt nul.

Ook van de oudste zie ik: https://www.forumfeminarum.nl/t/bevalling-kraamtijd/11767/66?u=suikerklontje

En van de derde: https://www.forumfeminarum.nl/t/bevalling-kraamtijd/11767/1663?u=suikerklontje

1 like

Ik ben 3 keer in het ziekenhuis bevallen! 1x ingeleid, 1x medisch en 1x poliklinisch. De ingeleide bevalling was in een ander ziekenhuis dan de andere 2. 3 keer als top ervaren! Lieve mensen. Luisterde goed naar wat ik wilde en stonden me bij tijdens de weeën. Ook mijn man werd goed verzorgd haha!

3 likes

Ja hoor, heel postieve ervaring hier! Moest onverwachts naar het ziekenhuis met gebroken vliezen voor 37 weken en ben er ontzettend fijn begeleid. Was toen even teleurgesteld dat ik niet met mijn eigen verloskundige kon bevallen, maar dat gevoel was snel weg. Kijk er heel goed op terug!

Hier mijn verhaal: https://www.forumfeminarum.nl/t/bevalling-kraamtijd/11767/181?u=fredje

1 like

Ik heb een medische bevalling gehad en dat was een fijne ervaring. Ik voelde me heel veilig en het medisch personeel was heel betrokken en kundig. Ze grepen ook niet te snel in. Ik kreeg de tijd en ruimte om het zelf te doen en dat is ook gelukt :smile:

4 likes

Ja! Kijk heel erg positief terug op mijn medische en ingeleide bevalling. Was blijer met de gynaecoloog dan met mijn verloskundige en had het niet op een andere manier willen doen. Vind dat er heel erg goed naar mijn wensen geluisterd is en ze bewaakten zelfs mijn bevalplan beter dan dat ik dat zelf deed.

Het heeft mij wel geholpen om me te verdiepen in verschillende keuzes vwv pijnbestrijding, CTG, weeënopwekkers e.d. want ik vond dat er toch best veel op je af kwam. Fijn om daar van tevoren al over hebben nagedacht, vond ik. Daardoor voelde het ook heel erg alsof ik de regie had.

1 like

Yes, ik wilde heel heel graag weer thuis bevallen, maar moest in het ziekenhuis bevallen. Vond het verschrikkelijk dat ik niet weer thuis kon bevallen en dat ik ook nog eens ingeleid moest worden.

Ik vond het achteraf helemaal top! Helaas geen pijnstilling kunnen krijgen, ik had zoiets van als ik er dan toch ben… maar goed, prima verloskundige en …?, ze hebben mij er goed doorheen geholpen en naderhand rust gegund om een beetje bij te komen, geholpen met douchen om daarna naar een andere kamer te gaan. De dames die hielpen gedurende de avond/nacht had ik wisselende ervaringen mee, de ene echt helemaal geweldig en de andere dreigde naar mijn mening met kunstvoeding toedienen als ik niet met de hand wat zou kolven (terwijl er geen aanleiding voor was).

Ik kijk er positief op terug iig :).

1 like