Tips, ervaringen & aanraders #8

Een vriendenboekje! Schijnt een ding te zijn haha

4 likes

Ik heb voor de oudste vandaag Stef Stuntpiloot op het lijstje voor haar 4e verjaardag gezet. Heeft ze al aantal keer op de opvang gedaan en vandaag zei ze mama wil je die ook kopen. Dus afgesproken die op haar verlanglijstje te zetten. Ondertussen kan ik alleen maar aan shotjes denken bij dat spel :rofl:

13 likes

Ik heb er sinds een paar maanden zo’n boompje die je in je auto hoort te hangen voor een lekker luchtje in hangen. Bij de luier emmer van de baby nu eentje met mint geur. Heerlijk als ik die luier doordraai dat er een vleug mint tevoorschijn komt haha.

9 likes

Morning! Vraagje voor de borstvoeders: Ik ben net met mijn zoontje van 9 maanden op t consultatiebureau geweest. Hij krijgt nog volledig borstvoeding (meestal zo’n 5x per dag) en ik vroeg de arts hoeveel voedingen nou “normaal” zijn voor deze leeftijd. Ze zei 3x per dag. Daar heb ik natuurlijk niks aan, want dat is de richtlijn voor kunstvoeding. Zoveel komt er niet meer uit m’n tetten per keer. Ik moet voor mijn gevoel echt regelmatig kolven of aanleggen om de boel een beetje op gang te houden. Hoevaak voedden jullie nog rond de 9 maanden?

2 likes

Ik zat rond die leeftijd ook rond 5-6x. Hoe vaak je voedt zou je gewoon je kindje kunnen blijven volgen.

Hier ook zo’n 5x bij 9 maanden. Na ieder dutje en voor en na het slapen. Soms een keertje extra of slaat ze er eentje over.

1 like

Ik heb precies hetzelfde gesprek gehad 2 weken geleden. Ik gaf te veel melk en te weinig brood.
Het kwartje blijkt daar niet te vallen dat borstvoeding geen kunstvoeding is.
Ik heb nu 1 voeding afgebouwd omdat ik zelf minder wilde gaan voeden. Dus nu zitten we op 4x. Alsnog meldt hij zich voor een 5de en dan krijgt hij afgekolfde of een papfles met kunstvoeding

Ik geef kv en met bijna 11 maanden drinkt mijn baby nog 5 flesjes. Daar ga ik binnenkort vast ook commentaar op krijgen. Het cb zit sowieso vaak nogal vast in hoe het “hoort”, en niet alleen bij bv.

Ik heb even teruggezocht en ik zat toen op 2/3keer voeden. Maar mijn kind at ook 2x brood en fruit tussendoor en wou vanzelf steeds minder drinken. Mijn ervaring is dat ze het zelf goed kunnen aangeven dus zolang ze nog meer willen drinken zou ik het lekker blijven aanbieden. :grin:

Ik heb altijd hele discussies over hoeveel mL ik geef :sweat: wat ik dus niet kan zeggen want dat weet ik niet. En is ook niet dagelijks hetzelfde. De meeste flessen waren 150 ml, maar dat waren juist te kleine flessen (?).
Ik heb het cb een beetje opgegeven.

1 like

Ja, hier willen ze dat ook altijd weten, alleen vinden ze het te veel. Mijn baby drinkt ook kleine flesjes van max 150, maar dat wisselt ook. Ik heb besloten mijn baby te volgen. Merk dat ze steeds meer vast voedsel gaat eten dus dag komt vanzelf allemaal wel.
Maar is wel altijd even irritant op het cb als ze er wat van vinden.

2 likes

Borstvoeding is toch altijd op verzoek?
Ik zou je kind volgen. Als die meer wilt dan is het meer.

Wij geven kv en zitten nu op 4x180ml. Maar soms om 3 of 4 uur snachts ook nog 1 van 180ml. Alleen als hij wakker wordt, liefst slapen we allemaal door. Baby is nu 9,5 maand.

1 like

Thanks allemaal! Het verbaasde me ook een beetje van mijn cb, meestal hebben ze wel prima tips. Afgekolfd krijgt ie eigenlijk altijd 120 ml, meer krijg ik er niet eens in. Ik verbaas me ook altijd over babies die 200+ ml wegtikken haha.
Het voeden is meestal meer op mijn verzoek, meestal voor of na een slaapje. Ik blijf het gewoon lekker zo doen :slight_smile:

2 likes

Ik zat ook op 5-6 keer met rond de 8-9 maanden

1 like

Ik heb bij de eerste altijd geleerd dat in het eerste jaar borstvoeding de voornaamste voeding is, de rest is voor erbij. Daarna draait het om. Dus ik zou ook gewoon je kindje volgen en je de komende tijd niet druk maken.

3 likes

Ik wil met mijn zoontje van 15 mnd wat creatieve dingen gaan doen, maar ik weet niet zo goed wat leuk is om te doen. Is er iets anders dan vingerverf wat jullie kindjes al leuk vonden op deze leeftijd?

1 like

Ik heb het even opgezocht. Je bedoelt met schepjes en bakjes erbij?

3 likes

Bij onze opvang deden ze leuke creatieve dingen die we thuis ook zijn gaan doen. Concept altijd hetzelfde, geef een vel papier, lijm en ‘iets’ om te plakken. Soms even zelf lijmen als het te lastig is voor je kindje, of ze alleen zin hebben in plakken en niet in lijmen. Op het papier kan je iets tekenen of het papier in een bepaalde vorm knippen. Lijm erop en dan kan de dreumes plakken. Bijv zandkasteel tekenen en dan zand op de lijm strooien. Of een ei vorm knippen en dan stukjes gekleurd cadeau papier erop plakken. Of ze hadden ook een keer allemaal lange stroken gekleurd papier gegeven en mochten de kindjes een xylofoon plakken. Maar er werd ook geplakt met bijv blaadjes (herfst thema) of gras (lente thema) of wol, confetti, stukjes verschillende kleuren en texturen stof etc.

Ik bewaar nu dus vaak ook restjes cadeau papier om in stukken te knippen, in bakje te stoppen en later met knutselen dan weer erbij te pakken :blush:

11 likes

Super goed idee! Dan kan ik er meteen wat paas-achtigs van maken. Wel even kindproof lijm kopen :sweat_smile:

Kleien ? Is hier altijd een hit
Of stickers plakken. Of tekenen. Je hebt kleurboeken en moet je met water erover. Meeste hebben stift gevuld met water erbij.

1 like