Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik ben net gisteren terug gekomen uit Tenerife en dat was echt top! We hebben 10 dagen in een fantastisch (en heel betaalbaar) appartement gezeten en dat was super (Nivaria beach apartements: Nivaria Beach | Nivaria Beach - Web oficial). Op loopafstand ook een fijn zandstrand en een verwarmd zwembad op het complex zelf.

Daarna zijn we op advies van dit forum ook bij Bahia geweest. Dat was voor onze dochter een fantastische ervaring. De familiekamers zijn erg fijn en de animatie top. Wel vonden wij het erg druk, overal was harde muziek en vaak meerdere dingen door elkaar. Daar moet je van houden. Al met al een fantastische tijd gehad, zou het iedereen met kleine kinderen aanraden!

Luxemburg is ook een aanrader om te kamperen!

2 likes

Mijn zoontje van bijna 3 krijgt te weinig vlees, zuivel of vervangende producten binnen denk ik.

In de avond eet hij de maaltijdjes van mama Deli(zit geen vlees in) en soms eet hij ook nog een beetje met ons mee, maar wij eten lang niet altijd vlees, meestal niet zelfs, en hij hoeft vaak ook niet. In de ochtend krijgt hij wel melk met havermout en banaan. Hoe zorgen jullie ervoor dat je kind voldoende binnenkrijgt zonder vlees te eten? Ik denk dat de zuivel inname wel goed zit, maar zou dat het liefst ook vervangen door iets plantaardigs dat ongeveer dezelfde voedingsstoffen heeft.

Weet niet of je al iets gekocht hebt, maar vond de free to grow zelf ook heel fijn! Vond knopen ook te veel gedoe als ik gewoon even snel de baby ‘aan en uit’ wilde doen zeg maar. Mijn kind was wel vrij groot (4 kilo bij geboorte) dus ik weet niet of het echt goed past als je een mini-baby hebt, maar zij pastte er goed in.

1 like

Al eens naar Farmcamps gekeken? Leuke kindvriendelijke campings in heel NL. Ik ga er dit jaar voor het eerst heen (kinderen van 7, 5 en 1), maar verschillende vrienden&kennissen zijn echt super enthousiast.

2 likes

Gaat het vooral om de vitamine B12? Voor kinderen onder de 4 kan ik geen specifieke aanbevolen hoeveelheid vinden, maar een range van 0.5 - 2.4 microgram per dag.
1 schaaltje halfvolle yoghurt heeft al 1.1 microgram (volgens het voedingscentrum). Dus als hij wel zuivel eet dan zit je nu waarschijnlijk gewoon goed hoor.

Wij eten thuis geen vlees. Op de opvang eten mijn kinderen 3 keer per week een warme maaltijd, is afwisselend vlees/vis/vega (dan vaak met een omelet erbij). Ze krijgen in de ochtend een beker melk en vaak nog 2 keer per dag yoghurt. In de middag geef ik het aangelengd met wat water, zodat ze het kunnen drinken en dan na het eten nog een schaaltje (of een beker, voor als ik geen energie heb om overal yoghurt spetters van op te ruimen :joy: )
Ze krijgen verder thuis nog ongeveer 2-3 keer per week een halve portie vleesvervangers of iets met ei (en soms vis sticks ofzo).

Als je over wil op plantaardige zuivel vervangers dan zou ik de vit b12 waarde per portie even berekenen, of misschien zelf vit B12 druppels toevoegen (als het er niet in zit). Helemaal plantaardig is het denk ik wel lastig voor een kind om anders aan de aanbevolen hoeveelheid te komen, omdat plantaardige varianten van B12 minder goed worden opgenomen.

Mijn dochtertje wordt in mei 3 jaar. Nu ben ik bezig met een paar cadeautjes op een lijstje te zetten, alleen ik weet het echt niet. Ze heeft zoveel dingen genoemd en dan denk ik ohja onthouden maar toch vergeet ik het weer. Hebben jullie cadeautips? Even wat achtergrond info; ze is gek op dino’s, auto’s en duplo. Poppen en barbies speelt ze zo nu en dan mee, maar haar dino’s zijn haar heilig. Ook pakt ze vaak mijn make-up om mee te spelen. Maar is 3 niet te jong voor kinder make-up?

Dingen die mijn dochter toen kreeg die ze geweldig vond

• Grote strijkkralen
  • Tasje
  • Hysterische haarspeldjes
  • Armbandjes
  • Nagellak op waterbasis
  • Gekleurde lippenbalsem
  • Boeken (specifiek: Kalm aan)
  • Spelletjes (Kroko Loko)
3 likes

Ja ik vind het ook dubbel. Ergens snap ik het, omdat ze het ziet bij mij en in feite is het natuurlijk gewoon kopieer gedrag. Maar ik heb een houten make-up setje gevonden, want vind haar voor kinder make-up toch nog te jong, dat gaat alleen maar stuk. En de tip van @Maanzaad met gekleurde lippenbalsem vind ik ook wel een goede!

2 likes

Oja zo’n houten setje hebben wij ook, superveel speelplezier van! Maar ik vind het ook wel moeilijk om dan niet te zeggen “ohh mooi!!”, probeer op kleuren enzo te focussen maar soms floept het er toch uit.

Ik heb zo’n houten en kinder make up. Maar ik zeg meestal ‘heel goed’ of ‘zo heb je dat helemaal zelf gedaan’ iets in die trant.
Ze doet nog niet omdat ze zich mooier voelt ermee of iets. Puur omdat ze wilt smeren en de kwasten vind kriebelen.

6 likes

Ik wil graag ieder jaar iets leuks maken voor de verjaardag van mijn kind.
Zo had ik vorig jaar voor z’n eerste verjaardag een slinger met 1-12 maanden en dan van elke maand een foto. Maar ben nu echt inspiratieloos voor dit jaar?

Ik zou natuurlijk weer zo’n slinger kunnen doen, maar dacht misschien zijn er hier anderen die ook iets soortgelijks doen en leuke ideeën hebben?

3 likes

Wat een leuk idee! Bewaar je dit dan ook voor later? Wat me nu te binnen schiet: misschien een (kartonnen) fotoboekje met foto’s van de afgelopen twee jaar of bijvoorbeeld foto’s met favorieten van je kind (favoriete knuffel, favoriete outfit, favoriet eten etc.). Dan kan daar lekker doorheen gebladerd worden. Of zoek je echt iets wat je als versiering kan gebruiken? Heb ook wel eens gezien dat ze allemaal foto’s aan (helium) ballonnen hadden gehangen.

8 likes

Dit boek is hier een hit!

7 likes

Oh die zag ik in de bibliotheek ja!!
Die vond ik ook heel leuk, dankjewel!

Nog snel een leestip dan: de boekjes van “over tien minuutjes naar bed” zijn echt een grote hit hier. Als je het boek openslaat zie een soort landschap met alle figuurtjes uit andere boekjes en op de laatste bladzijde zie je dat ze slapen. Dan zegt mijn dochtertje altijd welterusten en weet ze dat het bedtijd is. Sindsdien gaat ze oprecht veel beter slapen :joy:.

afbeelding

7 likes

Dat heb ik ook ja… ik benadruk haar ook altijd dat ze altijd mooi is, en dit zeg ik ook best vaak tegen haar eigenlijk haha. Maar de tip van alleen kwasten vind ik ook een goeie! En wat @Lichtknopje zegt ga ik ook toepassen, dat is ook een hele goede.

4 likes

Ik ben soms ook bang dat mijn kind van sommige voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt, met name ijzer en b12. Hij eet 90% vega; opvang zijn we niet streng op en als hij van ons vlees wil proeven mag dat, maar meestal kiest hij zelf voor vega opties. Ik let erop dat we regelmatig eieren, peulvruchten, volkoren producten en (jaja) appelstroop aanbieden. Bijvoorbeeld pastasaus met tomaat en linzen gaat er hier over het algemeen goed in, net als tortilla’s met tomaten-bonensaus. Het gaat sommige weken beter dan andere, maar zolang groei en ontwikkeling goed is, ga ik ervan uit dat het wel goed zit.

2 likes

M’n dochter gaat binnenkort voor het laatst naar de opvang omdat ze 4 wordt. Ik dscht er aan om een cadeautje vanuit haar te geven aan de opvang, dus niet voor de pedagogisch medewerkers, maar echt waar de kinderen van de opvang iets aan hebben. Een mooi boek bijvoorbeeld. Hebben jullie ook zoiets gedaan? Of misschien moet ik het alleen bij trakteren laten?

2 likes

Ik heb geen tips, maar vind het wel een onwijs leuk idee!

3 likes

Ja precies dat, iets wat ik als versiering kan gebruiken!
Die helium ballonnen klinken zeker leuk! En zag net toevallig bij smartphoto ook een mogelijkheid om een gepersonaliseerde vlaggenlijn te bestellen met op elk vlaggetje een andere foto. Ook leuk!

1 like