Ik ben thuis bevallen zoals ik graag wilde. Zelf dokter en was bang dat ik ‘op werk’ niet zou kunnen ontspannen.
Ik deed centering pregnancy en 1 bijeenkomst was met partners waarbij ze de hele bevalling uiteenzetten, maar waarbij de verloskundige ook haar koffer (letterlijk, hutkoffer) met attributen liet zien die ze kon gebruiken als er iets mis zou gaan. Allereerst zei ze dat het eigenlijk nooit binnen 1 minuut mis gaat, er zijn voortekenen dat het niet goed gaat, als ze die zien gaan ze naar het ziekenhuis en dan ben je gewoon op tijd voor alle nodige hulp. En als er dan wel iets onverwacht mis is kunnen zij reanimeren, zuurstof starten, medicatie geven, infuus aanleggen, weet ik het allemaal, je bent echt niet hulpeloos en zonder interventies thuis.
Van de vrouwen die voor hun eerste bevalling thuis wil bevallen gaat 2/3 alsnog naar het ziekenhuis om de een of andere reden (pijnstillingswens, omdat het niet vordert, etc etc etc), dus het is ook wel goed om je te realiseren dat je dit kunt wensen, maar dat het vaak dus alsnog niet zo loopt.
Wat een duidelijke uitleg @Merel
Bij mij stond het hele medische ook tegen. Thuis kon ik fijn ontspannen.
Na de bevalling moest ik helaas wel naar het ziekenhuis. Maar toen was alles al achter de rug.
Ik zal zo weer thuis bevallen! Ik kijk er heel positief op terug.
En een verloskundige weet wat te doen, weet wanneer het mis dreigt te gaan
Dit inderdaad. Mijn bevalling was voor mijn man traumatischer dan voor mijzelf, vooral omdat ik een groot deel in een andere wereld was en hij alles bewust meemaakte. Ik vind echt dat zijn gevoelens ook tellen.
Ik zou je vooral heel goed laten informeren en het met de verloskundige bespreken, die kan dan wat uitgebreider uitleg geven, zoals @Merel zegt. En je kan natuurlijk je eigen punten op een lijstje zetten zodat hij jouw keuze wellicht beter begrijpt. Hopelijk komen jullie er samen uit, succes!
Wij hebben ook een Love by Lily kleed en zijn er erg blij mee! Wij hebben lichte kleur, maar hij blijft erg mooi. Bij eventuele vlekken inderdaad gemakkelijk te wassen en dat doet niks af aan hoe de stof er uitziet. Aan de onderkant zitten ook mini antislip stipjes waardoor hij niet gemakkelijk verschuift. Ik vind het een aanrader!
Ik ben in het ziekenhuis in bad bevallen. Ik vond het zelf een fijn idee dat ik al in het ziekenhuis was, al kan de verloskundige thuis inderdaad ook al heel veel. Ik was bang dat ik thuis juist minder goed zou kunnen ontspannen, uit angst dat het ik bvb mijn bed onder zou bloeden of de buren me zouden horen (al denk ik achteraf niet dat dat me op dat moment nog wat had kunnen schelen) of dat er wat mis zou gaan en ik het niet meer zou redden naar het ziekenhuis.
Mijn ervaring is dat als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt, je bevalling zelf niet per se heel ‘medisch’ wordt. Je kunt in je bevalplan zetten dat je zo veel mogelijk met rust gelaten wil worden en dan worden er volgens mij niet meer checks gedaan dan thuis.
Ik zou kiezen voor de locatie waar jij je het meest ontspannen voelt, wat dat lijkt mij een van de belangrijkste dingen bij een bevalling.
Ik heb in het ziekenhuis helemaal niet zo ervaren zoals jij het beschrijft hoor. Mijn eerste werd medisch en wat complicaties dus daar waren wat meer medewerkers aanwezig.
Maar mijn andere twee bevallingen was alleen de verloskundige en een kraamhulp aanwezig, helemaal geen onnodige checks of ingrepen.
Mijn derde liep na de bevalling paars aan, hij kreeg geen lucht en het lukte de verloskundige ook niet om hem te helpen, toen vond ik het toch wel erg fijn dat de alarm knop werd ingedrukt en mijn kamer direct vol stond voor hulp.
Bij de eerste had ik de wens om tot 5/6 cm thuis te blijven en daarna naar het ziekenhuis te gaan omdat ik dat een veilig idee vond bij een eerste. Ziekenhuizen zijn hier 30m vandaan. Ik heb zelf op de verloskamers gewerkt en ook de andere kant gezien waarin er soms te lang thuis geprobeerd word maar dat verschilde zo erg per eerste lijns vk, bij sommigen wist je het van tevoren bijna al dus ik ben daardoor ook gekleurd in hoe ik erover denk. Hoe er soms zo geschopt word tegen het medische vind ik soms echt vervelend. Het zijn allemaal mensen die het beste met het aanstaande gezin voor hebben en ook vaak echt proberen mee te denken in de wensen wat vaak echt word bemoeilijk door de onrealistische ellenlange bevalplannen.
Anderzijds vind ik thuis bevallen wel echt iets moois en ook fijn dat dat in Nederland kan.
Uiteindelijk was ik medisch dus het stukje van thuis bevallen kon niet en in deze zwangerschap word ik ook weer medisch.
Misschien voor een compromis/of een wat als-scenario gaan waar jullie je allebei goed voelen ?
Bij de eerste wilde ik heel graag thuis, maar omdat die baby te vroeg kwam, moest ik toch in het ziekenhuis bevallen. Ondanks dat het een vreselijke bevalling was, was mijn ervaring met het ziekenhuis over het algemeen wel goed. Bij de tweede zelf gekozen weer in het ziekenhuis te bevallen. Mijn vriend wilde dat heel graag, ik dacht zelf misschien pijnstilling te willen en had een fijner gevoel bij het ziekenhuis omdat ik mijn eerste bevalling heel erg eng had gevonden. Uiteindelijk was de tweede bevalling een superfijne ervaring waarbij met mijn wensen rekening werd gehouden: geen checks, vrijheid in houdingen, geen ingrijpen etc. We hebben geen kinderwens meer maar ik zou zo weer voor het ziekenhuis kiezen.
Bij mijn eerste ben ik poliklinisch in het ziekenhuis bevallen, en dat was opzich een prima ervaring maar achteraf was ik liever thuis gebleven. Thuis ging de bevalling heel voorspoedig en had ik zo 6 cm ontsluiting. Toen ik in het ziekenhuis aankwam stagneerde de boel en duurde het uren voor de ontsluiting vorderde. Ik denk dat het kwam door de reis naar het ziekenhuis en door de andere omgeving waarin ik opeens was. Thuis kon ik me toch beter ontspannen en me eraan overgeven.
Nu ga ik weer bijna bevallen en kies ik (als alles goed gaat) voor een badbevalling thuis. Ik raad je aan het boek give birth like a feminist van Milli Hill te lezen. Vind dat wel goed uiteenzetten hoe een bevalling gaat en hoe belangrijk het is om in een omgeving te zijn waarin jij het beste kan ontspannen, of dat nou thuis of in het ziekenhuis is.
Wij willen binnenkort babyzwemmen met onze baby. Maar wat is makkelijker: een wasbare zwemluier of zwembroekje met zwemluier (en past dat, sommigen lijken zo klein?) wat gebruiken jullie met zwemmen?
Wasbaar! Het werkt exact hetzelfde maar wasbaar gaat lekker lang mee. Ik heb 2 wasbare luiers gekocht via Vinted, van Totsbots (maat 1). Zou er dus wel 2 doen voor als je kindje gelijk poept in de eerste.
Ik gebruik een wasbare zwemluier, heb simpele van de zeeman gekocht om te proberen en die bevallen eigenlijk heel goed.
Neem altijd wel een reserve mee.
In het begin gebruikte ik wegwerp, maar deed daar niks overheen.
Ik vind badpakjes er altijd superleuk uitzien, maar datbis pas handiger als ze wat ouder zijn denk ik.
Hier sinds kort ook wasbaar. Daarvoor luier met broekje, maar dat vond ik wel een beetje gedoe met aantrekken en deed ik vooral omdat ik zwembroeken zo schattig vond!
De eerste keren heb ik wegwerp gebruikt en zodra ik wist dat we regelmatig zouden gaan heb ik een wasbare gekocht. Vanaf het begin ook met badpakje en vind dat niet lastig of onhandig ofzo. Juist wel fijn dat ze dan niet uit m’n handen glipt. Ik vind ze er ook altijd klein uitzien maar dat rekt verder uit dan je zou denken.
Wij doen een gewone zwemluier zonder zwemkleding erover. Misschien minder mooi, maar wel praktisch.
Bij mijn eerste ben ik tijdens de corona crisis bevallen in het ziekenhuis. Die vergelijking met nu is niet helemaal fair.
2 week geleden ook in het ziekenhuis bevallen. Was m’n/onze eigen keuze. Ondanks dat het ziekenhuis echt maar 5/10min rijden is vond ik het geen prettig idee dat we, mocht het nodig zijn, zo ‘ver’ weg waren. Bij de eerste was er namelijk wel een interventie nodig.
Heb de bevallen helemaal niet medisch oid ervaren. Mn eigen verloskundige was erbij, ook het zkh personeel was heel fijn. En vond het eerlijk gezegd ook heel fijn om daarna in een schoon, opgeruimd en rustig huis thuis te komen. Konden we daar lekker in onze bubbel kruipen.
Twee keer in het ziekenhuis bevallen. Twee keer laatste moment medisch geworden. Beide keren fijne ervaring gehad in het ziekenhuis.
Ik had sowieso voorkeur voor kraamhotel. Mocht er wat zijn dan ben je er al. Het voelde niet klinisch aan en het personeel was top.
Hoe lang ben je zwanger? Heb je al voorlichting van een verloskundige gehad over de bevalling of een bevalcursus gedaan? Denk dat het goed is dat jullie je samen laten informeren bij een cursus (bijvoorbeeld Samen Bevallen). Ervaringen van anderen zijn leuk om te lezen maarja het zegt ook weer niet veel omdat het zo afhankelijk is van de specifieke persoon en situatie.
Eerste keer medisch in het ziekenhuis. Tweede keer thuis in bad. Ik dacht van we zien wel wat we gaan doen die tweede keer. Het ziekenhuis is namelijk maar 5 min rijden, maar toen de verloskundige kwam had ik al 10 cm en persdrang. Vond het thuis wel echt heel fijn en voor de troep hoef je het niet te laten want dat ruimen ze allemaal op zonder dat je het doorhebt. Heel fijn dat je dan gelijk je eigen bed in kan kruipen.
Volgens mij is er volgens de statistieken geen verhoogd risico met een thuisbevalling t.o.v ziekenhuis. Veel mensen willen tegenwoordig in het ziekenhuis omdat het veilig voelt. En denk dat dat ook wel belangrijk is, dat je je veilig voelt.
Vond het wel een gek idee met thuisbevalling dat de placenta nog een week in de container heeft gezeten hahaha.