Tips, ervaringen & aanraders #8

hoi! ik weet de precieze tijdlijn niet meer, maar het begint ‘pas uit te maken’ wat je eet en drinkt als de embryo ‘aangesloten’ is. juist omdat men niet weet dat ze zwanger zijn in het begin natuurlijk

en gefeliciteerd!

edit: 11 weken schijnbaar. met de disclaimer dat het natuurlijk niet echt ‘niet uitmaakt’ wat je doet maar minder schadelijk etc.

3 likes

Mocht het je geruststellen, ik ben er pas erg laat (bijna 11w) achtergekomen dat ik zwanger was,en daarvoor ook ´alles´ gegeten en gedronken, en mijn zoontje heeft er niks aan over gehouden!

3 likes

Allereerst: gefeliciteerd.

Ik heb bij de oudste op zaterdag een zwangerschapstest gedaan. Ik was 2 dagen overtijd en had 's avonds een feest, dus wilde weten of ik kon drinken of niet. Test was spierwit dus ik ben gewoon helemaal los, ook qua eten. Oesters, sushi, gintonics, wijn alles. Twee of drie dagen later werd ik in de ochtend wakker met pijnlijke borsten, nog steeds niet ongesteld en die jetlag (vermoeidheid) van de vakantie hield ook wel erg lang aan. En ja hoor, een lichte streep op de zwangerschapstest.

Ik ken persoonlijk ook niemand die op het moment dat ze bezig zijn met zwanger worden al stoppen met rauwe dingen eten enzo, echt allemaal pas na de positieve test.

4 likes

Hebben jullie tips / aanraders voor buitenspeelgoed?
We hebben voor de 3e verjaardag van m’n zoontje geld gevraagd zodat we daar iets tofs voor in de tuin kunnen kopen. Het budget is ongeveer 300 euro. We hebben al een watertafel en een speelkeuken. Het zou leuk zijn als het dingen zijn die voorlopig nog leuk blijven en zijn zusje, die nu nog maar 5 weken oud is, ook zou kunnen gebruiken later. Zat zelf ook te denken aan iets waar hij op kan klimmen? Maar wat dan?

2 likes

Voor iedereen met een kind wat niet van haren wassen houdt ivm water/zeep in de ogen: een duikbril op doet wonderen!

Mijn zoon heeft ineens weer een hekel aan haren wassen en nadat we gisteren op vakantie een duikbrilletje voor hem kochten, hebben we het vanavond meteen geprobeerd. Works like a charm! Elastiek hoefde niet eens om zijn hoofd, wat het makkelijker maakt met uitspoelen.

17 likes

Ik kan een (ingegraven) trampoline van harte aanbevelen als je er de plaats voor hebt. Geen esthetisch hoogtepunt maar die van ons wordt echt veel gebruikt, ook in de winter. En ze gaan jarenlang mee, dus je tweede kindje kan er ook nog lang plezier van hebben.

4 likes

Iemand aan of afraders voor een ronde box tegenover een normale box?
Behalve dat ze duur zijn haha.

2 likes

Ik heb een ronde Bopita box. In principe prima box en ik vind hem ook mooi. Alleen toen ze ging oefenen met rollen, rolde ze wel echt altijd tegen die spijlen aan. Ik heb het idee dat ie toch wat kleiner is, doordat je precies die hoeken van een rechthoekige box mist. Maar misschien rollen baby’s sowieso wel tegen die spijlen aan :sweat_smile:

2 likes

Ik heb er tweedehands eentje gekocht. Qua kosten valt het dan mee. Grootste voordeel is dat het veel mooier is, wat mij betreft dan. Voor het begin wel heel fijn. Wij hebben uiteindelijk, toen ons kindje wat groter was (1 jaar ongeveer?) een grote inklapbare vierkante box gekocht.
Edit: wij hebben ook een bopita idd

2 likes

Ik heb ook een ronde Bopita box. Past bij ons heel handig in een hoekje in woonkamer. Ik denk inderdaad ook dat die wat kleiner is dan normale box, maar wel mooier (vind ik).

3 likes

Ik ben vandaag pas achter calamiteiten verlof / kortdurend zorg verlof komen… als mijn kind ziek is neem ik altijd gewoon (vakantie) uren op.:flushed:

Volgens mij is dit ook nog nooit zo verrekend bij mij op het moment dat ik mij afmeld vanwege een ziek kind.

Hoe doen jullie dit?

1 like

Dat is best wel een grijs gebied, bij ons maak je je niet zo populair als je daar aanspraak op wilt maken iedere keer als je kindje ziek is. Een collega heeft dit laatst wel gekregen toen haar kindje in het ziekenhuis lag door het RS virus.

2 likes

Echt?? dat is echt gestoord gewoon

1 like

Ik wil graag een campingbedje aanschaffen, maar thuis hebben we een co-sleepledikqnt. Nu lijkt dit bedje me wel wat. Iemand die deze toevallig ook heeft? Is het wat?

1 like

Jup, je hebt er letterlijk alleen recht op als er niemand anders voor je kind kan zorgen op dat moment. En in het ziekenhuis is dat dus niet zo… echt schandalig. Alsof je je kind dan daar alleen laat?

En ook de omschrijving dat er niemand anders voor je kind kan zorgen zie ik in onze omgeving regelmatig voor discussie met werkgevers zorgen (vraag oma maar, jouw werk is belangrijker dan dat van je vrouw ec),

Werkgever van mn man is er ook slecht in hoor. Dat hij morgen een halve dag thuis is vanwege ziek kind is geen probleem (medunk ik heb al 2 weken opgevangen maar moet deze week echt weer werken ivm deadlines), maar dan moet hij eind vd maand echt checken hoe het is weggeboekt en of het niet van zn vakantieuren afgaat.

3 likes

Ik neem inderdaad altijd vakantie-uren op… werkgever is gelukkig wel heel flexibel in uren op een later moment inhalen, maar toen mijn kind toen 3 maanden oud onverwachts op de SEH belandde en een operatie kreeg moest ik alles van mijn vakantie-uren afhalen. :face_with_spiral_eyes: overigens als je inleest op bijv site van de overheid wat onder calamiteitenverlof valt is het echt belachelijk dat werkgevers alsnog moeilijk doen over bijv kind afhalen dat ziek is…

Schandalig! Dan heb je toch ook helemaal niet genoeg uren om ook nog daadwerkelijk vakantie op te nemen?!

1 like

@Karl_Lagerfeld @Mexi @RosaB ja zo te horen is het dus ook een soort van ‘not done’ om dat verlof aan te snijden. Het gaat bij ons dan ook maar om vaak 1 dag of dagdeel per 2 maanden ofzo, en dat is wel te overzien, maar zag nu dat mijn vakantie wensen al ingepland staan ( dus 3 weken zomer en 1 week in de meivakantie. En dat van januari en nu deze week er dus ook al 2 vakantiedagen door kinderziekte vanaf zijn van mijn resterende week. Ik heb nu dus nog 2 vakantie dagen over voor de rest van het jaar om opvang te regelen ( heb in totaal 4 werkweken om op te nemen). Mijn man heeft wel meer dagen nog, maar dan heb ik nu al stress hoe dat dan de rest van het jaar op te vangen.
Opa’ en oma’s is niet altijd een optie ( vaker niet dan wel).

Edit @Huismus nee! Want nu zegt mijn man; “ anders moeten we die vakantie in mei maar skippen zodat we die kunnen gebruiken voor bij ziekte”.

Nou dan had ik me gewoon ziek gemeld hoor. Ben geen gekke Gerrit. Alsof je überhaupt functioneert als je kind zo ziek is.

3 likes

Ja bij ons is het ook gewoon wat het is. Er staat in m’n cao dat ik er recht op heb dus toedeloe dan gebruik ik het ook. Wel met een eerlijke verdeling met m’n man.
Ik heb recht op 1,5e week betaald zorgverlof per jaae dus ik heb de vorige x toen ze beter was een mail gestuurd met hoeveel uur ik verbruikt heb.

5 likes