Hoe oud is je baby? En hoe wordt hij wakker, blij of overstuur?
Mijn baby heeft tot voor kort (nu 10,5 maand) vrijwel alleen dutjes van 30 minuten gedaan, maar werd altijd wel blij wakker. Nu sinds deze week een paar keer wat langer geslapen, dus ik hoop wel dat dat zo blijft. Maar tot op zekere leeftijd zijn die hazenslaapjes heel normaal!
Wat ik online wel las is net voor het punt van wakker worden al naar binnen sluipen en dan proberen te helpen met verder slapen, maar dat lukte hier eerlijk gezegd nooit.
Bedankt allemaal voor de goede tips! Ik ga gewoon eens wat proberen. Hopelijk heeft het kind er ook zin in en genoeg geduld voor
Ja en alles op de grond smijten
Ik haat zand ook echt eigenlijk haha.
Oh en klei ook.
Ik denk dat dit echt per kind verschilt. Mijn dochter is ook 15 maanden en ik kan ook met haar ‘kleien’ zonder dat ze het probeert te eten. Maand of 2 geleden lukte dag nog niet.
mijn kind vindt het heel leuk als ik allemaal rondjes op een papier teken en zij dan stickers er in mag plakken.
kunnen gewoon deze stickers zijn:
daar kan ze zich echt wel een hele tijd mee vermaken.
Ook nog een leuke, simpele knutsel.
Onze oudste knipt het liefste heel de dag, dus heb bakken vol papiertjes die ze heeft geknipt. De middelste vindt plakken geweldig, dus voila leuke paasknutsel zo. En meteen iets leren over kleuren sorteren.
Ja dat dacht ik ook, maar hier verschilde dat echt per dag haha. Nu met 21 maanden stopt hij nog weleens wat in zijn mond
Maar ik probeerde het vaak wel en als het dan op dat moment niet lukte deden we gewoon wat anders.
Vraagje/ervaring gezocht:
Mijn dochter van 2.5 wil de laatste week ineens ALLES zelf doen.
Dat begon al met ‘normale’ dingen zoals bv bestek uitzoeken, dr sokken pakken etc. maar dat wordt steeds erger. Als zij nu bv in bed ligt en ik doe het licht uit flipt ze omdat zij dat wilde doen. Of als we naar buiten gaan en ik doe de voordeur open, flipt ze. Ik doe die dingen niet omdat zij het niet mag doen maar omdat ik er gewoon niet bij stil sta. Aankleden duurt nu bv 's morgens soms 40 min (die ik niet heb ) omdat alle kleren zelf uitgezocht (prima), gepakt (prima) en aangedaan (kan ze nog niet, wil ik dr bij helpen maar mag niet) moeten worden.
Ik weet (/ga ervanuit) dat dit er allemaal bij hoort, maar ik ben een beetje benieuwd naar of je ook een keer kan zeggen dat ze het NIET zelf kan doen. Vanmorgen was ze bv 15min boos omdat ik per ongeluk al de jam door de kwark had geroerd. Dat mag ze natuurlijk prima zelf doen maar ik had er niet aan gedacht. Het antwoord is dan: Dat gaat niet meer.
Is het dan echt een kwestie van de zoveelste tantrum uitzitten? Of wordt dit vanzelf minder als ze minder de drang krijgt om ALLES zelf te doen? Het is zeer vermoeiend om op alles een hysterische reactie te krijgen, haha
Qua kleren heb ik alleen een tip. De avond van te voren al laten uitkiezen en klaar leggen.
Dat scheelt in de ochtend dan hopelijk 15 minuten
Wij leggen de kleding ook savonds al klaar.
Verder gaf ik vaak de keuze zelf doen of dat ik het deed. Dat geeft wat controle terug zonder dat alles zelf moet worden gedaan. De taken verdelen helpt soms ook.
Herkenbaar! Mijn zoontje begint ook in die fase te komen. En bij veel dingen sta ik er idd niet bij stil dat hij dat zelf zou willen doen (en soms is er ook gewoon geen tijd voor). Wat hier soms helpt bij iets als jouw jam-voorbeeld is snel iets anders zoeken dat hij dan kan doen. Ik laat hem 's ochtends ook eerst even zelf proberen kleren aandoen, zeg alvast ‘als je hulp nodig hebt vraag je het maar hé’ en na een tijdje mag ik dan meestal helpen. Ben benieuwd hoelang deze dingen nog zo gaan werken (maar vrees ervoor).
Die boosheid op een ‘nee’ hoort er vast bij, maar pfff soms heb je daar gewoon geen tijd (en eerlijk gezegd: geduld) voor.
@Puck dat heeft ook een tijdje gewerkt maar nu wil ze dan 's morgens toch iets anders. gister hebben we dus een paar keer de ‘dan doe ik het’ gedaan maar dat wordt dan een klassiek potje karperworstelen haha
en @Mees fijn om de herkenning al te lezen, ik weet dat het wss een fase is en dat ze met haar eigen nieuwe powers om moet leren gaan maar het is intens om constant gekrijs te krijgen als je het gore lef hebt om een vork aan te geven
waar koop je van dat soort stickers?
Ik heb gisteren dit gedaan met mijn dochter, is met havermout. Stopte ze wel in haar mond maar in principe eetbaar is ze wel tijdje mee bezig geweest
Ik heb ze van werk meegenomen. Worden niet meer gebruikt in het magazijn bij ons. Ik zat zelf net te kijken en zijn online nog best “duur” voor consumenten als in tien euro per rol van 1000.
Ik zag laatst dat iemand soepstengels had geblenderd tot een soort zand. Dat lijkt me ook wel wat voor onze dochter, die stopt alles in haar mond. En je stofzuigt het zo weer op. Havermout vind ik ook een leuke!
Ja, precies hetzelfde hier met 9 maanden (en nu met 10 maanden nog steeds). Zou je niet gek laten maken hoor, als je baby goed groeit en plast en tevreden is, en jij het prima vindt om 5x per dag te voeden kun je toch gewoon doorgaan zoals je het doet?
Ik voed 4 x overdag. Voor ieder slaapje en als ze wakker wordt sochtends.
En dan snachts sowieso nog 3 x (eerder 6 x).
Maar ik denk dat als ze snachts niet meer komt ik overdag niet meer zou gaan voeden.
Ik vind dit stiekem wel fijn om te lezen haha. Ik heb ook een dochter van 2.5 die precies hetzelfde doet. IK WILDE HET LICHT AAN DOEN BEEHHHH, en dan gelijk een huilbui. Sowieso heeft ze van die moodswings. Het ene moment is ze aan het huppelen en vervolgens hangt ze te jammeren aan m’n been. Boos worden maakt echt geen indruk dus ik ben ook nog een beetje aan het uitvogelen wat wel werkt…