Tips, ervaringen & aanraders #8

Maar is het gevoelig of echt heel pijnlijk? Ik vond ‘borstvoeding hoor je niet te voelen’ echt de grootste scam uit mijn borstvoedingscursus. Was echt teleurgesteld toen de kraamzorg en lactatiekundige zeiden dat het heel goed kan zijn dat het even gevoelig is in het begin/eerste weken. Je tepels moeten eraan wennen, zeker nu de huid net weer hersteld is van eerdere wondjes. En zelfs nu na 9 maanden merk ik nog dat m’n kindje net weer even wat anders en krachtiger drinkt en het soms weer heel gevoelig is. Pijn hoort echtttt niet maar bij enkel gevoelig zou het best kunnen dat je het even tijd moet geven om te wennen.

Evt kan je nog een andere lactatiekundige mee laten kijken die wellicht net weer andere tips geeft?

4 likes

Ik denk dat hier in het Borstvoeding topic wel antw op is!

2 likes

Ja dit heb ik zelfs bij de derde nog. Of als er tanden doorkomen is het ook wat gevoeliger (niet ivm bijten maar bij alledrie merkte ik het aan een bepaald gevoel aan mn tepels al voor de eerste tandjes door waren… speeksel veranderd dan iets).

@girlonfire ik vind dat lactatiekundige teddy roorda (roodra?) op instagram fijne tips geeft. Die deelt heel veel, ook regelmatig q&a’s. Volg haar nu niet meer want jongste is bijna 1 en het is de laatste, maar vond haar wel altijd fijne dingen delen. Misschien dat je daar ook nog eea uit kan halen. Zij heeft trouwens ook een cursus, maar deelt dus heel veel al op instagram.

Als je in het members only gedeelte hier kan: daar is ook een borstvoedingstopic met fijne tips en waar je vragen kan stellen.

1 like

Heb je iets van een mamacafe in je stad waar eventueel ook een lactatiekundige komt? Ik denk dat je uit een online cursus niets kunt halen wat je techniek gaat verbeteren. Iemand die meekijkt en je zelfvertrouwen kan opkrikken is veel waardevoller, weet ik uit ervaring.

5 likes

Vind het zo jammer dat door al die cursussen het lijkt alsof je baby voeden heel ingewikkeld is. Wat het in een groot deel van de gevallen gewoon echt niet is. Het bestaan er van maakt mensen vooral onzeker ipv dat je er echt iets van opsteekt.

3 likes

Absoluut mee eens!

3 likes

Hurghada (Egypte). Zelf niet daar geweest, maar het is niet zover vliegen en volgens google mooi weer.

Een stuk verder is Thailand, daar ben ik met onze kinderen geweest toen ze 3 en 2 waren en dat was zo chill. Prachtig weer, mooie stranden, reizen is heel makkelijk en het eten mega lekker. De reis was ook echt heel goed te doen.

Ik zou me persoonlijk zelf niet laten tegenhouden door de vliegreis. Echt alles gaat voorbij en je krijgt er 1/2/3 weken plezier voor terug.

2 likes

@Willy @Feather @Gelatelli @Suikerklontje @Nefertiti bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik denk vooral dat het nog beter kan omdat het lijkt alsof de tepel toch iets geschaafd (?) lijkt na het voeden. Dus de wondjes zijn weg maar er blijft een plekje op beide tepels wel een beetje rozig. Ik heb vrij platte tepels van mezelf dus na een tijdje zie je hier niks meer van, maar het voeden zelf is niet pijnvrij.

Vind het zo lastig inschatten wat ‘gevoelig’ is en wat (een beetje) ‘pijnlijk’ is. Want ook helemaal logisch dat je wel wat voelt tijdens borstvoeding lijkt me, er zit toch iemand met een flink zuigreflex meerdere keren per dag haha.

Ik ben in ieder geval Teddy Roorda gaan volgen op insta en heb toegang gevraagd voor het members only gedeelte. Hopelijk kan ik in dat topic nog wat tips op doen.

Een mamacafé met lactatiekundige hebben we niet in mijn kleine dorpje, maar toevallig appte mijn lactatiekundige net dat ze nog een keer wil meekijken (nadat ik om een verwijzing naar een tandarts had gevraagd om toch een extra check te doen op de tong/lipriem). Ze komt morgen al dus hopelijk komt er nog wat uit!

Thanks allemaal!

6 likes

Ik ben best wel panisch voor insecten en kakkerlakken e.d. Daarom houdt Thailand mij tegen. Hoe was jouw ervaring daar mee? Het is meer dat we niet te lang willen gaan, wss 8 dagen ofzo dus daarom liever niet te ver vliegen. En heel luxe, we gaan in december al naar Aruba en dan hebben we dus al een langere vlucht.

Drie weken lijkt nu misschien een eeuwigheid maar het is nog niet zo lang. Waarschijnlijk is het gewoon nog niet 100% geheeld. Geef het wat tijd. Voor mij was lanoline echt wondermiddel. Je tepels zijn supergevoelig en nu worden ze ineens de hele dag hardhandig aangepakt. Bijna alsof je zonder training de vierdaagse gaat lopen. Krijg je ook blaren van. En hou het goed in de gaten want het moet wel minder worden. Heel fijn dat de LK nog een keer komt!

Heeft iemand nog een leuk idee voor een groot kraamcadeau? Collega’s van mijn vriend hebben een budget van honderd euro en vragen wat we willen hebben. Hartstikke veel geld, maar we hebben al alles wat we nodig hebben (tweede kind en spullen geleend van vrienden / familie). Het is dus echt een luxe dat we nu nog iets uit mogen zoeken wat we eigenlijk niet nodig hebben. Het mag ook best iets zijn voor over een jaar, of twee jaar. Heeft iemand nog een leuk idee?

Stapelstein? Of zo’n houten klimrek

4 likes

Mooi houten speelgoed van Grimm’s of Grapat? Ik zie daar zulke leuke dingen van voorbij komen. Of stapelstein stenen.

We hebben zelf een cadeaubon van 100 euro (ook van collega’s) gebruikt voor een stokke flexi bath xl en de rest leggen we bij een autostoeltje.

2 likes

Hebben jullie tips voor een fijn matras voor in het ledikant?

Wij hebben eentje van de Ikea, degene die het best getest was in 2020/2021 volgens mij. We zijn er erg tevreden over.

1 like

De krummelur van Ikea is fijn. Te koop voor een goede prijs, heeft een wasbare tijk en is goed getest door Consumentenbond.

1 like

Himlavalv van de Ikea, was best getest door de consumentenbond oid

3 likes

Misschien fietszitje als je geen bakfiets hebt

2 likes

Grote duploset?

2 likes

Leertoren, Ielm pak met laarsjes en daarnaast een hema/prenatal bon ofzo?, treinbaan, zo’n koffertje waar je ook op kan zitten (is wel goedkoper), modderkeukentje voor in de tuin als je die hebt?

3 likes