Tips, ervaringen & aanraders #8

Jaa goede tip @Karl_Lagerfeld . Ik had deze van kruidvat met een wegwerp washand eromheen en werkten ook top. Wat je ook doet: ga niet kloten met zakjes en appelstroop :joy: Echt zonde van je tijd en de appelstroop, wat een goor gedoe.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-warm-koud-kompres/p/5211886

3 likes

Volgens mij kreeg ik in het ziekenhuis condooms gevuld met water uit de diepvries. Maar lijkt me nu zo vreemd. Deed wel deugd

@Rockstar haha die kende ik nog niet
In ā€œmijnā€ ziekenhuis knippen we dikke kraamverbanden door midden, doordrenken ze met water, plastic zakje erover en in de vriezer! Dan een wegwerpwashandje erover en in de onderbroek doen. Daarna kan je ze weggooien. Maar dat is handig in het ziekenhuis. Ga me eens verdiepen in die ā€œherbruikbareā€!
Appelstroop is wel wat meer te plooien naar je lichaam zegmaar. Maar lijkt me onhandig makenšŸ˜‚.

1 like

Ik vond zakjes appelstroop echt ideaal. Zo gemaakt, kost nog geen euro en het is zo lekker flexibel. Gewoon een zakje in een washandje doen. Heb nooit een lekkage ofzo gehad en gebruikte gewoon boterhamzakjes. (En zowel in mijn onderbroek als bh gebruikt).

@Nimbus2000 Je vouwt een zakje over en klein kopje, daardoor blijft de bovenrand schoon. Paar eetlepels stroop erin en dan kun je het zakje uitvouwen en dichtknopen. Echt in een paar minuten te doen.

3 likes

Wat fijn al die tips! Een peri bottle heb ik al best een tijd in huis haha dus die gaat sowieso mee! En ik ga mijn dopper ook vervangen voor een bidon.

Over die koelelementen. Je hebt van lansinoh een warmte/koel element. Dus kan in de magnetron maar ook in de vriezer! Ik weet niet of het wat is.

Nee die zijn in 5 minuten weer warm nadat ze eerst bevroren zijn. Als je die ronde bedoeld voor in je bh tenminste

1 like

Nee wel een langwerpige! Maar dat zou misschien hetzelfde idee zijn

Ja met die balletjes erin. Ik vond eigenlijk die langwerpige die je ook gewoon bij de etos krijgt, met van zo’n gel ofzo? Het fijnste, die deed ik dan weer in mn bh voor/tegen stuwing(?) ik weet het niet meer precies. Maar die zou ik dan weer te heftig vinden voor in mijn onderbroek.

2 likes

Oh ja met jouw uitleg had ik dit denk ik ook wel gekund. Ik was niet op het idee gekomen om dat zakje handig open te vouwen waardoor het overal zat. Ging pas de vriezer schoonmaken en kwam nog appelstroop tegen :sob:

Tip die ik hier en van de kraamzorg kreeg bij zwelling: arnica druppels nemen. Werkte bij mij heel erg goed.

Is ook een handige tip als je eiwit of saus invriest in een zakje :sweat_smile:

2 likes

Onze oudste heeft vitiligo en dat wordt steeds meer en zichtbaarder, zeker met warm weer maar inmiddels zit het bv ook op haar handen. en ik heb hier volgens mij wel eens gevraagd voor boeken rondom dat iedereen goed is zoals hij is/jezelf zijn en iedereen is uniek. Bv zoals Kikker is Kikker.

Onze dermatoloog waar ze onder controle staat had een tip vandaag, de lokale boekhandel bleek het te hebben en ik ben erg enthousiast dus wilde hem hier ook even tippen:

Over een beer met vitiligo. Ik heb nog geen andere boeken voor jonge kinderen gevonden waarbij de hoofdpersoon ook vitiligo heeft, maar het is eigenlijk ook gewoon een boek over zelfacceptatie en beer beseft zich dat hij gewoon een beer is met vlekken en helemaal goed zoals hij is. Geschreven op rijm.

Mocht er iemand nog meer tips hebben rondom dit thema, graag! Ik heb zelf ook vitiligo sinds mijn 18e en weet dat ik daar de eerste jaren echt moeite me heb gehad, zeker als mensen staarden. Doordat ik het ook heb is het wel ā€œnormaalā€ voor der, maar ze heeft maar wat goed door dat het anders is dan andere kindjes (ik vind het niet eerlijk dat jij en ik dat wel hebben en zusje en broertje niet zei ze laatst bv).

23 likes

Michaela DePrince heeft een kinderboek uitgebracht over haar eigen verhaal (zij heeft vitiligo en ze is bruin en geadopteerd, oorlog mee gemaakt, ze moest veel barriĆØres door om te kunnen door breken in de ballet wereld).
Het boek het: ballerina droom. Misschien wel een aanrader.

3 likes

Dankjewel, meteen even opgezocht en ziet eruit als een mooi boek. Heb je hem zelf ook gelezen? Zie dat hij bij 7+ staat, dus wellicht is ze daar nu nog wat jong voor (4) maar ga hem in ieder geval op het lijstje zetten.

Pff m’n baby weegt ondertussen bijna 7 kilo en moet in slaap gewiegd worden. Ze is nu 11 weken oud dus ik snap dat ze nog niet zelfstandig in slaap kan vallen (althans deze baby niet 🫠) maar mijn armen trekken het langzamerhand niet meer. Ik heb elke nacht mega veel pijn in m’n armen en rug door al het tillen.

Heeft er iemand tips om wiegen langzaam af te bouwen en heel langzaam te beginnen met zelfstandig leren slapen? Of is dat iets wat beter na/tijdens de slaapregressie van 4 maanden kan? Ik wieg haar nu tot haar oogjes dicht vallen en dan leg ik haar in bed. Vaak is ze dan nog een beetje wakker maar valt ze binnen een paar seconden in slaap. Als ik haar neerleg terwijl ze echt nog wakker is gaat ze eerst rondkijken en dan op een gegeven moment huilen dus dat werkt helaas niet.

1 like

Ik heb hem zelf niet gelezen, dus ik weet niet of het misschien nog wat te lastig is voor haar leeftijd. Dus wellicht dat je die voor wat later moet bewaren.

1 like

Ik kan je wel vertellen dat je langzaam steeds sterker wordt en dat je steeds makkelijker het gewicht kun dragen. En dat je vanzelf steeds minder lang zal moeten wiegen. Maar ik heb ook lang moeten wiegen en wieg ook nog wel eens 12 kilo, dus ik snap je helemaal hoor. Ik had de eerste maanden ook echt pijn.
Kan je vriend je misschien een beetje masseren tussendoor?

2 likes

Ik zit as we speak mijn baby van 7 maanden en 10+ kilo in slaap te wiegen. ā€˜S nachts is het niet meer nodig, maar overdag vaak wel helaas. :smiling_face_with_tear: Krijg er wel gespierde armen van. Dus sorry, geen oplossing maar wel herkenning.

2 likes

Ik wiegde de baby in een co-sleeper op wieltjes. Hem erin leggen en dat ding heen en weer rollen (kleine beweging). Dat scheelde behoorlijk in armkracht.

1 like

@Superkonijn @Mexi @DelilahBard @Huismus nog even volhouden dus :sob: Het lijkt alsof ik in m’n herstel na de keizersnee echt veel spierkracht kwijt ben geraakt. Maar merk wel dat ik erin mee aan het groeien ben weer.

Wil telkens weer beginnen met krachttraining in de sportschool maar sta elke dag op met spierpijn en dan denk ik laat maar, maar misschien moet ik juist gaan om weer wat kracht op te bouwen want als deze baby zo door blijft groeien zit ze al over de 10 kilo met 6 maanden :joy:

2 likes

Ik wieg altijd in de schommelstoel, maar dan borst tegen borst ipv zo in m’n armen.

1 like