Mensen denken dat kinderen en kinderen krijgen publiek domein is en daar zomaar hun mening over mogen geven, ik blijf me daarover verbazen. Bij dit soort dingen zou ik het een beetje van je af laten glijden, want een kind opvoeden is geen harde wetenschap, dus oordelen over te vroeg/gelaat teveel/te weinig moet je zeer voorzichtig mee zijn (en overlaten aan experts), en de enige die gaat over reproductieve keuzes ben je zelf.
Ik heb toen ik zwanger was regelmatig gezegd: ‘Bedank voor je mening.’ als mensen weer eens iets moesten zeggen over hoeveel ik werk of hoe groot/klein mijn buik was. Bij de meeste mensen was het dan wel duidelijk dat het sarcastisch was en ik juist niet op meningen zat te wachten. Wie weet kan je ook zoiets bedenken waarmee je mensen een beetje de mond kan snoeren op je eigen manier, dat kan ook aardig door uit te leggen dat dit soort opmerkingen je niet helpen/onnodig onzeker maken en het ouderschap op zichzelf al voldoende uitdaging biedt zonder meningen van derden.