Tips, ervaringen & aanraders #8

Hier op de opvang is het ook beleid dat ze in het kuipje zitten tot ze zelfstandig kunnen zitten, tot die van mij er dus uit begon te klimmen. Vind het verwarrend omdat ze bij de Rapley methode zeggen dat ze in de kinderstoel mogen als ze zonder ondersteuning stabiel kunnen blijven zitten en dat kan ze al twee maanden. Maar schokken op de fiets opvangen is fysiek natuurlijk wat anders dan stabiel zitten!

Nou, dan ga ik in ieder geval maar vast oriënteren op een fiets en dat is vast ook niet binnen voor ze kan zitten.

Ik heb het voor kleine stukken toen wel al gedaan. Was het zo zat om lopend met draagzak en fiets aan de hand naar de opvang te gaan. Binnen 2 weken kon ze het daarna.
Ik ben heel tevreden over het thule yepp nexxt 2 mini stoeltje. Een van de weinige stoeltjes die 2 bandjes hebben waardoor ze ook in de zij ondersteunt zitten. Ook heel makkelijk strakker te zetten wat met steeds andere luiers (wegwerp of wasbaar) ook fijn is.
Wij fietsen wel echt veel met d’r, dus vond het de investering wel waard.

1 like

Ik realiseerde me die schokken pas toen ik met haar fietste. Drempels, hobbels, stoepen, dat geeft best een klap, ookal doe je rustig aan.

3 likes

Ja wij zijn ook al iets eerder gaan fietsen dan dat ze zelfstandig ging zitten. Wel kleine stukjes van 5 min naar de opvang, en dat ong 2x per week. Maar was het ook zo zat om alles lopend te doen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Wij hebben de ‘normale’ Thule Yepp mini, en die heeft ook een 5 punt gordel, of bedoel je dat niet?

1 like

Ja! Ik zie trouwens dat ik niet de 2 heb.
Ik weet 't weer, ik had haar in dit stoeltje gepast bij een vriendin en daar zat ze stevig in. Heb wel andere merken bekeken. Bobike heeft ook een stoeltje met 5puntsgordel maar die had slechte recensies over de voetensteuntjes. En uhm er was nog zo’n merk maar die kon ik nergens testen.

2 likes

@itakepictures mijn kind is net 3 geworden.

@1207 thanks, fijn om te weten dat we niet alleen zijn. Het lijkt soms of ieder kind meteen van helemaal niet zindelijk naar volledig zonder ongelukjes gaat, en dat is hier dus echt niet het geval. Bij de opvang gaan ze er wisselend mee om: sommige juffen zijn heel lief, positief en geduldig, en de dagen dat die er zijn gaat het meestal goed. Met de minder geduldige juffen gaat het voor mijn gevoel vaker mis. Hier thuis proberen we positief te blijven, maar ik vind dat wel een uitdaging. De reactie is ook heel laconiek (na 3 keer ‘nee’ op de vraag of kind moet plassen, zegt hij dan toch uit zichzelf dat hij moet, dan is hij te laat ‘oh, mijn broek is nat’) en dat gaat mij zo irriteren na een tijdje. Ik vind het echt moeilijk om dan keer op keer geduldig te blijven, terwijl dat waarschijnlijk wel het beste werkt

1 like

Dit kan prima hoor! Je kan eventueel kijken naar baby zindelijkheidscommunicatie. Mijn dochter poept vaak sochtends en ik probeer d’r dus uit bed op het potje te zetten. Dan poept ze daarop en scheelt mij weer schoonmaken.

‘t interesseert d’r eigenlijk helemaal niks :’). Ze vindt op het potje zitten ook niet per se heel leuk maar ik combineer het met dat ik zelf sochtends naar de wc ga en geef d’r soms ook m’n telefoon (oh en d’r drinkfles zodat ze gaat plassen) :sweat_smile:.
@Alocasia doet al heel lang baby zindelijkheidscommunicatie, misschien reageert haar dochter ondertussen wel enthousiaster. Ik zou iig het bewust aangeven en niet plassen bij een dutje wel beide als signalen zien dat ze misschien een vieze luier niet fijn vindt.

1 like

Daar is ze zeker niet te klein voor hoor, wij hebben EC gedaan sinds geboorte en vanaf zes maanden amper poepluiers meer gehad (vrijwel alles op wc of potje, minus periodes dat er veel tanden doorkwamen). Nu was dat deels routine (na elk slaapje en bij elke luierwissel ook even op het potje) en deels kijken naar de signalen (zoals jij die nu ook ziet bij jouw dochter). Hier sinds 15mnd denk ik dat er ook zelf aangegeven wordt “potje!” of “poep” (ipv alleen bevestigend antwoorden als wij het voorstellen) en dan komt er bijna altijd ook wel wat. Zou niks gaan forceren maar je kunt 't zeker aanbieden, hier merken we iig een duidelijke voorkeur voor op het potje poepen ipv in de luier.

Hier idd geregeld klappen voor zichzelf als ze geplast of gepoept heeft en ze wil ook altijd uitzwaaien als we het door de wc spoelen :joy:.

8 likes

Zijn hier ook ouders waarbij hun kind waterangst heeft? M’n zoontje zit al een jaar op zwemles (nu 30 lessen) en afgelopen week is het woord zwemangst gevallen. Dat hadden we zelf ook wel door, alhoewel het echt stukken stukken beter. Komt deels doordat z’n neefje paar jaar geleden bijna is verdronken bij zwemles en is gereanimeerd met succes. Wellicht hebben wij dat angst op hem geprojecteerd. Het is ook een van beste vriendje… We weten niet zo goed hoe verder. We zwemmen zelf nooit. Naar een kleine groep? Wel flink duurder per maand en maar 30 min les ipv 45 min. Kan, maar er is wachttijd. Vind het echt moeilijk.

Als het om zo’n specifieke situatie gaat, zou je ook kinder-emdr kunnen overwegen om deze angst aan te pakken. Mijn nichtje had ook angsten (kwam ook van een specifieke situatie, niet watergerelateerd) en zij heft op die leeftijd emdr gehad om het te overwinnen. Heeft heel goed geholpen. Heeft jouw zoontje gezien dat zijn neefje bijna verdronk? Of is het nu meer jullie angst en dat hij dat voelt?

2 likes

Dat heb ik ook overwogen inderdaad, maar hij wil echt geen luier meer aan, want ‘hij is nu al groot’. Dus denk dat we dat station gepasseerd zijn.

@1207 klinkt inderdaad alsof we een vergelijkbare ervaring hebben. Jammer dat jij geen wonder-oplossing hebt, maar wel fijn dat het bij jullie uiteindelijk ‘gewoon’ goed is gekomen! Geeft wel hoop haha

1 like

Ja/nee. Onze oudste hebben we dus ingeschreven voor 1 op 2 zwemles omdat het van nature een angstig kind is… hij heeft hele redenaties hoe je bij de bodem zou kunnen komen (en dat gaat bij alles zo, je zou z’n theorie moeten horen waarom je beter vanaf eind oktober zonder zijwieltjes kan leren fietsen ipv in de maanden mei-september haha).
Dus nee, ik weet niet of hij uiteindelijk in de gewone groep mee zou komen. Want we hebben ivm alle wachtlijsten gewoon meteen hier op ingezet. (Tegelijkertijd ook op de gewone wachtlijst voor de zekerheid)
Wat ik wel weet, van andere ouders en het zwembad, is dat had 1:2 vaak veel sneller gaat, dus dat je in the end netto nagenoeg hetzelfde kwijt bent aan de lessen. Ergens ook logisch want er is veel meer op maat en meer aandacht dan 1:10.

6 likes

Oh hier ben ik benieuwd naar!

4 likes

Heftig wat jullie hebben meegemaakt zeg.

Is het een idee om zelf wat vaker als gezin te gaan zwemmen? Dat jullie zelf laten zien hoe leuk het kan zijn? Echt een uitje er van maken?

1 like

Haha Nou, als je zonder zijwieltjes fietst/leert fietsen, is de kans groter dat je valt. Mocht je dan op je arm vallen, dan breek je die misschien. Maar in die maanden is het mooi weer en/of gaan we op vakantie en naar het strand enzo. En dan is een gebroken arm veel onhandiger, want met een beetje pech kan je 6wkn niet fatsoenlijk zwemmen. Of ben je op vakantie als met je gips er af mag, dat is gewoon niet handig.
In de herfstvakantie gaan we ook nog met de familie weg, dus je kan t beste vanaf n de herfstvakantie ongeveer leren fietsen. Áls je dan valt, en iets breekt, zijn de gevolgen minder groot :rofl:
Het is wel minder mooi weer, maar goed… keuzes.

Maar dit is hoe iedere keuze bij hem overdacht wordt :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

Edit: de theorie was eerst (toen hij 4 werd) dat je helemaal niet moest leren fietsen, want als je op je rechter arm (is zijn schrijf kant) Valt kan je ook niet meer fatsoenlijk kleuren/schrijven/lego’en. Dus voor of najaar maakt dan niet uit. Maar dat najaar brak ie met net 4 jaar z’n arm, en heeft ontdekt dat je dan nog best veel kan. Dus dit is dan de consessie al op het oorspronkelijke eh, gedachte spinsel :rofl:

8 likes

En @1207, wij zitten hier ook middenin. We zijn ook cold turkey gestopt met luier overdag en dat ging in het begin best goed, en na een 6tal weken zo slecht dat ik ´de wanhoop nabij´ was. Dat was vlak voor hij naar school ging (ook BE, dus hij is net 2,5). We zijn na een paar weken begonnen met hem om de zoveel tijd op het potje te zetten en dat werkt nog het best. Hij vergeet vaak naar het potje te gaan als hij aan het spelen, of boos/overstuur, is. En soms zit hij idd 5 min op het potje en plast dan net als hij er af is. Maar na de eerste drukte en spanning van de start van het schooljaar lijkt het wel beter te gaan. Meegaan in de flow van het klasje en doen wat de anderen doen lijkt wel te werken voor hem. Hij heeft alleen nog niet helemaal zelf ´de klik´ gemaakt, ik hoop dat dat snel komt.

Geen echte tips dus, wel herkenning, en volgens meerdere mensen om me heen is het normaal dat het na een tijdje wat terugvalt, dus daar trek ik me ook maar aan op… .

2 likes

Weet niet meer wie de tip gaf maar berg verwijderen met een luizenkam werkt echt top.

3 likes

Thanks! Ik twijfel idd naar de kleine groep toe. Hij is angstig ook deels vanwege allerlei theorieën en wat er allemaal kan gebeuren … het moet ook allemaal perfect voor hem zijn. Dus er mag geen kind voor hem zwemmen. Vind het soms echt lastig.

@Portugal in de zomer zijn we wel geweest maar waren meer waterglijbanen walhalla dus is niet echt zwemmen. Daar durfde hij bv meer dan mij, haha. Absoluut niet bang. Het gaat bij hem denk ik echt om de diepte en water in z’n ogen vind hij niet leuk.

1 like

Heeft iemand wel eens de kinderwagenbekleding gewassen? Vader had kind met badkleding en zwemluier in de wagen gezet en de wagen ruikt echt naar plas nu. :nauseated_face: Ik heb een Joolz Aer.

1 like